Knäpp i huvudet??

Sv: Knäpp i huvudet??

*knapplån*
Vill bara säga att jag själv sett sånt här hända när jag var en 11-12 år hade en riktigt bortskämd skolkamrat till mig en dyr, fin ponny som hon totalförstörde. Han fick inte bajsa när han stod i gången för då kunde hon smälla till honom med ett kedjegrimskaft eller hink eller ja, vad som fanns till hands helt enkelt. Hon hoppade alltid med honom, aldrig markarbete o dyl, hoppade över parkbänkar, järnräcke osv och till slut vägrade han ju och då fick han stryk. Då skickades han iväg på tillridning :eek: och tjejen fick tillbaka en jättefin häst som hon förstörde igen.. Tror han var på tillridning ytterligare en gång men sen tror jag han såldes. Vet ej heller om hon anmäldes av någon, hoppas ju det. Hon blev i alla fall utesluten ur ridklubben.. Sen dess har jag inte upplevt/sett någon som burit sig åt på samma sätt så förhoppningsvis är det ganska ovanligt. Men det värsta av allt tycker jag är att hon inte var äldre, fattar inte att föräldrarna inte tog tag i henne ordentligt :crazy:

Veronika skrev:
*knapplån*
Vill bara säga att jag själv sett sånt här hända när jag var en 11-12 år hade en riktigt bortskämd skolkamrat till mig en dyr, fin ponny som hon totalförstörde. Han fick inte bajsa när han stod i gången för då kunde hon smälla till honom med ett kedjegrimskaft eller hink eller ja, vad som fanns till hands helt enkelt. Hon hoppade alltid med honom, aldrig markarbete o dyl, hoppade över parkbänkar, järnräcke osv och till slut vägrade han ju och då fick han stryk. Då skickades han iväg på tillridning :eek: och tjejen fick tillbaka en jättefin häst som hon förstörde igen.. Tror han var på tillridning ytterligare en gång men sen tror jag han såldes. Vet ej heller om hon anmäldes av någon, hoppas ju det. Hon blev i alla fall utesluten ur ridklubben.. Sen dess har jag inte upplevt/sett någon som burit sig åt på samma sätt så förhoppningsvis är det ganska ovanligt. Men det värsta av allt tycker jag är att hon inte var äldre, fattar inte att föräldrarna inte tog tag i henne ordentligt :crazy:

**ryser** när jag läser ditt inlägg. man kan ju undra vad den flikkan hade för barndom?, tror mycket psykiskt kan gå över till den oskyldiga hästen, eller vad tror ni?. stackars pålle.

Humelibumlan skrev:
Vad är det vi ska förstå?+ Att du upptäckt att alla hästar inte har det bra? :confused:
jag vill att du ska förstå att jag inte vill säga vart jag bor. Sen vill ni itne inse att flertalet hästar har det dåligt, så behöver ingen göra det.

Därför att om jag får veta var du bor kanske jag kan styra upp någon som kan hjälpa dig att hjälpa personen i fråga. Känner en del folk lite varstans i landet som är bra på sånt här.

Tassetass skrev:
Därför att om jag får veta var du bor kanske jag kan styra upp någon som kan hjälpa dig att hjälpa personen i fråga. Känner en del folk lite varstans i landet som är bra på sånt här.

..har inga problem å säga vart jag bor men att göra det här..

Undrar om du vet att hästens beteende reflekteras genom ditt eget beteende, och vadå att nh inte funkar. Det förstår jag, för folk som utför horsemanship skulle aldrig slå en häst, så följ mitt råd. SÄLJ DIN HÄST TILL NÅGON SOM SER DET FINA I HONOM OCH SKAFFA ALDRIG EN HÄST IGEN.

aygtn skrev:
Undrar om du vet att hästens beteende reflekteras genom ditt eget beteende, och vadå att nh inte funkar. Det förstår jag, för folk som utför horsemanship skulle aldrig slå en häst, så följ mitt råd. SÄLJ DIN HÄST TILL NÅGON SOM SER DET FINA I HONOM OCH SKAFFA ALDRIG EN HÄST IGEN.

..läs igenom hela tråden, så förstår du snart.

ok, smart drag. Du fick mig riktigt förbannad där ett tag :devil: . Glad för att det var en vettig människa bakom tråden. Men som du säger så är det alldeles för många hästar som har det fruktansvärt, och visst det är som du säger att många hästar har man hört att dem har blivit vanvårdade. Jag har själv mycket speciell och fin kontakt med mitt varmblodsto. Visst hon kan ha sina tjuriga sto dagar hon med, men det kan väl alla ha. Vi står och myser och kliar varandra, hon följer mig den minsta millimetern, hon stannar hos mig när det dyker upp något "farligt". Sådan vänskap kan du bara få om man rannsakar sig själv och inte börjar med "problemhästen". TACK för din tråd. Det behövs fler som du. ;)

tack för ett trevligt svar. Har själv tagit hand om en travare som varit vanvårdad. det ger en speciell och underbar kemi. Lycka till.

kram och trevlig helg

carisma skrev:
**ryser** när jag läser ditt inlägg. man kan ju undra vad den flikkan hade för barndom?, tror mycket psykiskt kan gå över till den oskyldiga hästen, eller vad tror ni?. stackars pålle.
Jadu, tjejen har alltid varit väldigt bortskämd, fått göra precis som hon har velat, t.o.m slagit o sparkat på sina föräldrar (när vi var 7-8 år) utan att föräldrarna sa nåt.. MIN mamma fick säga till! Hon var väl vad vi säger här i skåne "en rälig unge". Hon har styrt hela familjen, pappan åkte ofta till stallet när hon inte orkade/ville. Tror inte alls att detta var en bra uppväxt för henne, dock har hon en 3 år äldre syster som är världens underbaraste människa. Så konstigt de kan bli.. Men hon hade nog behövt lite strängare regler o dyl :smirk: I stället för kärlek o regler fick hon allt hon pekade på, oavsett hur mycket det kostade. Tror inte att hon mådde bra i grund o botten av denna fria uppfostran. Tror mamman led av nån psykisk sjukdom oxå för hon var alltid så nervös.
Kan ju tillägga att hon idag inte pysslar med hästar utan har gått ner sig helt i drog-träsket..
Hade detta utspelat sig idag hade jag definitivt anmält henne för djurplågeri men då fattade man väl inte bättre som 11-12 åring men ja tycker de e konstigt om ingen vuxen anmälde henne då vi stod i ett ganska stort kollektivstall med många vuxna.. (20-25 hästar)
Jag tyckte så hemskt synd om denna häst, för det var en trevlig häst från början.. Ibland struntade hon i att mocka i flera dagar o pappan var inte heller där, bara för att hon var sur på hästen. Men då mockade jag när hon hade gått, klarade inte av att se honom stå där i skiten :mad:

Det är nog snarare du som är dum i huvudet och inte förstår hästvett! Hästen är inte dum för att han inte förstår vad du vill, du är för otydlig helt enkelt. :crazy:

domino skrev:
Det är nog snarare du som är dum i huvudet och inte förstår hästvett! Hästen är inte dum för att han inte förstår vad du vill, du är för otydlig helt enkelt. :crazy:

..ber dig också att läsa igenom hela forumet

Tycker din tanke är bra synd att den inte föll i godjord här på buke,förstår att du vill få folk att agera mot de dom ser.

Jag känner en person som var så som du beskriver i ditt första inlägg fast några resor värre,men hästen gav igen :devil: :devil: till slut.

Sedan så finns d många saker att göra om dom lånathäst jag tolererar inte att nån spöar på sin häst FETER ridturen då hästen ev gjort fel,utan jag såg till att människan blev av med hästen så är de bara jag gör allt i min makt för att hästägare ska vara snälla mot sin adjur,sedan finns d flera som inte törs säga till el göra nått gissa vem dom ringer :devil: :devil: å inte skäms jag för det heller!

Det värsta är att många som man MINST anar det är elaka mot sina djur. Det är det som är det hemska.

Jag minns när vi var yngre och satt på loftet i stallet på travbanan. Vi kollade på loppen därifrån. Stallet mitt framför hade vi fri sikt in till. Det råkade vara en ganska känd tränares stall.

Han var väldigt elak mot både personal och hästar när han kom tillbaka från lopp där det inte hade gått bra. Så många gånger fick vi se detta. Synd att man är så jävla feg bara :(.

Detta var länge sen men idag är det säkert värre där ute i världen.

Jag har hört mycket skit från andra grenar hoppning t.ex där folk är jätteelaka. Var det inte någon här på bukes som skrev om det i en lång tråd? Hon skrev en bok om det eller vad det var? Någon som vet vilken tråd jag menar?

Senast ändrad:

kopparberg skrev:
Sedan när de felbehandlat sin häst så mkt att den är så bortskämd att den är farlig att hantera, DÅ vaknar de upp!
Sådana "fjanthästägare" borde få en spark i arslet,
Jag undrar om jag nånsin vaknar upp, :confused: och det där med en spark i arslet, det ser min häst till att jag får med jämna mellanrum. :angel:

Jag höll på att bli galen för ett tag sedan. Jag fick förfrågan om att ta med en tjej till stallet (känner hennes föräldrar)...eftersom att hon gillade hästar...men inte hade någon sköthäst (hon red på ridkola). Visst tänkte jag och tog med tjejen...sa specifikt till henne att min häst är huvudskygg (Han är avelshingst och blev illa behandlad på en avelsstation, som verkligen verkade okej.)...och att det tagit ett bra tag för mig att arbeta bort detta...så hon får ABSOLUT inte slå hästen! Och vad tror ni hon gör?...jo min pålle ville ju veta vilken typ denna nya flicka var...och skulle lukta på henne...och hon drämde till honom rakt över huvudet! :mad: Min pålle har aldrig sett olyckligare ut...

Tjejen i fråga skällde jag ut så hon började gråta (fick lite dåligt samvete sedan)...men det var hon värd. :mad:

Som du kanske har förstått hjälper det inte att du klipper till hästen hela tiden. tror att du skule behöva jobba lite med markarbete på honom. Ser inte hästen dig som ledare från marken gör han inte heller det när du sitter på ryggen. Kolla in lite olika tidningar från hästfynd gällande horsemanship, står mkt bra i dem. Tycker att du ska försöka ha lite tålamod med honom istället för att använda våld. Du har ju inget att förlora genom att försöka. Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka