Knänas funktion

G

Graendal

När man var liten fick man ju lära sig hur viktigt det var med knäslutet, men det kanske mest var för att uppbåda någon form av stadga och balans i ridskoleungarna? :p

Använder ni knäna som en del av överskänkeln? I vilka sammanhang använder ni dem som en direkt hjälp? Eller fungerar de mer som ett stöd att ta till när centrifugalkrafter och annat slår till? :D

Sv: Knänas funktion

använder dom inte alls faktisk. inte medvetet iaf. :p använder mest vikt, sen höftar och vadar.

Spänner man knäna får man så himla spända underskänklar... Knäslut som man hade förr i tiden är inte alls bra! Jag jobbar istället på att ha en stadig underskänkel som inte vippar runt. Dock kan jag knipa till om hästarna hoppar och skuttar :D

knäslut.... nä inte alls.

framför allt så leder sånna spänningar till otroliga smärtor i min höft och bäcken. så sånt undviker jag!

det enda jag gör med knäna är att försöka slappna av :p

Knäslut var bara något man pratade om i samband med hoppning under min tid på ridskola.
Vid annan ridning är det mest tvärtom. Tänka på att vara lös och avslappnad i knäna är viktigt. Kniper knäna dras hela benet upp och sitsen blir spänd och obalanserad.

kl

Fast på en clinic sa dressyrryttaren att knäna "tar med sig" hästen. hjälpen börjar från höften, ned till knäna och vidare till vaden (om det behövs) Dock ska de vara avslappnade när de inte "används" såsom vaderna...

Det lät ju rätt logiskt.. :D

att knipa med knäna är ett utmärkt sätt att tappa balansen! så nej, jag låter dem bara ligga stadigt emot sadeln :p

Ah, då var det uträtt.

Malinsky: Ja, nåt sånt jag tänkte på. Knät brukar ju omedvetet hänga med som sidförande hjälp t ex.

precis!! och då kan man ju ha den som en medveten :idea: Bara man inte konstant kniper ihop dem. Men det var inte så det menades.

Ja, det är jobbigt för dem som har ridit på ridskola länge eftersom "modet" förändras.

Har några i ridgruppen som varit med några år och de har ju svårare att "skola om sig" när det ändras.

Ska själv försöka tänka på det om sisådär 30 år när det kanske är nåt annat som gäller ehehehhe.

Inte så att jag tänker knäslut, men jag använder gärna överskänkeln drivande och då kommer ju knäna med av bara farten.

Angående det någon skrev om fladdrande underskänkel: Jag har aldrig haft problemet att underskänkeln fladdrar för att knäna ligger intill. Fladdrande underskänkel (liksom nickande huvud) har ju mer med instabilt säte att göra.

Däremot måste ju knäna fara följsamma och flyttbara av den anledning som Malinsky nämner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar