Klippa klor

Sv: Klippa klor

Jag vill inte att min hund använder klotången själv, så jag klipper åt henne.

;)

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
:bow: :bow: :bow: :bow:

Till TS;

Jo.. jag lärde den stora det genom att ofta göra det ända sen han va liten valp-kille.. Och valpen vi har tränar vi varannan vecka ungefär.. bara en liten liten tip per klo åt gången..

Börja redan när du får den. Är den lite äldre så ta en tass i taget, sen mycket beröm. Börjar man för sent kan det bli problem, de flesta hundar tycker det är hemskt. Jag gick alltid till veterinär för kloklippning. Dyrt, javisst, men felet var mitt som inte började i tid.

Vår stora hund tränade vi med varannan vecka ungefär, tog bara lite åt gången. Efteråt fick han massa beröm och nån godisbit.
Nu sträcker han själv fram tassarna när vi skall klippa dom.

Lille valpen tränar jag med ca varannan vecka. Brukar ha han iknäet o ta lite åt gången. Och givetvis massa beröm o godis efteråt.

Min hund var redan 4 månader när vi fick han och förra ägaren hade redan lyckats klippa fel så pulpan hade ryckit. Så hunden var redan nervös vi klo klippning.

Vi klippte en tass/om dagenförsta veckan. Och hunden fick odisoch beröm för varje klo. Sedan trappade vi ned påberömmet så att han fick berömför varje färdig tass.´Nu får han när alla tassar är färdiga.
Jisses nu lät det som att min hund har jäääte många tassar men han har bara 4.. hehe

Sen ärdet väl viktigt att inte ömka hunden, tycka synd om och jollra med den när man klipper klorna.
Det skall ju vara en naturlig del av hanteringen. Inget att vara rädd eller nervös för.. Ömkar man med hunden vid klippning så visar man nästan att det är otäkt..

Vi tränar vår nuvarande kille med att klippa ca varannan vecka, tar bara något millimeter då de slits rätt bra ändå. Efter varje tass får han beröm och någon godbit.
Han tycker inte det är obehagligt men tycker det är jobbigt att ligga still sååå länge;)

Mina föräldrars hund är livrädd för kloklippning så honom åker vi till "min" tränare o använder klomaskin på (slipar klorna). Åker dit ca var 6e vecka då hans klor växer så sakta, kostar en femtiolapp varje gång så det är helt okey.

Redan sen valp klippte jag klorna på min valp..klippte dom varanan veckan ungefär...Så hon blev helt änkelt van vid det efter ett tag...
Jag pratade aldrig med henne under tiden jag klippte och så fick hon sitta i mitt knä...
Efter att jag klippt klart henne sa jag bra,duktig tjej mamma har..
Det var inte så mycket mer...Har aldrig haft problem med min hundsklor.

Jag krånglar inte till det. Jag klipper bara, sen får de en klapp när vi är klara. Har aldrig haft hundar som krånglat vid kloklippning, vilket jag tror bli lätt de gör om man gör en stor sak av det.

Håller med, håller man sig lugn & lägger samma "spänning" i det som att borsta pälsen, ta på ett täcke eller vad som helst så blir det ingen stor sak för hunden heller. Mina hundar får dock en godbit eller leksak efteråt, ibland undertiden, men det är innan det är "invant".

Samma gäller om man klipper i pulpan, det har jag gjort någon gång, det har inte påverkat hundarna alls eftersom jag inte bryr mig det minsta. Då har jag ändå en ras som är extra rädd om sina tassar.

Min valp tränade jag från början, kloklippning 1 gång i veckan (eller oftare), han ligger på rygg i mitt knä. I den positionen ska han alltid hålla sig lugn (& gör det också). Det enda han kan göra är att slicka på klotången, lagom störande.

Ja, mina kan också få en godis. Det är lite olika.
Däremot när jag har trimmat dom, så har det alltid blivit dom får en godis. Så spelar ingen roll vart jag är och trimmar (ute eller inne), så rusar de till köket för tala om att nu är det dax för en godis :D
Och det spelar ingen roll, vem jag trimmat. Alla rusar ut i köket och tycker de ska ha en godis. Tokiga hundar :)

Så precis som du säger. Gör man det inte krångligare som att borsta dom så blir det inga problem.

På småvalpar tycker jag man ska vara och peta på klorna så gott som varje dag= det är rutin och helt naturligt. Efter det man man börja småklippa varannandag i början, sedan succssesivt dra ut på dagarna.

Desto mer från första början desto bättre!

//Gilly

vi lärde våran hund att ligga på rygg i knäet (cocker spaniel) och så kunde vi klippa.
men för det mesta så håller vi bara tassen som vanligt när hon sitter och filar lite någon gång i veckan, då hon sliter dem bra naturligt.
att ge dem godis är jag inte direkt för, men de får självklart beröm efteråt.

det viktigaste är bara att du grejar med tassarna. sitt och håll i tassen när ni gosar, klämm lite, peta osv osv

Senast ändrad:

Jag krånglar inte till det. Jag klipper bara, sen får de en klapp när vi är klara. Har aldrig haft hundar som krånglat vid kloklippning, vilket jag tror bli lätt de gör om man gör en stor sak av det.

Amen! :bow:

Jag kör med samma stil. "Nu klipper vi klor punkt slut." Inget duttande med godis, eller lugnande klappar. Min hund somnar när jag klipper klorna, trots att jag nypt honom i pulpan en eller två gånger.

Min uppfödare har klippt hundens klor sedan den var 3 veckor gammal (då med en liten vanlig nagelsax) så när valpen kom hem till mig var den redan van vid detta. jag tror hon gör såhär både för tikens skull (långa vassa klor rispar juvret...) och för att vänja valpen.

Amen! :bow:

Jag kör med samma stil. "Nu klipper vi klor punkt slut." Inget duttande med godis, eller lugnande klappar. Min hund somnar när jag klipper klorna, trots att jag nypt honom i pulpan en eller två gånger.

Samma här, mina hundar går in lite i trans. Det ser ut som att de sover, men det tror jag inte på. :smirk: Jag tror de går in i förnekelsestadiet och blundar - det man inte ser det finns inte!

Jag klippte min hund ofta pyttepytte åt gången när han var liten, så han är cool med det, men han tycker att det är lite drygt så han sitter symboliskt med huvudet åt andra hållet och sträcker fram tassen när jag kommer med klotången.

Har aldrig varit nåt problem med min hund (nu 8 mån), vet dock inte hur mkt. uppfödaren tränade henne fram tills jag tog henne vid tre månaders ålder. Nu sitter hon i allafall lugnt bredvid mig medans jag klipper klorna och sen får hon en Frolic som "belöning" för att hon varit duktig när jag klippt klart ;)

Från den dagen valpen kommer hem så ska man börja klippa klorna.

Nu växer mina hundars klor väldigt mkt, klipper de ca 1 dag i veckan, ibland mer. Sen är jag extremt noggrann att de inte ska vara för långa då de kan bryta klon, plus att det ser fasligt ovårdat ut.

Jag har klippt regelbundet och når då inte pulpan, om jag mot förmodan gör de så låtsats jag inte om det. Att ömka hunden gör det ännu värre att klippa klorna nästa gång.

Som valp fick de mkt beröm efter att jag klippt klorna, nu vet när de är dags och lägger sig tillrätta och ligger still tills jag är klar. Får en klapp och sen är det bra.

Men träna hunden genom att hålla i tassen och "låtsas" klippa om hunden är jobbig.

Annars är det bara att köra på, försiktigt men bestämt!

Tar upp valpen i famnen håller i tassen och klipper klorna, inte mer komplicerat än så ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 514
Senast: monster1
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat