Klimkes clinic

För hoppning visst men dressyr vette fan.. Få lilla Lisa har hästarna där så att det går att få till någon synbar skillnad. Det blir ju ren grundnivå och vilken stortränare har lust med det? Det blir ju på nivån sitsträning. Och nä jag tror inte den stora massan vill betala för det.

Jag hade gärna sett sådan basicnivå MEN det gäller att ryttaren verkligen kan ta till sig instruktioner och utföra dem. Det är dock något som stör mig på de allra flesta clinics jag varit på även hos elitryttarna. Man vill ju verkligen se tränarens instruktioner omsättas o vad det ger.

Jag ska också dit, med en kompis från domarkursen. Det blir spännande.

Jag är inte helt nöjd med ryttarna heller, men hoppas bli positivt överraskad.

Ang ”vanliga” ryttare har jag suttit hela helgen och tittat på kurs för min nya tränare. Det var tydligt för mig, att det kan behövas lite tid innan poletten trillar ner hos både hästar och ryttare ibland...

För hoppning visst men dressyr vette fan.. Få lilla Lisa har hästarna där så att det går att få till någon synbar skillnad. Det blir ju ren grundnivå och vilken stortränare har lust med det? Det blir ju på nivån sitsträning. Och nä jag tror inte den stora massan vill betala för det.

Håller med!

Dressyr kan ju vara rätt dötrist att kolla på. Att sitta och kolla på lektioner i nivå med vad man får se på varenda ridklubb hade inte jag haft någon större lust att åka över halva landet för och betala.

Sen om det är för låg nivå på det så blir det ju basics. Det impar sällan på någon.
Och är det vem som helst kan det ju också bli som på vissa clinics där tränare hängts ut som djurplågare för att hästarna är rent oridbara och har för stora problem eg för en clinic.

Det finns rätt många skäl till att välja folk som har viss grundlydnad, grundsits, vana att rida inför folk, vana av att ta till sig instruktioner etc.
Just för att det ska bli tydligt nog.

Ingen tränare kan utföra mirakel och saken är ju att man på clinic vill se resultat just här och nu.

Sedan gäller de ju att plocka hästar som är bra ridbara ( och fräscha) på så vis att även de följer ryttarens kanske nya instruktioner. Det med vanliga hästar och vanliga problem- tanken är god men det finns också en stor risk att de där problemen som finns beror på en halvofräsch häst, och då kan nytt göra värre.Det kan bli broms och ovillighet.
Inget att visa alltså.

Men måste det vara ytterligheter? "Lilla Lisa" är så klart inte så lämpligt men jag är övertygad om att det finns många MSV-ekipage t ex hippologer och ridlärare, elever på utbildningarna på t ex Flyinge eller "vanliga ryttare" med resultat på ca MSV-nivå eller med en trevlig yngre förmåga, eller varför inte en tränare? Kan man inte ha bägge delarna? Börja med lite mer vanliga ryttare och så bygg upp till ekipage på högre nivå. Så klart måste man ju hitta lämpliga ryttare med så pass god grund, erfarenhet och förmåga att ta till sig instruktioner att det blir en bra clinic men det tror inte jag är så omöjligt. Det måste ju inte vara "superbegåvade ryttare XX med den fantastiska Don Blablabla som kostat en bättre bil" utan kan ju få vara snäppet under?

Men måste det vara ytterligheter? "Lilla Lisa" är så klart inte så lämpligt men jag är övertygad om att det finns många MSV-ekipage t ex hippologer och ridlärare, elever på utbildningarna på t ex Flyinge eller "vanliga ryttare" med resultat på ca MSV-nivå eller med en trevlig yngre förmåga, eller varför inte en tränare? Kan man inte ha bägge delarna? Börja med lite mer vanliga ryttare och så bygg upp till ekipage på högre nivå. Så klart måste man ju hitta lämpliga ryttare med så pass god grund, erfarenhet och förmåga att ta till sig instruktioner att det blir en bra clinic men det tror inte jag är så omöjligt. Det måste ju inte vara "superbegåvade ryttare XX med den fantastiska Don Blablabla som kostat en bättre bil" utan kan ju få vara snäppet under?

Jag kanske inte hänger med men jag tycker urvalet av ryttare är intressant just för att det är en del yngre också.

Det måste ju inte vara "superbegåvade ryttare XX med den fantastiska Don Blablabla som kostat en bättre bil" utan kan ju få vara snäppet under?

Jag vågar nog påstå att det är de som är snäppet under som kostar en bättre bil.;)

Sedan gäller det ju att plocka ut hästar med förutsättningar, även om de inte orkar ex pga ålder så är det roligt för de betalande att se att förutsättningar finns även om det är korta bitar. Att det visas en förändring i hästen till det bättre och svårare när ryttaren följer kanske nya instruktioner.

Det finns ju massor av olika clinics med ryttare på lägre nivå med mer mediokra hästar, ja menar inte ens IK kan göra underverk där.

När jag menar "vanlig ryttare" så menar jag de som rider LA-Msv. Knappast att de bara ska ta in whoever, men precis som nån sa har Flyinge tillgång både till Hippologer, elever till deras tränare, de har skolhästar och förstås koll på vilka ryttare som skulle vara aktuella. Det handlar även om att få se vanliga hästar och inte supertalangerna vars ridbarhet gör de lättare att rida än random häst. Sen är väl alla med på att mirakel inte sker på en enda träning, men att få höra hur någon som Klimke resonerar runt ekipage med vanliga problem, hur hon vill komma åt problemen och i vilken ände som är viktigast att börja med osv tycker jag hade gett en hel del. Inför Patrik Kittels clinictour har ryttare tex fått anmäla intresse genom instafilmer. Tycker det är ett bra initiativ!

Nej jag menade också ryttare som KAN rida men som inte är med i landslag eller är proffs. En vanlig ryttare, typ jag själv, alltså en sån typ som jag som tränar regelbundet, tävlar och vill försöka förbättra sig. Har aldrig menat ngn nybörjare av nåt slag.

Inför Patrik Kittels clinictour har ryttare tex fått anmäla intresse genom instafilmer. Tycker det är ett bra initiativ!

Där har det funnits olika upplägg, ett har varit att han har ridit själv bl a på just hästar på lägre nivå och det blir lite skillnad tycker jag.
Det blir uppenbart o tydligt vad han kan göra och vad han tycker bör göras när han rider själv och pratar samtidigt, och det inte blir någon mellanhand( alltså annan ryttare) som faktiskt inte kan göra exakt som han gör för att få det resultatet han strävar efter.

Ett " bottennapp" där var väl det " upphaussade" MSV B ekipaget av annorlunda ras som inte kunde rätta något åt vad han sa, antagligen delvis pga extriör oförmåga ,och ville komma fram till och där ryttaren efteråt var djupt besviken över PK instruktioner. Och det var typ " bara" att gå fram mer och ta i lite i bak också.

Jag vet flera som tog för givet först att Klimke skulle göra samma, alltså rida själv.

@ginnies Jo jag vet att det har varit lite olika på PKs clinics. Jag ska ev till den i Umeå i mars och till den har de efterlyst ryttare på insta. Men jag håller absolut med dig om hur mycket mer en kan se när den fancy ryttaren själv sitter upp. Gärna på en häst där den egna ryttaren ridit först och en verkligen fått se eventuell problematik och sen då hur superryttaren löser det. Det gillar jag nog mest av allt.

Men jag håller absolut med dig om hur mycket mer en kan se när den fancy ryttaren själv sitter upp. Gärna på en häst där den egna ryttaren ridit först och en verkligen fått se eventuell problematik och sen då hur superryttaren löser det. Det gillar jag nog mest av allt.
Jag med! Som på Breeders när Charlotte D sitter upp på unghästarna o plötsligt dansar dom fram...underbart!:love:. Och då är det ändå proffs som sitter på de flesta innan...

Jag hade också velat se lite mer 'vanliga´ ryttare när jag kolla på clinic. Eller som på Kyras clinic på Flyinge när Alexander Zetterman kom in på en av sina hopphästar som behövde hjälp med ryggningen. Där kom det många tips som kändes mer användvara för mig än när proffsryttarna finslipar på piaff/passage.

Är det någon som har en bra översikt för hur läktarna ser ut och är placerade? Hittar inte nu på Flyinges webbsida eller där jag köpte biljetterna.

Jag ska också dit! Ska bli superkul, även om jag också gärna hade sett nåt annat än bara elitryttare där.

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 166
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 539
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar