Klippa/raka första gången 2011

EmmaHultman

Trådstartare
Hejsan!
Jag är helt okunnig med vad det gäller att raka hästar så min kompis som kan saken skall göra det åt mig... Min fråga är dock när jag skall göra det första gången för bästa resultat?

Tacksam för svar!
:bump:

Sv: Klippa/raka första gången 2011

Jag täckesklipper mina hästar enligt detta "schema": I slutet av september blir det helklippning, och lämnar bara håret i sadelstaden. C:a 2 månader senare gör jag en "Täckes/filt-klippning" dvs klipper hals, mage och lite vid flanken. Då får hästen behålla det varma håret på de delar av kroppen som behövs för att hålla värmen. Sen i mars så klipper jag HELA hästen. Är det fortfarande kallt i mars så får de behålla pälsen, och fälla allt naturligt. Men det finns ju många faktorer som spelar in ang tidpunkten man ska börja klippa, framförallt VAR i landet du bor!
PS. Man KLIPPER hästen, inte RAKAR!!

Hoppas det är okey att jag hakar på med en fråga.
Hur mycket hår växer ut från första helklippningen till ett par månader senare?

Vad är anledningen till att du helklipper först? Blir det för lite med bara en täckesklippning från start? (ändå helt svettig efter träning? eller får din häst bamsepäls på resten av kroppen om du inte helklipper först?)

Jag helklipper första gången enbart för att när jag var "Klipp-nybörjare" följde jag "klipp-schemat" slaviskt, men det har fungerat så bra så jag fortsätter på samma sätt! Sen kan det ju också smälla till och bli varmare i början/mitten av oktober (lika väl som det kan komma snö!!), och vid träning med massor av päls blir det SVETTIGT!!
Och JA, det hinner bli MYCKET ny päls på de 2 månaderna mellan klippningarna.

Mina hästar går ute mycket på dagarna och rids ganska lätt under vintern. Med lätt menar jag 4-5 dagar per vecka varav 3-4 dagar uteritt och 1-2 dagar i ridhus. Ofta vilar de helt en dryg månad i januari - februari
Jag klipper en gång per vinter. Jag klipper endast framdelen på så vis att jag går från bakom frambenet i en mjuk båge upp till örat samt mellan ganascherna och mellan frambenen. Jag klipper i slutet av oktober / början av november.
Detta tycker jag fungerar bra och gör att hästen svettas mindre vid ridning, men samtidigt har så mycket päls kvar att den kan gå med regntecke ut och inte behöver ha täcke i stallet. Klipper man så pass sent så får man en viss utväxt, men inte så mycket att måste klippa igen om man inte vill.

Jag klippte första gången igår. Spårklippt.

Jag klipper första gången när jag märker att hästen är onaturligt svettig av det arbetet vi gjort, då beror det antagligen på att han har för tjock päls.

Normalt sett så brukar första klippningen bli i mitten/slutet av september.
Sedan blir nästa klippning antingen i mitten/slutet av november eller om jag klarar mig till december.
Eller om jag kör två klippningar ändå.

Jag har en regel att aldrig klippa efter nyår.

Min häst börjar fälla i början av februari ungefär så jag vill inte störa det på något sätt eftersom jag ställer ut min häst och vill att pälsen ska bli så fin och naturlig som möjligt :)

Okej tack allihopa för svaren!

Jag vet att det heter klippa men man använder en rakapparat så jag visste inte vad jag skulle skriva ;)

När du ska klippa beror ju lite på hur läget är.

Känner du att det behövs nu? Blir hästen svettig fort - rider ni mycket inomhus - tränar så pass hårt så du känner att klippning är nödvändig?
Själv rider jag fortfarande ute på gräs och tänker fortsätta med det så länge vädret tillåter, och känner att min häst behöver inte klippas än. Dessutom är det så varmt att mina hästar går ute några nätter till och jag vill gärna slippa täcka så länge det går.

Själv halvklipper jag min häst. Många helklipper men jag tycker oftast det är helt onödigt. Till vilken nytta? Halvklipper man hästen och den är i kondition för sin uppgift så tror jag inte hästen kommer bli trött och svettig av att inte vara helklippt.

Jag klipper ungefär två gånger i slutet av året, och brukar sedan försöka undvika att klippa efter årsskiftet. Ibland har jag gjort det, t ex på en lurvig häst som inte fällt vinterpälsen inför 3-års test.

Jag helklippte mitt halvblod igår. Han sätter en otrolig päls och blir genomsvettig av att skrittas en halvtimme. Provade att lämna päls kvar på ryggen förut då han har kissing spines men det går inte, då får han värmeutslag av sadeln.

Min häst behöver klippas ca 1 gång i månaden.

Jag klipper sällan honom efter januari då jag vill att han ska fälla vinterpälsen och få en fin sommarpäls i fred.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 566
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar