Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

Jag tänkte också på det katapult-övergången uppåt som var till exempel ur halterna. Jag förknippar det med sänkt rygg men dessa hade höjd länd, men hamnar lite "bakom sej" med framdelen och "det faller igenom" i nedre halskotpelare (främre bröstrygg?) i katapultstarterna. Tror det kan ha å göra med typen av häst också, de är ju byggda lite som älgar :) - och älgar ser också ut såna i övergångar uppåt. De trampar inte in under och "lyfter" sej in i övergången uppåt-framåt, utan trampar mer ut bak med kraft från en stark och fast länd dock "påskjutande" bakben och lyfter därifrån uppåt-framåt. Men som sagt, jag tycker det handlar mycket om typen av häst.

Hursomhelst är det roligt att se trevlig ridning! Kollade inte så noga utan i bakgrunden dock. Gillade speciellt en mörkbrun med riktigt trevlig galopp (vet inte vilken i ordningen), gillar hur dessa ryttare rider "utan fokus" på huvudet och med en okomplicerad hand - och hästarna formas bakifrån och fram.
Dock fascinerad över typen av häst, jisses att sitta på dem, det där mycket, stora, "tunga"/mycket taktmässiga rörelser i traven, inte direkt det lätta och mjuka som jag föredrar. MEN det är mäktigt att se den typen av häst få komma till sin rätt utan att överridas med handen in i strama ihopkortade former, det är ju så här de ska och måste ridas!

Senast ändrad:

C_L: Gud vad du är duktig på att betrakta ekipagen! :bow:
Du ger ord till den känsla jag får av att kolla på videon!

--------
Jag måste säga att spontant är jag mest imponerad av ryttare 1. Eller snarare ekipage 1 tillsammans- så samspelta! Det ser så lätt ut, hästen är med henne på vartenda steg. :love:
Var väl nån halt-trav (eller om det var till trav) som såg lite spänd/studsig ut, hon la till mycket mer skänkel än vad som såg ut att behövas. Var nån annan som kommenterade det tidigare va? Om övergångarna.

*Knapplån*

I denna tråd diskuteras Klimkefilmen. Missförstånd och alltför egna "läsningar mellan raderna", personliga vendettor och pajkastningar tas via PM. Det är inte bara min åsikt som moderator, av vad jag sett från andra inlägg i tråden.

PUNKT SLUT

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

KL

Det hade varit roligt att höra mer av kommentarerna eftersom det är undervisningsfilm. Ingen som har dem (och inte lånat ut som bobo)

Eller flera av filmerna?

:) Tack!

Men jag undrade över ridbarheten som du gjorde en " :o " efter. Du får gärna vidareutveckla :bow:

På grund av vinklarna :D

Det är inte lika lätt att få dem att bära med baken då de ofta är lite långa och svaga i länden :)

Malinskys häst har en jättefin galopp- fast att han är vagnshäst:angel: Den håller oxå på att ändra på sitt rörelseschema i traven- med ryggen uppe:bow:

Nu blir jag lite full i skratt - ta inte illa upp - inte elakt menat utan bara att jag blir lite road av att DU frågar efter flashighet och show, medan JAG ser mera kvalitén i ridningen, och vi är på klassiska forumet där det enligt alla förutfattade meningar skulle vara tvärtom dvs att jag som uppskattar tävlingsdressyr också borde ha frågat efter det du säger nu att du saknade
0030.gif
:rofl:

Haha ganska lustigt, ja! :D
Flashighet, show, utstrålning m.m. kan vara så mycket olika.
För mig är en avspänd och riktigt välutförd piruett himla flashigt! :)
Som dressyrmupp skriver så är en häst med "schwung" mer flashigt (fast här har nog AR-arna lite annan defenition, att schwungen kommer genom vinklingen bak och lång avslappnad rygg även utan skjutkraft). Rejäl utstrålning hos hästen kan bara det göra att det ser showigt ut tycker jag, eller att den är så avspänd, lydig och i balans att även svårare rörelser ser lekande lätt och enkelt ut.
Show, då tänker jag nog på att man trixat ihop något åskådarvänligt t ex en uppvisning för att visa ekipagets goda sidor.

Betänk att det måste vara ungefär 20 år sedan, show och flashighet premierades inte på den tiden om det knappt fanns utan hästarna såg ungefär ut såhär om man tittar på gamla GP program från den tidens stjärnor.

Ja det känns positivt. Och som sagt - trevligare ridning än man ser överlag!

Men det här är inte den sortens uppvisning tänker jag. Och ang tryck, nja, jag vet inte. Jag tycker det finns men att ryttarna (och särskilt frun som jag minns bäst nu) växlar, och på ett väldigt trevligt sätt, mellan att sätta mer tryck och inte, jag tycker att hästen arbetar bra genom kroppen. Den måste inte jobba med mycket tryck hela tiden, det gör den delvis, även om det kanske ser annorlunda ut på dagens hästar. Hon kräver och lättar tycker jag, växlar och hästen är med på ett harmoniskt sätt. Den dansar inte runt i passagetrav, men det är ju inte heller det hon visar upp?:confused: Så reds de som sagt inte då, så varför skulle man göra det på en undervisningsfilm?

Delvis KL
Fast det är väl inte bara att man inte red så "då". Man skiljde väl på träningsform och uppvisning/tävlingsform då oxå. Tycker det var ett bra exempel på proffs som tränar hästar, inte nöter ut de med för mkt flash och show.

Ja, precis det var vad jag menade med att hon växlar tydligt under passet och att det inte var en "showuppvisning". Det är en av de saker i hennes ridning som är så bra. Minns de andra sämre nu ur det perspektivet.

KL

Lite vidare spin på detta med "show" och sådant.. Det beror ju också på hästarna i Klimkevideon att det inte ser så flashigt och showigt ut - de är inte så spektakulära. Hittade ett litet klipp med Philippe Karl som jag tycker rider som en gud.. Däremot sitter han ju och rider på "flashiga" lusitaner (en oldenburger är dock med i instruktionsvideon också) - de ger ett lite annat intryck. Skulle vara kul att låta ryttarna byta hästar och se vad som händer då :idea:
Hur mycket av ridningens "uttryck" som sitter i hästen sas..

http://ca.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

mm, me like :love:

Men jag tror absolut att det gör sitt till att välja en iberisk hingst istället för en halvblodsvalack/fjording/whatever.

Hingstar ÄR tacksammare att jobba med...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka