Klippa quarter?

Sv: Klippa quarter?

Jag vill gärna höra om någon har några konkreta negativa erfarenheter av att klippa mulhår och öron enstaka gånger dock.... Inte för att jag vill tjafsa, men jag vet faktiskt ingen som har haft det och vill gärna veta vad som händer!

Ingen som vill svara på detta....

Vad gäller andra raser så har jag erfarenhet av klippning inom arab, ponny, halvblods och trav världen och ser det inte som något rasrelaterat heller. .

Utdrag från European arab horse showcommissions tävlingsregler:

31.a)I utställningsklasser får hästar vara helt eller delvis klippta, under förutsättning att ögon*fransarna lämnas orörda, håret inuti öronen ej klipps och att känselhåren runt nosen, mulen och ögonen lämnas intakta.

Utdrag ur Svenskaridtravarföreningens tävlingsregler:

Det är inte heller tillåtet att klippa/trimma känselhår runt ögon och mule, renrakning i karleder eller av öron (utstående tussar i öronen får klippas bort).

Senast ändrad av en moderator:

Du la tyvärr inte märke till mina smirkgubbar...
jag var superduper ironisk.
jag skulle ALDRIG ALDRIG klippa min kattsmorrhår, eller min hundssvans.... om jag haft nån katt eller hund.
jag skulle heller aldrig komma på tanken att klippa min hästs känselhår. jag tycker att det har gått för långt när man åtsidosätter hästen för sina egna behov.. även om det gäller att man inte låter sin häst gå ute i hage för att den blir så trött och inte kan tävla.
jag tycker det är vidrigt!

Varje gång du lägger en sadel på din häst och stoppar en järnbit imunnen...åtsidosätter du hästen för dina egna behov.....:smirk:

Ingen som vill svara på detta....

Har aldrig märkt någon som helst skillnad före och efter klippning....och jag har groomat MÅÅÅÅNGA hästar dom senaste 12-15 åren:D
Jag fokuserar dock på lite andra saker, som tex välmående hästar som får ordentligt/bra foder och som tränas/rids på ett bra sätt. Och tro mig när jag säger att mår en häst inte bra i vårat stall så märker vi det på en gång och problemen åtgärdas så långt det är möjligt, detta gör vi i samarbete med proffsiga fackmänniskor inom sitt område.
Den här diskussionen är rent löjlig och jag fick ingen som helst åsikt om tidigare inlägg som ber om att folk borde lägga sin energi på riktigt djurplågeri istället eller gå till sig själva när det gäller allt snack om "naturlig hästhållning", ha!! VAD i dagens hobby/tävlingshästars liv är naturligt år 2007?????
Patetiskt:eek:

som den såg ut :eek: liknar den hund man såg i aftonbladet för ett tag sedan som hade något fel med muskelcellerna så den blev grotesk :crazy: ser inte det vackra i denna häst någon stanns :(

Jösses!:eek: huva lien vad han såg ut!:eek:
Han har vackert huvud men fy så hans bakparti va groteskt fult. Man funderar på hur länge en sån här häst håller, men ska han bara vara Halter häst så kanske han håller länge men med ridnin så vet ikatten. De där e ju framavlat och ser bedrövligt ut och då ska ni veta att jag älskar bulliga muskulösa hästar. har själv en av de grövre modellen.:d:smirk:

kl

Men utgångspunkten måste väl ändå vara, att försöka följa rekommendationerna till reglerna, om det inte finns jättestarka skäl.

Jag har också klippt (ansiktet alltså) min häst tidigare, när jag har visat halter. (Innan rekommendationerna fanns) Men nu när de finns (och gäller) så funderar jag på, om det är NÖDVÄNDIGT att klippa, eller om det inte går lika bra att ställa ut ändå???

Och dessa funderingar ligger just nu på läget, att det nog borde gå lika bra ändå... Och diskussionen ovan har inte fått mig att ändra åsikt.

Ni andra gör ju som ni vill, men jag tycker ändå att ni ska vända på ert tänk, och FÖRSÖKA FÖLJA rekommendationerna, om det inte finns VÄLDIGT STARKA SKÄL, att låta bli.

Texas, ge inte upp, det finns uppfödare som vill försöka följa gällande regler och rekommendationer, inte bara om foder och utevistelse, utan också "småsaker" som klippning i ansiktet.

Tack för mig!

fast någonstans måste man ju dra en gräns, dessutom sätter jag inte till saker som min häst lider av, och jag tar inte heller bort saker på min häst som finns där för en anledning. så smirk på dig själv fröken.

Jag tycker att hela den här diskussionen har urartat och sjunkit till småskole nivå.
Vissa klipper, andra inte -That's it!

Vill ni fortsätta diskutera borde ni göra det på ett vuxet och konstruktivt sätt.
(Alla behöver inte ta åt sig)

jag förstår vad du säger, men jag anser inte att det finns något att diskutera. jag tycker det är vidrigt att man går mot rekomendationer och eftersom det finns rekomendationer så finns det ju uppenbarligen en anledning till det, och det i sig borde räcka nog till att man inte ska klippa, om man själv inte har den gränsen i sig.
man BÖR inte klippa, mer än så finns det inte att diskutera. sedan kan man ju säga att det tyvärr fortfarande finns de som klipper och det kan man ju bara beklaga.

jag förstår vad du säger, men jag anser inte att det finns något att diskutera. jag tycker det är vidrigt att man går mot rekomendationer och eftersom det finns rekomendationer så finns det ju uppenbarligen en anledning till det, och det i sig borde räcka nog till att man inte ska klippa, om man själv inte har den gränsen i sig.
man BÖR inte klippa, mer än så finns det inte att diskutera. sedan kan man ju säga att det tyvärr fortfarande finns de som klipper och det kan man ju bara beklaga.

Enligt vissa ja. (Även om dom så sitter i jordbruksverket så betyder inte det att de vet allt här i världen heller, inte heller de som "vetenskapligt" kommit fram till att man inte bör klippa håren för det KAN ge psykiska problem)

OK min vän, men du vet alltså bättre än alla experter???:angel:
Varför kan man inte bara erkänna att OK, jag gjorde fel för jag visste inte bättre, nu vet jag och ändrar på det, för att jag bryr mig OM mina hästar???

Vet och kan inte allt själv heller men jag kan iallafall ta till mig nya rön om de inte verkar helt vansinniga. Jag antar att det finns en hel del bakgrundsfakta då man skriver in i lagarna vad som gäller, de allmänna råden är ju ett förtydligande av lagen!

Än så länge har inte nån sagt hur och på vilket sätt de märker att deras häst mår dåligt av klippningen.:smirk:

Min häst mår heller inte dåligt av att gå ute mer än 12 timmar i hagen utan vindskydd så jag kommer fortsätta med det oxå.

Men i den frågan insåg jordbruksverket att de kanske inte var så smarta och ska/har förlänga den tiden och de kanske gäller i andra frågor oxå??? :smirk:

OK min vän, men du vet alltså bättre än alla experter???:angel:
Varför kan man inte bara erkänna att OK, jag gjorde fel för jag visste inte bättre, nu vet jag och ändrar på det, för att jag bryr mig OM mina hästar???

Vet och kan inte allt själv heller men jag kan iallafall ta till mig nya rön om de inte verkar helt vansinniga. Jag antar att det finns en hel del bakgrundsfakta då man skriver in i lagarna vad som gäller, de allmänna råden är ju ett förtydligande av lagen!

Jag har inte sagt att jag vet och kan bättre, men jag tycker inte som dom ang just den punkten och har ALDRIG varit med om en negatvi effekt. Min häst har definitivt inte blivit psykiskt störd av det, inte heller fått andra problem. Därför anser jag att jag kan fortsätta klippa, och att jordbruksverket har FEL.

För min del räcker det med att hästen inte påverkas positivt för att jag ska låta bli.....

Det jag gör för min häst gör jag för att den ska få ett drägligare liv, INTE för att tilltala domare och andra människor, för mig är min/mina hästar vackrast oavsett!! Det viktiga är deras välmående...

Vad jag kan hitta så står det bara att det "kan orsaka stress och oro"...och det har jag verkligen faktiskt inte sett något av.
Inte ett dugg om jag ska vara ärlig...

Så, någons negativa erfarenheter vill jag gärna delges.

Dessutom, det kan säkert orsaka problem om man alltid klipper, det har jag ingen aning om, men jag ser ganska stor skillnad i att alltid ha hästen showklippt (varför skulle man?) och att klippa nångång och låta det växa ut.

Jag är ledsen, men sålänge jag inte sett eller på annat sätt vet att detta orsakar stress och oro eller annan skada så kan jag inte bara köpa det rakt av. Kanske dumt av mig men jag köper inte heller detta med vindskydd i alla lägen, täcke osv heller.
Vilka RÖN är det som säger att hästen lider vid enstaka klippningar och HUR? Snälla upplys mig. Och, jag förutsätter, att eftersom jag är en av dom som klipper ibland, att jag då känner igen dessa negativa tecken, annars verkar det ju väldigt konstigt.

Jag vill nog anse mig vara en ganska upplyst person med mina hästars väl och ve i fokus, och jag har inte heller haft någon anledning att tro att de inte mår bra, eller lider i vissa situationer pga något jag gör. Skulle jag tro det skulle jag genast sluta med vad det nu var jag gjorde.
Jag tror att de flesta som kommer till mig ser välmående, välskötta, friska och starka hästar och jag har aldrig fått något annat till mig, vare sig av myndighetspersoner eller andra.

Om man ska avstå från allt som inte påverkar hästen positivt, även om det inte påverkar negativt, så blir det nog ganska svårt.

Börja nu inte bråka på mig!:) ger bara en sida av det hela.

När man klipper bort känselhåren på mulen kan en del hästar ha svårt med avståndsbedömningen, tex slå i mulen i saker då inte känselhåren "säger till" att dom är nära något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka