Klimkes clinic

Trodde det bara fanns en kvinna men tydligen inte då:angel:

Nää det finns fler, och ovan hon är tyst- konstigt nog- men hon skrev för ett tag sedan att hon skulle åka o titta på Queen Klimke. Och sedan jättetyst.O_o

Den som dreva igång det nu fick tydliga förklaringar bl a från ryttarinnan (PAH) själv- väldigt lugnt o sakligt- samt från TB -samma där- och om jag inte missuppfattat så vände de mobben med förklaringen och nu står hon vad som synes ganska ensam och tyst.
Kanske skäms.
En grundanledning? är väl att hon anser sig ha fått en ? eller flera? hästar sönderridna av en coming star i dressyrvärden. Det finns ingen urskiljning eller ände på galla hon spyr ut.

@ginnies nej personen lär inte skämmas ens en millisekund frågar du mig.
Den tanken finns inte. När jag ifrågasatte i ett kommentarsfält på FB för något halvår sedan i en tråd gick hon in på min publika fotosida där en häst som fotograferats på kunds önskan skrittades på ett fält på lång tygel men med en graman hängandes , och publicerade det fotot i tråden som argument till mig att ”utifrån vad jag fotat för ekipage så fattar man ju var jag ställde mig i frågan ang hur hästar rids bakom lod/rollkur/LDR etc”

Hon anser att hennes två unghästar blev sönderidna av en etablerad tränare de lämnades till . Sen dess har hela tillvaron spenderats åt detta på sociala media sen år nu i eskalerande form.

Senast ändrad:
@ginnies nej personen lär inte skämmas ens en millisekund frågar du mig.
Den tanken finns inte. När jag ifrågasatte i ett kommentarsfält på FB för något halvår sedan i en tråd gick hon in på min publika fotosida där en häst som fotograferats på kunds önskan skrittades på ett fält på lång tygel men med en graman hängandes , och publicerade det fotot i tråden som argument till mig att ”utifrån vad jag fotat för ekipage så fattar man ju var jag ställde mig i frågan ang hur hästar rids bakom lod/rollkur/LDR etc”

Hon anser att hennes två unghästar blev sönderidna av en etablerad tränare de lämnades till . Sen dess har hela tillvaron spenderats åt detta .

Hahahaha ja då vet jag vem det är.

Ja folk kommer inte rida clinics längre om detta fortgår och vilka slår det hårdast mot, jo oss icke proffs som inte har en chans att se dessa träningar annars. Som jag skrev i den diskussionen på fb så måste ju en häst få komma ut publikt för att få en chans att träna på en situation som den finner obehaglig. Clinic är perfekt, inga prestationskrav men mkt folk. Angående sönderridna hästar så har jag sett filmer på när den ryttaren tränar hennes hästar och det är verkligen inte vackert och inte förenligt med hur unghästar ska tas om hand.

Tycker man det finns problem i sporten är det ju ett ypperligt sätt att se till att inget ändras.
Så jag förstår inte deras approach heller.
Smartare vore väl att genom att få ut mer kunskap få till förändring.

Att hålla på som de gör är så otroligt gränslöst och känns inte som det ger varken deras fråga eller deras egna mående något sunt.

Det går ju inte att ta diskussion heller utan att det spårar ur, som tex för @mackan .
Tror vi är rätt många som vet rätt mkt om samtliga inblandade. Men som inte vill dras in i ngt på den låga nivån.
Hatten av till de som ändå försökt.
Nu sist tystnade de ju faktiskt efter det. Trodde jag inte!

Jag vet inte vad ni läst som ni syftar på med drev men för min del så föredrar jag faktiskt att se proffs som kan sitta mitt över hästen, med en stilla, oberoende och korrket hand samt kunna omsätta grundläggade instruktioner som att ge efter eller vända mera. Och att visa hästens grundgångarter när det bes om det. Aminda var ju ett klockrent exempel på där Klimkes instruktioner verkligen kunde omsättas och visa den effekten Klimke ville ha ut av övningen (tex studsen på volt). Älskade hela hennes pass! Så tyst och precis ridning på trygg och positiv häst. Jag fick alltså inte den upplevelsen av flera andra ekipage vilket gjorde mig rätt beklämd. Det handlar INTE om att folk måste vara perfekta på något vis eller att Klimke/upplägget var dåligt från min sida. En viss grund tycker jag dock man kan förutsätta att proffs besitter.

Och det du tycker att proffsen ska behärska felfritt är det som jag upplever som aldra svårast inom vår sport. Total kroppskontroll. Jag tror att det är något alla alltid kommer behöva jobba med! De uppgifter Aminda fick utföra tycker jag var betydligt simplare på en häst med mer begränsat register i sina gångarter. Inte sagt att det hon gjorde var enkelt eller att hon inte gjorde det bra men jag anser inte att de kan ställas mot varandra.

Och det du tycker att proffsen ska behärska felfritt är det som jag upplever som aldra svårast inom vår sport. Total kroppskontroll. Jag tror att det är något alla alltid kommer behöva jobba med! De uppgifter Aminda fick utföra tycker jag var betydligt simplare på en häst med mer begränsat register i sina gångarter. Inte sagt att det hon gjorde var enkelt eller att hon inte gjorde det bra men jag anser inte att de kan ställas mot varandra.

Jag har inte pratat om felfritt och säger inte alls emot att det är det svåraste eller att det nog är något alla måste jobba med. Men i mina ögon var grunden väldigt bristfällig för tävlingsnivån ekipagen tydligen presterar på. Det får mig såklart att fundera över vad som premieras på tävlingsbanan också vs vad som gynnar hästens välbefinnande.

@Fenestra det finns aldrig endast en sida av myntet frågar du mig så självklart finns det en anledning/belägg att nämda profil känner som den gör !
Något annat blir orimligt i sammanhanget.

Däremot hur man sen väljer att hantera det är en annan sak helt och hållet .
I detta fall har ju personen löpt amok generellt på sociala media och allmänt även bortsett från just sin egen situation .
Utifrån det har denne ju enbart orsakat att göra sig ett namn som nästintill psykotisk eller iallafall helt rabiat.

Denne är ju för evigt utifrån det helt körd ang relationer/samarbeten med några inom hästnäringen över huvud taget för all framtid typ .

Jag har inte pratat om felfritt och säger inte alls emot att det är det svåraste eller att det nog är något alla måste jobba med. Men i mina ögon var grunden väldigt bristfällig för tävlingsnivån ekipagen tydligen presterar på. Det får mig såklart att fundera över vad som premieras på tävlingsbanan också vs vad som gynnar hästens välbefinnande.

Lite nyfiken på hur du mer konkret menar ? Vad hade du velat se hos deltagande för att de skulle vara kvalificerade nog att visa sig på clinicen ?

Det var ju en del problem på clinicen för övrigt med att ekipagen inte ens hade öronsnäcka ,dvs svårt emellanåt att höra/uppfatta tränarens direktiv .

@Fenestra det finns aldrig endast en sida av myntet frågar du mig så självklart finns det en anledning/belägg att nämda profil känner som den gör !
Något annat blir orimligt i sammanhanget.

Däremot hur man sen väljer att hantera det är en annan sak helt och hållet .
I detta fall har ju personen löpt amok generellt på sociala media och allmänt även bortsett från just sin egen situation .
Utifrån det har denne ju enbart orsakat att göra sig ett namn som nästintill psykotisk eller iallafall helt rabiat.

Denne är ju för evigt utifrån det helt körd ang relationer/samarbeten med några inom hästnäringen över huvud taget för all framtid typ .

Ja men exakt. Vem har lust att riskera att bli uthängd på detta vis? Befogat eller ej men ligger man i tvist med någon så kanske man inte ska spamma sociala medier med det utan sköta det på ett snyggare sätt.

Jag vet inte vad ni läst som ni syftar på med drev men för min del så föredrar jag faktiskt att se proffs som kan sitta mitt över hästen, med en stilla, oberoende och korrket hand samt kunna omsätta grundläggade instruktioner som att ge efter eller vända mera. Och att visa hästens grundgångarter när det bes om det. Aminda var ju ett klockrent exempel på där Klimkes instruktioner verkligen kunde omsättas och visa den effekten Klimke ville ha ut av övningen (tex studsen på volt). Älskade hela hennes pass! Så tyst och precis ridning på trygg och positiv häst. Jag fick alltså inte den upplevelsen av flera andra ekipage vilket gjorde mig rätt beklämd. Det handlar INTE om att folk måste vara perfekta på något vis eller att Klimke/upplägget var dåligt från min sida. En viss grund tycker jag dock man kan förutsätta att proffs besitter.

Lite nyfiken på hur du mer konkret menar ? Vad hade du velat se hos deltagande för att de skulle vara kvalificerade nog att visa sig på clinicen ?

Det var ju en del problem på clinicen för övrigt med att ekipagen inte ens hade öronsnäcka ,dvs svårt emellanåt att höra/uppfatta tränarens direktiv .

Fetade i mitt tidigare inlägg. Det handlar dock inte om att de skulle vara kvalificerade nog att visa sig på clinicen men det framgår nog av mitt inlägg.

Ja det var väldigt synd att ryttarna hörde dåligt!

Fetade i mitt tidigare inlägg. Det handlar dock inte om att de skulle vara kvalificerade nog att visa sig på clinicen men det framgår nog av mitt inlägg.

Ja det var väldigt synd att ryttarna hörde dåligt!

Jag förstår fortfarande inte och undrar rent konkret vad du velat ha annorlunda osv ? Vad du fetat nu i din tidigare åsikt svarar ju inte på det. Men ok :up:

Jag förstår fortfarande inte och undrar rent konkret vad du velat ha annorlunda osv ? Vad du fetat nu i din tidigare åsikt svarar ju inte på det. Men ok :up:

Alltså jag är inte riktigt bekväm med att diskutera på personnivå (och även om det hade varit underbart att kunna diskutera med exempel på VAD vi olika personer faktiskt ser så är det inte heller poängen för mig att peka ut folk utan snarare kände jag mig inte bekväm med vad jag såg vs utbildningsnivån) så har lite svårt att formulera mig mera? Eller har du någon idé om hur det kunnat göras?

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 539
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar