Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

:rofl::rofl: Eller är du trög :devil:, jag tror axel menade kamelernas ryggvågor:rofl:

Men jag erkänner att det inte är så lätt att fatta alltid vad axel menar:D:rofl:

Kanske är JAG som är trög nu:eek::cool:

Ja när hon började blanda in byten i kamelernas ryggvågor så tror man ju att hon är någonannanstans

Här skulle jag lägga ett seriös svar om den första ryttaren som jag verkligen gillade, samt berätta vad jag såg om hästen men tänkte, a va fan, jag läser vad ni skrivit först.

DET skulle jag inte gjort.

Nu har jag skrattat bort allt förnuftigt jag hade att säga :angel:

Men kom igen, skriv nu, återför kamelerna ......eh, oss, :angel: till ämnet:bow:

Ja jag menade The Camels:D

Sen hoppade jag iväg till Klimkes bytesträning:o
hoppar vidare...
Vore bra att veta ålder o utb. ståndpunkt.

Fruns häst var nog ung.

Senast ändrad:

Ja, jag har ju lärt mej dina skutt i skrift i tankarna efter åren på buke:rofl:

Ja jag tror också den var ganska ung och därför också så härligt att se hur hon red den.

okokok...:D

Ryttare ett, den enda jag hann kolla... (Man kan skylla allt på bebisar :angel: )

Hon lider av en kraftig kroppsmedvetenhet!! Nice att se!

Hästen följer henne, hon är ledaren, de båda dansar.

Hästen trots sin strl och långa kropp...kan röra sig! För att hon låter honom göra det!

Hon tappar honom i någon övergång men han KAN inte vara lätt att rida alltså :crazy:

Hästen har dessutom enligt hur han rör sig en rejäl högersidig Bäckenrotation vilket gör att han inte tar ut sin rörelse fullt ut på vänster fram. (Ser ni det? )

Man kan se det i hennes kroppsvridning, jämför hennes ben baikfrån, där är det extra tydligt.

Sen skulle jag kunna sätta min näsa på att hon lider av en wiplash-skada men det är en annan historia :o och något jag bara rå-gissar uitfrån hur hon håller skuldrorna.

Hästen är stor i gången och det KAN vara hennes sätt att bromsa honom också, eller en kombination för att hon har ont.

Överlag trevligt, öppet och rörligt!!

Ser inte sånt som du ser:o

ska titta igen...

En skicklig ryttare låter ju hästen jobba av sig självt o gör inte mer än nödvändigt- övervakar- därav tempot avvägt efter individen. Att den jobbar igenom kroppen.

det är lätt hänt att vara bekväm o välja ett - för hästen undertempo. Man måste lära sig att vara MED.
SEN börjar man att vara den som för- mer.

Jag håller med ang hennes ridning:bow: Hon tillåter och inverkar på ett otroligt fint sätt!

Ang hennes nacke så lustigt nog fick jag den känslan, tänkte inte whiplash men något av att det var jobbigt, jag har haft en nära kollega med whiplash och kan känna igen nackhållningen när du säger det, hon var också en väldigt rörlig vältränad idrottskvinna men hade en speciell hållning i nacken pga sin smärta.

I övrigt kan jag inte se det du skriver om hennes ben, hinner inte titta igen nu, men möjligen ngt bakifrån på hästen i högervarvet (tror jag) nån gång, men samtidigt tänkte jag att det är en rätt ung häst som inte är fullt liksidig kanske ännu och inte helt lättriden heller.

Så jag vet inte, men du ser ju mer förstås:idea:

Såg nu att hon red slutor- så hästen är nog inte så ung.

Kan inte se det CL ser, men att den inte är helt gymnasticerad är väl inte så konstigt. Vilka av våra hästar är det jämt:confused::angel:

Nej, verkligen inte.

Och så spelar annat in, utom ryttaren själv, som inte gäller i hennes fall men mitt:angel: så tänder tex, som jag ju vet:crazy: När det ibland är något lite, fast vet sagt att det inte är något och sen är det i alla fall, när man väl kollar mer noga:mad: Sånt som känns i vissa lägen tex.

Sånt påverkar också. :crazy: Det är så mycket som påverkar, och när en häst rör sej som den hästen gör, särskilt. Fast C_L ser ju sånt.

Tycker det ser fräsht ut.
Det är ju en storgångad lite fastare häst till typen, som väl "ska" röra sig sådär. Skillnad mot överrörliga vobblare..
Ser oxå snedheten bak, men den grejar ju övningarna ändå, även om hon verkar behöva jobba sig till vänsterböjningen för att få med sig hästen i vändningarna.

Ni som klagade, noterade ni inte hur väl ryggen var uppe?

ja, på vissa

Hur bakbenets alla leder var aktivierade?

nja, bara i vissa lägen

Hur fin sökning mot handen det fanns?
ja

Hm..Ändrade mig lite, såg bara tjejen, den första och det var trevligt.
Den andra snubben hade inte lika trevlig ridning, för hög form så den tappade ryggen....Gillade inte.
snubben därefter var lite bättre.

Precis, det var lite blandad kompott. Kanske hakade jag upp mig för mycket på ekipage nr. 2 som inte verkade ha särskilt gynnsam exteriör, och på de enstaka moment som var väldigt blottande för övriga.

En grej som jag tyckte var intressant (eftersom jag inte tänkt på det tidigare, tror inte jag har sett det mer än nån enstaka gång och då t ex på en kuse med grova ryggproblem vilket ju är en annan femma) var igångsättningarna där bakbenet verkligen katapultade iväg så resten av kroppen inte hängde med! :p
Att det blev så för både ekipage 1 och 2 iaf.

Ni som tittat mer på tävlingsdressyr, är det vanligare än jag tror att det blir så (att det kanske blir pga trycket man vill ha i starten?) eller tyckte ni också det såg udda ut?

Vi kan aldrig bli ense i diskussionerna när vissa utgår från en konstig värld o tycker att ofräscha eller stela hästar ska tränas i dressyr.
Däremot lätt motionsridning- om vet. anser så.

Kan inte för mitt liv tro att ngn "stor" tränare heller skulle förspråka det.

Kan lättheten ha att göra med om man rider på stångbett?
Det krävs inte alls lika mkt timing om man sätter in ett skarpt bett.

Klimke får nog ändå räknas som en av de skickligaste klassiska ryttarna.

En grej som jag tyckte var intressant (eftersom jag inte tänkt på det tidigare, tror inte jag har sett det mer än nån enstaka gång och då t ex på en kuse med grova ryggproblem vilket ju är en annan femma) var igångsättningarna där bakbenet verkligen katapultade iväg så resten av kroppen inte hängde med!
Att det blev så för både ekipage 1 och 2 iaf.
Man behöver ha tryck i bakkärran för att de senare ska orka o förstå att de ska ta i- även i samlat. Hur ska de annars sen ta sig ur piaffen- t. ex.

Har inte kollat noga på häst #2:angel:

Vi kan aldrig bli ense i diskussionerna när vissa utgår från en konstig värld o tycker att ofräscha eller stela hästar ska tränas i dressyr.
Däremot lätt motionsridning- om vet. anser så.

Se fetstilmarkerat. har din häst aldrig en stel dag då den behöver få använda musklerna och bli uppmjukad? isåfall kan jag bara säga -Grattis! Jag personligen märker lite mer stumhet bara av att en häst varit orolig i hagen och sprungit mycket.

Ofräschhet har olika grader. Kallar du en människa ofräsch om denne inte har full rörlighet i alla leder? Det gör jag. Men eftersom det inte nödvändigtvis behöver vara något "fel" som gör ont och tar skada av motion så behöver det inte alltid vara "fel" att rida en häst som är ofräsch enligt mina petiga kriterier. Det skulle betyda att man aldrig rider en häst som har huvudvärk t ex. Hur sjutton ska vi som människor veta det?
Att rida en halt häst eller häst som har ont, det skulle jag aldrig förespråka eller själv göra om det inte är oavsiktligt, att man inte insett det förrän man redan hoppat upp.

Kan lättheten ha att göra med om man rider på stångbett?
Det krävs inte alls lika mkt timing om man sätter in ett skarpt bett.

Nej, lättheten var ju kopplad till klassisk dressyr. Där är betten desamma som inom "vanlig" dressyr, och mycket annat för den delen.

Klimke får nog ändå räknas som en av de skickligaste klassiska ryttarna.

Klassiska som i "vanlig" dressyr/tävlingsdressyr? Eller klassisk dressyr à la Philippe Karl m.fl.? Tror det blir lite språkproblem! :p

Se fetstilmarkerat. har din häst aldrig en stel dag då den behöver få använda musklerna och bli uppmjukad? isåfall kan jag bara säga -Grattis! Jag personligen märker lite mer stumhet bara av att en häst varit orolig i hagen och sprungit mycket. Stum- då sitter jag av. Stel- nej.
Efter mkt hårt arbete eller tävling med 2 klasser får den promenera i skogen- förebyggande åtgärd.

Har en häst sprungit i hagen brukar den vara fin i kroppen- om den inte har utmattat sig- då behövs den inte jobbas alls den dagen.
Ofräschhet har olika grader. Kallar du en människa ofräsch om denne inte har full rörlighet i alla leder?
En häst är en atlet o ska inte ridas om den inte har full rörlighet .
Gå i hagen kan den göra- frivillig rörelse.

En häst är en atlet o ska inte ridas om den inte har full rörlighet .
Gå i hagen kan den göra- frivillig rörelse.

Är en hobbyhäst en atlet? Där kan jag inte hålla med. Alla hästar är inte atleter och allt beror på hur mycket man kräver av dom.
Skulle man kräva 100% rörlighet i varje led så blir det väl nån halv procent kvar eller så. Max.

Skillnad på ridning och ridning. Anpassa hästen efter dressyren eller dressyren efter hästen. Skulle du säga samma sak om hästen t ex bara arbetades för hand?
Den får inte vara minsta lilla "ofräsch" (enligt mina kriterier) inte ens lite huvudvärk för dagen.
Det håller inte.
Däremot har jag rätt hårda gränser för vad som är fräsch = kan prestera på sin maximala toppkapacitet med rätt träning och förmodligen hårdare gränser än många angående vad som är ridbart = träningsbart på normal nivå och inte.

jag rider INNAN på olika vis, för att undvika anfall.
Slutdiskuterat nu??

Ja men det behöver man väl inte ens skriva, att man rider för att UNDVIKA anfall:eek: Vad har det då alls med ridpasset på filmen att göra:confused: En häst i mycket hög kondition med mycket mat löper alltid den risken om du inte motionerar den klokt, det kan man väl inte skriva i alla inlägg för det:eek: "känningar" skrev du, backar du från det nu? "känningar" är något helt annat. Det är just känningar av korsförlamning och då har du redan tränat fel och är där att hästen är påverkad. Hur ska du ha det?.

Om hästen är överfrisk pga mycket mat och hög kondition så ska den ändå inte ha minsta "känning" av nån KF, du svamlar som du har vett till.:crazy:

Ja slutdiskuterat, eftersom jag inte ser att du nånsin kommer att förstå diskussionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka