Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste bara fråga mera,--------------------------------------------------------------------------------
Jag rider fram så- på min ena
Den går som balkenhol ville- fast lite bättre bakben:Avslappnad vet jag inte, utan den måste ju hålla ihop kroppen o jogga igång. Mentalt avslappnad - ja.
efter förhållning skall eftergift ges- annars skapar man motvilja hos hästen.
Funkar / går den inte igenom- upprepa o använd rösten o kroppspråket/ sitsen
Hänger knappt med i hur jag själv tänkte! Var nog trött igår!
Håller med i det du skriver här. Som "utbildning" till halterna vill jag även lära in att inte stå emot handen, utan att den dyker åt andra hållet istället givetvis.
Jag pratar om en ganska välutbildad häst som bär sig o är taktmässig som attan o har schwung.
mitt jobb är att övervaka, sätta den i rätt tempo o hålla koll på att den inte fuskar med ngn kroppsdel i serpentiner eller dylikt.
en ung häst behöver ett stöd för att kunna gå så- med rumpan under sig- ingen skottkärreridning.
Fy vad jag har inläggbombat
ag pratar om en ganska välutbildad häst som bär sig o är taktmässig som attan o har schwung.
mitt jobb är att övervaka, sätta den i rätt tempo o hålla koll på att den inte fuskar med ngn kroppsdel i serpentiner eller dylikt.
Ok. För som jag tolkade mackan menade hon att värma upp i princip i fri form utan inverkan, mer jogga runt och följa med utan att peta in kroppsdelar och korrigera. Det korrigerandet vill jag göra på den som annars hjälplöst tappar allt och då inte känns ridbar o får en sjysst uppvärmning.
Vill ha en bra känsla uppe i sadeln. På vissa finns den där utan inverkan, på andra behövs det lite hjälp på traven känns det som. Utan att för den skull sätta sig upp och "ta igenom" saker från början av passet. Det känns fel då de ju oftast släpper till av sig själva väl uppvärmda.
Mer påminna att, hörrdu, du har ben att gå med och bör hålla dig i hyfsad balans då någon sitter på ryggen på dig..
KL
Har någon provat att rida fram sin häst helt avslappnat, och bara låta den bära sig själv första kvarten/tjugo minutrarna, och istället bara fokuserat på att själv sitta avslappnat, följsamt och i balans? Skillnaden i hur hästen blir uppvärmd, och hur den sen "placerar" sig, när man sen plockar upp arbetet från uppvärmningen, vågar jag påstå ofta är avsevärd...
Istället ser man för ofta spända ryttare som ska ha hästen i en viss form redan från första steget tygeln kortas upp. Och NEJ, jag pratar inte om extremiteter med ryttare som sitter och bänder och vrider och har sig, utan faktiskt bara om betydligt mer every day ridning hos gemene man. Man plockar upp tygeln och har själv spänningar, och hästen är rätt ouppvärmd utan ryttarens spänningar, varpå hela ekipaget hamnar i ett helt annat utgångsläge än om det fått ske en uppvärmning i lite friare form där ryttaren helt enkelt bara fokuserar på att vara följsam och att hästen är kvar hos ryttaren, och låta saker och ting ha sin gång utifrån det.
tycker också det är aldeles för mycket snack om att ta igenom saker på ditten eller datten sättet. Behovet att behöva ta igenom ngt ligger hos RYTTAREN.
Har inte haft tid att läsa allt, men vill ta upp mackans inlägg, bra och håller med... men har fått "hjälpa till" lite mer under den period när hästen varit knackig. Inga felsteg tillåtna! Brukar också passa på att checka av stopp och gå under denna uppvärmningsperiod utan stora krav på form.