Klipp tips!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fialotta999
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 049
F

Fialotta999

Klippte min häst igår för första gången - puh va svårt det var. Men har fått till det ganska bra men behöver lite tips på hur jag skall klippa så det blir snyggt vid manen samt att det blir jämt på båda sidor. Manen hade jag lite problem med är lite hackigt där just nu. Hur gör man för att få en snygg linje. När det gäller sidorna så har jag med ögon mått försökt få det jämt för jag tyckte inte att det fungerade att rita med skolkrita. Har ni några tips här??

Sv: Klipp tips!

Har försökt rita med krita på min också, men han har så fluffig päls så det syns inte. Denna gången klippte vi efter schabrak, blev jättesnyggt och helt jämt (vad vi kan se iaf ;) )

Jag använder grov "white-board-penna", eller vanlig spritpenna på väldigt tjock päls, försvinner efter ett par dagar. Sen är nästan en hundklippmaskin ett måste till finliret om det ska bli snyggt.

Ett schabrak till att få det jämt i sidorna.

När du klipper följ musklernas form, och sätt upp mannen i tofsar så halsen är helt fri från mannen.
Det gäller även att bladet ligger jämt med hästen, och det är bara träna träna:)

Vet själv hur svårt det var första gången man skulle klippa, använd ett schabrak som mall och som sagt träna träna!

Lycka till!!

Aha va smart att använda ett schabrak! Skall prova med en spritpenna för min häst har också fluffig päls. Får bli en vit sådan då.

Någon som vet vad en sådan hundtrimmer kostar då, känner mig ganska pank nu efter klippmaskin inköpet.... Inte hela världen kanske att det inte blir helt perfekt fast det är ju kul om det blir det.

Tackar för alla tips :)

Jag har en hundtrimmer modell större, en Oster Golden A5 (kostar knappt 2000 kr).
Tycker faktiskt också att det är svårt att få fina kanter, men är självlärd och har väl inte fått in rätta snitsen kanske...

Spårklippte min igår och blev skapligt nöjd med resultatet, men helt lätt är det inte.
Får se idag hur det ser ut, jag brukar behöva gå över och "bättra" en gång till.

Liknande trådar

R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 998
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 723
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 515
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka