Knabstrupper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marshall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 979

marshall

Trådstartare
Hej, vet ej om det här är rätt forum, men vågar mig på att fråga om knabstupper hästen. Hur får man en godkänd renrasig knabstrupper?
Vilka raser är godkända som inkorsningar eller hur funkar det?.jag vet att de kan vara både ponny och häst. Är lippizzaner en "godkänd" ras?.
Så om jag väljer en knabstupperhingst , vad blir det då?

Sv: Knabstrupper

Du får all info du söker om du går in på knabstrupperföreningens hemsida, där finns också ett trevligt forum.

Sv: Knabstrupper

Det finns dels knabstrupperavel där British spotted pony och Appaloosa räknas som "knabstrupper" när man ska definiera vad som är renavlat (75% i tredje led inkl nämnda raser).

Och så finns det knabstrupperavel som enbart håller sig till knabstrupper ("barocktyp"), och en ursprunglig knabstrupper är inte en ponny.

Åsikterna skiljer sig en hel del och vilken åsikt jag står för framgår möjligen :)

Alltså: en renavlad knabstrupper innehåller knabstrupper (och enligt reglerna även ovanstående raser) men man kan registrera vad som helst som har någon form av knabstrupperanknytning.

Om du väljer en knabstrupperhingst till vilket sto som helst kan du alltså registrera avkomman som knabstrupper, men den blir inte "renavlad". Betäcker du avkomman med en (renrasig) knabstrupperhingst kan den nya avkomman bli "renavlad", om även morfar uppfyller kriterierna för renavel.
Huruvuda det är viktigt eller ej med en renavlad knabstrupper beror på hur viktigt man tycker att rasens ursprung är.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 993
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer