Klippa quarter?

Sv: Klippa quarter?

Du kan absolut lita på att din häst är snygg även med känselhåren kvar. De tar inte bort varken linjer eller nåt annat. Sen om du vill hänga på hästen en lössvans är upp till dig för där gör du ju ingen åverkan på hästen...men å andra sidan är det inte äkta och där går gränsen för mig.

Jag groomar även min häst, Welsh Cob, men det stannar vid att frisera svansen, pannluggen och manen. I övrigt lär en domare klart se att hon är bland de snyggare som går att uppbringa och mitt sätt att visa henne blir avgörande:cool:

Myndighetens motivering:
Känselhår runt mule och ögon klipps
ibland bort av estetiska skäl. Dessa hår har
en viktig funktion och bör inte avlägsnas.
Eftersom hästens synfält är begränsat är
den beroende av att kunna känna på och
förutsäga sin närmaste omgivning med
hjälp av känselhåren. Om håren avlägsnas
kan det leda till stress och oro hos hästen.

Om detta är enda anledningen till att man inte bör raka bort mulhåren så .. :rofl:
Det är absolut ingen skillnad på hans temperament med eller utan hår.. :D

Jag begriper inte varför man inte kan ta kunskap och vetenskap till sig när det serveras??? Du lär inte förlora på att låta hästen ha sina känselhår kvar, du har bara att vinna på det...för att inte tala om hästen:cool:

Nej, det är ingen rekommendation, det är en FÖRESKRIFT, och det är skillnad det!!!

OK, sluta följa lagarna, DET ger ju VÄLDIGT bra PR utåt sett för Quarteraveln:o

OK, sluta följa lagarna, DET ger ju VÄLDIGT bra PR utåt sett för Quarteraveln:o

Det är inte bara de som ställer ut quartrar som sysslar med detta, nästan varje rasavel har sina egna, enligt er, EXTREMA metoder.

Och jag förstår inte varför ni behöver bli arga och hysa agg, det är ju fortfarande mitt individuella val? Inget som ni kan ändra på.

Det är inte bara de som ställer ut quartrar som sysslar med detta.

Och jag förstår inte varför ni behöver bli arga och hysa agg, det är ju fortfarande mitt val? Inget som ni kan ändra på.

Det är väl inte nåt bra försvar...INGEN bör göra det för HÄSTENS skull. Hur kan det vara så svårt att ta in? Jag hyser inte agg till dig men jag anser att du inte gör särskilt kloka val och jag hoppas att vi slipper se en klagotråd när du för första gången åker ut för att du rakat hästens mule, det skulle ju vara synd för en sån snygg häst...:cool:...

Jag tar till mig, och jag förstår varför ni tycker att jag är puckad som gör det. Men enligt mig och min kunskap genom åren så tycker inte jag att mulhåren spelar någon viktig roll i hästens vardag, även om någon säger något annat. Eftersom jag aldrig någonsin har upplevt något negativt med detta, någonsin.

Och det är absolut inte erat problem om jag åker ut eller inte, det är mitt eget, så ni behöver inte bry er det minsta i om att jag skulle klaga här. Klagar på sånt, det gör jag till goda vänner.

Hej Sidekick!

Jag är ledsen över att Du får så många påhopp i och med att Du svarade på mitt ursprungliga inlägg. Vill bara tala om att jag är tacksam för att Du delgav mig Dina tips och råd.

Min personliga åsikt är att förespråkarna för "låt hästen ha känselhåren på mulen kvar" skulle ha startat en egen tråd om detta.

MVH/Carina

Du har startat en tråd om att "klippa QH" och då får du ju tåla att man tar upp det som är vanligt förekommande för rasen, eller hur?

Det är väl inte nåt bra försvar...INGEN bör göra det för HÄSTENS skull. Hur kan det vara så svårt att ta in? Jag hyser inte agg till dig men jag anser att du inte gör särskilt kloka val och jag hoppas att vi slipper se en klagotråd när du för första gången åker ut för att du rakat hästens mule, det skulle ju vara synd för en sån snygg häst...:cool:...

Det finns ingen som helst risk med att "åka ut" pga rakad mule eftersom det (i det här fallet) gäller AQHA shower och där följs AQHA:s regelbok...:smirk:

Du har startat en tråd om att "klippa QH" och då får du ju tåla att man tar upp det som är vanligt förekommande för rasen, eller hur?

Ja, men man kanske önskar att svaren då kommer från de som har erfarenhet av att klippa/raka/grooma Quarter till tävling...eftersom det gällde Quarter och det gällde tävling...rätta mig om jag har fel!
Problemet blir väl bara att många tar alla tillfällen i akt att klaga på allt och alla...Tycker man inte om nåt så skit i att göra det själv, men låt varje övrig individ fatta sina egna beslut!
Hitintills har jag aldrig hört om någon häst som fått psykiska besvär eller har dött av ett rakat huvud...:cool:
Det finns rätt mycket annat att förfasa sig över inom hästvärlden...vi kan väl börja där istället:smirk:

Hej Sidekick!

Jag är ledsen över att Du får så många påhopp i och med att Du svarade på mitt ursprungliga inlägg. Vill bara tala om att jag är tacksam för att Du delgav mig Dina tips och råd.

Min personliga åsikt är att förespråkarna för "låt hästen ha känselhåren på mulen kvar" skulle ha startat en egen tråd om detta.

MVH/Carina

:):)....och pussa lite på Peppan från mig!!

Är det någon ny lag för svensk hästhållning så tänker jag strunta i den fullkomligt!:D

Om du inte anser att din häst troligen skulle föredra att ha sina hår kvar så är det upp till dig.

Men det är den här inställningen som jag tycker är mest skrämmande i sammanhanget...

Om du inte anser att din häst troligen skulle föredra att ha sina hår kvar så är det upp till dig.

Men det är den här inställningen som jag tycker är mest skrämmande i sammanhanget...

Jag tror älrigt talat att han inte bryr sig särskilt mycket.

Det där var i början i tråden och jag kan inte påstå att jag var särskilt seriös. Det var mer menat som ett skämt, eftersom jag tycker att det är en löjlig "bestämmelse"

Senast ändrad:

Och tävlar man på viss nivå finns det en standard, och vill man vara med i den leken får man glatt följa dens "regler"

Och att okritiskt glatt följa "lekens regler"...........

Det finns mycket som man skall ifrågasätta... och vara kritisk till.
Det förekommer mycket i hästvärlden som inte ser till hästarnas välbefinnande.. men allt ursäktas med att -"det är vad som krävs för att vinna", -"det är så man når framgång", -"det är så man måste göra för att få fram rätt utseende"..

Rakade nosar kan ses som en petitess om man jämför med andra sammanhang.. Men någonstans måste man dra en gräns.. Och när hästägarna själva inte kritiskt granskar sin verksamhet... då går förr eller senare lagstiftaren in och gör det. Och vi får lagar, och föreskrifter som förbjuder ...

Men herregud, ska du börja dra upp gamla inlägg i tråden nu?

Jag har hittills behållt mitt tålamod någorlunda men nu börjar det tryta.

Starta er egna tråd om vilka djurplågare vi miljontals är, som rakar bort mulhåren på våra stackars hästar! (Som förmodligen är mycket mer välmående än många andra hästar här i världen)
Och påstå för sjutton inte att jag inte ser till hästens bästa, för det finns inget som jag är mer nogrann med.

Synd att du tar det på det viset...

Jag ville bara belysa att man inte okritiskt måste acceptera och importera allt med hanteringen av en ras bara föra att man gör så i moderlandet...

Jag tycker din häst är otroligt vacker och mycket snyggt groomad och jag gillar lössvansen.
Lägger mig inte i det här med känselhåren för jag vet inte själv hur jag hade gjort om jag tävlade på "de" showerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka