MiniLi
Trådstartare
Min häst har sedan flera veckor tillbaka små hårda knutor på ryggen, på båda sidor om ryggraden.
Först kollade min tränare och trodde att det var inflammerade hårsäckar, han sa att jag skulle tvätta med alsolsprit.
Några veckor efter att tränaren kollat så hade jag sadelprovare ute som konstaterade att sadeln låg dåligt och hon trodde att knutorna kunde bero på detta.
Sa att jag kunde prova att massera med arnika om det inte hjälpte med alsolsprit..
Nu har jag ny sadel sen några veckor tillbaka men knutorna är kvar..
Har dock inte provat arnikan än, ska se till att köpa nu i veckan..
Vad tror ni? Vad beror det på och hur ska jag göra för att få bort dem?
Sadeln ligger bra, han går inte med för varmt täcke.
Kan eventuellt vara foderrelaterat - kanske för mycket protein?
Tränaren sa dock att han borde få proteinknölan på fler ställen än på ryggen om det var orsaken..
Vi har även olika sorters hösilage i stallet, jag använder samma så gott det går men ibland så måste man byta..
Börjar bli lite orolig..
Tror ni jag bör ta ut veterinär? Han har inte ont men ändå..
Först kollade min tränare och trodde att det var inflammerade hårsäckar, han sa att jag skulle tvätta med alsolsprit.
Några veckor efter att tränaren kollat så hade jag sadelprovare ute som konstaterade att sadeln låg dåligt och hon trodde att knutorna kunde bero på detta.
Sa att jag kunde prova att massera med arnika om det inte hjälpte med alsolsprit..
Nu har jag ny sadel sen några veckor tillbaka men knutorna är kvar..
Har dock inte provat arnikan än, ska se till att köpa nu i veckan..
Vad tror ni? Vad beror det på och hur ska jag göra för att få bort dem?
Sadeln ligger bra, han går inte med för varmt täcke.
Kan eventuellt vara foderrelaterat - kanske för mycket protein?
Tränaren sa dock att han borde få proteinknölan på fler ställen än på ryggen om det var orsaken..
Vi har även olika sorters hösilage i stallet, jag använder samma så gott det går men ibland så måste man byta..
Börjar bli lite orolig..
Tror ni jag bör ta ut veterinär? Han har inte ont men ändå..