Knivdådet på en skola i Trollhättan

Fruktansvärt. Jag bor ett par hundra meter från skolan och jobbar ju själv inom skolan (dock i annan kommun). Kan bara känna med alla drabbade och kan samtidigt inte låta bli att tänka på att det lika gärna kunnat vara på "min" skola med "mina" elever, eller drabbat någon av mina kollegor.

Jag tänkte mer att det inte hade hjälpt om han levde i ett land med bara snögubbar, hatet hade hänt ändå. Tycker inte det är rättvist att säga att det ev. gått att undvika genom att inte acceptera invandring... (Det argumentet drogs ju upp på flashback, att det är det invandrarvänliga samhället som skapar dessa våldsdåd.. liksom, goddag yxskaft!)

Fast det var lite min poäng, att om man gör som högerextremisterna vill så kommer hatet att ändå att ta sig något annat uttryck, en psykiskt sjuk man blir inte mindre sjuk för att en av stressfaktorerna tas bort. Jag tror personligen inte att han varit mindre sjuk om han levde säg 1950. Eller senare när att 'knacka bögar' var något av en sport.

Jag blev så uppgiven i förmiddags när en släkting/bekants inlägg dök upp på fb:

"Min första tanke:

En man med utländsk härkomst, 30-45 år, taliban med turban på huvudet, långt skägg. Skrikandes "Allah Akbar!!!".

Får se om det är en högoddsare eller lågoddsare?!?

Vad tror ni?"

Jag var på vippen att svara att jag snarare trodde på man i 20-årsålder (det hade jag iof redan hört att det förmodligen var), datornörd med SD-sympatier.

Men ork<de helt enkelt inte ta diskussionen. Verkar dock som jag jag hade betydligt mer rätt i mina misstankar...

Så sa en ytligt bekant om Utöya också, jag kontrade med att jag trodde det var en vit högerextremist...

Varför tror rasisterna att det är icke-etniska svenskar som utför vansinnesdåden? När har det någonsin varit det?

Varför tror rasisterna att det är icke-etniska svenskar som utför vansinnesdåden? När har det någonsin varit det?

För att det ju alltid "måste" vara "någon annan", det kan ju inte vara någon som lika gärna hade kunnat tillhöra deras egna familj osv. Ett sätt att slå ifrån sig allt och slippa fundera på vad problemet egentligen är. Det är ju supersmidigt att kunna gruppera folk och säga att en grupp är galen och borde försvinna. Perfekt med någon grupp att skylla på när något går fel, det blir ju enklast så.

IKEA-morden är väl ett färskt exempel.

Men ja, jag tycker etnicitet är en icke-fråga i såna här sammanhang. Spelar ju ingen roll om Pelle eller Muhammed gjorde det, det är lika sjukt ändå. I ett senare skede kan etnicitet spela roll för motivet, men att som första tanke vilja skylla på etnicitet är så himla sjukt. Antalet döda/skadade påverkas ju inte av det.

Allt jag kan höra är "Youth Of The Nation" av P.O.D spelas i huvudet samtidigt som jag är arg på någon jag inte känner för att han har förstört så många liv och för de som aldrig kommer hem igen, alla planer och drömmar de hade som aldrig kommer att bli just mer än det.

Jag hade nog trott att det första vansinnesdådet i en svensk skola skulle ha utförts med pistol som på så många andra platser där människor av olika anledningar gått till attack mot elever och lärare. Fast det kanske är mer logiskt att använda kniv/ svärd eftersom de är väldigt lätta att få tag på här. Sverige har ofta räknats som ett säkert land, där vi bla har knivar av alla dess slag liggandes lite överallt i affärer, skolor och på arbetsplatser. Senaste tidens uppmärksammade knivdåd får mig att fundera på om det kommer att ändras eller om vi kommer att bli rädda och börja beväpna oss i en större utsträckning....

Den som säger att en människa inte kan göra något har fel, en enda människa kan göra väldigt stor skada

Precis som @Red_Chili skriver så kan man inte få ihop bilden på en ung, svensk som haft en "helt vanlig uppväxt" med bilden av en person som kallt dödar oskyldiga främlingar.
Och angående att gärningsmannen är död och inte kan berätta varför - Han själv förstod nog inte varför även om han trodde att han hade ett skäl. Men vad kan det någonsin finnas som berättigar ett dåd som detta? Det som hänt är att en trasig människa har tagit ut många års ilska, hat och hjälplöshet på oskyldiga människor. Tyvärr.

Jag blev så uppgiven i förmiddags när en släkting/bekants inlägg dök upp på fb:

"Min första tanke:

En man med utländsk härkomst, 30-45 år, taliban med turban på huvudet, långt skägg. Skrikandes "Allah Akbar!!!".

Får se om det är en högoddsare eller lågoddsare?!?

Vad tror ni?"

Jag var på vippen att svara att jag snarare trodde på man i 20-årsålder (det hade jag iof redan hört att det förmodligen var), datornörd med SD-sympatier.

Men ork<de helt enkelt inte ta diskussionen. Verkar dock som jag jag hade betydligt mer rätt i mina misstankar...

Fick den kommentaren av två stycket här på jobbet också + en lååååång utläggning om ISIS och terrorister och "kolla bara vad som hände på IKEA"
:arghh:
I allt det tragiska var det nästan lite skönt tvåla till dom sen när det visade sig att det var en vit svensk högerextremist :cool:

Väldigt tragiskt hela händelsen :(
Rubriceras visst som rasistiskt hatbrott hörde jag på radion nu på morgon, tydligen baserat på fynd hemma hos gärningsmannen, på vad han hade på sig vid dådet och på vilka han attackerade. Det kan ju inte vara någon frisk person som gjort det, får man väl hoppas i alla fall. Är ju, i mitt tycke alla fall, ännu värre om det är någon fullt frisk som gör något sådant, trots att personen vet att det är fel.

Det börjar bli mycket nu tycker jag med detta och alla bränder som har varit.
Om nu folk har så mycket emot politiken och hela flyktingsituationen får de väl vända sig till politikerna, inte ge sig på oskyldiga människor :(

Och angående att gärningsmannen är död och inte kan berätta varför - Han själv förstod nog inte varför även om han trodde att han hade ett skäl. Men vad kan det någonsin finnas som berättigar ett dåd som detta? Det som hänt är att en trasig människa har tagit ut många års ilska, hat och hjälplöshet på oskyldiga människor. Tyvärr.

Jag håller helt med, det fanns inga svar att få där.

Vad gäller psykiskt sjuk eller inte så tycker jag det är ett typiskt "huvudet i sanden"-tänk. Sådär kan ju inte en normal människa göra, bara galningar gör sånt, alltså är det ingen fara egentligen han var så konstig och sjuk så. Nej, det måste vara udda typer, som går och mumlar om onda tomtar och skriker åt folk på gatan, sådär så det syns att de är farliga och folk borde tagit tag i det och spärrat in dem för länge sen. Så det så.

Och visst, tanken att det var en kille som vem som helst, som beskrivs av andra som snäll och vänlig, vars närmaste nu är totalt chockade för att de inte kunnat föreställa sig att han skulle göra en sådan här sak, det är såklart jobbigare än att tänka "psykfall" och prydligt sortera undan alltihop. Då slipper vi se på den större samhällsbilden och kan istället se en ensam gärningsman som inte gav uttryck för något annat än sin psykiska sjukdom...

(För övrigt är det knepigt att likställa psykiskt sjuk med att uppvisa ett extremt beteende, killen var uppenbarligen helt normalt fungerande, kapabel att planera, osv. Men jag antar att man mest menar att skjuta individen ifrån sig, till en grupp man kan ta avstånd ifrån, inte ställa någon faktiskt diagnos.)

Kan jag erkänna att min första reaktion var, snälla låt det inte vara en nysvensk/asylsökande/migrant? Jag lider med släktingar, vänner och alla andra berörda. I lilla trygga Sverige ska det här inte hända. Vi ska leva i ett samhälle där statsministern går hem från jobbet och pratar med de som stoppar honom för att snacka lite politik. Där utrikesministern kan shoppa på NK tillsammans med en väninna och lite glatt fnissande fråga, ser jag tjock ut i det här?

Jag tänkte samma sak när jag först hörde om Utöya och samma sak nu :(

Hade det inte varit en vit svensk är jag rädd för att hatet verkligen hade exploderat.

Oavsett etnicitet är det ett så sjukt dåd att man kan inte förstå det. Att döda en person är överhuvudtaget vansinne men att dessutom ge sig på barn... nej.

Eller hur. Jag önskar att de som hetsar till att elda upp asylboenden osv förstår att de har en del i detta genom att normalisera och uppmuntra hatet men tror dessvärre att det är för mycket att hoppas på.
Det är för mkt att hoppas på, tyvärr. Det krävs att länsman kliver in och styr upp.

Mm. Det får vara slut på det här hetsandet på nätet nu. Det är våra barn det handlar om. Blir så förtvivlad.
Ja det är skrämmande :(
Var ska det sluta?

@Monstermom Otäckt!
Men de som hotar skolor, bränner upp hus osv, vad tror de att det ska leda till? Kan de verkligen vara så korkade att de tror att politikerna ska stoppa invandringen pga det? Eller vad är deras mål?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 915
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 234
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar