Klippa klor

Sv: Klippa klor

Jag började träna när hon var 10 v. Det har alltid gått bra, hade en period när hon var 5-6 mån då hon var jobbig och höll på och röck undan tassarna, men jag gav mig inte förrän klorna var klippta.
Nu funkar det bra, men jag tror inte det är hennes favoritsysselsättning precis. ;)

Jag började när jag fick hem hunden (han var 12 veckor). Klippte som de flesta andra verkar göra, ofta men lite åt gången i början.

Har inte varit några problem, han tycker ju inte om det men sitter snällt stilla tills det är klart (även om han vänder bort huvudet och ser allmänt lidande ut varje gång ;) ).
Jag brukar ge honom att grisöra (favvogodiset) när alla tassarna är klippta, det vet han mycket väl och har lärt sig att sitter man alldeles stilla tar det mycket kortare tid innan man får godis :D .

Amen! :bow:

Jag kör med samma stil. "Nu klipper vi klor punkt slut." Inget duttande med godis, eller lugnande klappar. Min hund somnar när jag klipper klorna, trots att jag nypt honom i pulpan en eller två gånger.

Samma här, är det kloklippning så är det. Har alltid voffsingarna på rygg mellan mina ben när jag sitter på golvet. De får en klapp eller två när det är klart, inget mer.

Den minste lyckades jag klippa rejält i pulpan för ett tag sen, men tog ingen notis om det och inte han heller. Men hade inget bkodstoppande hemma så det fick bli bandage å då helt plötsligt upptäckte lillkillen att "Shit, jag har skadat mig, GUUD vad det är synd om mig..." Han hoppade runt på tre ben och kunde inte tänka sig att vara stilla, var tvungen att visa hela världen att han hade "jätteont". De är allt roliga de små liven.

jag pillade och grejjade med min killes klor lite varje dag från att vi fick hem honom. sen när jag klippte så tog jag en klo i taget och sen massa beröm och en godisbit. man får ta det långsamt.

Det är mest för valparnas egen skull man klipper klorna på dem :cool:

Valpklor växer ju grymt fort och nöts i princip inte någonting..

*lånar*
Vi har aldrig vänjt (? ) vår hundar vid kloklippning... Däremot har vi hållt på att grejja o pilla med dem hur mycket som helst... så kloklippning har aldrig varit något problem... :)

Jag har heller aldrig gjort någon stor grej utav det.. Jag sätter mej på golvet och lägger hunden på rygg mellan benen och tar en tass i taget. Enklast så. Jag har läst att gör man en stor sak av det som människa blir det en stor grej för hunden också.

Men visst våran hund vi har nu ska hela tiden tampas om att det inte behövs och det är så obehagligt osv. Men det blir bra sen när vi är klara :)

Ja, mina kan också få en godis. Det är lite olika.
Däremot när jag har trimmat dom, så har det alltid blivit dom får en godis. Så spelar ingen roll vart jag är och trimmar (ute eller inne), så rusar de till köket för tala om att nu är det dax för en godis :D
Och det spelar ingen roll, vem jag trimmat. Alla rusar ut i köket och tycker de ska ha en godis. Tokiga hundar :)

Så precis som du säger. Gör man det inte krångligare som att borsta dom så blir det inga problem.

KL
Så lärde jag min hund att äta maten, hon var väldigt kräsen men jag lärde henne att hon får godis efter och nu äter hon upp, rusar för att hämta mig och sätter sig under kylskåpet :D
(Ursäkta att jag lånade din tråd)

KL

Såhär ser det ut när vi klipper klor på våra 5 veckorsvalpar.

blandat4008.jpg
[/IMG]

Jag rorde vid tassarna/klorna pa en gang da valpen kom hem. Kande mellan klorna, rorde vid trampdynorna, osv. Viktigt var att hon inte drog at sig tassarna, utan lat mig halla pa. Hon lag ofta och sov i min famn, da passade jag pa att klippa forsta gangen (hon var vaken men somnig). Inget gulliduttande, utan ett stadigt tag om tassen och klipper. Efter det var det inga problem alls. Nu sitter hon pa trim-bordet och jag haller i varje tass (baktassarna haller jag som nar man verkar en hast :D). Klipper aven haret mellan trampdynorna pa samma satt. Hon brukar lagga sig och somna ibland... Far en godisbit och ett "bra" efterat, inget fjollande, det ska liksom vara helt naturligt att klippa klorna.

Börjar så tidigt som möjligt och gör det lite då och då. Och alltid mycket beröm samt en godis när det är klart. Mina hundar tycker det är jätteroligt när klosaxen kommer fram för det betyder ju godis ;)

En klo - en leverpastejbit började jag med. Nu är det 20 klor mot några leverpastejbitar och det är inga problem om jag bara inte klipper i pulpan (vilket sällan inträffar nu).

Köpte våran vovve när han var 6 månader, så han hade redan fått sina klor klippta ett antal ggr så har aldrig varit några bekymmer med det. Klipper lite åt gången och sedan en godis efteråt, gör liksom ingen stor grej av det hela;)

min tik gick det inte att klippa klorna på när jag fick henne. hon skrek som en stucken gris och man tränger inte gärna den hunden. så jag började med att smeka benen, och så fick hon godis när hon klarade det. så småningom fick jag klappa tassarna och peta på klorna och sedan kom tången fram. klippte en klo i taget, och avslutade alltid med att jag höll i tassen samtidigt som jag matade henne med godis. nu har jag en hund som kastar sig på rygg när hon ser klotången, men hon är 8 år senare fortfarande rädd om sina tassar, så jag har låtit bli det sista steget att bara ge godis när allt är färdigt, utan hon får ett par tre bitar per tass.

han som jag fick som valp tar jag bara och klipper. har jag godis i närheten får han så svårt att ligga stilla och han dreglar något förfärligt.

första gången jag klippte klorna på min valp blev det ett jävla liv.
vet inte hur uppfödaren hade gjort med klorna, men han gillar det inte... han har bestämt sig för att det är värre än döden..
Men jag tar det lugnt med honom, men är ändå bestämd att nu ska ja klippa åtminstonne en tass. men jag hoppas han blir bättre med tiden :p

Min uppfödare har klippt hundens klor sedan den var 3 veckor gammal (då med en liten vanlig nagelsax) så när valpen kom hem till mig var den redan van vid detta. jag tror hon gör såhär både för tikens skull (långa vassa klor rispar juvret...) och för att vänja valpen.

Så gör vi med valparna på kenneln där jag bor på helgerna. Fungerar jättebra och tar man det bara lugnt i början och tar det när valparna är trötta så är det lätt som en plätt!

Såhär såg det ut när jag klippte klor på min Wahidah för första gången (18 dagar gammal var hon då):
39523_1208733606.jpg

(fotat av min vän Helen)

Jag blev helt förvirrad, "men, jag har väl inte skrivit i denna tråden"! Men såg sen att det var ju över ett år sedan.... :)

Ja, jag skrev ju att det var både för valpens och tikens skull hon började vid 3 veckor. Sen är det naturligvis mest för valpens skull så klorna inte ska bli så långa.

Senast ändrad:

Hur har ni lärt era hundar det?

Vi har bara tagit i tassarna i början, eftersom hunden inte låter en klippa de om den är rädd om tassarna eller helt enkelt inte litar på en. Vi har inga problem med det, men folk jag känner har :)

Börja tidigt, visa kloklipparen och ge hunden en timeout och låt den vila medans du gör det. Beröm och uppmuntan är också bra, men inte överdrivet :b

Jag har inte tränat alls på det utan bara klippt som om det var det mest naturligaste i världen jag har inte gjort någon stor affär av det alltså :)

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 514
Senast: monster1
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat