Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Men om du tittar på filmerna som är inlagda, där man ser de små "rycken":confused:

Ska kolla, bara döda min migrän först.

Jag har sett honom...jag vet inte hur många gånger..på massor av olika hästar och har alltid bara sett respektfull ridning för individen och för biomekaniken. Det är en OTROLIGT lärd man med massor av känsla, en stor pedagog och för mig en stor mästare, jag tror att man greppar mer på plats, men som sagt, jag ska kolla filmerna lite senare.

Ska kolla, bara döda min migrän först.

Jag har sett honom...jag vet inte hur många gånger..på massor av olika hästar och har alltid bara sett respektfull ridning för individen och för biomekaniken. Det är en OTROLIGT lärd man med massor av känsla, en stor pedagog och för mig en stor mästare, jag tror att man greppar mer på plats, men som sagt, jag ska kolla filmerna lite senare.

Obs att det bara är 1 av de inlagda filmerna där det är PK som rider!
Den andra visar en "elev" till honom - vilket enligt mig inte betyder ett smack...

Senast ändrad:

Råkade hitta en film med JC Racinet

http://www.youtube.com/watch?v=2bNpT5wajps

Intressant man, mycket bildad men helt inne på Baucher second manner och osteopati. Han är gammal, och man ser mycket som inte är så bra i videon. Men kan vara kula att se bara så att man har sett... (han rider en elevhäst med något problem skulle jag tro)

Tack för den, har misslyckats när jag själv försökt söka videoklipp med Racinet! :bow:
Inget exemplariskt visuellt sett men en av sakerna jag tyckte verkade bra med mannen ifråga var å andra sidan att han inte satt upp för att stajla utan för att LÄRA hästen svara rätt för hjälperna en sak i taget.

Det andra klippet, är det en demonstration av flexioner? Tyckte det såg ut som osteopati-manipulationer men fattade inte mycket av texten! :p

Tack för den, har misslyckats när jag själv försökt söka videoklipp med Racinet! :bow:
Inget exemplariskt visuellt sett men en av sakerna jag tyckte verkade bra med mannen ifråga var å andra sidan att han inte satt upp för att stajla utan för att LÄRA hästen svara rätt för hjälperna en sak i taget.

Det andra klippet, är det en demonstration av flexioner? Tyckte det såg ut som osteopati-manipulationer men fattade inte mycket av texten! :p

Ja jag vet att både DJ och J.Lynch sysslar med samma sak, just för att hästen skall bli avslappnad i mun,nacke,käke och jag tycker det funkar ypperligt bra, bara det att jag glömmer bort det hela tiden. Jag vet jag hade en lektion för DJ med Barcelona för längesedan då han stillastående manipulerade någon punkt i nacken så ställningen blev korrekt. Vad som hände vara att jag kände att hela bröstkorgen och manken reste sig i stillastående :o Sen sa han , NU kan du piaffera och så gjorde vi det, hästen var helt ihopkopplad (nåja åtminstonde några steg innan jag tappade allt)

Men helt klart intressant! Jag känner dock att jag kan för lite om sådantdär för att försöka mig på något mer avancerat men jag försöker iallafall när jag kommer ihåg att lösgöra i munnen/nacke/käke innan jag sitter upp och det gör helt klart skillnad.
Nu gör jag inte så stora rörelser som hon på filmen men jag tror det går ut på att hästen skall klara av att böja halsen så mkt sidledes utan att flytta bakdelen eller resten av kroppen som ett kvitto på att den är ganska så loss.... eller nått :o

Redan vår gamla Ehrengranat pratar om två grundfel hos ridhästen - med formen - "stickning" och "grävning".

Min tolkning av de tre filmsnuttarna är att denna häst är en grävare. Den undandrar sig korrekt kontakt genom att överböja sig. Då går inga halvhalter igenom, och hästen förblir på bogarna i en felaktig balans.

Lösningen ser grotesk ut tagen ur sitt sammanhang, men är effektiv. (Dadde beskriver samma sak på sin hemsida.)
När hästen börjar gå korrekt och tar halvhalter åter till "vanlig ridning" korrektionerna blir mindre och mindre allteftersom. Max två veckor tror jag att Dadde skriver, för att bota hästen.

Jag kan ha fel, men sannolikheten att jag har rätt överväger nog. ;)

mvh/:cool:

Jag fattar inte.

kan du säga vad han säger på denna- ser inte helt kul ut..

försöker han att lyfta huvudet så att den ska vilja sänka sig?
såg ut som det i smma övning i galopp.
http://www.youtube.com/watch?v=QyGn5tldFag

Och..jag kan inte förneka att de hästar jag sett. de hästar jag jobbar med och de hästar jag behandlat som är ridna av P.K. Eller någon av hans elever är.....:d musklade så som JAG Vill se en häst musklad!

Det berättar för mig att det är ok, men, sen finns det ju alltid avarter inom avarter så att säga, dock har jag aldrig själv sett någon missbruka korrigeringen, som P.K Säger är för att nå bakhovarna och få hästen att slappna av i nacken, det fungerar ypperligt, det gör verkligen det!

P.K må vara en talare och en som gärna både hörs o syns men banne mig att han har belägg och ner i minsta detalj svar på ALLT man vill veta, på ett mkt förtroendeingivande vis, och precis så är han med hästar, de får de svar de behöver för att slappna av, i alla fall vad jag har sett IRL.

Jag har sett felvinklade hästar, svårridna hästar, felridna hästar, halvt utdömd häst, helt utdömd häst samt oriden häst (M.flera) under honom...och kan bara med ödmjukhet böja på min nacke och kalla honom mästare.

Nej på svenska hade varit en fördel.:cool:

Det syns rätt dåligt på den suddiga filmen vad hon gör och var hon böjer, om det är via tygeln (ser ut så ibland) eller ej.

Nån som tycker detta är bra och fungerar får gärna förklara och illustrera, eftersom det här sättet dök upp tidigare i diskussionen och jag känner mej skeptisk.

Jag undrar vad som blir vad, är det själva böjandet osv eller att man lugnt och avspänt får hästen att följa och spänna av, att det är mer psykologiskt, eller menar ni att det är fysiskt och i så fall hur:confused: Vad händer som kan betyda så mycket? När man börjar passet brukar i alla fall jag försöka koma ihåg att en stund bara känna att hästen följer lite på samma sätt, men från hästryggen.
Eller är det här något helt annat:confused:

KL
Detta är ju korrigeringsridning för mig.

Att med höga händer flexa är inget konstigt, att flexa med höga respektive låga händer betyder olika saker och den hästen som mannen rider vill han ju ska bära sig själv.

Ser aldrig särskilt kul ut men blir egentligen lite galet när man tar det ur sitt sammanhang. Allt handlar ju om att tala om för hästen vad man vill att den ska göra och vara konsekvent och vänlig för att få den att förstå att det ska vara så.
Problemen kommer när folk inte vet vad de ska be hästen om och när de inte är konsekventa alternativt inte känner de små signalerna från hästen när det är en tendens till att bli rätt.

Det är väl inget man ska ge sig på utan tränarhjälp om man inte vet vad man gör och det är väl inget som vanliga människor gör för här är vi så rädda för vad folk ska tycka "nu ser det inte fint ut".

Men det är inte så särskilt annorlunda metoder. Min tyska tränare lär ut flera olika sätt att flexa nacken stillastående för att man ska känna när hästen slappnar av i nacke och käke...
Skulle någon komma in och titta precis de sekunderna skulle de nog undra vad vi gör...sekunderna efter rider vi på och det "ser fint ut" igen...:p

Senast ändrad av en moderator:

Men nu menar du Racinet?

Jag undrar över det damen(?) gör på andra filmen, innan hon sitter upp.

KL
för här är vi så rädda för vad folk ska tycka "nu ser det inte fint ut".

Ja men precis, visst är det så :bow:

Jag hade några hoppungdomar som elever i dressyr, nu har jag inte det längre för det är för jobbigt, dom vill bara att det skall se fint ut inför andra och dom skäms om inte hästen går med huvudet mellan frambenen :angel:

Men nu menar du Racinet?

Jag undrar över det damen(?) gör på andra filmen, innan hon sitter upp.

Nej jag menar båda. Vad mannen vill är nog solklart för de flesta. Kvinnan flexar ju först stående på marken. Sen sitter hon upp och flexar med höga händer från hästryggen.
Ser inte så kul ut men är effektivt och faktiskt bra (i vissa lägen, på vissa hästar). Hon gör det väldigt tydligt och lite överarbetat för min smak (men det kan ju vara så att jag själv fastnat lite i "fin-träsket"):rofl:

På vilken nivå går dessa hästar?
Man ser dem bara rida basics eller piaff- är det målet?
För mig är inte att kunna rida piaff ett självändamål, utan jag vill ha en mångkampsgymnast.

Varför måste hästarna justeras?
Varför inte rida hästen till spänst genom kroppen istället för att få en stel häst som måste böjas loss i nacken?- genom munnen.

Det mesta av detta torde ha satts dit av ryttaren.

nu kom det till en fransman till. nej jag tycker inte att de här gamla gubbarna rider mjukt eller med hästen.
sen får deras metoder vara hur "bra" som helst:cool:
Jag har sett mkt bättre o finare tillridning än såhär.

Kan inte föreställa mig dessa kunna sitta still i sadeln i ökad :bump:trav:bump:

Ok jag har nog missat några sista inlägg här, det blir så när man kikar in hastigt ibland:angel: Läste det nu..

Malin: Samma där, hade inte hunnit vänta ut hela filmen såg bara det första, innan hon satt upp. Får titta på hela då.

Ska inte uttala mej mer när jag inte kollat allt först:cool:

Tillägg:

Nu har jag sett hela filmen och det hon gör från hästryggen är det jag menade tidigare att jag gör mer eller mindre som check i början av ett pass, men inte med så höga händer jag heller.....

Senast ändrad av en moderator:

Ja men precis, visst är det så :bow:

Jag hade några hoppungdomar som elever i dressyr, nu har jag inte det längre för det är för jobbigt, dom vill bara att det skall se fint ut inför andra och dom skäms om inte hästen går med huvudet mellan frambenen :angel:

Jag håller med, försökte förklara för en tjej att hennes häst inte gick på tygeln. Hon såg ut som :confused: för den böjer ju jättefint på nacken...
Då blir man lite trött och vet inte i vilken ände man ska börja.
Man går hem och tänker att det är bättre att rida sina egna och andras hästar istället och slippa förklara:angel:

Sen tycker jag också att folk lär sig ful-knep, gärna med handen, såna låsta tygeltag till exempel som man kan ta som inte riktigt syns för den otränade. Den typen av tygeltag har ju kommit till för att man vill ta igenom något som inte ska synas från läktaren. Och det är ett j-la skit. Och blir vanligare och vanligare.

Jag har sett mkt bättre o finare tillridning än såhär.

Kan inte föreställa mig dessa kunna sitta still i sadeln i ökad :bump:trav:bump:

Det finns ju många vägar till Rom och detta är ju, som sagt, korrigeringsridning.

De här gubbarna är nog inte så intresserade av den ökade traven iofs, de har nog andra mål med sin ridning och det har jag full respekt för. Själv gillar jag att kombinera och hitta min egen stil som känns bra för mig.
Hästkunnandet har de dock och de jobbar ofta med andra raser än våra halvblod med mer framavlade, spektakulära gångarter...

Världen är så stor så stor,
det finns så många övningar som vi i Sverige aldrig hört talas om.

Det behöver inte betyda att det är fel.

Eftersom hästen inte tar bettet på rätt sätt, försöker han få den att mjukna i tunga och mungipor och därmed skolar han hästens mun. Så tolkar jag det, med min försvinnande pinsamt mikroskopiska kunskap. Observera gärna tajmingen i eftergiften. Så fort hästens mun börjar visa tendenser att reagera på rätt sätt får han den att växa ut med halsen.

Sådan tajming är nog få förunnade. Tror jag.

Tänker lite på tysken U*o L**nge som jag ridit för ett par gånger. Det är ju en gammal farbror som ridit många mästerskap och är superskicklig.
När han sitter upp ser det inte så grant ut om jag ska vara ärlig. Han är lite småkorpulent och studsar mest omkring i sadeln med uppdragna knän.
Men det verkar inte störa hästarna alls. Hans timing är fenomenal och de fattar precis vad de ska göra. Man får liksom inte titta på gubben när han rider utan på hästen:o

Tror de här gubbarna blivit lite för gamla för att sitta ordentligt i sadeln så där tror jag inte man får stirra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka