Klippa quarter?

Sv: Klippa quarter?

OK, det var visst mig du hänvisade till!!!

Vad det gäller travhästar så har jag då aldrig hört talas om att de rakas, inte i de stall jag varit i iallafall!! Varför i hela friden skulle de göra det? De springer ju knappast fortare för det!! Har heller inte sett några klippta hästar, de duschas och täcks däremot så gott som dagligen och sätter därför inte någon kraftig päls.

Sen vad gäller sköt dig själv och skit i andra, så har jag inte sagt att jag tänker försöka ändra på er som gör det. DÄREMOT så kommer jag vid köp av häst att välja en uppfödare som inte gör det, därför att jag anser att det är fel!

Det är inte extrem grooming, extrem grooming är när hästen inte får gå ut i hage för att pälsen inte ska blekas, står i special belysta stall för att aldirg byta päls, proppas med protein för att bli stora som hus, rids aldrig för att musklerna ska behållas, rör aldrig på sig mer än i skrittmaskin.
Det är extrem grooming.
http://www.halterhorse.net/Willy.html

som den såg ut :eek: liknar den hund man såg i aftonbladet för ett tag sedan som hade något fel med muskelcellerna så den blev grotesk :crazy: ser inte det vackra i denna häst någon stanns :(

Som ett litet tillägg här så kan jag upplysa om att både trav hästar, dressyr hästar och hopphästar klipps över hela kroppen, inklusive huvud med alla känselhår. Engelsk ryttare på hög nivå rakar tillochmed sina hästar med rakhyvel för att få det resultat de vill ha.
Detta handlar alltså inte ens om hästar som ska ställas ut.

Tänkte bara skriva med det här för att jag såg att någon skrivit att det inte är bra pr för rasen..??!

Är det inte likabra att alla helt enkelt gör som dom känner för?
Sköt dig själv och skit i andra....eller vad heter det?

/F

Mkt bra skrivet och jag håller med till fullo...:bow:

Vad det gäller travhästar så har jag då aldrig hört talas om att de rakas, inte i de stall jag varit i iallafall!! Varför i hela friden skulle de göra det? De springer ju knappast fortare för det!! Har heller inte sett några klippta hästar, de duschas och täcks däremot så gott som dagligen och sätter därför inte någon kraftig päls.

Sen vad gäller sköt dig själv och skit i andra, så har jag inte sagt att jag tänker försöka ändra på er som gör det. DÄREMOT så kommer jag vid köp av häst att välja en uppfödare som inte gör det, därför att jag anser att det är fel!

Rätta mig om jag har fel...men du är nog ingen Quarterspekulant oavsett vilket:smirk:

Jasså du, det gör jag också. Och jag kommer fortsätta att klippa, och vinna.
Må så vara att domarna struntar i vilket, men jag tycker att håren pajjar helheten och skulle inte känna mig nöjd att visa honom med dom kvar.

Go Girl!!!!:banana: Och jag vet att 99,8% av Sveriges Quarterfolk håller med!!:)

Vad i hela friden grundar du det på???

Bara för att jag inte gillar klippta hästar??? Eller?

Efter att ha läst tråden måste jag bara få fråga:
Om du letade häst (oavsett ras) och hittade en som du tror är lämplig, skulle du verkligen låta bli att köpa för att dess ägare klipper den så här inför utställning?
Om du köper den skulle du ju kunna välja att INTE klippa den och vips blir det hästen i den modell du tycker är snyggast och naturligast.

Tycker för övrigt att tråden börjar snöa in på känselhår.

Det är inte extrem grooming, extrem grooming är när hästen inte får gå ut i hage för att pälsen inte ska blekas, står i special belysta stall för att aldirg byta päls, proppas med protein för att bli stora som hus, rids aldrig för att musklerna ska behållas, rör aldrig på sig mer än i skrittmaskin.
Det är extrem grooming.
http://www.halterhorse.net/Willy.html

Stackars häst, han ser ju förj*vlig ut :(
Inte är det väl så QH ska se ut? :confused::crazy:

Tack Wild Rein!
Texas, du har aldrig tänkt på att hästar som tränas hårt vintertid klipps för att minska risken för att hästen skall bli sjuk?
Travhästar duschas i stort sett alltid efter träning och blir tvugna att stå inne en hel dag om de har en lång päls som skall torka.
Om man klipper dom så kan man täcka dom ordentligt efter ett träningspass och släppa ut dom i hagen efter någon timme för att förebygga att musklerna blir stela, PLUS att det är mycket bättre för en häst att gå ute en så stor del av dagen som möjligt då detta minskar stress mm, eller hur?

Jag är uppväxt på solvalla och sprang i många proffstränares stall när jag var i åldern 8-14 år och har därför sett hur det går till där, annars hade jag inte uttalat mig om saken. Min familj har även haft en avel sedan jag föddes.
Hur det går till hos de mindre tränarna du antagligen sett på kan jag inte svara på.

Vad gäller ansikts hår och hovskägg mm så vet jag inte många stora tränare inom någon gren av hästsport som skulle tillåta tussar i öron, långt hovskägg, för mycket spröt i ansiktet mm. Detta ger ett ovårdat intryck enligt många inklusive mig själv.
Självklart skulle jag aldrig göra något mot mina djur som skulle skada dom! Tror att det är så med de flesta här..

Jag antar då att du helt sätter dig emot att fläta, klippa eller rycka man, lugg och svans då också? Det är ju oxå en förbättring av utseendet.
Kom in i matchen nu.
If you don´t like it, don´t do it!
Hoppas bara att om du hittar en häst du verkligen tycker om att du då kan bortse från såna här detaljer och följa ditt hjärta, annars kanske du missar det finaste av allt?

Over and out

Ok, för att förtydliga, det är inga "mindre"tränare jag pratar om, har själv jobbat inom travet och haft passhästar i eliten (Kriteriet, derbyt och stochampionatet...).
Hästarna klipptes inte, beroende just på att de jobbades svettiga och duschades dagligen, de fick därför ingen vinterpäls....

Och nej, jag rycker inte manen, klipper bara svansen när den släpar i marken och hästen kliver på den.. Kan klippa lite i nacken för att undvika skav dock.
Fläta? Jo till enstaka tävling kan jag göra det, dock inga flätor i för jämnan....
Skor gör jag om hästen ömmar/sliter för mycket i träning, annars barfota.

Och ja jag kommer nog att se till att köpa häst från en uppfödare som delar mitt synsätt, tror att det underlättar för bägge parter. Känns dock som om det inte ska kunna bli en quarter just nu eftersom tydligen 99,8% av quarterfolket inte delar mitt sätt att se på saker och ting. Ok då är det väl så då!

Hyser dock ingen agg till er som väljer att göra som ni gör, accepterar att inte alla tycker som jag men vill samtidigt ifrågasätta för att försöka förstå tanken bakom, är det så farligt???

Hyser dock ingen agg till er som väljer att göra som ni gör, accepterar att inte alla tycker som jag men vill samtidigt ifrågasätta för att försöka förstå tanken bakom, är det så farligt???

Nej, ifrågasätt du.
Jag vill gärna höra om någon har några konkreta negativa erfarenheter av att klippa mulhår och öron enstaka gånger dock.... Inte för att jag vill tjafsa, men jag vet faktiskt ingen som har haft det och vill gärna veta vad som händer!

Jag tycker det är tråkigt om någon skulle välja bort att tex köpa en unghäst som jag har fött upp enbart grundat på det faktum att jag showklipper mina hästar 5 gånger om året, men om det är den enda anledningen så kan jag bara säga att det är "their loss"!
Särkilt med tanke på att det faktiskt finns ganska många uppfödare som aldrig klipper någon häst, men inte tittar på föräldradjurens dåliga hovkvalitét (och som verkligen måste sko dom vid 1-2 års ålder-jag har skor på 2-3 hästar av 13), suggiga gångarter (oavsett typ av Qh/Ph), skarpa och tuffa psyke osv osv.

Vad gäller andra raser så har jag erfarenhet av klippning inom arab, ponny, halvblods och trav världen och ser det inte som något rasrelaterat heller. Dock verkar mycket inom Quarter (och Paint) show världen vara väldigt kontroversiellt för många, men ibland tycker jag att det fokuseras på fel saker. Visst finns det en del att ändra på, både inom show och uppfödar världen, särskilt i USA, men just showklippningen av våra svenska hästar tycker jag personligen inte ligger på den priolistan.
Men det får man givetvis tycka om man vill.

jag brukar klippa min kattsmorrhår också.. för jag tycker de killar så mycket i ansiktet när hon kommer och vill gosa.
sen så klipper jag av svansarna på mina hunder för att jag tycker det är mycket finare utan.

:smirk::smirk::smirk:

Till de flesta som svarat: :bow::bow::bow:

Texaz: Att enbart låta bli att köpa en häst för att dess ägare har klippt av känselhåren, eller showklipper sina hästar som vi andra, är ju bara (förlåt mig) JÄTTE patetiskt. Spelar det ingen roll om hästen är den perfekta för dig? Nu är det inte längre vi som är ytliga.

Det håller jag helt med om, att det är viktigt att undvika att avla på dåliga arvsanlag. Och naturligtvis måste man titta på helheten hos uppfödaren, vad jag vill komma åt var lite det att någon skrev att de struntade i "dumma" lagar och regler (kanske ej rätt formulering!!). DET har jag svårt att förstå, sen att jag personligen gillar "naturliga" hästar bättre ja det är min smaksak...

Kanske är att hårdra det hela att säga att jag inte skulle köpa av en "sån" uppfödare, dock skulle jag nog välja den uppfödare som inte stylade sina hästar hårt ifall det väger mellan två olika!

Tycker förövrigt att det är lite snett att premiera groomingen, aveln ska väl vara mer inriktad på att få fram hästar med kvalitet, ex vis god hovkvalitet, det vinner nog rasen på i längden!

Visst är det säkert samma inom andra raser, men intrycket jag får här är att de flesta är helt överrens, tror att det är lite större spännvidd inom andra raser, men det kankse beror på att det finns fler utövare...

Tycker förövrigt att det är lite snett att premiera groomingen, aveln ska väl vara mer inriktad på att få fram hästar med kvalitet, ex vis god hovkvalitet, det vinner nog rasen på i längden!

Oj, du har missat något...
SJÄLVKLART är det kvalitén (exteriör, uttryck osv) på hästen som bedöms, och groomingen är "endast" till för att lyfta fram den på bästa sätt.
Och haltern är ingen premiering, det är en tävlingsklass.

Till de flesta som svarat: :bow::bow::bow:

Du la tyvärr inte märke till mina smirkgubbar...
jag var superduper ironisk.
jag skulle ALDRIG ALDRIG klippa min kattsmorrhår, eller min hundssvans.... om jag haft nån katt eller hund.
jag skulle heller aldrig komma på tanken att klippa min hästs känselhår. jag tycker att det har gått för långt när man åtsidosätter hästen för sina egna behov.. även om det gäller att man inte låter sin häst gå ute i hage för att den blir så trött och inte kan tävla.
jag tycker det är vidrigt!

Du gör som du vill, och jag gör som jag vill, OK???

Jag kan acceptera att andra ser saker på annat sätt än vad jag gör, dock anser jag att man får fråga och ifrågasätta utan att bli kallad patetisk...

Om inte mina åsikter kan respektaras ja då är det nog inte jag som är trångsynt och ytlig...

:banana
jag brukar klippa min kattsmorrhår också.. för jag tycker de killar så mycket i ansiktet när hon kommer och vill gosa.
sen så klipper jag av svansarna på mina hunder för att jag tycker det är mycket finare utan.

:smirk::smirk::smirk:
:banana::banana: hmm vi börjar at bli lite barnsliga nu, men, men :rofl: ha,ha

inte lätt att bli annat när nivån ligger där den ligger. tycker verkligen att det är tom lägre än Glocalnet att åtsidosätta sin häst på det viset som många gör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka