Klimkes clinic

Såg att drevet är igång nu igen på Facebook...
Ligger ute ett filmklipp på ett av ekipagen som skrittar på lång tygel där hästen inte skrittar rent bak. Hästen är uppenbart spänd. Nu blir hon kallad djurplågare som inte kan känna att hennes häst är halt och Inrigd blind för att hon inte skickar ut ekipaget... Och mängder av frågor kring varför hon inte fick specifik hjälp att arbeta med detta när ryttaren förklarar bakgrunden till orenheten.
Sedan har vi alla besvikna miner för att Ingrid inte kom med något revolutionerande. Och att våra dressyrryttare inte rider bättre.
Har vi inte kommit längre? Har vi inte lärt oss att spända hästar kan röra sig mycket suspekt utan att det beror på smärta? Har vi inte lärt oss att det som gör en mästare är noggrannheten med det som är basic varje dag, varje vecka, varje månad, varje år? Att det är jävligt svårt att vara bra på just detta?
Och framförallt att mirakel inte sker på en dag?
Suck
Så jäkla tråkigt.
Men det finns ingen bot mot idioter tyvärr

@Waco Jag lyckas alltid missa dessa drev men det beror nog på att jag inte har några dressyrvänner :laugh:

Men visst är det konstigt men jag är inte alls förvånad eftersom de flesta inte överhuvudtaget förstår att det är mkt basicjobb . Man kan inte bara visa upp något fulländat från ingenstans som vissa verkar tro. Det finns ju bara så mkt en tränare kan ändra på på en timme.

Sen hade jag blivit orolig om Ingrid kom med något revolutionerade för det innebär ju isåfall att man totalt missat allt om vad den klassiska grunden står för.

Såg att drevet är igång nu igen på Facebook...
Ligger ute ett filmklipp på ett av ekipagen som skrittar på lång tygel där hästen inte skrittar rent bak. Hästen är uppenbart spänd. Nu blir hon kallad djurplågare som inte kan känna att hennes häst är halt och Inrigd blind för att hon inte skickar ut ekipaget... Och mängder av frågor kring varför hon inte fick specifik hjälp att arbeta med detta när ryttaren förklarar bakgrunden till orenheten.
Sedan har vi alla besvikna miner för att Ingrid inte kom med något revolutionerande. Och att våra dressyrryttare inte rider bättre.
Har vi inte kommit längre? Har vi inte lärt oss att spända hästar kan röra sig mycket suspekt utan att det beror på smärta? Har vi inte lärt oss att det som gör en mästare är noggrannheten med det som är basic varje dag, varje vecka, varje månad, varje år? Att det är jävligt svårt att vara bra på just detta?
Och framförallt att mirakel inte sker på en dag?
Suck

Såg också det klippet. I mina ögon ser det ut som att hästen är spänd, trampar till lite konstigt med bakbenet, går lite konstigt med det ett par steg och sen är det bra. Det så så tröttsamt med alla dessa människor som minsann vet hur det ska vara och ingen är bra nog. Ridning är svårt, alla måste lära sig och alla måste öva. Ingen är perfekt. Och är så trött på att dressyren alltid ska få all skit. Övriga grenar är liksom inte förskonade från mindre bra ridning, tittar på man en större hopptävling, på framridningen, är det många, många hästar som går i en form som på en dressyrbana skulle kallas rollkur och djurplågeri.

Det var just det att fokus låg på basgrejorna som var så bra, ALLA behöver jobba mer med det. Det är inget nytt, nej men ändå så svårt. Om man tyckte detta inte var tillräckligt bra så undrar jag vad som kan tänkas duga i dessa kritikers ögon? För mig var detta precis vad jag vill se grundridning, fokus på bra ridning och glada hästar, ingen piska och inget tvång. Att jobba med ryttaren och inte skylla på hästen.

TACK @Waco . Jag har ångrat att jag inte tog anteckningar ända sedan i lördags kväll. Försökte skriva ner det jag kom ihåg, men det blev sådär.. Så har du gjort det perfekt! <3 Får skylla på att jag hade det så trevligt med @Novali01 där på läktaren.

Jag missar också alla dressyrdrev, tycker det är bedrövligt att folk inte bara kan lägga ned? Det fanns absolut ingen häst som var halt på clinicen, ingen häst som for illa och inga människor heller för den delen!:devil:

Jag vet inte vad ni läst som ni syftar på med drev men för min del så föredrar jag faktiskt att se proffs som kan sitta mitt över hästen, med en stilla, oberoende och korrket hand samt kunna omsätta grundläggade instruktioner som att ge efter eller vända mera. Och att visa hästens grundgångarter när det bes om det. Aminda var ju ett klockrent exempel på där Klimkes instruktioner verkligen kunde omsättas och visa den effekten Klimke ville ha ut av övningen (tex studsen på volt). Älskade hela hennes pass! Så tyst och precis ridning på trygg och positiv häst. Jag fick alltså inte den upplevelsen av flera andra ekipage vilket gjorde mig rätt beklämd. Det handlar INTE om att folk måste vara perfekta på något vis eller att Klimke/upplägget var dåligt från min sida. En viss grund tycker jag dock man kan förutsätta att proffs besitter.

Jag vet inte vad ni läst som ni syftar på med drev men för min del så föredrar jag faktiskt att se proffs som kan sitta mitt över hästen, med en stilla, oberoende och korrket hand samt kunna omsätta grundläggade instruktioner som att ge efter eller vända mera.

Det tydligt trista med drevet denna gång är faktiskt att det åks på clinics som denna för att verkligen leta fel.
Nu verkar det inte funnits några hästar med fulform, alltså nosen långt indragen,vilket har varit grunden till alla hatiska drevkommentarer och klagomål på dressyren ( och i grunden där kan jag till viss del hålla med att en diskussion behövs) och vad görs då?

Rapporteras detta av nöjda skribenter som förut varit så negativa ? Icke, istället görs det som jag förut sagt- det letas andra fel och finns inte andra fel så finns det väl ändå något att klaga på?

Vem vill rida på clinic efter detta?
Hur kan man med o dra igång ett hatdrev, här mot en enskild ryttare ( ja kanske några fler) , öppet, med så lite kunskap? det är faan inte klokt att det är tillåtet.........

Det tydligt trista med drevet denna gång är faktiskt att det åks på clinics som denna för att verkligen leta fel.
Nu verkar det inte funnits några hästar med fulform, alltså nosen långt indragen,vilket har varit grunden till alla hatiska drevkommentarer och klagomål på dressyren ( och i grunden där kan jag till viss del hålla med att en diskussion behövs) och vad görs då?

Rapporteras detta av nöjda skribenter som förut varit så negativa ? Icke, istället görs det som jag förut sagt- det letas andra fel och finns inte andra fel så finns det väl ändå något att klaga på?

Vem vill rida på clinic efter detta?
Hur kan man med o dra igång ett hatdrev, här mot en enskild ryttare ( ja kanske några fler) , öppet, med så lite kunskap? det är faan inte klokt att det är tillåtet.........

Jag vet tyvärr inte vad du pratar om utan gav bara min åsikt om clinicen. Eller det kanske var en fortsättning på mitt inlägg o inte något dirket till mig att svara på? :)

Vart på Facebook läser ni? Jag har inte sett några negativa kommentarer, jag är uppenbarligen bara med i ”rätt grupper” ;)

Jag har sett både kritiska och positiva kommentarer men alla har jag tyckt varit vettiga. Läser väl främst hos mina vänners privata fb, är inte med i några speciella grupper.

Det är en av de här kvinnorna som startat drev flera gånger förr som försöker göra det igen... nu verkar det inte bli så mkt mer än ett FB-inlägg på hennes egen feed med några av de som gärna hetsar som kommenterat. Nu har ryttaren, en känd uppfödare och en tränare kommenterat och då dog den värsta stormen för de berättar varför hästen ser ojämn ut...

(Jag reagerade inte alls i lördags, den var ju bara spänd)

Nej det finns en ”högerhand” som senaste tiden varit värre nästan.

Kl det kom ju faktiskt en ny lag nu vid årsskiftet som innebär att det mer konkret är straffbart att sprida bilder på internet och sociala media av andra med ”uppsåt att skada” . Blir intressant att se hur den lagen kommer tillämpas ...

http://www.regeringen.se/rattsdokum...tsligt-skydd-for-den-personliga-integriteten/

Men va fan! Jag gick in på hon som jag trodde det var, men där fanns inget. Vem är högerhanden? Nån som har lust att pm:a mig?

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 539
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar