Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

Håller med oxå!:laugh:

menade ju att det är svårt att kontrollera resten, såsom böjningen, med stång.
Att det avslöjas hur mkt man kan inverka genom sin sits om man sitter med en blank stång.

Flash:
En eftergift är en eftergift, jag menar att hästen ger efter för ett tryck. Om den sedan ger efter för bettet med en fin form och ett arbete genom kroppen och sammanhållen muskelkedja är en annan femma. Man kan få eftergift bara i nacken men ha en spänd rygg o hals. -inget bra, det fattar jag o kan identifiera.
eller man kan få en eftergift som gå genom halsen o få upp ryggen men inte få till någon vidare aktivitet bak -framtungt.

Det rätta arbetet kommer inte ur stången, jag vet, men en eftergift är väl ändå en eftergift. är hästen loss och kan arbeta genom kroppen går den hela vägen bak. Men en eftergift i nacken kan väl likväl kallas en eftergift? Även om det inte duger i dressyrhänseende.
Hästens förmåga att använda sin kropp och ryttarens förmåga att styra energin och formge hästen spelar ju oxå in därefter.

vad jag menar med svamlet är, att på stången har man så mkt mer att måsta styra över med sin sits då man just bara kan få den där främre eftergiften.
Jag gissar lite försiktigt att man kan korrigera och jobba mer detaljerat på ett tränsbett, och kanske tom maskera lite brister i sin sits... men är det till fördel för hästen då man får den i positivt arbete är det ju bara bra!
 
Sv: Klimke-film!

Flash:
En eftergift är en eftergift, jag menar att hästen ger efter för ett tryck. Om den sedan ger efter för bettet med en fin form och ett arbete genom kroppen och sammanhållen muskelkedja är en annan femma. Man kan få eftergift bara i nacken men ha en spänd rygg o hals. -inget bra, det fattar jag o kan identifiera.
eller man kan få en eftergift som gå genom halsen o få upp ryggen men inte få till någon vidare aktivitet bak -framtungt.

Det rätta arbetet kommer inte ur stången, jag vet, men en eftergift är väl ändå en eftergift. är hästen loss och kan arbeta genom kroppen går den hela vägen bak. Men en eftergift i nacken kan väl likväl kallas en eftergift? Även om det inte duger i dressyrhänseende.
Hästens förmåga att använda sin kropp och ryttarens förmåga att styra energin och formge hästen spelar ju oxå in därefter.

Då kan du lika väl kalla det en "eftergift" att hästen släpper bettet, för att det är skarpt och obehagligt. :confused: Det vanligaste när man rider på stång, men inte borde göra det.

En eftergift kommer inte i eller genom munnen, den kommer bakifrån när hästen går fram till handen och söker en ärlig kontakt. Det kan adrig börja "i andra änden", dvs från munnen! Det är därför man ska rida på milt bett till dess att man förstått detta och får till det också.

vad jag menar med svamlet är, att på stången har man så mkt mer att måsta styra över med sin sits då man just bara kan få den där främre eftergiften.
Jag gissar lite försiktigt att man kan korrigera och jobba mer detaljerat på ett tränsbett, och kanske tom maskera lite brister i sin sits... men är det till fördel för hästen då man får den i positivt arbete är det ju bara bra!


En "främre eftergift" är aldrig något att öht sträva efter!! Det kommer bakifrån, alltid. Därför kan man nog inför sej själv "maskera" mer med ett stångbett, man TROR sig ha något som är bra, men inte är det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klimke-film!

Här hoppar jag in med en fråga ang "främre" eftergift.
Jag har sett många islandsryttare pilla liet med bettet före uppsittning - för att kolla att hästen "är med på noterna". Eftersom hästen står still så blir det ju endast en verkan i munnen, och det man är ute efter är ju enbart att hästen ska " ge efter" för bettets inverkan.
Min häst svarar aldrig på detta, så det skiter jag i, medans vår andra "ger efter".
Tillägg; milda bett, och inget dragande, utan mer som pill.
 
Sv: Klimke-film!

Jag har fått höra att det beror på hur välskolad hästen är. Är hästens mun välskolad, kan bettinverkan påverka hela vägen bak, oavsett om hästen står stilla, rids i låg form, rids i samlad form eller om den står i stallgången.

Som jag fattat det går en del av det "franska systemet" ut på att påverka framifrån och bak, vilket jag har hört ska kunna fungera (jag kan inte). Detta förutsätter att hästen är skolad på det sättet - att den kopplar ihop mun med bäcken/bakdel.

Jag tror att det finns en outforskad värld (för mig) kring hur bettet kan användas. Jag tror det kan användas till otroligt mycket mer än jag kan.
 
Sv: Klimke-film!

Tycker nog mer att det är handen som ska ge eftergiften- än hästen- då kommer den även där.
En häst ställer sig inte rätt i nacken bara för att man sitter rätt- vilket få nu gör:p
 
Sv: Klimke-film!

Det har jag hört talas om. Det finns väl en del omdiskuterat där också.. ang just hur man använder bettet och tygeltagen.

Men jag vet inte.

Jag tänker bara att på en välriden häst så går det båda vägarna, naturligtvis, en liten liten förhållning i tygeln ska kännas ner i bakhovarna och hela vägen genom hästens kropp, men det kan enligt min mening inte inledas framifrån, utan det startar från bakhovarna så att säga och går fram, men sen även tillbaka när hästen väl är på hjälperna och man har det lilla lätta suget i handen.

cristobal:

Jag tror säkert det finns syften som jag inte förstår med sånt. För min del är det bara om jag misstänker något munrelaterat som jag skulle göra så från marken:cool:
 
Sv: Klimke-film!

Om det franska systemet är så förstår jag de franska hästarna- symptom på ridstil. Stäng av munnen.

Om man måste stå på marken o pilla ner huvudet fattas det nog en del i ridningen.
Jag har sen barnsben fått höra av duktiga ryttare precis som Flash skrev-förhållningen är inte för munnen, utan som en signal till bakbenet. Som i sin tur får respons via lår, bäcken, rygg, hals o fram tillbaka till munnen.
 
Sv: Klimke-film!

Jag har fått höra att det beror på hur välskolad hästen är. Är hästens mun välskolad, kan bettinverkan påverka hela vägen bak, oavsett om hästen står stilla, rids i låg form, rids i samlad form eller om den står i stallgången.

Som jag fattat det går en del av det "franska systemet" ut på att påverka framifrån och bak, vilket jag har hört ska kunna fungera (jag kan inte). Detta förutsätter att hästen är skolad på det sättet - att den kopplar ihop mun med bäcken/bakdel.

Jag tror att det finns en outforskad värld (för mig) kring hur bettet kan användas. Jag tror det kan användas till otroligt mycket mer än jag kan.

Så tror jag också, med min ringa kunskap om bettets inverkan.
Har inte heller lyckats hitta i litteratur om hur olika bett inverkar, och hur man ska använda denna inverkan. Synd!
 
Sv: Klimke-film!

Man behöver ju inte nödvändigtvis pilla ner huvudet, bara för att man jobbar från marken.

En del av det franska systemet tror jag jobbar med att påverka bakdelen genom att be hästen lägga vikten bak då huvudets position ändras (dvs man för inte huvudet neråt).

Jag kan inte alls mycket om det franska systemet, så jag är helt fel person att uttala mig - har inte varit i Frankrike, har inte träffat någon fransk tränare ens. :o

Men som jag fattat det - så går det ut på att hästen kopplar ihop munnen med bakdelen, precis som du skriver, och då funkar signalerna framifrån => bak, precis som de funkar åt andra hållet bak => fram.
 
Sv: Klimke-film!

Jag kan inte heller något om franska system men om du pratar om huvudets position så har jag sett bilder där man lyfter huvudet och då sänks bakdelen men ihopkopplingen däremelllan är jag väldigt tveksam till:cool:

Var det inte Baucher som sägs vara den som allra först introducerade nåt slags rollkur fast stillastående:o
Philippe Karl har sina "små ryck".......hmm.
 
Sv: Klimke-film!

Att lyfta eller dra(knappast be...) upp huvudet för att på så sätt samla hästen är inte schysst.
Hästen är inte van vid att bära upp sig bak- varav det bör ske successivt- så nej jag ser det som en grov korrigering o på ett sätt som definitivt inte är naturligt eller gynnsamt- varken fysiskt eller psykiskt.

vi är väl överens om att hästen bär sitt huvud högt- när den är spänd- spejar-adrenalin. Det vill vi inte ha- eller?
 
Sv: Klimke-film!

Jag har fått höra att det beror på hur välskolad hästen är. Är hästens mun välskolad, kan bettinverkan påverka hela vägen bak, oavsett om hästen står stilla, rids i låg form, rids i samlad form eller om den står i stallgången.

Som jag fattat det går en del av det "franska systemet" ut på att påverka framifrån och bak, vilket jag har hört ska kunna fungera (jag kan inte). Detta förutsätter att hästen är skolad på det sättet - att den kopplar ihop mun med bäcken/bakdel.

Jag tror att det finns en outforskad värld (för mig) kring hur bettet kan användas. Jag tror det kan användas till otroligt mycket mer än jag kan.


Det här som du beskriver är grymt mycket lättare med ett tränsbett. För att man "känner av mer" i handen, man har direktkontakt med överlinjen skulle man kunna säga. Tanken är ju inte att rida framifrån och bak utan snarare att känna av överlinjen i handen och försöka få bort ev. spänningar och utöver det vanligt "bakifrån och fram"-tänk att man rider samlande övningar och skolar hästen till att kunna gå (själv)bärigt.
Nackdelen med stång skulle alltså bli att man inte känner på samma sätt -tror det var Tuaphua eller Svea som skrev att ryttaren bara känner 1/5 eller dylikt i handen med stång? Man kommer heller inte åt flexionerna/avslappningen i sidled på samma sätt. Det är liksom inte eftergiften man vill åt utan avslappningen.

När hästen däremot har kommit en bit i utbildningen kan man lägga till stång precis som inom vilket "dressyrtänk" som helst. Och på en häst som då har skolad mun håller jag med (i teorin) om att bettet kan ge inverkan bara pga modell. Men skola munnen är grymt mycket lättare på tränsbett. :idea:
Och ja, det är ganska tufft (oavsett bett) när hästen svarar ända bak till höfter/bäcken för ett tygeltag. Vilket nog de flesta både inom AR/klassiskt franskt vill även om de senare nog har ett tydligare system för "skolning av munnen" tycker jag. Vanlig dressyr har jag tyvärr inte så bra koll på i frågan. Man VILL nog ha samma inverkan men har det inte så uttalat inom ridstilen och är kanske rädd att det ska uppfattas som just "framifrån och bak"-ridning? :confused:
Vilket jag tycker är obefogat om man har prio och fokus på rätt saker - avslappning och mjukhet är målet, spänning/motstånd eller endast krök på nacken - fel. En häst som försvinner bakom hand är alltså inte tanken, och en häst som "kopplar bort" överlinjen likaså, rätt utfört bör de istället ha lättare att höja ryggen tack vare acceptans av bett och hand och avslappningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Klimke-film!

Jag la ingen värdering i det.

Jag tar inte ställning åt något håll. Om det är något jag lärt mig genom åren så är det att jag inget kan. :D

jag har fullt upp med att försöka lära mig sitta korrekt i sadeln och försöka hitta tajming, så jag har inte fördjupat mig i andra saker. Tycker det är svårt nog. :)

(Djurplågeri är en annan sak, då tar jag givetvis ställning! Men att lyfta huvudet är väl inte mer djurplågeri än att dra in det mot bringan å andra sidan) (För att undvika missförstånd - jag beskyller ingen i tråden eller i världseliten för att dra in huvudet mot bringan, använder det som generaliserande exempel)

Totola> jag är medveten om att orden framifrån-bak uppfattas som något negativt i vår del av världen, men finns det annan terminologi? Jag menade inte att lägga värdering i det.
 
Senast ändrad:
Sv: Klimke-film!

Man VILL nog ha samma inverkan men har det inte så uttalat inom ridstilen och är kanske rädd att det ska uppfattas som just "framifrån och bak"-ridning? :confused:

Men att ett tygeltag känns ända bak i hovarna betyder inte att man rider "framifrån och bak" :confused: Den kontakten vill man ju ha.

Jag vet att du kan mycketom det franska systemet från tidigare diskussioner:idea:
 
Sv: Klimke-film!

Jag kan inte heller något om franska system men om du pratar om huvudets position så har jag sett bilder där man lyfter huvudet och då sänks bakdelen men ihopkopplingen däremelllan är jag väldigt tveksam till:cool:

Var det inte Baucher som sägs vara den som allra först introducerade nåt slags rollkur fast stillastående:o
Philippe Karl har sina "små ryck".......hmm.


Ja - Philippe Karl kör ju den varianten att hästen måste höja sitt huvud för att kunna sänka bakdelen och därmed samla sig. Jag är för dåligt insatt för att kunna säga bu eller bä om detta, men håller med om att det låter bakvänt (trots detta gillar jag mycket hos PK - ja). Jag antar att det är skillnad på höjt huvud och höjt huvud.... :p

Har en bekant som red kurs för PK - för hennes del handlade träningen om att jobba med att länga ut och välva halsen (hon rider ponny). Inget alls om att höja huvudet eller få hästen att "ge sin mun".
 
Senast ändrad:
Sv: Klimke-film!

Totola> jag är medveten om att orden framifrån-bak uppfattas som något negativt i vår del av världen, men finns det annan terminologi? Jag menade inte att lägga värdering i det.

Fast jag tänker som du. Det blir automatiskt framifrån-ridning men jag ser det inte som negativt. Om man tänker lite bakvänt - man rättar ju framdelen efter bakdelen, och det är nog så mycket lättare att påverka rygglinjen från munnen än från svansroten! :p Dock rent generellt så tror jag "framifrån och bak" är ett begrepp man kopplar till "dra ihop hästen" eller "bara bry sig om kröket på nacken" osv = tabu. För en del verkar minsta inverkan i munnen ses som nästan-tabu, att handen ska vara stilla 99% av tiden.

Så mycket enklare det vore om alla hade samma ordbruk! :angel:
 
Sv: Klimke-film!

Den dag jag lär mig ha handen stilla 99% av tiden och vara oberoende av sätet, DÅ ska jag börja utforska hur bettet kan inverka på andra sätt.

Innan dess är jag säker på att det är helt bortkastat på mig. :D
 
Sv: Klimke-film!

Men att ett tygeltag känns ända bak i hovarna betyder inte att man rider "framifrån och bak" :confused: Den kontakten vill man ju ha.

Jag vet att du kan mycketom det franska systemet från tidigare diskussioner:idea:

Nej precis! :)
Och målet med flexioner t ex är just det, att förbättra avslappningen i överlinjen så den inte "stoppas" pga fysiska eller mentala spänningar.
Inte att få nack-krök, eller ens eftergift egentligen (men det kommer på köpet). Inte heller är det för att sätta hästen i en viss form, den får man rida sig till.


Det där med huvudlyftet har jag faktiskt inte så bra koll på, däremot att det sägs vara lättare att få till höjd manke och "kontakt" med bakdelen vid hög/normal huvudposition än lågt huvud. Om hästen faller framstupa kan man behöva höja huvudet för att återskapa balans och i många övningar vill man hellre att hästen går i "fri" form än "på tygeln" om det senare innebär en låg form med risk för att rubba balansen.
Men senare i utbildningen trodde jag inte att man fokuserade på den biten. Med risk för att knäcka av. Att man då snarare går tillbaka till grunderna för att befästa det som brister eller övar mer styrketränande. Men här kan jag ha missuppfattat något.

Tillägg: ang. det MorvanMorr skrivit så är det nog helt enkelt så att för att manken ska kunna höjas ordentligt anser man att även huvudpositionen ska höjas. Men jag *tror* inte det är något man bryr sig om i skolningen mer än att leta efter symptom? Och kunna se slutmålet framför sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Klimke-film!

Avsaknad av ryggverksamhet blir det om man tar upp huvudet.
Där man dessutom sitter.

Hästarna ser inte glada ut här heller.

Nä det är för mkt mambo jambo här oxå:crazy: folk som skaffar en egen stil- till att snabbt komma upp till svårigheterna- det säljer o sprider sig. Lägger man till att det är en mkt mer skonsam, naturlig stil osv låter det ännu bättre- sen inser folk att de inte uppnår sitt mål med den här stilen- heller:crazy:

Dressyr är skitsvårt o alla hästar är inte byggda för uppgiften.
 
Sv: Klimke-film!

Den dag jag lär mig ha handen stilla 99% av tiden och vara oberoende av sätet, DÅ ska jag börja utforska hur bettet kan inverka på andra sätt.

låter som en vettig inställning.

.
När hästen däremot har kommit en bit i utbildningen kan man lägga till stång precis som inom vilket "dressyrtänk" som helst. Och på en häst som då har skolad mun håller jag med (i teorin) om att bettet kan ge inverkan bara pga modell. Men skola munnen är grymt mycket lättare på tränsbett. :idea:
Totola: du rider väl på stång?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp