Klimkes clinic

IMG_20180121_121100.webp

Så där är mina anteckningar från dagen :D
Egentligen inte något nytt under stjärnorna men viktiga basic-saker som lätt faller bort.

Frans fick jobba bommar idag och trots att jag hade en megaladdad rodeomaskin i början var han helt fantastiskt fin på slutet! Här ska det ridas kavaletti på alla sätt och vis! :D

Super! Tack! :love:
Men vad menas med "Håll in tårna i bytena"? :o
Jag minns inte att hon sa just det men hon poängterade att man ska sitta alldeles stilla i byten och inte kasta fram o tillbaka med kroppen. Att ha hästen RIKTIGT uppe o framför sig innan byte och låga stilla händer.

Clinicen var helt fantastiskt bra även om, precis som @Waco säger, det inte var några direkt nyheter hon kom med. Det jag tog till mig mest var låga, stilla händer med tummarna upp, även om man har spö i handen, tummarna upp, dvs ingen tumme på pisken. Om man inte behövde spöet just då skulle man lägga det ifrån sig o bara ta det när det behövdes. Och sen nästa ledstjärna, låt inte hästen bestämma eller hitta på bus. Tillrättavisa genom att göra om tills det blir rätt! Om hästen spökar i ett hörne, jag tänkte på @Jfrelin s Diva direkt! :D, så använd spökandet som en anledning till att disciplinera hästen. Rid genom hörnet i öppna, forma ordentligt och se till att den inte flyr iväg. Rid så tills den slutat spöka. Står den inte still i halter eller sätter ut benen åt sidorna, gå tillbaka till halvhalter för sätet och gör sen upprepade halter med beröm endast när det gör helt rätt. Sluta inte förrän det blir helt rätt. Hon var sjukt duktig på att förmedla sitt budskap till alla ryttarna anser jag. Alla höjde sig ett snäpp och fick till det dom ville.

Super! Tack! :love:
Men vad menas med "Håll in tårna i bytena"? :o
Von Essen fick den kommentaren för att hålla benen stilla och inte ta spjärn i stigbyglarna i bytena. (eller rättare sagt sluta om med rätt del av benet när hon satt utan stigbyglar och gjorde byten :D)

Von Essen fick den kommentaren för att hålla benen stilla och inte ta spjärn i stigbyglarna i bytena. (eller rättare sagt sluta om med rätt del av benet när hon satt utan stigbyglar och gjorde byten :D)

Hon sa det väl till flera ryttare ang att inte skjuta fram skänkeln o ut tårna o komma åt hästen med sporren för mycket?

Tyckte om noggranheten. Ingen, inte ens proffsen, slapp undan med felaktig handställning och till och von Essen får rida utan stigbyglar (vilket många verkar anse hör till ridskolan). Och att hon vågade jobba med dessa små saker utan att nöja sig med "good enough".
Älskade den lilla dressyrhästen i första gruppen, helt underbar!

@Novali01 Vilken tur att det är så jag gjort senaste 2 åren och numera är det inget spök :p
Men det var svårt när hästen parkerade sig på långsidan och VÄGRADE röra på sig hahahaha

Tack för jättefin rapportering! Så avis på er som var där.

Jag praktiserade 2 saker på hoppträning igår, tryckte ned mina händer som har en tendens att gilla att peta mig på hakan...:angel: och försökte VERKLIGEN rida genom svängarna med ytterskänkeln också. Vi hade bomövningar på schemat och Misty har en förmåga att bara dra ned skallen och köra sitt eget race. Fick verkligen effekt av mina låga händer, var mycket enklare att få med yttersidan, hon kör ut höger bog, och fick igenom halvhalterna så vi kunde få in de 4+4 språng som övningen låg på. Ingrid påpekade ju hur noga man måste vara med sin ridning, hästen försöker ju alltid göra som man säger men om man då SÄGER att det är ok att köra ut en bog, det är inte så noga, då följer ju hästen det! Så nu står det skärpning på mitt schema o för Misty lär det ju bli en bättre värld.:)

På framridningen spökade hon lite i hörnen också, körde då Ingrids öppna övning lugnt i skritt o tänka sig, det funkade det med! :D

Såg att drevet är igång nu igen på Facebook...
Ligger ute ett filmklipp på ett av ekipagen som skrittar på lång tygel där hästen inte skrittar rent bak. Hästen är uppenbart spänd. Nu blir hon kallad djurplågare som inte kan känna att hennes häst är halt och Inrigd blind för att hon inte skickar ut ekipaget... Och mängder av frågor kring varför hon inte fick specifik hjälp att arbeta med detta när ryttaren förklarar bakgrunden till orenheten.
Sedan har vi alla besvikna miner för att Ingrid inte kom med något revolutionerande. Och att våra dressyrryttare inte rider bättre.
Har vi inte kommit längre? Har vi inte lärt oss att spända hästar kan röra sig mycket suspekt utan att det beror på smärta? Har vi inte lärt oss att det som gör en mästare är noggrannheten med det som är basic varje dag, varje vecka, varje månad, varje år? Att det är jävligt svårt att vara bra på just detta?
Och framförallt att mirakel inte sker på en dag?
Suck

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 539
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30