Kan bli ett konstigt resonemang, för vilket av allt vi gör med våra hästar idag tillåter som du skriver; "en häst att vara häst"??
En häst som får vara häst skulle aldrig ens befinna sig inne på en tävlingsbana, ett stall eller i en hage....den skulle definitivt aldrig ha en grimma eller sadel på sig!?!?
Dagens sporthästar skiljer sig otroligt mycket från sina förfäder, vi har ändrat på det mesta sedan vi började använda hästen som nyttodjur och senare som hobbydjur. Vi har styrt aveln och individen för att passa oss människor...
Att sedan förfasa sig över en sån detalj som klippning av huvud eller så kan jag tycka är lite dubbelmoral om man nu kanske själv stoppar in en stor bit metall i sin hästs mun när man rider eller slår på järnskor på sin hästs fötter som hindrar hovmekanismen
:smirk:
Nä en duktig hästmänniska kan troligtvis själv bedöma om en häst mår dåligt av att se ut som Barbie...och kan isåfall ändra på sin hantering...jag har inte sett en häst må dåligt av att vara välklippt eller välgroomad på något sätt. Ofta ser jag dock hästar som tydligt visar sin ovilja mot tävlingsbanan som sådan...en sån häst bör man hitta en annan upppgift till!!
Ännu oftare ser jag skogsmullehästar som mår vansinnigt dåligt av sin okunniga ryttare som aldrig ger efter till sin häst...som hänger i tyglarna konstant, eller andra tokigheter...jag lovar, dom hästarna skulle älska att stå inne på arenan tillsammans med en duktig handler, välgroomad och klippt!!