Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

Tänkte läsa tråden efter jag tittat o komenterat på filmen... Blir roligare då :D

Ekipage #1
Ser fint ut, är det så att hästen bär mer med vb och skjuter på med hb? Det ser ut att påskjutet är något ryttaren vill ha fram iaf. ser inte så mycket samlingsförsök, mer ökningar som kanske inte grudnar sig i bärighet. Gissar att det gäller att gå genom påskjutet på dessa typer av hästar. Fin komunikation, i övergångar och till halten, men gillar inte själv de "skarpa" igångsättningarna. Är lite emot att chock-sporra igång, men antar att det finns en tanke med det oxå. Hon ar mycket fina och följsamma händer, i likes.

Ekipage #2
Låååång häst... svår tror jag att rida. Men jag tycker dom lyckas med en finfin öppna där mot slutet av långsidan. Man ser att det händer mer och mer efter varje steg.
Mycket bättre igångsättnigar från traven här tycker jag.
Lång häst men med mycket bättre bärighet än nr1... tycker jag.
Dom ser ut att gilla varandra... :)

Ekipage #3
Hmm... svårt att avgöra vad jag eg tycker. Han rider ju fantastiskt bra, men något med händerna som stör mig.. Som att han håller ihop hästen lite väl mycket i handen? Antar att det behövs just i bytena... men skulle vara trevligt att se lite mer "vanlig" ridning mellan serierna...
Sen kanske hästen ser lite stel ut i bakbenen?? Men det kan ju vara så att hästen är "född" sån oxå.

Helt klart kul att se "film från förr".

Men nu orkar jag inte tittao komentera mer... :D Vill läsa tråden...

Denna filmen har man ju sett ett antal gånger och man blir lika chockad varje gång. :eek:

Det jag undrar är om den som lagt ut filmen verkligen är seriös eller om det är en film ihopklippt för att smutskasta? Om man lyssnar på musiken så "skär" det sig i den med. Det låter illa och det ser illa ut.

Stackars, stackars hästar. Och kommentarerna som folk skrivit under är ju nästan det som är mest skrämmande.:eek:

:cry:

Har inte tittat på comments förut - men ser nu att det inte är tillåtet med fler kommentarer. Man kan ju gissa varför.

Ryttaren tror helt 100% på sig själv, han skriver jättebra inlägg (ofta) på usa-diskussionslistor. Jag skickade efter hans dvd och blev helt chockad..... helt klart att man inte kan lita på att någon skriver bra innan man sett dom. Tyvärr.

Ryttaren tror helt 100% på sig själv, han skriver jättebra inlägg (ofta) på usa-diskussionslistor. Jag skickade efter hans dvd och blev helt chockad..... helt klart att man inte kan lita på att någon skriver bra innan man sett dom. Tyvärr.

Är det sant?? Jaha.. där ser man.

Så du har hans video? Intressant! Jag gissar att du tappa andan, om du tidigare tyckte att han verka vettig. Jag skulle börja gråta. Har du "forumat" med personen? Hur svarar han på "påhopp"?

Men hur kan det gå ihop? Att han skriver bra inlägg men inte ser vad han själv sysslar med. HAN HAR DET JU PÅ VIDEO! "SVART PÅ VITT"!!

Ja, det är inte klokt...:confused:

Viiiilken häst:love::love: Den dog i sviterna av fång eller hur?
Förjäkligt:crazy:

Helbrodern lever väl. Vad heter han?

Viiiilken häst:love::love: Den dog i sviterna av fång eller hur?
Förjäkligt:crazy:

Helbrodern lever väl. Vad heter han?

Poetin var helt underbar :love:

bucham_poetin1.jpg

Denna filmen har man ju sett ett antal gånger och man blir lika chockad varje gång. :eek:

Det jag undrar är om den som lagt ut filmen verkligen är seriös eller om det är en film ihopklippt för att smutskasta? Om man lyssnar på musiken så "skär" det sig i den med. Det låter illa och det ser illa ut.

Stackars, stackars hästar. Och kommentarerna som folk skrivit under är ju nästan det som är mest skrämmande.:eek:

:cry:

Hade inte ens sett kommentarerna måste jag erkänna:eek:

orkar inte titta på ryttare två. Men hon rider mjukt o bra, bortsett från igång sättningarna från halt som blir lite väl pang på rödbetan o hästen anv enbart skjutkraft o tappar sina bakben. Fast jag tycker i vissa lägen att hästen vickar mer på rumpan åt höger än vänster o så blir den ojämn fram

Utklädda wannabees som -ja kan piaffa, men sen då.....

Nej jag blir inte impad av skådespelare som kan en sak bra.

Har hittills inte sett ngn som kan komma ur den jättefina piaffen- till passage.
då är det inte fullkomligt.:cool:

Tänkt på det här med piaff-åtrån:mad:

när t.ex Kyra lär in- så låter hon hästen balansera upp sig i fri form- oftast strävar den högt med huvudet. Hon tar tag i det senare- när hästen förstått vad hon vill o klarar av att trampa.:bow:

Inget hålla i o sparka på där inte- mångas argument till att välja en av modeinriktningarna.
Men handen på hjärta- är det inte nästan bara för att få rida det allra svåraste- fast man inte kan så mkt annat:D

Utklädda wannabees som -ja kan piaffa, men sen då.....

Nej jag blir inte impad av skådespelare som kan en sak bra.

Jag håller med, piaffera i sig är ju inte så svårt om man nu får göra det när man vill. Det är att få till det på punkten och övergångarna innan och efter som är svårt.

Om man bara tar en träningsfilm från vilken elitryttare som helst i dressyr så kan dom oxå piaffera jättefint i 10 minuter men till vilken nytta då :confused:

Varför brukar folk tro att den piaffen dom ser på tävling är det bästa som ekipaget kan och sedan jämförs det med någon annan ryttare som piafferar på en hemmafilm.

Om man bara tar en träningsfilm från vilken elitryttare som helst i dressyr så kan dom oxå piaffera jättefint i 10 minuter men till vilken nytta då :confused:

Varför brukar folk tro att den piaffen dom ser på tävling är det bästa som ekipaget kan och sedan jämförs det med någon annan ryttare som piafferar på en hemmafilm.

:bow::bow:

Bara liten fundering, helt utan värdering... (nu svara jag ju till dig, men jag förväntar mig inte att du, Lusidor, skulle kunna veta svaret på detta ;))... men bara något som slog mig:

Alldeles i början, första sekunderna av filmsekvensen... Varför ger han hästen godis? Vad är det hästen gjort för att förtjäna den? "Buffat" honom i ansiktet?
Jag tycker det ser ut som att han belönar hästen för "kärlek" så som människan uppskattar närhet. Belönar ett beteende som liknar mänsklig kärleksgos? Karln ser nöjd ut att hästen gosar med honom så han ger lite godis...
Vet ju själv hur hjärte-smältan kan krypa på en o man bara vill äta upp sin lille älskling :o. Men jag trodde inte att "riktiga" hästmänniskor sysslade med sånt?

Men jag vet ju som sagt inte vad egentligen hände....

I sista piaff-sekvensen på klippet: Tycker det ser ut som att bakbenen studsar och frambenen trampar... Det för mig är ett tecken på att framdelen bär och att mank-lyftet inte går bakifrån och fram genom ryggen.

Borde det inte eg vara tvärt om, om man ska vara petig? Att bakbenen trampar och framdelen lyfts?

Rasen är ju byggd för just detta, sätta under sig och bära, och då känns det som att man kan kräva MYCKET MER av den. Halvbloden har inte den fysiska förmågan som den iberiska hästen har att korta ihop sig på detta viset, och man får lixom utgå från det.

Man tror att man har hittat en genväg till målet med att skaffa sig en iberisk häst - men man inser inte att kraven ju då ligger på en massivt högre nivå (:o). Samling på en iberisk häst kräver lika mycket jobb som på vilken häst som helst, men det ser snyggare ut fortare...:D

(Inte för att jag är i någon som helst nivå i närheten, men teoretisk kan man väl få bli ändå?? Sen tycker jag det är helt ok att diskutera proffsen och vara lite kritisk och söka perfektionism.)

Bara liten fundering, helt utan värdering... (nu svara jag ju till dig, men jag förväntar mig inte att du, Lusidor, skulle kunna veta svaret på detta ;))... men bara något som slog mig:

Alldeles i början, första sekunderna av filmsekvensen... Varför ger han hästen godis? Vad är det hästen gjort för att förtjäna den? "Buffat" honom i ansiktet?
Jag tycker det ser ut som att han belönar hästen för "kärlek" så som människan uppskattar närhet. Belönar ett beteende som liknar mänsklig kärleksgos? Karln ser nöjd ut att hästen gosar med honom så han ger lite godis...
Vet ju själv hur hjärte-smältan kan krypa på en o man bara vill äta upp sin lille älskling :o. Men jag trodde inte att "riktiga" hästmänniskor sysslade med sånt?

:rofl::rofl::rofl: JAG sysslar med sånt:devil: Och jag betraktar mej som en rätt ok hästmänniska:rofl:

Det var den fina delen av deras relation på filmen tycker jag:rofl: I ridningen däremot.......

Ang iberiska hästar så har jag inte ridit sån, men jag tror du har rätt i att man kan tro att man får vissa saker "gratis" och genvägar, men allt har sina svårigheter och jag tror aldrig man kan fuska sej till bra ridning i längden, alla hästar kräver att man är noga och konsekvent och inte fuskar.

Tänkt på det här med piaff-åtrån:mad:
[...]

[om Kyras teknik]
Inget hålla i o sparka på där inte- mångas argument till att välja en av modeinriktningarna.
Men handen på hjärta- är det inte nästan bara för att få rida det allra svåraste- fast man inte kan så mkt annat:D

Hmm, funderar nu på hur du menar här... :)
Senare tillägg/ändring: Jag undrar om du menar att man väljer en modeinriktning för att SLIPPA sparka på, eller för att man då FÅR sparka på... :confused:
Jag utgår ifrån att du ser modeinriktningarna som något negativt.. och då blir det detta svar... (kom på efteråt att du kanske inte menade så... men aja. nu har jag skrivit iaf...)

Menar du att det finns folk som på allvar väljer en "modeinriktning" (vill du precisera modeinriktning?) av ridning för att få "sparka på" och få till piaff fort??

Jag tror att jag har valt en "modeinriktning" enligt dig... men jag väntar på en precisering för att veta säkert kriterierna till inriktning "mode". :crazy:

Jag tror att alla har olika världsbild när det gäller dressyrridning, och det finns avarter på ALLA håll. Jag försöker hitta ett sätt att rida som känns bra och som kommer inifrån.

Jag har många hemska upplevelser av "sparkdressyr" och "knöka ihop och få tryck"-dressyr och dressyr som bara handlade om att följa order från ridläraren utan någon som helst förklaring till varför och vad målet är och hur just DEN hjälpen kan hjälpa mig dit, och lärare som man inte vågade fråga "varför" för man var skraj att ifrågasätta helt enkelt, för man ville ju samtidigt vara duktig och veta allt.:crazy:

Av den anledningen valde jag en tränare som tar helt avstånd från den typen av mål- och regelstyrd ridning och har inställt mig som "nybörjare" igen för en tränare som är kanske "modern", vad vet jag? (som sagt, väntar på precisering ;)) Hos henne kan jag ställa massa dumma frågor och få massa bra svar och jag blir bara klokare och klokare och förstår mer och mer. Jag får lov och tid att känna på "känslan" i ridning och lita på den istället för att gå emot den (något jag gjorde tidigare med ångest i magen, för att läraren sa ju "mer innerskänkel", "mer stöd i yttertygel" etc... hemska, hemska jag, ush vad jag skäms. Fega människa!)

Jag åtrår Piaffen kan man säga, för den står för att man kommit långt i utbildningen. Men jag åtrår MER att kunna rida en hel timme med pirret i magen som blir av att jag tillsammans med min häst upplever synkronisering. Sen vilka övningar vi klarar är eg oväsentligt.

Jag vill rida med tanken och känslan, inte med hjälper.(kanske låter flummigt)
Men det tror jag att de allra flesta vill, bara att alla har olika vägar att nå dit. Den typen av ridning jag har valt innebär att det är en förutsättning för att ens kunna rida rakt fram i skritt.

hmmm.. vad jag nu ville med detta inlägg??:D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka