Knöl på bakbenet??? HJÄLP

viktoriaeriksson

Trådstartare
Min unghäst har en knöl ovanför kotan på bakbenet!:crazy: Den sitter inte vid senan utan på skelettet. Storleken är lite avlång ca 4-5 cm från kant till kant, den är inte stenhårt men heller inte jätte mjuk, den går inte riktigt att röra på och hon är lite öm om man tar på den. Hon haltar när hon travar/galopperar, om någon vet någonting så hör av er!:confused:

Min unghäst har en knöl ovanför kotan på bakbenet!:crazy: Den sitter inte vid senan utan på skelettet. Storleken är lite avlång ca 4-5 cm från kant till kant, den är inte stenhårt men heller inte jätte mjuk, den går inte riktigt att röra på och hon är lite öm om man tar på den. Hon haltar när hon travar/galopperar, om någon vet någonting så hör av er!:confused:

Ett överben, kanske? Men självklart ska du låta en veterinär titta på det.

Ja, det lustiga är att knölen är lite mjuk, dock haltar hon inte längre utan nu springer hon i hagen och håller på. Men knölen är kvar och som sagt den är lite mjuk?? :o

Inte så att det sitter i leden eller senskidan och helt enkelt är en galla? Kan vara så att hästen slagit i sig/vrickat till det och det blivit en liten överansträngning och inflammation.

Så hör med veterinär innan du motionerar hästen för säkerhetsskull även ifall hästen slutar halta..om gallan är kvar då.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv