Klippa quarter?

Sv: Klippa quarter?

ALLTSÅ

det måste väl ändå vara bättre att upplysa domarna om gällande regler i det land dom dömer?? Detta är väl SQHAs uppgift?

Det finns mycket som är godkänt och OK "over there" som faktiskt är förbjudet här! (T ex barn-aga, för att nu bara ta ett långsökt exempel...)

Här är regelverket som gäller från 1 aug, men som också har övergångsperioder:
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf

Allmänna råd till 2 § djurskyddslagen
Hästarnas känselhår bör inte klippas av eller på annat sätt avlägsnas
annat än av veterinärmedicinska eller funktionella orsaker.
Med känselhår avses de speciella, hårda hårstrån på mule och runt
ögonen som hästen använder för sin känsel.

Myndighetens motivering:
Känselhår runt mule och ögon klipps
ibland bort av estetiska skäl. Dessa hår har
en viktig funktion och bör inte avlägsnas.
Eftersom hästens synfält är begränsat är
den beroende av att kunna känna på och
förutsäga sin närmaste omgivning med
hjälp av känselhåren. Om håren avlägsnas
kan det leda till stress och oro hos hästen.

Sen står det ju var o en fritt att hålla med eller inte...

ALLTSÅ

det måste väl ändå vara bättre att upplysa domarna om gällande regler i det land dom dömer?? Detta är väl SQHAs uppgift?

Det finns mycket som är godkänt och OK "over there" som faktiskt är förbjudet här! (T ex barn-aga, för att nu bara ta ett långsökt exempel...)

Här är regelverket som gäller från 1 aug, men som också har övergångsperioder:
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf

Allmänna råd till 2 § djurskyddslagen
Hästarnas känselhår bör inte klippas av eller på annat sätt avlägsnas
annat än av veterinärmedicinska eller funktionella orsaker.
Med känselhår avses de speciella, hårda hårstrån på mule och runt
ögonen som hästen använder för sin känsel.

Myndighetens motivering:
Känselhår runt mule och ögon klipps
ibland bort av estetiska skäl. Dessa hår har
en viktig funktion och bör inte avlägsnas.
Eftersom hästens synfält är begränsat är
den beroende av att kunna känna på och
förutsäga sin närmaste omgivning med
hjälp av känselhåren. Om håren avlägsnas
kan det leda till stress och oro hos hästen.

Sen står det ju var o en fritt att hålla med eller inte...

Ja...BÖR inte avlägsnas....:angel:

SICK!

"och dessa rekommendationer har myndigheterna hittat på BARA för att j-las med oss hästägare!! Vi ger F-N i deras regler!!!"

Kreativt eller hur...:crazy:

Ja...BÖR inte avlägsnas....:angel:

Bör .... borde väl räcka i detta fall då det handlar om hästen välmående... Ok... extremgroomade hästar kanske inte lider direkt... Men de hade nog föredragit att ha sina känselhår kvar..

Eller... är det estetiska viktigare??

Ja äntligen!!!!!:love:
Verkar ha blivit en trend att ha så många täcke som möjligt på hästarna, med hudproblem som följd..
Jag varken klipper eller täcker (ja om det inte är befogat pga väderförhållanden!) och har lite svårt att förstå den hysteri som blivit med täcken och friseringar bara för att hästarna ska se snygga ut och vara lättskötta!!!
Är av den gamla stammen, hästarna ska ryktas för att må bra, INTE för att vara vackra att se på!
Verkar som om det äntligen börja komma förordningar som ser till HÄSTARNAS bästa och inte till deras ägare!!!

Thank God!!!:bow:

De kan säkert finnas fördelar med vissa av de nya reglerna men sen är ju frågan - vem förljer reglerna? De med tävlinghästar? eller kanske Putte, som inte fick köpa sig en andel i avelsmärren(i en annan tråd) utan köpte en fd travare, som sen står och hutttrar i snål blåsten i vinter - för täcke, de ska man inte ha!...:crazy:

Det är samma med de där med att avmaskningsmedel ska vara på recept. Jätte bra att hålla koll på om hästarna blir avmaskade eller inte.. Men igen...Putte är ju lite dumsnål..och inte heller rikgit hästkunnig.. så istället skiter han i att avmska..

Kan ju tillägga att jag bor granne med en "Putte":(

Vad heter hennes häst?:)

Klipper du bara tussen så har du missat poängen med att klippa örat, men gör det för att framhäva dess form och konturer, pluss att det ger ett renare intryck.
Är bara tussen borta så ser det ju ut som om dom har en vägg av hår där inne.

Eftersom jag inte äger denna häst lämnar jag självklart inte ut vare sig hennes eller hästens namn:)det är inget jag hittar på för att jag inte vill klippa hästen( klipper själv min egen häst då jag visat henne i halter).

Angående klippa tuss så har du missförstått mig, vinkla klippmaskinen
in mot örat och jämna till kanterna, blir jättefint! har fått kommentarer för hästens fina öron:D letar efter bild

Det tror jag att det är väldigt få som håller med dig om. Den lyfter ju fram och skapar en helhet i hästen, även om det är stora shower!!

Kolla på mig och min häst här (ignorera att jag ser ut som en potatisboll på bilden med röd topp och sitter som en anka):

Utan svans:
10299071.jpg

Med svans:
15661975.jpg

Nog fan är de snyggare med.

ÄLSKAR dessa lössvansar!! om dom är snyggt isatta och inte delar sig när hästen rör på sig!

Well well, jag är en tävlingsryttare och det finns ingenting som en "rekomendation" som kan ändra på hur jag behandlar mina hästar.

Jag har hållit på med hästar i över 14 år, tro mig, skulle min pålle inte må bra på något sätt skulle jag märka det på en gång! Han är fantastiskt trevlig, social, nyfiken, busar, stojjar, lekar, är kanonfin i både hull och päls, går hur bra som helst i ridningen, är kanon fin i leder och muskler osv osv (In fact, min vet. sa häromdagen att han sällan sätt en så glad och välmående häst) Därför har jag ingen anledning att ändra på något, bara för att jordbruksverket rekomenderar det.

Och JAG kommer fortsätta att klippa hans känselhår, sätta o lössvans etc etc, för det har hittills aldrig gett mig några problem och min häst står nästan alltid grand eller reserve, så varför börja ändra på något där heller?

Prova att ställa honom utan att klippa känselhåren någon gång..
Han kanske placerar sig lika bra med dessa kvar... helt enkelt för att hästen ifråga är snygg... och inte bara extremt groomad.

De nya reglerna och tävlingshästar är fullt kompatibla. Det råder ingen motsatssituation här... Det är ok att använda täcke men det ska ske med förstånd och det finns bra underbyggda undersökningar om när täcke är befogat.
Länk1
Länk2

Prova att ställa honom utan att klippa känselhåren någon gång..
Han kanske placerar sig lika bra med dessa kvar... helt enkelt för att hästen ifråga är snygg... och inte bara extremt groomad.

Det är inte extrem grooming, extrem grooming är när hästen inte får gå ut i hage för att pälsen inte ska blekas, står i special belysta stall för att aldirg byta päls, proppas med protein för att bli stora som hus, rids aldrig för att musklerna ska behållas, rör aldrig på sig mer än i skrittmaskin.
Det är extrem grooming.
http://www.halterhorse.net/Willy.html

Inte för dig kanske...men för mig är det extremt när man går emot rekommendationer som kommit av väl grundad anledning och vetenskapligt har grund.

Att det nu visat sig att hästar som t.ex. fått sina nosar rakade åkt ut från arenan är bra. Det gör att även jag kanske kan tänka mig att en dag ha en QH och rent av ställa ut den på dessa shower. Jag tycker att det är helt ok med frisering så länge man ger tusan i ovanstående...och jag kommer heller inte använda en lössvans.

När det gäller din häst är jag övertygad om att den skulle placera sig så bra ändå, utan dessa extra pinaler och ingrepp...ty som några har sagt här, han är snygg!

När det gäller din häst är jag övertygad om att den skulle placera sig så bra ändå, utan dessa extra pinaler och ingrepp...ty som några har sagt här, han är snygg!

Det är det som jag vill lyfta fram! I en klass är det hård konkurrens, bland massa välgroomade hästar, det gäller att vara minst lika välfixad som dem.
Sen om du tycker att allt fix o trix inte är att lyfta fram det, är upp till dig.

Och jag tycker fortfarande inte att det är extremt, extremt är det den dag då jag skär av svansnerven för att svansen ska ligga intill baken hela tiden i pleasuren, eller låter bli att ge honom vatten i två dygn bara för att han ska va loj och seg inne på banan.
Och extremt är det den dag då jag endast ser förstaplatsen och ingenting annat, och betalar vilket pris som helst för att hamna där.

Men var går gränsen???

Min gräns är helt enkelt den att om hästen inte får se ut som sig själv utan måste ändras och stylas, ja då anser jag att det inte är värt detta!!!

Tycker tyvärr att det verkar som om många quarter-ägare hellre följer de amerikanska rättesnörena än rättar sig efter svenska lagar, skrämmande!!!!

Visst våra sätt att se på saker och ting vitt skilda men när man kan kringgå lagar och förordningar för att få sin häst "vacker", ja då tycker jag att man är ute på hal is!!!

För övrigt så säger reglerna att man visst får täcka hästen, mot kyla och väta bl a, så jag tror nog att "Putte" ska och bör täcka sin häst...

Det är inga lagar, det är fortfarande rekomendationer, som säger att man BÖR inte klippa diverse hår och man BÖR inte täcka sin häst i annat än mot väder och insekter eller va de nu va.

Dessa två rekomendationer går jag och säkert många fler emot, och det tycker du är jättehemskt. Varför? Våra, iallafall inte min, mår dåligt, utan lååångt därifrån.. Varför är jag så hemsk då? De där känselhåren hjälper SÄLLAN till att pilla i hö och skilja ut grässtrån, min häst har knappt några alls (när han inte är rakad) utan bara några små korta fjun som ger efter bara man kollar på dem. SJälvklart har han kvär stråna runt ögonen.

Och dessutom får de ju växa ut mellan showerna, vilket de gör på typ en vecka.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka