Klimkes clinic

Alltså jag är inte riktigt bekväm med att diskutera på personnivå (och även om det hade varit underbart att kunna diskutera med exempel på VAD vi olika personer faktiskt ser så är det inte heller poängen för mig att peka ut folk utan snarare kände jag mig inte bekväm med vad jag såg vs utbildningsnivån) så har lite svårt att formulera mig mera? Eller har du någon idé om hur det kunnat göras?

Jag förstår inte varför det du anser inte skulle kunna redovisas mer konkret än det du kritiserat här utan att gå in på specifik person/ryttare osv ? Jag undrade inte något öht som skulle innebära att någon person skulle utvärderas ?

Jag har inte pratat om felfritt och säger inte alls emot att det är det svåraste eller att det nog är något alla måste jobba med. Men i mina ögon var grunden väldigt bristfällig för tävlingsnivån ekipagen tydligen presterar på. Det får mig såklart att fundera över vad som premieras på tävlingsbanan också vs vad som gynnar hästens välbefinnande.

Jag förstår inte varför det du anser inte skulle kunna redovisas mer konkret än det du kritiserat här utan att gå in på specifik person/ryttare osv ? Jag undrade inte något öht som skulle innebära att någon person skulle utvärderas ?

Men vad är mer konkret än just det jag fetade utan att gå in på ekipagenivå? Sitta mitt över hästen i balans, ha en korrekt hand, kunna tex ta fram handen mera och vända mera när det tydligt ombedes?

Men vad är mer konkret än just det jag fetade utan att gå in på ekipagenivå? Sitta mitt över hästen i balans, ha en korrekt hand, kunna tex ta fram handen mera och vända mera när det tydligt ombedes?

Jag tycker inte det är konkret alls utifrån hur du tycker osv, samtidigt som du inte vill erbjuda konkreta ridmässiga råd hur man som ryttare bättre skulle rida/inverka osv .
Men ok som sagt :up:

Jag tycker inte det är konkret alls utifrån hur du tycker osv, samtidigt som du inte vill erbjuda konkreta ridmässiga råd hur man som ryttare bättre skulle rida/inverka osv .
Men ok som sagt :up:

Vill du att jag ska skriva konkreta ridmässiga råd här ang de proffsen som jag tyckte hade en bristfällig grund? Var det vad du menade från början? Tja i sådana fall så blir det väl helt enkelt sitsträning på lina tills man kan sitta mitt över hästen, ha en oberoende korrekt handställning och vara följsam i hästens tre naturliga gångarter så att den öht visar dem och kan röra sig taktmässigt med gott förtroende för både ryttaren och handen innan man rider piaff, passage och piruetter. Men jag trodde ovanstående var självklarheter faktiskt och är just det där jag tycker borde vara en självklarhet hos proffs men som jag inte tyckte mig se hos alla. Vilket jag tycker känns väldigt märkligt.

Dvs här blir det ju väldigt intressant (tycker jag alltså) eftersom man uppenbarligen ser väldigt olika men samtidigt så svårt när man inte kan diskutera mer konkret.

Så att hästen kom in och ut ur övningen på önskat ställe.
Kan du beskriva en lyckad övning? (Så slipper man peka ut någon som det inte gick så bra för)
Menar du att man vänder in mer för att tex komma in på en linje som snett igenom?

Ber om ursäkt för att jag är så trög men jag får inte riktigt ihop bilden i huvudet av ”vända mer” :o

Förstår nu :bow:

Senast ändrad:
Nej men alltså @the_connemara måste väl få lov att tycka i alla fall? Det är ju inget utpekande eller elakt hon skriver. Jag var på Carl Hester clinic på Flyinge och han var också på om fram och ihop med handen.. Det är väl inget elakt i det, det visar bara tydligt hur svårt det faktiskt är när även proffsen stundtals behöver påminnas. Ska man vara reitmeister för att få lov att tycka något så kan ju hela dressyr här på buke läggas ner. Att man inte sitter rakt över hästen kan ju bero på en så enkel sak som att man själv är oliksidig. tydligen inte helt ovanligt på oss ryttare så det är väl för folk i allmänhet.. Jag skulle snarare tänka avsutten träning för att bli mer liksidig.. Alla hästar jag rider drar åt ett håll så jag försöker leva efter det själv :D
@mackan Jag håller med, det främjar inte hens sak eller att vissa hästar får det bättre.. Tyvärr tar det fokus från möjligheterna till en vettig dialog. Jag försvarar absolut inte uthängandet av ryttare. Jag anser att det till syvende och sist ligger på ridsportsförbundet och FEIs bord att bli ännu mer tydliga med vilket ridning man vill se vid och på tävlingsbanorna.. Jag har själv sett hästar få tjuvnyp som är helt obefogade utan snarare ett sätt att väcka dem lite extra.

Senast ändrad:
Vill du att jag ska skriva konkreta ridmässiga råd här ang de proffsen som jag tyckte hade en bristfällig grund? Var det vad du menade från början? Tja i sådana fall så blir det väl helt enkelt sitsträning på lina tills man kan sitta mitt över hästen, ha en oberoende korrekt handställning och vara följsam i hästens tre naturliga gångarter så att den öht visar dem och kan röra sig taktmässigt med gott förtroende för både ryttaren och handen innan man rider piaff, passage och piruetter. Men jag trodde ovanstående var självklarheter faktiskt och är just det där jag tycker borde vara en självklarhet hos proffs men som jag inte tyckte mig se hos alla. Vilket jag tycker känns väldigt märkligt.
Jag tyckte det var härligt att se att hur långt man än kommit är det alltid grunderna som behöver förbättras. Att svårklassrytttare egentligen har samma grunder att jobba på som lilla Lisa på ridskolan. Sitsen- farten- vägen typ!

Jag tyckte det var härligt att se att hur långt man än kommit är det alltid grunderna som behöver förbättras. Att svårklassrytttare egentligen har samma grunder att jobba på som lilla Lisa på ridskolan. Sitsen- farten- vägen typ!

Visst är det en stor del av fascinationen i vår sport tycker jag, men en viss grund vill jag som amatör gärna se hos de som arbetar med att utbilda hästar och ryttare proffesionellt :)

Visst är det en stor del av fascinationen i vår sport tycker jag, men en viss grund vill jag som amatör gärna se hos de som arbetar med att utbilda hästar och ryttare proffesionellt :)

Och den grunden fanns inte på clinicen tycker du alltså rent konkret som hobbyryttare med synpunkter på hur en clinic du vill se ska se ut ?

Och den grunden fanns inte på clinicen tycker du alltså rent konkret som hobbyryttare med synpunkter på hur en clinic du vill se ska se ut ?

Med förbehåll för att jag inte förstod din mening korrekt så nej, jag tycker inte den grunden jag hade önskat fanns hos alla proffsryttare.

Jag gillar det också. Eller rättare sagt, jag känner mig mindre värdelös när även de som ska vara bland de bästa får jobba med samma saker som jag gör, om än lite ”mindre” eller hur jag ska säga.

Så att hästen kom in och ut ur övningen på önskat ställe.

Jag tycker det är jättemärkligt och tråkigt att det finns de som sitter och tycker att en sådan sak som att inte komma in o ut ur övningen på önskat ställe är att det inte gick så bra.
Visst på tävling för då dalar ju poängen, men på en clinic-träning- så måste väl prio ett ändå vara att få bra kvalité på rörelsen, mao bra kvalité på hästens arbete.

Jag tycker det är jättemärkligt och tråkigt att det finns de som sitter och tycker att en sådan sak som att inte komma in o ut ur övningen på önskat ställe är att det inte gick så bra.
Visst på tävling för då dalar ju poängen, men på en clinic-träning- så måste väl prio ett ändå vara att få bra kvalité på rörelsen, mao bra kvalité på hästens arbete.

Nu var inte jag där men antar att det bör handla om någon slags cavaletti övning där A och O är att planera sin väg. Det är det ju egentligen för en dressyrryttare oxå men det blir tydligare när ett hinder är inblandat.

• Gilla
Reactions: Ray
Nu var inte jag där men antar att det bör handla om någon slags cavaletti övning där A och O är att planera sin väg. Det är det ju egentligen för en dressyrryttare oxå men det blir tydligare när ett hinder är inblandat.
Just i den övningen var det rätt tydligt att hästarna och ryttarna inte var så vana vid just den övningen- och hur avslöjande den är! Just i clinicformatet är det ju intressant att se problem och hur man löser dom.
Just cavaletti på böjt spår är tycker jag rätt svårt när hästen är spänd, vilket båda hästarna var.

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 539
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!