Klippa quarter?

Sv: Klippa quarter?

Alla har sin tro, och det är inget lullull, det handlar om att ta fram hästen fördelar och dölje deras nackdelar (exteriört) och förstärka deras skönhet.
Kanske inte alla tycker det är skönhet, men det är långt ifrån en majoritet.

Alla får tycka och tänka va de vill! Jag har sagt mitt.:bow:

Nej, det är klart att det skiljer från domare till domare. Jag vet att ena domaren på t.ex april showen inte uppskattade tofsiga öron, skägg etc, utan tyckte att det såg ut som om man inte ansträngde sig nog.
Medan en annan domare inte bryr sig alls, man vet aldrig.
Men jag ställer inte halter bara för att jag tycker det är oerhört roligt, utan för att jag tävlar, och vill vinna, och då vill jag inte vara sämre än någon annan i ringen (där de flesta är klippta)
Klart att vi ska grooma dem , klippta öron, skägg, pälsen helklippt, välsprayade så de glänser , men jag menade att det är inte tillåtet längre att raka bort känselhåren på mulen. Dock klippte jag ner stråna så att det fanns en halv cm kvar på mulen. Själv kände vi inte till de nya reglerna . Så vi kan nog fortsätta att grooma som vanligt :banana:men lämna lite känselstrån kvar så att de kan sortera maten bättre.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har även ryst när jag sett användandet av lössvansar, i tidigare tråd. I mina ögon ser det inte naturligt ut och hästens bakdel riskerar att "försvinna" bakom det som inte är äkta...och när det gäller QH är det ju verkligen synd då deras bakdelar ofta är mycket tilltalande...:cool:

Om bakdelen "försvinner" av en lössvans så har man nog inte en rastypisk Quarter...

Någon här som klipper sin quarter?

Brukar åka till April Show på Greva och har aldrig sett någon quarter med "spår" efter vinterklippning. Om man klipper på hösten kan man då räkna med att det inte syns på våren, eller hur länge brukar det ta?

Min tjej, nu 3,5 år, börjar bli som en stor hårboll och antagligen måste jag klippa henne. Hennes humör är inte på topp och hon verkar öm över hela kroppen vid borstning. Så nu har veterinären varit här och gett henne B-vitamin iv., sedan skall vi själva fortsätta varannan dag med B-vitamin im. i sammanlagt 4 dagar.

Kan det vara så att pälsfällningen på våren blir lättare för hästen om man klippt den på hösten?

Många frågor blev det, hoppas på några svar!

MVH/Carina

Om hästen har massor med päls kvar och man skall tävla eller om det blir för varmt på våren så det blir tvärtomeffekt..ett tips är att helklippa hästen två till tre veckor innan tävling då hinner det växa ut såpass att hästen inte ser klippt ut...
Man måste dock vara ytterst noggrann med att täcka hästen efter klippningen...:banana:

Jag kommer aldrig att falla för den sortens show, där en häst inte får vara häst. En välskött häst är det tjusigaste som finns medan en övergroomad enbart är "plastigt" i mina ögon...Jag har häst för att jobba med och lämnade barbiedockorna i tidigt stadie. Sköter mina minutiöst och räknar kallt med att en domare ska kunna se min hästs skönhet och fördelar utan att jag ska behöva förändra henne på nåt sätt annat än att man, svans och pannlugg är lätt friserade men kvar. Ren och hel ska räcka. Att ge sig på känselhår som defacto är sammankopplade med känselreceptorer är inte juste.

:

Kan bli ett konstigt resonemang, för vilket av allt vi gör med våra hästar idag tillåter som du skriver; "en häst att vara häst"??
En häst som får vara häst skulle aldrig ens befinna sig inne på en tävlingsbana, ett stall eller i en hage....den skulle definitivt aldrig ha en grimma eller sadel på sig!?!?
Dagens sporthästar skiljer sig otroligt mycket från sina förfäder, vi har ändrat på det mesta sedan vi började använda hästen som nyttodjur och senare som hobbydjur. Vi har styrt aveln och individen för att passa oss människor...
Att sedan förfasa sig över en sån detalj som klippning av huvud eller så kan jag tycka är lite dubbelmoral om man nu kanske själv stoppar in en stor bit metall i sin hästs mun när man rider eller slår på järnskor på sin hästs fötter som hindrar hovmekanismen:confused::smirk:
Nä en duktig hästmänniska kan troligtvis själv bedöma om en häst mår dåligt av att se ut som Barbie...och kan isåfall ändra på sin hantering...jag har inte sett en häst må dåligt av att vara välklippt eller välgroomad på något sätt. Ofta ser jag dock hästar som tydligt visar sin ovilja mot tävlingsbanan som sådan...en sån häst bör man hitta en annan upppgift till!!
Ännu oftare ser jag skogsmullehästar som mår vansinnigt dåligt av sin okunniga ryttare som aldrig ger efter till sin häst...som hänger i tyglarna konstant, eller andra tokigheter...jag lovar, dom hästarna skulle älska att stå inne på arenan tillsammans med en duktig handler, välgroomad och klippt!!
:banana:

KL

Har en bekant som har så många Aqha statyetter hemma ,för alla grand hon har fått på sin häst,
så hon vet inte var hon ska göra av dom(dom är många):D.
Hon har Aldrig klippt hans känselhår! så inte har det enbart med klippningen att göra om du ska stå grand!

Tussar i öronen är inte snyggt och man kan klippa bort just tussen och jämna till kanten utan att klippa ur hela örat, inget som hästen kommer att lida av.:smirk:

Tack Wild Rein för svaret.

Jag är helt novis på det här med klippning av häst. Men man kan alltså helklippa inför April Show utan att det syns efter 2-3 veckor, det låter ju jättebra!

En sak är jag helt säker på...

om hon skall ställas i halter är det utan tofsar i öronen, skägg, vinterpäls och annat som förstör helheltsintycket, annars kan vi lika gärna stanna hemma.

MVH/Carina

Tack Wild Rein för svaret.

Jag är helt novis på det här med klippning av häst. Men man kan alltså helklippa inför April Show utan att det syns efter 2-3 veckor, det låter ju jättebra!

En sak är jag helt säker på...

om hon skall ställas i halter är det utan tofsar i öronen, skägg, vinterpäls och annat som förstör helheltsintycket, annars kan vi lika gärna stanna hemma.

MVH/Carina

Låter toppen...men inte om utan när hon ställs i Halter, eller hur?!?!;)
Och självklart välgroomad....:bow:

Tänkte att jag skulle delge Er hur det gick med hennes dåliga humör och ömhet på kroppen efter att vet. varit här och gett henne B-vitamin direkt i blodet.

Det är helt otroligt, hon blev som en ny häst! Det dåliga humöret försvann och nu kan jag borsta henne utan att hon blir irriterad. Jag är överlycklig att hon blev hjälpt, för hon mådde verkligen inte bra och hon var allmänt olyckligt innan. Om hon behöver, får vet. komma varje vår och höst och ge henne B-vitamin iv.

MVH/Carina

Vad heter hennes häst?:)

Klipper du bara tussen så har du missat poängen med att klippa örat, men gör det för att framhäva dess form och konturer, pluss att det ger ett renare intryck.
Är bara tussen borta så ser det ju ut som om dom har en vägg av hår där inne.

I Tyskland får man inte klippa känselhår på hästarna, och tyskarna hävdar att detta är en EU-regel, dvs gäller i hela EU, även i sverige. Iallafall så har det hänt att några blivit fråntagna sina priser pga att hästarna var rakade (på tävling i tyskland). Så vill man tävla utomlands så kan det vara ide att börja vänja sig av med nosrakandet. Ingen häst kommer förlora en klass enbart därför att den inte är rakad, lika lite som en häst kommer att vinna en klass för att den inte har skägget kvar.

Själv så rakar jag inte känselhåren på nosen/runt ögonen. Jag "kantklipper" öronen och "skålar" ur dom, men lämnar håret i örat kvar. Vad det gäller kroppen så klipper jag hästen (året om), om så behövs, jag ogillar starkt att hästen ska behöva tillbringa tim-tals fuktig innan den torkar efter arbetet.

Och jodå, det händer att min häst vinner i halter, även för amerikanska domare...

Om bakdelen "försvinner" av en lössvans så har man nog inte en rastypisk Quarter...
Jodå...har studerat fenomenet på "de stora" showerna och en lössvans tar bort en stor del av bakdelen. Vi pratar inte småtävlingar nu...
Kan bli ett konstigt resonemang, för vilket av allt vi gör med våra hästar idag tillåter som du skriver; "en häst att vara häst"??
En häst som får vara häst skulle aldrig ens befinna sig inne på en tävlingsbana, ett stall eller i en hage....den skulle definitivt aldrig ha en grimma eller sadel på sig!?!?
Dagens sporthästar skiljer sig otroligt mycket från sina förfäder, vi har ändrat på det mesta sedan vi började använda hästen som nyttodjur och senare som hobbydjur. Vi har styrt aveln och individen för att passa oss människor...
Att sedan förfasa sig över en sån detalj som klippning av huvud eller så kan jag tycka är lite dubbelmoral om man nu kanske själv stoppar in en stor bit metall i sin hästs mun när man rider eller slår på järnskor på sin hästs fötter som hindrar hovmekanismen:confused::smirk:
Nä en duktig hästmänniska kan troligtvis själv bedöma om en häst mår dåligt av att se ut som Barbie...och kan isåfall ändra på sin hantering...jag har inte sett en häst må dåligt av att vara välklippt eller välgroomad på något sätt. Ofta ser jag dock hästar som tydligt visar sin ovilja mot tävlingsbanan som sådan...en sån häst bör man hitta en annan upppgift till!!
Ännu oftare ser jag skogsmullehästar som mår vansinnigt dåligt av sin okunniga ryttare som aldrig ger efter till sin häst...som hänger i tyglarna konstant, eller andra tokigheter...jag lovar, dom hästarna skulle älska att stå inne på arenan tillsammans med en duktig handler, välgroomad och klippt!!
:banana:
Jag förfasar mig över klippning av såna delar på hästen som enligt vetenskapen är sammanbundna med känselreceptorer. En välgroomad häst är hel och ren, är friserad ja. Det har jag inte nåt emot. Häng på lössvans om det nu är gängse. Måla hovarna...fine...men ge tusan i hästens känsligare delar.

I Tyskland får man inte klippa känselhår på hästarna, och tyskarna hävdar att detta är en EU-regel, dvs gäller i hela EU, även i sverige. Iallafall så har det hänt att några blivit fråntagna sina priser pga att hästarna var rakade (på tävling i tyskland). Så vill man tävla utomlands så kan det vara ide att börja vänja sig av med nosrakandet. Ingen häst kommer förlora en klass enbart därför att den inte är rakad, lika lite som en häst kommer att vinna en klass för att den inte har skägget kvar.

Själv så rakar jag inte känselhåren på nosen/runt ögonen. Jag "kantklipper" öronen och "skålar" ur dom, men lämnar håret i örat kvar. Vad det gäller kroppen så klipper jag hästen (året om), om så behövs, jag ogillar starkt att hästen ska behöva tillbringa tim-tals fuktig innan den torkar efter arbetet.

Och jodå, det händer att min häst vinner i halter, även för amerikanska domare...

Så bra...det går alltså;)...kanske även jag är ämnad för QH och de shower som hör till då...:D

Ja det visste jag, en vän till mig vart hemskickad från Em'et för nått år sen pga av detta och jag är medveten om det.

Troligtvis hoppar jag utanför gränserna nästa år och då vet jag att jag inte ska raka. Men inom landet gör jag det och tänker fortsätta med ´det.

Jodå...har studerat fenomenet på "de stora" showerna och en lössvans tar bort en stor del av bakdelen. Vi pratar inte småtävlingar nu...

Det tror jag att det är väldigt få som håller med dig om. Den lyfter ju fram och skapar en helhet i hästen, även om det är stora shower!!

Kolla på mig och min häst här (ignorera att jag ser ut som en potatisboll på bilden med röd topp och sitter som en anka):

Utan svans:
10299071.jpg

Med svans:
15661975.jpg

Nog fan är de snyggare med.

Det tror jag att det är väldigt få som håller med dig om. Den lyfter ju fram och skapar en helhet i hästen, även om det är stora shower!!

Kolla på mig och min häst här (ignorera att jag ser ut som en potatisboll på bilden med röd topp och sitter som en anka):

Utan svans:
10299071.jpg

Med svans:
15661975.jpg

Nog fan är de snyggare med.

ABSOLUT!!:bow::bow: Snygg häst (FANTASTISKT snygg svans...)

Såvitt jag vet inget förbud mot att klippa känselhåren om det ej är kortare än 4mm...:crazy:

Nämen:eek::eek::eek:
Han ser ju ut som en barbiehäst:o
INTE snyggare alls (enligt mig då;))

Tycker faktiskt att hästar är snyggare mer naturliga:love: Tycker iofs också att ryttarna ser rätt lustiga ut också med all styling:D

Nej, jag är nog inte ämnad för quartershower:p:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka