Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Jag rider fram så- på min ena:angel:

Den går som balkenhol ville- fast lite bättre bakben:Avslappnad vet jag inte, utan den måste ju hålla ihop kroppen o jogga igång. Mentalt avslappnad - ja.

Nej, jag talar inte emot mig (så vitt jag fattar :D) - men kanske jag skriver otydligt. Eftergiften kommer först när hästen svarat. Min eftergift är när jag lämnar hästen helt ifred. Släpper all kontakt med munen och slappnar av i min kropp - om det nu är nödvändigt. Eftergift blir det alltså inte förrän jag lämnar honom helt ifred. Om jag tar, ger, tar, ger, tar, ger osv så länge det nu kan behövas, ser jag det som ett tryck - dock inte ett tryck som håller med lika många kilon i flera sekunder, men ändå ett tryck jag vill hästen ska svara på. Kanske kallas det mentalt tryck oxå? Kaske kan kalla det "plocka bort fart"?Jag ger inte helt efter förrän jag får någon antydan till svar som är det svar jag vill ha, så där finns ju ett tryck/kontakt, eller vad vi nu ska kalla det. (Kanske är det ordet tryck som behöver definieras?).

Det kan även vara så att jag kan öka trycket på hästen om den är helt ovillig att svara, bli lite "brysk" så att säga. Men jag är försiktigare på unga hästar, då det kan röra sig om missförstånd och hästen måste få mer tid i det läget. En gammal hopp-ponny är jag nog lite hårdare med - den VET jag att den fattar vad jag menar, och då kan jag även öka på trycket om den ökar på sitt tryck. Med detta menar jag alltså bli mer tydlig i mina förhållningar, inte nödvändigtvis dra hårdare och tyngre. I värsta cenariot höjer jag händerna för att lyfta upp huvudet, om det har hamnat mellan frambenen eller nåt galet. (men jag har nog aldrig varit så brysk som filmen visade.) Jag vill ju inte ha nån tyngd i tygeln, utan jag gör det omöjligt för hästen att ta tyngd - men oxå så obehagligt att den måste göra något annat än knata på framåt. Detta obehag jag förorsakar hästen kan ju se lite olika ut beroende på häst. Men jag ger inte efter förrän jag fått svar!

(Men, om jag har ett sånt stort problem att bara få hästen att stanna skulle jag nog hellre börja att jobba lös och använda mitt kroppsspråk från marken, befästa en röstsignal för halt och sen tömköra som på unghäst för att föra över tygeltagen. Men nu pratade vi ju om ridning så jag anpassar mig efter det. ;)

Ett konstant tryck upplever jag att hästen kan hänga sig i, därför anvädner jag mig av pulserande tryck istället. Men jag upplever det ändå som ett TRYCK jag lägger på hästen. Har jag en lydig häst behöver jag aldrig ens pulsera, då räcker det med ett "tag", och hästen har svarat, och då får han eftergift direkt.

Lite knapplån kanske.. ?

Ur ett inlärningsteoretiskt perspektiv ska negativ förstärkning (dvs man tar bort hjälpen) ges så fort hästen svarar korrekt på en hjälp. Jobbar man med en grön häst kan detta ske så fort hästen gjort en ansats till att svara rätt. Eftergift skall inte ges innan hästen svarat och trycket ska gradvis ökas eller hjälpen förtydligas tills dess att hästen svarar korrekt. Klart som korvspad i teorin... :p

--------------------------------------------------------------------------------

Jag rider fram så- på min ena

Den går som balkenhol ville- fast lite bättre bakben:Avslappnad vet jag inte, utan den måste ju hålla ihop kroppen o jogga igång. Mentalt avslappnad - ja.
Måste bara fråga mera,
Hur menar du med att den "måste hålla ihop", känner den att den av egen maskin måste hålla ihop sig för att ta sig fram, eller menar du att du ändå ber den hålla ihop sig och jogga igång på ett egonomiskt sätt?

Tänker på hur min långe beter sig om man lämnar honom helt utan inverkan.
de andra med naturlig balans kan man sitta och åka runt på och andas, slappna av och bara skönjogga runt tills man är redo att anstränga sig lite mer.

men den utan naturlig balans i kroppen går då som en orm och belastar framdelen, slänger o far och man uppnår knappt något. med lite inverkan så igångjoggandet mer liknar de andras rörelsemönster (med bättre balans o exteriör) kan man slappna av och rida avspänt och värma upp utan att för den skull "jobba hästen" mer sätta en grundform och så åka med och låta den värma upp men inverka om den faller ur uppvärmningsramen (någorlunda balanserat och spårande).
men, helt lämnad åt sig själv och ryttaren åkandes, blir det ingen sjysst uppvärmning. rider på den hästen med lite krav på hållning och form från steg ett förutom den fria skritten som i stället får bli lång som uppvärmning.

Det är, tycker jag, olika på olika hästar. En del måste man visa mycket var man vill att de ska gå, andra har lättare för sig.

Man sitter inte bara och åker med utan hjälper hästen med sin egen vikt att hitta balansen, den är nödvändig för att den ska arbeta rätt, och inte bara falla på bogarna och isär. Lika väl är takten nödvändig.
Som du beskriver din måste du nog hjälpa den mycket med att hitta lugnet och balansen, Om den inte redan från start är mer avspänd då är det alltid lättare.

Man kan genom olika övningar hjälpa hästen att träna upp sin egen förmåga att balansera upp sej, på eget initiativ, så att säga.

efter förhållning skall eftergift ges- annars skapar man motvilja hos hästen.

Funkar / går den inte igenom- upprepa o använd rösten o kroppspråket/ sitsen

Hänger knappt med i hur jag själv tänkte! :p Var nog trött igår! ;)
Håller med i det du skriver här. Som "utbildning" till halterna vill jag även lära in att inte stå emot handen, utan att den dyker åt andra hållet istället givetvis.

Jag pratar om en ganska välutbildad häst som bär sig o är taktmässig som attan o har schwung.
mitt jobb är att övervaka, sätta den i rätt tempo o hålla koll på att den inte fuskar med ngn kroppsdel i serpentiner eller dylikt.

en ung häst behöver ett stöd för att kunna gå så- med rumpan under sig- ingen skottkärreridning.

Senast ändrad:

Hänger knappt med i hur jag själv tänkte! :p Var nog trött igår! ;)
Håller med i det du skriver här. Som "utbildning" till halterna vill jag även lära in att inte stå emot handen, utan att den dyker åt andra hållet istället givetvis.

Om vi nu pratar om utbildning av avsaktningar/ halter så är skillnaden stor på en ung häst o en välriden.

Man kan göra jämförelsen med att hålla på bromsen på en bil- ända till stillastående. Den tvärnitar sita biten- man faller framåt- samma sak med hästen- om du håller i.

Den ska lära sig att bromsa upp med rumpan. Då måste den vara kvitt från handen. samma sak om man vill att hästen ska kunna röra sig så mkt som den kan. Man kan inte gasa o bromsa samtidigt.

Försök att få till ngt som kräver att hästen tar i som attan samtidigt som du håller i- det blir lika med noll. Därav timingen- att kunna hjälpa den att omvandla energi till att samla sig- uppåt med framdelen. Den lilla kramen säger i samband med att rytteren använder sitt kraftcentrum- bli kvar här! Om ryttaren däremot slappnar av- pustar ut- zså saktar hästen av

Det här med en spänd ryttare kan häste förväxla med att den ska "vara on red alert". Därför är det viktigt för orutinerade ryttare att förstå hur de påverkar hästen negativt typ ute i skogen när de blir nervösa för ngt.

Senast ändrad:

Jag pratar om en ganska välutbildad häst som bär sig o är taktmässig som attan o har schwung.
mitt jobb är att övervaka, sätta den i rätt tempo o hålla koll på att den inte fuskar med ngn kroppsdel i serpentiner eller dylikt.

en ung häst behöver ett stöd för att kunna gå så- med rumpan under sig- ingen skottkärreridning.

Lägger till ang. Karls ridning.

om man har ridit skottkärreridning- så måste/ kan det nog vara behövligt att få hästen att ändra på sin kroppsvikt o få in rumpan där den ska vara- utan att det har med samling att göra- bara jämnvikt o en grund för samlingen.

Kan man inte rida i en lång o låg form i balans, så är det bättre att rida i fri form- bara att rumpan ä'r inunder.

Fy vad jag har inläggbombat:o

KL

Jag kan tänka mig att det här är lite skillnad på just halten? Jag vill ha en häst som jag kan göra en förhållning på och sedan ge en eftergift och den ska då göra halten i eftergiften, när den fått in tassarna under sig. Om jag vill ha en halvhalt ger jag en framåtsignal innan den har stoppat, men i båda fallen vill jag ha hästens samling i min eftergift. Förhållningen är signalen, den är inte bromsen. Ju mer utbildad häst, desto mindre eftergift men då handlar det om formgivning, inte förhållning.

Delvis KL

Ang halten och att hålla i in i halten osv så tycker jag bästa sättet är att göra så mkt som möjligt utan hand på en ung grön häst, då kommer hästens "eftergift" utan hållande och dragande först.

Jag skrev om det tidigare, halt med magen från skritt tills hästen förstår signalerna, låta bli handen så långt möjligt särskilt på en grön häst som vill streta och dra till sej tygeln och/eller är spänd öht.

Det blir ingen dragkamp och hästen ger sin eftergift så snart den förstått att den ska stanna och börjar själv kliva in med bakbenen i halten. Handen är bara där och gör inget mer än någon liten kramning, man lär in att en förhållning är inte mer än så. Det gäller bara att vara tydlig och konsekvent.

ag pratar om en ganska välutbildad häst som bär sig o är taktmässig som attan o har schwung.

Ok. För som jag tolkade mackan menade hon att värma upp i princip i fri form utan inverkan, mer jogga runt och följa med utan att peta in kroppsdelar och korrigera. Det korrigerandet vill jag göra på den som annars hjälplöst tappar allt och då inte känns ridbar o får en sjysst uppvärmning.
Vill ha en bra känsla uppe i sadeln. På vissa finns den där utan inverkan, på andra behövs det lite hjälp på traven känns det som. Utan att för den skull sätta sig upp och "ta igenom" saker från början av passet. Det känns fel då de ju oftast släpper till av sig själva väl uppvärmda.
Mer påminna att, hörrdu, du har ben att gå med och bör hålla dig i hyfsad balans då någon sitter på ryggen på dig..

Ok. För som jag tolkade mackan menade hon att värma upp i princip i fri form utan inverkan, mer jogga runt och följa med utan att peta in kroppsdelar och korrigera. Det korrigerandet vill jag göra på den som annars hjälplöst tappar allt och då inte känns ridbar o får en sjysst uppvärmning.
Vill ha en bra känsla uppe i sadeln. På vissa finns den där utan inverkan, på andra behövs det lite hjälp på traven känns det som. Utan att för den skull sätta sig upp och "ta igenom" saker från början av passet. Det känns fel då de ju oftast släpper till av sig själva väl uppvärmda.
Mer påminna att, hörrdu, du har ben att gå med och bör hålla dig i hyfsad balans då någon sitter på ryggen på dig..

Men om det är en häst som inte kan balansera sig av sig själv, är ju den uppvärmningsdelen ett led på vägen till att LÄRA hästen självbalansera sig. det handlar ju om en ryttare som skall sitta stilla utan inverkan och att hästen då får komma i balans och söka balansen under ryttare utan att hänga mot skänklar eller händer eller väggar eller vad det nu handlar om.
ALLA hästar, ända från det de är unghästar, behöver lära sig att hitta den balansen. det är därför man förespråkar att de får gå ute mycket i skog och mark och hitta en balans och styrka i en grundform utan ngt som helst knycklande från ryttarens sida.
Nej jag pratar inte om att åka häst. Jag pratar om att sitta stilla och låta hästen finna en grundbalans under uppvärmnings skedet som sedan följer med när man plockar upp och rider vidare. hästen ska självklart inte damma runt som en turbo, även här handlar det ju givetvis om att hästen ska stanna kvar hos ryttaren, dvs både lydnad och balans.

Har inte haft tid att läsa allt, men vill ta upp mackans inlägg, bra och håller med... men har fått "hjälpa till" lite mer under den period när hästen varit knackig. Inga felsteg tillåtna! Brukar också passa på att checka av stopp och gå under denna uppvärmningsperiod utan stora krav på form.

KL
Har någon provat att rida fram sin häst helt avslappnat, och bara låta den bära sig själv första kvarten/tjugo minutrarna, och istället bara fokuserat på att själv sitta avslappnat, följsamt och i balans? Skillnaden i hur hästen blir uppvärmd, och hur den sen "placerar" sig, när man sen plockar upp arbetet från uppvärmningen, vågar jag påstå ofta är avsevärd...
Istället ser man för ofta spända ryttare som ska ha hästen i en viss form redan från första steget tygeln kortas upp. Och NEJ, jag pratar inte om extremiteter med ryttare som sitter och bänder och vrider och har sig, utan faktiskt bara om betydligt mer every day ridning hos gemene man. Man plockar upp tygeln och har själv spänningar, och hästen är rätt ouppvärmd utan ryttarens spänningar, varpå hela ekipaget hamnar i ett helt annat utgångsläge än om det fått ske en uppvärmning i lite friare form där ryttaren helt enkelt bara fokuserar på att vara följsam och att hästen är kvar hos ryttaren, och låta saker och ting ha sin gång utifrån det.

tycker också det är aldeles för mycket snack om att ta igenom saker på ditten eller datten sättet. Behovet att behöva ta igenom ngt ligger hos RYTTAREN.

Har inte haft tid att läsa allt, men vill ta upp mackans inlägg, bra och håller med... men har fått "hjälpa till" lite mer under den period när hästen varit knackig. Inga felsteg tillåtna! Brukar också passa på att checka av stopp och gå under denna uppvärmningsperiod utan stora krav på form.

Precis, så gör jag också! :) stanna enbart för sits och vikt, inte ta i tygeln, och sen fram igen. rygga enbart för sitsen, och sen fram igen osv. Ger en uppmärksam och intresserad häst, och man får den "hos sig" redan från början.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka