Klippa quarter?

Sv: Klippa quarter?

Ja, men man kanske önskar att svaren då kommer från de som har erfarenhet av att klippa/raka/grooma Quarter till tävling...eftersom det gällde Quarter och det gällde tävling...rätta mig om jag har fel!
Problemet blir väl bara att många tar alla tillfällen i akt att klaga på allt och alla...Tycker man inte om nåt så skit i att göra det själv, men låt varje övrig individ fatta sina egna beslut!
Hitintills har jag aldrig hört om någon häst som fått psykiska besvär eller har dött av ett rakat huvud...:cool:
Det finns rätt mycket annat att förfasa sig över inom hästvärlden...vi kan väl börja där istället:smirk:

Tror du missuppfattat en hel del här. Jag klagar inte, har inte sett någon annan göra det heller. Däremot reagerar vi mot att man öppet går emot svensk lagstiftnings rekommendationer av estetiska skäl. Jag har också en hästras man groomar en del men skulle aldrig falla mig in att ge mig på t.ex. känselhåren p.g.a. att det handlar just om känselhår som är förbundna med känselreceptorer. Jag är emot den seden oavsett vilken ras som drabbas även om man idag inte direkt kan säga att någon häst blivit sjuk av den. Som syrran säger...någonstans måste man ju dra en gräns för vad som är ok.

Ni följer AQHA:s regelbok men då tävlingarna är i det här landet så är det de reglerna som man har att följa. Bland både häst- och hundraser har man seder enligt rasstandard i ursprungsländerna som inte är accepterade i det här landet. Dessa får idag inte ställas ut här om man gjort åverkan enligt en standard som går mot svensk lagstiftning. Dra det dit om ni vill...

Och Vem ska veta om jag klipper dem eller inte? Och vad händer? Jag får böter eller vadå? Knappast så att man kan bli dömd för djurplågeri eller liknande, det skulle ju bara vara skrattretande.

Jag lämnar denna diskussion såvida ingen vettig själ har något annat att diskutera än huruvida svensk lagstiftning förbjuder mig att klippa bort några hårstrån på min häst.

Ja, det är dina val...
Men acceptera då att jag som framtida quarterköpare drar öronen åt mig...

Du är knappast bra PR för rasen...

JAG tänker handla av de som följer de lagar och förordningar som gäller i det här landet...

Kan dessutom säga att om detta är det som gäller inom quarteraveln i stort, ja då kommer jag defeinitivt att välja en annan ras....

DET är mitt val...

Så bara för att jag klipper håren på min häst är jag dålig PR?

Räknas det inte att jag har superfin pleasure/Hunter häst, som endast är tre fyllda, och häpnar halvblodsfolket med att vara så cool och väluppfostrad? Är inte det BRA PR för rasen? Och att han är välbyggd och vacker? Många halvblodare är tokförtjusta i honom, det är bra PR för pleasure och hunter.

Så bara för att jag klipper några hårstrån, som enligt min EGNA åsikt inte har någon betydelse, är jag dålig PR för en hel ras? Då är det inte jag som är trångsynt.

Så bara för att jag klipper håren på min häst är jag dålig PR?

Räknas det inte att jag har superfin pleasure/Hunter häst, som endast är tre fyllda, och häpnar halvblodsfolket med att vara så cool och väluppfostrad? Är inte det BRA PR för rasen? Och att han är välbyggd och vacker? Många halvblodare är tokförtjusta i honom, det är bra PR för pleasure och hunter.

Så bara för att jag klipper några hårstrån, som enligt min EGNA åsikt inte har någon betydelse, är jag dålig PR för en hel ras? Då är det inte jag som är trångsynt.

Bra sagt...och bry dig inte i påhoppen...din häst är jättefin och välgroomad ute på tävlingsbanorna, du är ett utomordentligt föredöme för Quarterhästen och sporten, absolut!!
Den svenska avundsjukan sprider sina tentakler överallt...
Var stolt över din häst och det ni presterar, tänk också på att det ofta är väldigt stor skillnad på seriösa tävlingsryttare och skogsryttare, vägarna kommer aldrig att korsas....

:)

Bra sagt...och bry dig inte i påhoppen...din häst är jättefin och välgroomad ute på tävlingsbanorna, du är ett utomordentligt föredöme för Quarterhästen och sporten, absolut!!
Var stolt över din häst och det ni presterar, tänk också på att det ofta är väldigt stor skillnad på seriösa tävlingsryttare och skogsryttare, vägarna kommer aldrig att korsas....

Tack för det! De värmer!:bow::bow:

Nejdå, det är inte "bara" för att du klipper hästen, det är för att du väljer att strunta i de svenska lagar som finns, och som finns där för djurens skull!

Jag anser att om man anser sig sitta över de svenska djurskyddslagarna, DÅ är man dålig PR för sin ras. Det gäller även andra raser, naturligtvis och jag skulle inte vilja köpa häst någon med den inställningen. Jag menar om man kan skita i en lag, hur vet jag då vad det mer är för lagar som man struntar i?

Alla har inte den här inställningen ang "klippa" känselstråna på mulen, ögon. Den kille som stoppade min rakning på Harvest berättade om de nya föreskrifterna i EU. JAG KUNDE HA RAKAT men la hyveln tillbaka o klippte ner dem lite i stället då han berättade om sortering av hö, gräs mm att känselspröna behövs till det. Tänkte mer på vår häst än att bli nerdömd på banan . Men men hon plockade m sig 3 stora rosetter och en fin silverbuckla fr Haltern att ställa på prishyllan hemma, trotts små morrhår kvar på mulen.:banana:
Och jag tror faktiskt inte att hästen ändå hade lidit eller andra QH om mulen hade varit renrakad, tycker personligen att de ser mer välvårdade ut m rakade, välinoljade mular. Ingen dålig PR för QH :banana: De är mkt snygga:banana:

Det är mycket möjligt, jag menar bara att jag tycker att det är sjukt att strunta i lagarna bara för att vinna pokaler....

Är ju inte bara inom QH det är på det viset, dock kommer jag INTE att köpa min häst av en uppfödare som går mot lagen, det är mitt sätt att bidra till en sundare hästsyn...

Men jisses...ingen har klankat på hästen tvärtom. Jag, och flera med mig, är övertygade om att hästen skulle vara lika framgångsrik med sina känselhår kvar.

Att följa direktiv om djurskydd har inget med någon svensk avundsjuka att göra:cool:

Jag håller med dig! Jag skulle kanske kunna tänka mig QH om rätt individ dyker upp men aldrig i livet att jag skulle åka på någon show med den i såfall om det krävs att man tar bort känselhåren. Jag har vissa gränser...

Öhum- var på debut i Halter nyligen (Gav blodad tand förresten):). Följde med strömmen och klippte av rubbet. Har inte märkt någon förändring what so ever före resp efter.
Tror de anpassar sig och överlever det här också.
Hur är det förresten på arabshowerna?
Tycker personligen att det är snyggare utan känselspröt men visst funderade jag mycket innan jag gjorde slag i saken. Tycker väl att direkt misskötta hästar har det värre och kanske mer värt att reta sig på än känselhår eller ej. Håren växer ut.

He he, förstod att jag skulle få svar på tal när jag berättade om mitt beslut.
Men de är å andra sidan inte födda med skor på hoven heller..... Och det tänker jag nog ha när ridåldern infaller.

Tror inte att det här är hela världen tills skillnad från direkt misskötsel. Känner nästan att det här ligger under samma nivå som disskusioner om cm i boxar.

Åter till TS. Fundrar också hur göra då säsongen nästa år börjar med April open. Då är de naturligt inte vackra alls mitt i hårfällningen.
Täcke fram till dess är min lösning just nu. "Plöttra" vid skötseln hör liksom till i det här läget. Min annars "naturliga hästhållning" med mest lösdrift är bara förunnat avelsmärren och ponnyn nu.

JO fast jag tycker att det känns lite skrämmande är man talar om att skita i de lagar man inte gillar, särskilt när det handlar om lagar som finns för djurens bästa.
Visst kan det här ses som ett litet problem i sammanhanget men min undran är ju när gränsen går för att det är ok att inte bry sig om regler? Gränsdragningen blir ju lite svår, allt känns godtyckligt och upp till var och en....
Och jag står fast vid att inte tycka att det är ok, det gör mig tyvärr lite ledsen att se hur accepterat det verkar vara bland utställningsfolk, finns det verkligen ingen QH-människa som ställer sig utanför de här idéerna?

Jo det finns det, min bekant som klippt en gång och tyckte att hästen reagerade på att vara utan sina hår, klippte aldrig mer och vinner ALLT inom halter geldings,

Jag tycker att dom blir fina när man klipper men om det är tillåtet skulle jag inte göra det, läggs en allt för stor tro till klippningen:crazy: har du en bra häst vinner du bevisligen ändå.:)

Jo det finns det, min bekant som klippt en gång och tyckte att hästen reagerade på att vara utan sina hår, klippte aldrig mer och vinner ALLT inom halter geldings,

Jasså du, det gör jag också. Och jag kommer fortsätta att klippa, och vinna.
Må så vara att domarna struntar i vilket, men jag tycker att håren pajjar helheten och skulle inte känna mig nöjd att visa honom med dom kvar.

*kl*

Oj då vilken diskussion!

Ja jag får väl blotta min hals för huggning då, för jag måste erkänna att jag klipper rubbet på mina hästar också när det är show.
Dock kan jag faktiskt med 100% säkerhet säga att ingen hitills har lidit av det, håren växer ut på några dagar och det handlar om max 5-6 gånger på en säsong.

Vad gäller detta med lagstiftning, så är det ju inte olagligt bara för att det finns en rekomendation.
Dessutom anser jag inte att allt är rätt bara för att det har lagstiftats om det, vi kan titta på ligghallar och utevistelse och allt vad det är. Den diskussionen tänker jag dock inte föra i denna tråden.

Jag har dock en fråga angående detta med känselhår till er som reagerar starkt... På vilket sätt mer specifikt märker ni att det är till nackdel/plågsamt för hästen? Jag undrar i all välmening, då jag när jag har klippt inte har märkt av något dylikt.... De förefaller lika känsliga och precisa med mularna som innan klippning... Och som sagt, håren växer ut väldigt snabbt.

Mina vänner i Tyskland klipper rubbet och de har aldrig blivit utvisade ur showring. Visst finns det säkert domare som inte bryr sig men jag kan garantera att många gör det. Jag lägger inga röster för eller emot detta, kan bara konstatera att det är så. Oavsett om någon "vinner rubbet" inom Halter med oklippta öron (helt oklippta öron har jag faktiskt sällan eller aldrig sett i showring).

Varje människa får göra som man vill, men att enbart hänvisa till en rekomendation tycker jag personligen är lite fel, då det som sagt finns många rekomendationer (och även lagar) som jag tycker är helt befängda.

Jag föder upp Quarter och Paint. Och jag hoppas att mina hästar är bra representanter för rasen, och att folk kan se förbi att jag klipper öron och mular inför show och istället se min tanke bakom aveln, de bra hovarna mina hästar föds med (vilket är ett stort minus annars hos dessa raser), att de är ridbara och trevliga i psyket även om de är avlade för tävling, att de får gå i stora kuperade hagar från första dagen och stärka sig, att de inte överfodras och tränas stenhårt under ryttare som 1-åringar osv osv osv osv

TS, till din ursprungliga fråga. Många quartrar, särskilt importerade, har ganska tunn päls och det är därför ganska lätt att slippa vinterpäls med rätt täckning. En del klipper, men då helkropp även huvud och ben, och efter några veckor ser det ut som kort sommarpäls.

Som ett litet tillägg här så kan jag upplysa om att både trav hästar, dressyr hästar och hopphästar klipps över hela kroppen, inklusive huvud med alla känselhår. Engelsk ryttare på hög nivå rakar tillochmed sina hästar med rakhyvel för att få det resultat de vill ha.
Detta handlar alltså inte ens om hästar som ska ställas ut.

Tänkte bara skriva med det här för att jag såg att någon skrivit att det inte är bra pr för rasen..??!

Är det inte likabra att alla helt enkelt gör som dom känner för?
Sköt dig själv och skit i andra....eller vad heter det?

/F

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka