Klimkes clinic

Just i den övningen var det rätt tydligt att hästarna och ryttarna inte var så vana vid just den övningen- och hur avslöjande den är! Just i clinicformatet är det ju intressant att se problem och hur man löser dom.
Just cavaletti på böjt spår är tycker jag rätt svårt när hästen är spänd, vilket båda hästarna var.

Vad var det för övning?

Kan du beskriva en lyckad övning? (Så slipper man peka ut någon som det inte gick så bra för)
Menar du att man vänder in mer för att tex komma in på en linje som snett igenom?

Ber om ursäkt för att jag är så trög men jag får inte riktigt ihop bilden i huvudet av ”vända mer” :o

Förstår nu :bow:

Jag tror att till viss del hörde inte ryttaren att h*n skulle vända tidigare, som tidigare noterats hade ryttarna till viss del svårt att höra. Jag tycker tvärt emot @the_connemara att det var jättebra att proffsen inte gjorde allt 100%, ÄVEN när det kommer till sits, händer, ben mm. För ingrid fixade ju till det så det funkade på allihop så jag ser inte några som helst nackdelar med detta. Ett proffs är en människa, en människa som visserligen rider fler hästar än jag per dag, men ändå en människa.

Jag tycker det är jättemärkligt och tråkigt att det finns de som sitter och tycker att en sådan sak som att inte komma in o ut ur övningen på önskat ställe är att det inte gick så bra.
Visst på tävling för då dalar ju poängen, men på en clinic-träning- så måste väl prio ett ändå vara att få bra kvalité på rörelsen, mao bra kvalité på hästens arbete.

Jag blev beklämd av att se bristande grunder, det betyder inte att det måste gå till viss del bra/dåligt i det som arbetas med på en träning i alla moment.

Jag tror att till viss del hörde inte ryttaren att h*n skulle vända tidigare, som tidigare noterats hade ryttarna till viss del svårt att höra. Jag tycker tvärt emot @the_connemara att det var jättebra att proffsen inte gjorde allt 100%, ÄVEN när det kommer till sits, händer, ben mm. För ingrid fixade ju till det så det funkade på allihop så jag ser inte några som helst nackdelar med detta. Ett proffs är en människa, en människa som visserligen rider fler hästar än jag per dag, men ändå en människa.

Jag ser inte heller alls några nackdelar med de inte gjorde allt till 100 % men hade önskat en högre lägsta nivå på %-en om man säger så. Ang exemplen jag tagit upp så var det ju inte i mina ögon några få repetitioner bara utan jag uppfattade det som att för mycket brast för ett bättre resultat helt enkelt. Det tyckte jag inte var så kul att se hos ryttare som arbetar med att utbilda hästar.

Jag blev beklämd av att se bristande grunder, det betyder inte att det måste gå till viss del bra/dåligt i det som arbetas med på en träning i alla moment.
.

Jag återvänder till det jag skrev ovan, proffs är människor och om du tror att de kan komma in bland så många människor utan att beröras så tror du fel. Och om man då är lite nervös, inte hör ordentligt vad instruktören säger och hästen dessutom spänner sig då är det inte lätt att vara på topp. Jag tycker inte de brister du beskriver fanns för om de hade funnits på riktigt hade inte alla blivit så oändligt mycket bättre med bara några få korta instruktioner.

Jag återvänder till det jag skrev ovan, proffs är människor och om du tror att de kan komma in bland så många människor utan att beröras så tror du fel. Och om man då är lite nervös, inte hör ordentligt vad instruktören säger och hästen dessutom spänner sig då är det inte lätt att vara på topp. Jag tycker inte de brister du beskriver fanns för om de hade funnits på riktigt hade inte alla blivit så oändligt mycket bättre med bara några få korta instruktioner.

Det är väl självklart jag inte tror det? Speciellt inte när det är självaste Klimke som håller i clinicen. Vi får enas om att vara oense då :)

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 539
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!