Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

Totola: du rider väl på stång?

Japp. Men om det inte vore pga omständigheterna hade jag personligen valt tränsbett. Som jag f ö varvar med eftersom vi ska "vänja över" på det. Och som hästen lyssnar lika bra på nuförtiden men blir mer spänd med (förmodligen för att det är delat snarare än att det är ett tränsbett). Precis som jag ofta ridit på bettlöst pga häst som trivts bättre med det trots att jag föredragit tränsbett, med nästa häst i princip alltid ridit på tränsbett och bara testat annat som variation för att hästen funkat bra och trivts bra på det.

Sv: Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Vem har egentligen myntat uttrycket- att skola munnen?
Låter som ngt Karl kan komma på.

Det borde mer vara ryttarens hand som behöver det- skolas då:angel:

Jag har läst uttrycket i flera olika rid"läror", t o m amerikanska. Men jag har ingen aning om när och hur det uppkommit.

Skola och utbilda är väl ungefär samma sak. Många hästar visar en felaktig reaktion när ryttaren tar tygeln. Det går relativt snabbt för de flesta att ställa om till ett mjukt tuggande med avspänd käke som svar på tygeltaget. Sen krävs det en ryttare med god sits för att bibehålla reaktionen. Om sitsen är dålig blir handen usel.

Avsaknad av ryggverksamhet blir det om man tar upp huvudet.
Där man dessutom sitter.

Hästarna ser inte glada ut här heller.

Nä det är för mkt mambo jambo här oxå:crazy: folk som skaffar en egen stil- till att snabbt komma upp till svårigheterna- det säljer o sprider sig. Lägger man till att det är en mkt mer skonsam, naturlig stil osv låter det ännu bättre- sen inser folk att de inte uppnår sitt mål med den här stilen- heller:crazy:

Dressyr är skitsvårt o alla hästar är inte byggda för uppgiften.

Fast han hävdar ju motsatsen - att det är den låga ridningen som är dålig. Framförallt när hästarna hamnar bakom lod.

Jag tror fö inte att han uppfunnit stilen själv - han har ju ridit för cadre noir (www.cadrenoir.fr) i massor med år och följer säkert deras "metod".

Hej Morvan - Vill bara säga att visst har han ridit på Saumur, men han följer inte bara den metoden. Om du läser hans bok så skriver han en del om motsättningar - eller olika åsikter.
Och om man tittar på PK och sen på Christian Carde (hans gamla chef) så ser man mycket som skiljer.

Jag har bara sett lite av PK här i Sverige, och det var ett bra jobb han gjorde med de ryttare som han hade.
Det jag inte riktigt ställer upp på är hans balansering av hästen där ryggen har svårt att hänga med. Såg ändå hyfsat bra ut på de tre första filmerna - men filmen ett år efteråt - för mig visar den att inte ens en sån expertryttare som PK lyckas - metoden är SVÅR!

Carde jobbar mer likt "mainstream" men lyckas ändå balansera om hästarna till verklig lätthet - tar längre tid, men ryggen är med. Sen lyckas han inte med alla han heller, men jag tror att det är en enklare metod som alla hästar klarar av med tid för att utveckla styrkan.

Finns otroligt mycket intressant att fundera över!! Och PKs böcker och filmer har verkligen gett hästvärlden mycket...heder åt honom! Riktigt bra att göra filmen med Christoph Hess!

Fast han hävdar ju motsatsen - att det är den låga ridningen som är dålig. Framförallt när hästarna hamnar bakom lod.

Jag tror fö inte att han uppfunnit stilen själv - han har ju ridit för cadre noir (www.cadrenoir.fr) i massor med år och följer säkert deras "metod".

Senast ändrad:

Tack för att du klargör t_b!! :bow:

Jag är som sagt inte så vansinnigt insatt - har sett alla PKs Dvd filmer för något år sedan och uppskattade dem mycket. Framförallt de första två. Jag rider ju inte enligt det systemet själv men uppskattar det fokus på lätthet som jag tycker poängteras i filmerna. Men jag har inte koll på historien bakom och kring :o

Håller med om att det finns mycket att fundera över vad gäller huvudets position i förhållande till kroppen, låg ridning, bakom, framför lod etc. Mycket intressant! Har själv fått kämpa mycket med min häst för att komma till den låga formen eftersom han lätt (åtminstånde förr) hamnar i det där spända "giraffläget" - så för vår del känns inte ett höjt huvud det minsta optimalt. Antar att det finns många vägar till Rom, men det gäller att veta vad man håller på med och varför - vilket som sagt inte alltid är så lätt...

Då har han en egen metod:grin:

Om hästen ska gå så kan man inte göra en halvhalt.
Har sett många många ryggningar- för att de på så sätt får den samlad- tycker inte om det.
Hela tiden rids den med en brysk hand.
tycker att det påminner om straffryggningar- så fort hästen- lägger sig på bettet eller inte jobbar samlat.

tycker att man borde lägga större vikt på att ryttaren hjälper o underhåller det via sin ridning- inte skälla på hästen hela tiden.:mad:

Skulle vara mer intressant att se honom rida sina inhemska hästar. än de känsliga Lusitanos- som är födda att gå i form o kunna trampa.

Ytterligare en genväg.

I sina filmer visar han en brun oldenburgare - det är den som jag inte riktigt gillar slutresultatet på. I filmen med Hess sitter han upp och rider en tysk häst - kommer inte ihåg vilken stambok - och där blir det stor förbättring.
På Helmer, första clinicen, red han allt och allt blev bättre.... :)
Hand metod fungerar väldigt bra i vissa lägen.

Kommer ihåg en grej jag läste om Paul Belasik - några som tittade på en clinic - och tog till sig alla korrigeringar som han gjorde --- och trodde att det var hans metod...

Svårt att ta saker om man inte har hela sammanhanget!

Senast ändrad:

Jag tvivlar inte på att han kan få till det, men på vilket sätt o hur tar eleverna efter?
På en clinic brukar de avråda från vissa sker o förklara varför.
här kan det ju även bli en språkförbistring.:crazy:
Det förklarar varför jag numera ser ryttare som ser mer ut att köra barnvagn än att rida häst.:D

Undrar hur nästa idol rider- med en sadel bak på korset:angel:

Fast det är väl ändå inte Philippe Karls fel?

Folk har ridit som de körde barnvagnar ända sen jag började på ridskola i början på 80-talet. (säkert jag också!)

jag tror inte heller att "den stora massan" i Sverige följer Philippe Karl. Inte inom dressyrvärlden i a f? Här har man väl snarare förebilder som Kyra, Mattias J, Anky v G osv?

Delvis KL

Det handlar väl återigen om att plocka lagom med russin.
Man kan ju ha Anky som förebild också - utan att fördenskull vilja rida HF. Eller ha Kyra som förebild men ändå tycka att hon gjorde knasigt med den där hästen på globen... osv osv.

Precis som du säger jacko - är det ju också viktigt att inse sina egna begränsningar och kunna förstå att just så där som NN rider är överkurs...

Har sett många många ryggningar- för att de på så sätt får den samlad- tycker inte om det.
Hela tiden rids den med en brysk hand.
tycker att det påminner om straffryggningar- så fort hästen- lägger sig på bettet eller inte jobbar samlat.
.

Plockade ut en del av ditt inlägg - jag tror inte att ovanstående är PKs fel, det har nog inte hunnit sprida sig ännu, hans metod, så brysk hand är det nog någon annan som har lärt ut...

Delvis KL

Det handlar väl återigen om att plocka lagom med russin.
Man kan ju ha Anky som förebild också - utan att fördenskull vilja rida HF. Eller ha Kyra som förebild men ändå tycka att hon gjorde knasigt med den där hästen på globen... osv osv.

.

Instämmer:bow: Så sant!

Appselut!

Bara för att man har vissa förebilder, betyder det ju inte att man kan spegla dem i sin egen ridning. (NÄHÄ?! :D)

Bara för att man har vissa förebilder, betyder det ju inte att man kan spegla dem i sin egen ridning. (NÄHÄ?! :D)

Vadå? Jag sitter precis lika stadigt och rakt i sadeln som Rudolf Rostek (ursnygg beridare på srs..:love:)

:D

Själv rider jag exakt som Carl Hester. Det är bara min häst det är fel på. ;)

Plockade ut en del av ditt inlägg - jag tror inte att ovanstående är PKs fel, det har nog inte hunnit sprida sig ännu, hans metod, så brysk hand är det nog någon annan som har lärt ut...

Har inte läst ikapp något om PK, Men någon brysk hand har jag aldrig sett hos honom eller hans elever.

Men om du tittar på filmerna som är inlagda, där man ser de små "rycken":confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar inte att eleverna har det:o men att han har det-korrigerar.
Han tycker oxå att det är OK att den är orolig i munnen, vilket Lette hade synpunkter på.
Har inte sett så mkt får jag väl tillägga.

o visst Morvan har du helt rätt, men när det kommer till udda idéer o där folk rider sällan för tränaren blir det många feltolkningar.

Sen har vi det här fenomenet när folk anse sig att ha hittat en mkt bättre metod- ingen annan förstår sig på vad det handlar om o man lyssnar inte på ngn annan. De som har varit ganska duktiga innan funkar det bättre för- har lite känsla o kan jämföra.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka