Knäpp i huvudet??

Sv: Knäpp i huvudet??

Jag är inte efter att provosera jag är ute efter att få folk att öppna ögonen! Detta är sånt som sker bakom stängda dörrar i många stall!
Vart tror ni alla "problem" hästar kommer ifrån? Hästar föds inte problem hästar det är vi människor som gör dom till problem hästar. Vårat största och vanligaste problem med hästar är att dom inte litar på oss och därför gör en massa dumheter som tex svårlastade, jobbiga att rida, svår fångade, stökiga att hålla på med osv

Det som är skrivet är sanning och "milt" skrivet dvs ingen överdrift alls!!!
snälla tro mig.

om detta inte är en överdrift tycker jag du ska anmäla personen i fråga för djurplågeri!

carisma skrev:
Jag är inte efter att provosera jag är ute efter att få folk att öppna ögonen! Detta är sånt som sker bakom stängda dörrar i många stall!
Vart tror ni alla "problem" hästar kommer ifrån? Hästar föds inte problem hästar det är vi människor som gör dom till problem hästar. Vårat största och vanligaste problem med hästar är att dom inte litar på oss och därför gör en massa dumheter som tex svårlastade, jobbiga att rida, svår fångade, stökiga att hålla på med osv

Det som är skrivet är sanning och "milt" skrivet dvs ingen överdrift alls!!!
snälla tro mig.
Jaha? Och vart vill du komma??

Och hästar föds till individer...

carisma skrev:
Hej, skönt å se att så mycket folk håller med mig. Vill bara påpeka att detta är ett inlägg som ska få folk att vakna upp, hästar har det såhär, jag vet de som har det så, därför blir jag såååå förbannat, vill att dessa elaka människor ska vakna upp och inse, vill bara se ifall det va nån som verkligen höll med om texten ovan. Har en häst och behandlar den med all respekt, inget våld, avgudar min häst.

Men med detta inlägg som är helt sant, har precis upplevt detta vill jag bara att de som kanske håller på så här ska vakna upp. Snälla vakna upp..galna människor..snälla.

påpekar en gång till, detta finns, dvs ingen låtsashäst. Men inte jag som har denna hästen. Hoppas ni förstår.

Klart som fan att såna människor finns, har träffat en bunt. Dock, gemensamt för dem alla är att de är övertygade om att det är rätt sätt och de skulle ALDRIG be om hjälp - inte förrän helvetet frusit och grisar kan flyga. Har själv försökt hjälpa såna här människor, visat att hästen kan vara lugn och trygg bara man själv är det men sen har ägaren ändå tagit bort hästen för den var ju faktiskt "knäpp". Att hästen fått dö för att ägaren vägrat inse att h*n faktiskt inte kan så mycket som h*n trodde, det skulle aldrig erkännas...

Men det jag då undrar... Om den här hästen och ägaren finns - varför gör inte du nånting..?

Jag har genom åren inte träffat på så många som brukar så mkt våld mot sin häst.
Men däremot väldigt många fler som anser att en tillsägelse till en häst är en ren våldshandling.
Bara att titta här på forumet, vilka problem folk har med sina hästar!

Dessa bortskämda hästar som fått ta övertaget, de är ju i själva verket lika stressade och olyckliga som en häst som får stryk!
Men det förstår inte "snällhästägarna".
Sedan när de felbehandlat sin häst så mkt att den är så bortskämd att den är farlig att hantera, DÅ vaknar de upp!
Och ifrågasätter starkt sedan de som de tar till hjälp att de måste ta i med skarpa tillrättavisningar för att få ordning på hästen som är farlig att hantera!
Sådana "fjanthästägare" borde få en spark i arslet, jag tycker lika illa om dem som de som misshandlar sina hästar!

Kan bara hålla med. Uttryck som "lagom är bäst" och "den gyllene medelvägen" är nog aldrig så sant som inom hästvärlden.

Ett annat problem är också att många tror att alla hästar kan behandlas och uppfostras på samma sätt. Att det försiktiga och väldigt "snälla" sätt som funkar med häst ett inte alls funkar med häst två, som kräver enorm konsekvens och benhårda regler, det verkar gå många förbi. Förmåga att anpassa sig själv, sitt kroppsspråk och sin attityd, det är något som det läggs alldeles för lite energi på att lära folk.

kopparberg skrev:
Jag har genom åren inte träffat på så många som brukar så mkt våld mot sin häst.
Men däremot väldigt många fler som anser att en tillsägelse till en häst är en ren våldshandling.

Dessa bortskämda hästar som fått ta övertaget, de är ju i själva verket lika stressade och olyckliga som en häst som får stryk!
Sedan när de felbehandlat sin häst så mkt att den är så bortskämd att den är farlig att hantera, DÅ vaknar de upp!
Och ifrågasätter starkt sedan de som de tar till hjälp att de måste ta i med skarpa tillrättavisningar för att få ordning på hästen som är farlig att hantera!
Sådana "fjanthästägare" borde få en spark i arslet, jag tycker lika illa om dem som de som misshandlar sina hästar!
:bow: :bow: :bow:

kopparberg skrev:

så sant så sant, håller med till 110 %

rosita skrev:
om detta inte är en överdrift tycker jag du ska anmäla personen i fråga för djurplågeri!

jag vill inget hellre än att anmäla och ska jag göra allt gör allt i min plikt för att få något sånt igenom,, men tyvärr är det svårt att få såna här saker anmälda, då de flesta hästar ev, kanske har det väldigt bra i övrigt. det är just därför som många tror att så många hästar har de så himla bra. men jag tror inte på någonting längre, ska ägna mitt liv åt att försöka få ett bättre sätt att hålla med hästar. Trodde knappt mina ögon när jag fick se allt jag varit med om, man gråter.. så här ska inte en häst få ha det. Har själv tagit hand om vanvårade hästar, om bara alla kunde göra nått?. så att inte en gör allt. jag menar hur många här har inte stött på ordet, när man ska köpa en häst, hon/han har varit vanvårdat tidigare i sitt liv?, varför är det så många?. varför vill man ens slå ett ansvarsfullt djur? detta gäller ju givetvist inte bara hästar utan alla sorters djur som får lida i onödan..usch för denna hemska världen...

kopparberg skrev:

håller med ig fullt ut, verkligen. Är hemsk noggrann med att min häst står under mig, dvs, ser mig som sin ledare, dvs genom att hästen får en tilltro till mig, och litar på mig. Skulle aldrig låta min häst göra som den vill, så fort jag är i närheten, men för att få den att göra som jag vill, vill jag inte bruka något som helst våld utan säger till, gör den fortf. inte som jag säger så andvänder jag mig av enkla små saker, som inte är våld. Och som hjälper.

Enda gången jag ser "våld" som en utgång är när hästen verkligen går emot en. m.m. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ska man få hästen att sänka huvudet, tycker jag då inte att man ska slå den i ansiktet, ser ingen framgång i det, förrutom då när hästen sänker huvudet stänger av världen. är det rätt?,

Man ska vara sträng mot sin häst, med gentemot strängheten ska man visa kärlek och en trygg väg att gå. Lite som ett barn.Man ska visa vägen, som ett ledarsto i hagen. men man ska också visa respekt.

Ett barn pratar du till förståelse. En häst smäller nog många till istället, kroppsspråket har samma betydelse som vilket tal som helst.

Tassetass skrev:
Klart som fan att såna människor finns, har träffat en bunt. Dock, gemensamt för dem alla är att de är övertygade om att det är rätt sätt och de skulle ALDRIG be om hjälp - inte förrän helvetet frusit och grisar kan flyga. Har själv försökt hjälpa såna här människor, visat att hästen kan vara lugn och trygg bara man själv är det men sen har ägaren ändå tagit bort hästen för den var ju faktiskt "knäpp". Att hästen fått dö för att ägaren vägrat inse att h*n faktiskt inte kan så mycket som h*n trodde, det skulle aldrig erkännas...

Men det jag då undrar... Om den här hästen och ägaren finns - varför gör inte du nånting..?

Dag ut dag in, försöker inte annat. Men det är inte lätt. tyvärr.

Humelibumlan skrev:
Sätter mig tillrätta
popc1.gif

Alltså...varje gång du skriver nått så håller jag nästan på att dö av skratt...dessutom så har du alltid så målande smileys med...vart hittar du dom???? :rofl: :rofl:

Bodbäckspålle skrev:
Alltså...varje gång du skriver nått så håller jag nästan på att dö av skratt...dessutom så har du alltid så målande smileys med...vart hittar du dom???? :rofl: :rofl:
sad-smiley-023.gif
vill ju inte ta livet av någon... nä....
23_29_104.gif

Tassetass skrev:
Var bor du nånstans?

vart jag bor?, hur kommer det sig att du vill veta detta. Är ledsen men vill helst inte svara på det. Hoppas sannerligen du förstår, man kan inte lita på folk m.m.

Jag hoppas alla ta detta på allvar, villl bara att fler underbara hästmänniskor ska detta på allvar.

carisma skrev:
vart jag bor?, hur kommer det sig att du vill veta detta. Är ledsen men vill helst inte svara på det. Hoppas sannerligen du förstår, man kan inte lita på folk m.m.

Jag hoppas alla ta detta på allvar, villl bara att fler underbara hästmänniskor ska detta på allvar.
Vad är det vi ska förstå?+ Att du upptäckt att alla hästar inte har det bra? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka