Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Om man ska få den att mjukna i tungan- är det ju korrigering- att den inte gillar bettet- vad kan det bero på?
Oangenäm hand.
ser inget finlir här utan stora fula grova hjälper.
visst lättas det ur men hästarna får aldrig en chans till att få en mjuk kontakt.

HUR i hela friden har dessa hästar ridits förr? Med ett 5-e ben?- varav frälsningen när han/ de sitter upp.

Ser ingen häst som har sluten mun o suger på bettet- i min värld trivs hästen då.

Inte tror jag att det blir bättre av att få kusen eftergiven i munnen- lär ryttaren skola sin hand. Hur 17 ska eleverna få en fin hand när man rider såhär. Ser mkt missnöje hos hästen.

Uppresande tygeltag har fått nya proportioner:grin:

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att skylla på hästen.
Franska hästar kanske är helt känslolösa i munnen- varav metoden har uppfunnits:cool:

Jag håller med dej när det gäller munnen och tungan. Det beror ju på något. Gillar det inte heller. Det finns absolut mycket jag inte begriper men av det jag begriper trots allt gillar jag inte sättet.

Om en häst haft problem med munnen ser det inte ut som rätt sätt, men visst, jag har inte provat och inte sett dem irl, det är sant.

När det gäller nacken är det en annan sak. Som jag förstod det på vad damen gör är det nacken hon flexar?

Det ser jag som något man gör för att känna att hästen är med (när det känns som att det behövs) och följer hjälperna så som det ser ut att hon gör från hästryggen, (fast med mycket stora tygeltag,)

Det är inte bara handen utan att den följer lätt öht och utan motstånd.

Men jag kanske missuppfattar det hela, i så fall får någon gärna förklara hur det är egentligen.

Nej, en häst ska skolas så den reagerar på rätt sätt för bettet.

Det gör inte hästen naturligt, ingen häst är född med bett i mun. Oavsett hur ryttarens hand varit.

Du hårddrar det, jag ser det som att Karl spelar i en annan liga än jag och rör sig med andra instrument. (Jag ser inte uppresande tygeltag, jag ser något annat, men t sk från dig säger jag inte att det är fel). Jag ser också att PK m fl kan få hästar att lägga bak vikten som attan. Jag lägger ingen värdering i det.

Men jag vet inte, jag är inte på Philippe Karls nivå. Jag vet bara att jag också tycker han är en mästare inom sitt område.

Rörligheten i nacken känner ju ET efter- utan att fixa med munnen.

att lära hästen att följa med tygeltaget- gör den- om man inte håller emot på ytter.
Kanske beror det på det- att man är för statisk i ytterhanden:confused: o av det följer säkert att den lägger huvudet på sned eller blir stum i munnen.
Kanske rider man aldrig rider loss den- i låg form.

Har svårt att se att alla problem sitter i nacken eller då munnen. säkerligen uppkommer det från annat.
Är det ngn kroppsdel som hästen alltid använder i alla positioner så lär det vara huvudet. Om ngt skulle vara fel- lär man se det- i stallet eller i hagen.

min ena häst har en megaknöl i nacken. så den borde aldrig gå att få loss- så jag kan skylla på det:D

Jag håller helt och hållet med dig! Alla problem sitter inte i nacken!

Men jag tycker ändå det är intressant att vissa saker kan lösas genom att en kunnig person arbetar med den! Att allt är så ihopkopplat!

att lära hästen att följa med tygeltaget- gör den- om man inte håller emot på ytter.
Kanske beror det på det- att man är för statisk i ytterhanden:confused: o av det följer säkert att den lägger huvudet på sned eller blir stum i munnen.
Kanske rider man aldrig rider loss den- i låg form.

Har svårt att se att alla problem sitter i nacken eller då munnen. säkerligen uppkommer det från annat.
Är det ngn kroppsdel som hästen alltid använder i alla positioner så lär det vara huvudet. Om ngt skulle vara fel- lär man se det- i stallet eller i hagen.

min ena häst har en megaknöl i nacken. så den borde aldrig gå att få loss- så jag kan skylla på det:D

Jag håller med i stort sett, absolut. Men när det gäller nacken så är det där (och då till munnen också) man känner att hästen inte släpper när den är spänd, och då vid början av ett pass så fungerar det som "avspännande" att göra så lite som hon gör uppsuttet, men jag tror inte det är fysiskt utan mer psykiskt, att man kräver fokus och lyssnande redan från start och får hästen att mjukna genom det. Men det kan ju variera säkert.

Det är därför jag frågade om det där från marken verkligen har rent fysiska effekter eller om det också är mer psykiskt :confused:

Jag håller med i stort sett, absolut. Men när det gäller nacken så är det där (och då till munnen också) man känner att hästen inte släpper när den är spänd, och då vid början av ett pass så fungerar det som "avspännande" att göra så lite som hon gör uppsuttet, men jag tror inte det är fysiskt utan mer psykiskt, att man kräver fokus och lyssnande redan från start och får hästen att mjukna genom det. Men det kan ju variera säkert.

Det är därför jag frågade om det där från marken verkligen har rent fysiska effekter eller om det också är mer psykiskt :confused:

Det handlar nog mkt om det mentala men då är vi ju där igen egentligen, fysisk och psykisk avslappning går ju hand i hand för mig det ena funkar inte utan det andra.

Om man ska få den att mjukna i tungan- är det ju korrigering- att den inte gillar bettet- vad kan det bero på?
Oangenäm hand.
ser inget finlir här utan stora fula grova hjälper.
visst lättas det ur men hästarna får aldrig en chans till att få en mjuk kontakt.

HUR i hela friden har dessa hästar ridits förr? Med ett 5-e ben?- varav frälsningen när han/ de sitter upp.

Ser ingen häst som har sluten mun o suger på bettet- i min värld trivs hästen då.

Inte tror jag att det blir bättre av att få kusen eftergiven i munnen- lär ryttaren skola sin hand. Hur 17 ska eleverna få en fin hand när man rider såhär. Ser mkt missnöje hos hästen.

Uppresande tygeltag har fått nya proportioner:grin:

Nej jag skulle aldrig komma på tanken att skylla på hästen.
Franska hästar kanske är helt känslolösa i munnen- varav metoden har uppfunnits:cool:

Jag tror nog problemen ligger på en djupare nivå än det här..ja med handen alltså.
Ryttaren självklart ! Det är ju den som sätter spänningar i hästen.

Jag red Barcelona i går och det räcker att jag spänner mig lite för mkt i rumpan och låren i traven och då snackar jag lite... för att hon skall bli en stålfjäder :crazy:
När jag tänker på "ha en fet röv" så slappnar jag av och då slappnar hon av.

De här spänningarna är jag medveten om att jag har, jag vill inte ens fundera på alla spänningar jag har som jag INTE är medveten om att jag har och hur det påverkar min häst :angel:

Man borde ju ta tag i det där men det är ju helt deprimerande och kan absolut inte göras i tävlingssäsong då självförtroendet kommer bli helt under isen :D

Det handlar nog mkt om det mentala men då är vi ju där igen egentligen, fysisk och psykisk avslappning går ju hand i hand för mig det ena funkar inte utan det andra.

Ja självklart går det hand i hand, det är ju det jag menar, att det troligen är mycket psykiskt. Vissa delar kan jag förstå är fysiskt om det är typ som när vi får massage i nacken eller gör lite lösgörande avslappnande rörelser vilket även blir psykiskt välbefinnande, avlsappning osv. Vilket jag skulle kunna tänka mej att det är.

Men eftersom jag inte vet så mycket om sånt som nackar och hur dom ser ut därinne så undrade jag mest om det är någon särskild punkt tex, som blir direktreaktion på, inte själva kotan utan typ nerver just där eller nåt. :confused:

Ja självklart går det hand i hand, det är ju det jag menar, att det troligen är mycket psykiskt. Vissa delar kan jag förstå är fysiskt om det är typ som när vi får massage i nacken eller gör lite lösgörande avslappnande rörelser vilket även blir psykiskt välbefinnande, avlsappning osv. Vilket jag skulle kunna tänka mej att det är.

Men eftersom jag inte vet så mycket om sånt som nackar och hur dom ser ut därinne så undrade jag mest om det är någon särskild punkt tex, som blir direktreaktion på, inte själva kotan utan typ nerver just där eller nåt. :confused:

Det hon gör känns mer som lösgörande stretching och lite manipulation av nacken.

Det som DJ gjorde med Barcelonas nacke var det ju direktreaktion på

( Det inlägget som du så nedlåtande inte läste) :devil:

Ja jag är helt med på vad du skriver, men eftersom det är man själv så sätts ju spänningen tillbaka riktigt snabbt om man inte åtgärdar
"grundproblemet":cool: och då blir det ändå tillbaka till ruta ett oavsett.:confused: ?

Det enda jag (på min nivå, som jacko säger..)kan tänka är att det faktiskt verkar åt båda håll med spänningar och att en mer avspänd häst får en mer avspänd ryttare direkt också. Och det är så jag tänker när jag jobbar med spänningen i början av ett pass som beskrivet ovan.. Det minskar en del av problemet i alla fall....

Det hon gör känns mer som lösgörande stretching och lite manipulation av nacken.

Det som DJ gjorde med Barcelonas nacke var det ju direktreaktion på

( Det inlägget som du så nedlåtande inte läste) :devil:

Ja ja man måste ju jobba ibland också, då hänger man inte med. Inget personligt:devil:

Men ja precis du skrev direktreaktion, och jag undrar på vad, exakt liksom, rent fysiskt, om du förstår hur jag menar. Vad får den reaktionen? har vi såna punkter? (många frågor:rofl:)

Ja ja man måste ju jobba ibland också, då hänger man inte med. Inget personligt:devil:

Men ja precis du skrev direktreaktion, och jag undrar på vad, exakt liksom, rent fysiskt, om du förstår hur jag menar. Vad får den reaktionen? har vi såna punkter? (många frågor:rofl:)

Inte vet jag :p Han placerade oss i en svag öppna, satte mig tillrätta, fick till rätt ställning i nacken och så tryckte han på en punkt där och då reste sig hela hästen under mig, jag kände hela manken och bröstkorgen komma upp. Det var säkert 4 år sedan ungefär, jag minns inte riktigt alla detaljer.

Ja jag är helt med på vad du skriver, men eftersom det är man själv så sätts ju spänningen tillbaka riktigt snabbt om man inte åtgärdar
"grundproblemet":cool: och då blir det ändå tillbaka till ruta ett oavsett.:confused: ?

Det enda jag (på min nivå, som jacko säger..)kan tänka är att det faktiskt verkar åt båda håll med spänningar och att en mer avspänd häst får en mer avspänd ryttare direkt också. Och det är så jag tänker när jag jobbar med spänningen i början av ett pass som beskrivet ovan.. Det minskar en del av problemet i alla fall....

Ja men självklart, det känns som man hamnar tillbaka på ruta ett var och varannan dag när det kommer till dressyr :rofl:

Därför har jag gett upp det här, jag orkar inte påminnas om mina tillkortakommanden som dressyrryttare hela tiden, det tar kål på allt det roliga därför rider jag fälttävlan där jag kan ligga i topp i dressyren trots fel form och sänkta ryggar :rofl::rofl:

Mkt mer roligt att fräsa omkring i terrängen och lösa dom tekniska svårigheterna där :cool:

Jag kommer ihåg en del av flexionerna ganska bra tack vare att de ÄR just osteopati-manipulationer (som beskrivs bl a i en box som Racinet skrivit eller gett ut? tillsammans med sin "lärare" Giniaux ) att komma ihåg att utföra dom är det däremot sämre med.. :angel: De används alltså också för att få loss käkled/halskotor även om dom flexionerna som syns på videoklippet och lärdes ut av Racinet "bara" inriktar sig på nacken.
Det vi fick lära oss var att böja och sen vänta tills hästen slappnar av, när det är "klart" tar hästen själv tillbaka sitt huvud.

Tycker det är grymt med tränare som även kan hjälpa till fysiskt, även om dom tyvärr inte verkar vara många.

Ja jag vet att både DJ och J.Lynch sysslar med samma sak, just för att hästen skall bli avslappnad i mun,nacke,käke och jag tycker det funkar ypperligt bra, bara det att jag glömmer bort det hela tiden. Jag vet jag hade en lektion för DJ med Barcelona för längesedan då han stillastående manipulerade någon punkt i nacken så ställningen blev korrekt. Vad som hände vara att jag kände att hela bröstkorgen och manken reste sig i stillastående :o Sen sa han , NU kan du piaffera och så gjorde vi det, hästen var helt ihopkopplad (nåja åtminstonde några steg innan jag tappade allt)

Men helt klart intressant! Jag känner dock att jag kan för lite om sådantdär för att försöka mig på något mer avancerat men jag försöker iallafall när jag kommer ihåg att lösgöra i munnen/nacke/käke innan jag sitter upp och det gör helt klart skillnad.
Nu gör jag inte så stora rörelser som hon på filmen men jag tror det går ut på att hästen skall klara av att böja halsen så mkt sidledes utan att flytta bakdelen eller resten av kroppen som ett kvitto på att den är ganska så loss.... eller nått :o

Jag undrar vad som blir vad, är det själva böjandet osv eller att man lugnt och avspänt får hästen att följa och spänna av, att det är mer psykologiskt, eller menar ni att det är fysiskt och i så fall hur:confused: Vad händer som kan betyda så mycket? När man börjar passet brukar i alla fall jag försöka koma ihåg att en stund bara känna att hästen följer lite på samma sätt, men från hästryggen.
Eller är det här något helt annat:confused:

Kan ta ett exempel som avser att få "loss" 7:e halskotan som ofta blir mer eller mindre blockerad när sadelgjorden spänts (enligt förespråkarna för metoden, t ex Giniaux som var en väldigt känd fransk veterinär/osteopat). Används med fördel på tränsbett eftersom man då lättast kan "känna munnen":
Böj hästens huvud ifrån dig med hjälp av yttertygeln som du håller ungefär vid manken. Den andra tygeln används bara för att undvika att bettet åker igenom munnen (vid behov). Vänta ut tills hästen slappnar av, ofta tuggar de frenetiskt och spänner emot till en början, när de sedan slappnar av släpper ofta blockeringen automatiskt. Vill då hästen ta tillbaka huvudet igen så får den göra det.

Vissa "vardagsflexioner" kan alla ryttare göra för att förbättra förutsättningarna inför varje ridpass. Men för att ha någon långsiktig nytta av osteopat-manipulationer (vilket de ju också är) bör såklart någon utbildad inom området behandla emellanåt, någon som kan se ev. underliggande orsaker till att en blockering ofta kommer tillbaka förutom uppenbara saker som att sadelgjorden spänns.

Det beror nog på vilken ET man frågar (eller "hästbehandlare" öht, finns ju andra än ET som kollar nacken). Jag vet åtminstone en som gärna använder träns vid behandling för att känna av nacken.

Riktigt så enkelt är det inte. Alla spänningar sker inte ens medvetet varken från människors eller hästars sida och stoppar någon in en hård metallbit i munnen på en lär man spänna sig mer eller mindre automatiskt! :p Spänning försämrar rörligheten. Sen är det nog fler hästar än man tror som har lindriga eller rejäla låsningar i nacken (hör ofta ihop med problem i käkleden vilket också många hästar har mer eller mindre) det behöver inte märkas på hästen och den behöver inte lida för det, kanske att man märker det på att hästen slitit tänderna lite ojämnt till nästa tandraspning eller att den är lite klurig att ställa igenom ordentligt vid ridning. Ett proffs inom området kanske skulle se det på hästen i stallet och hagen tack vare grymt tränat öga.
Sen behöver det som sagt inte vara spänning hästen konstant går med utan reflexmässigt beteende som man vill lära om.

Men nej, självklart kommer inte alla problem från nacken. Och är det sånt som är väldigt återkommande eller att det konstant kommer tillbaka efter flexionerna så bör man såklart ta sig en funderar på varför.

Ja men självklart, det känns som man hamnar tillbaka på ruta ett var och varannan dag när det kommer till dressyr :rofl:

Därför har jag gett upp det här, jag orkar inte påminnas om mina tillkortakommanden som dressyrryttare hela tiden, det tar kål på allt det roliga därför rider jag fälttävlan där jag kan ligga i topp i dressyren trots fel form och sänkta ryggar :rofl:

Mkt mer roligt att fräsa omkring i terrängen och lösa dom tekniska svårigheterna där :cool:

Ja det är ju ett sätt:rofl: Håller med om att det nog är roligare men jag är för feg gammal tant för sånt.:D

Får hålla mej till att galoppera fort emellanåt, då känner man sej inte lika hopplös i alla fall, mer kontroll över allt, fast det säkert låter bakvänt för en del:rofl:

Och ja, jag borde ha sålt dressyrsadeln för länge sen :crazy::rofl:

Inte vet jag :p Han placerade oss i en svag öppna, satte mig tillrätta, fick till rätt ställning i nacken och så tryckte han på en punkt där och då reste sig hela hästen under mig, jag kände hela manken och bröstkorgen komma upp. Det var säkert 4 år sedan ungefär, jag minns inte riktigt alla detaljer.

Ok, det är just den punkten eller vad det är, som jag blir nyfiken på (men ska INTE experimentera....) det LÅTER som nån reflexvariant, liksom:confused:

Kan ta ett exempel som avser att få "loss" 7:e halskotan som ofta blir mer eller mindre blockerad när sadelgjorden spänts (enligt förespråkarna för metoden, t ex Giniaux som var en väldigt känd fransk veterinär/osteopat). Används med fördel på tränsbett eftersom man då lättast kan "känna munnen":
Böj hästens huvud ifrån dig med hjälp av yttertygeln som du håller ungefär vid manken. Den andra tygeln används bara för att undvika att bettet åker igenom munnen (vid behov). Vänta ut tills hästen slappnar av, ofta tuggar de frenetiskt och spänner emot till en början, när de sedan slappnar av släpper ofta blockeringen automatiskt. Vill då hästen ta tillbaka huvudet igen så får den göra det.

Vissa "vardagsflexioner" kan alla ryttare göra för att förbättra förutsättningarna inför varje ridpass. Men för att ha någon långsiktig nytta av osteopat-manipulationer (vilket de ju också är) bör såklart någon utbildad inom området behandla emellanåt, någon som kan se ev. underliggande orsaker till att en blockering ofta kommer tillbaka förutom uppenbara saker som att sadelgjorden spänns.

Ok, det låter som nåt jag skulle sluta med för att hästen tycker det är obehagligt måste jag erkänna.:cool:

Men du, 7:e, hur vet man då redan från marken att den ÄR blockerad :confused: Eller menar han att den alltid blir det när man spänner sadelgjorden:confused: Annars, hur skulle man märka det?

(jag jag vet att jag är obildad ang alla kotor och var dom sitter och hinner inte söka upp det nu, men gissar att den är långt "ner":o:D)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka