F
flashlight
Sv: Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...
Ja ang din första fråga så läs vad jag skrev i förra inlägget. Du får börja från grunden,
Vem skrev att man ska SITTA och sätta takt? Det kan du göra i lättridning.
Ang den typen av häst du beskriver så kommer du inte att få något som helst bra arbete genom kroppen utan att hitta takten i varje gångart. Du läste nog inte mitt inlägg tror jag? Du börjar i skritt med att ge hästen beröm för MINSTA RÄTT SVAR åt rätt håll.
Ang het häst så måste du hitta lugnet. Läs igen. Du måste arbeta grundligt och konsekvent, och du måste vara lyhörd för när hästen svarar rätt och belöna direkt. Ett vänligt "bra" duger gott, samt en liten eftergift. Den måste få fokus på dej och förstå vad du vill. A och O. Det finns inga genvägar.
En sån häst du beskriver behöver framförallt denna ridning, om du vill ha ett resultat. Många övergångar, utan att använda handen mer än absolut nödvändigt, och aldrig bakåtgående, du vill ju lära hästen andra sätt att svara, eller hur (än att ånga framåt)
KL
jag skulle oxå vilja ha tips på hur man konsekvent får en illa riden häst att ta förhållningar så de går ända bak och att eftergiften sprids genom hela kroppen.
Tex, en häst som pga sin framåtanda (hets) ridits med balans i tygeln pga ryttarens osäkerhet/kanske dåliga balans tills låst läge uppnåtts. En som gärna hänger på tygeln med styv hals och spänner överlinjen. En som alltså är oberörd av "kramningar", mest bara blir besvärad av upprepade signaler som ändå inte går igenom.
Det som funkar bäst nu, är att mjukt höja handen med liten cirkelrörelse så det inte finns något att hänga tag i och som kopplar ur mottrycket mot handen och ger tydlig effekt i kroppen. Direkt efteråt då hästen slutat ligga på kan man rida på med sitsen, då den först då blivit mottaglig för signaler i ryggen och få effekt som är jättestor mot beteendet innan.
jag vill tex inte sitta och betona något tryck/takt i en rygg som är spänd! Spända muskler kan inte uppfatta och svara på tryck är min upplevelse. men så fort man fått ryggen att arbeta dynamiskt och släppt efter så är den möjlig att inverka i.
Så, jag försöker få en eftergift genom att "skola munnen" (där kom det!) till at svara på tygelinverkan med mjuk hals o käke och få den mjukheten att fortplanta sig bakåt, sedan inverka med sitsen.
Ibland funkar det att låta munnen vara helt och få igång hästen med övningar bakifrån men är den helt ointaglig behövs lite förhållningar!!
Ja ang din första fråga så läs vad jag skrev i förra inlägget. Du får börja från grunden,
Vem skrev att man ska SITTA och sätta takt? Det kan du göra i lättridning.
Ang den typen av häst du beskriver så kommer du inte att få något som helst bra arbete genom kroppen utan att hitta takten i varje gångart. Du läste nog inte mitt inlägg tror jag? Du börjar i skritt med att ge hästen beröm för MINSTA RÄTT SVAR åt rätt håll.
Ang het häst så måste du hitta lugnet. Läs igen. Du måste arbeta grundligt och konsekvent, och du måste vara lyhörd för när hästen svarar rätt och belöna direkt. Ett vänligt "bra" duger gott, samt en liten eftergift. Den måste få fokus på dej och förstå vad du vill. A och O. Det finns inga genvägar.
En sån häst du beskriver behöver framförallt denna ridning, om du vill ha ett resultat. Många övergångar, utan att använda handen mer än absolut nödvändigt, och aldrig bakåtgående, du vill ju lära hästen andra sätt att svara, eller hur (än att ånga framåt)