Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

ALLA hästar är atleter av naturen, annars skulle de inte överleva.

*Inflikar*

KL (hos CL...)
Kan inte ni som tjötar så mycket ta det över PM, det här är ju en intressant tråd!
Kamelerna känner man ju igen...
Jag tänkte också att hästarna drog på såpass som de gjorde i övergångarna???
Och inspirerades av det i mina ögon oerhört avslappnade intryck jag fick av frugan där. Hade det för mina ögon en stund idag, och fick ett annat ryggsving tak vare detta - skööönt!

Ursäkta, jag vet att du inte gillar mig och inte respekterar mig för fem öre, men kan vi sluta med personangreppen nu?
Stora som små blir det väldigt tjatigt och förstör stämningen, för mig om inte annat.

Om åsikterna kommer från stora tränare, olika dessutom (inte Bent = guru) så anser jag inte att det kan kallas för egna idéer.

Jag förkastar inte det som visas på filmerna. Dock är jag bortskämd med ännu mer "lätthet" inom de skickliga klassiska dressyrryttarnas ridning och annorlunda strategi/ridning från AR-ryttare. Roligt att titta på blir det för mig om det:
* Är något imponerande som man kan förundras av, vackert att titta på (mot det man är van vid att se till vardags)
*Är konstnärligt eller underhållande upplagt dvs en "show"
*Är träning med förklaringar till det som visas dvs instruktionsvideo, med bra förklaringar som gör det pedagogiskt = intressant.

Sen kan videos vara intressanta att titta på även om det inte är "roligt" att titta på.

Jag har inget emot dej:confused: Jag känner dej inte ens. Precis som med alla andra får man gå på det folk skriver. Ibland skriver du märkliga saker ang hur hästarna mår, då blir man lite bekymrad:crazy:
Men kanske skulle det vara annat om du lyckades förklara irl, då kanske jag skulle förstå dej bättre:confused:

Citatet ang "egna" metoder gäller ju just såna förklaringar som du och Lusidor gav i den tråden. Å ena sidan fördöms all "vanlig" klassisk dressyridning ( se bara de första svaren i denna tråd från dej) å andra sidan finns hur många ursäkter som helst för att rida ofräscha hästar. Det går inte ihop för mej.

I övrigt verkar du vara en tjej som kämpar på med dina travare och är lika engagerad i dom som alla är i sina hästar, jag förstår att du har speciella problem som du måste hitta lösningar på, men en häst som har ont tex är en häst som har ont oavsett orsaken...

Sen är väl inte Bent en så "stor" tränare om man ser det ur lite vidare perspektiv?

Sorry, nu är det klart med OT.

Ja, man får en bra känsla av hennes ridning, fruns.

Jag tycker även att den tredje killen (ryttare 3) rider mycket bra:bow: Ska titta på filmen igen, tror jag. Försöka se det C_L såg på den första.

C_L: vad såg du på de övriga?

Jag har hela videoserien, den är mycket trevlig och lärorik att se. Klimke kommenterar varje häst, förklarar hästens egenheter och vilken nivå den arbetar på, misstag hästen eller ryttaren gör o.s.v.

Ryttare nr. 2 är Johan Hinneman, nr. 3 är Klimke och nr. 4 är Ralph Isselhorst

Kan du inte berätta lite mer om vilka de olika hästarna är också:idea:

Samt vad han säger om dem? Vore jätteintressant.:bow:

ALLA hästar är atleter av naturen, annars skulle de inte överleva.

*Inflikar*

Jojo, det är vi människor från början också även om vi har hjärnan att kompensera med. Men alla får vi våra krämpor med tiden.
Som exempel - min 70-åriga låtsaspappa är den friskaste man i åldersklassen jag känner till, än har han bättre kondis än jag som är i "mina bästa år" :angel: håller igång och åker skidor, styrketränar (inte extrema vikter, men ändå), cyklar osv regelbundet.
Men nog sjutton har han krämpor. Hörseln börjar bli dålig, blodtrycket börjar gå upp, lederna är inte vad de brukat, ryggen blir öm då och då men hålls i schack med osteopatbesök.
Hade det varit motsvarande en häst över 20 år så hade det nog också klassats som en "fräsch" häst för åldern. Knappast många hästar på 20+ som har färre krämpor än så, ändå är det många som verkar må bra av att ridas på den nivå de klarar av.

Det jag tycker är viktigast är att man försöker förebygga och avhjälpa de "småkrämpor" som redan uppstått eller är på väg att uppstå och ta hänsyn till vad just DEN hästen klarar av DEN dagen. och det borde gälla alla från hobbyryttare till elit. Inte bara behandla det som redan har blivit en skada eller hästen redan går och har ont av. Men att hästar får spänningar/obalanser i någon grad med tiden är nästan oundvikligt, sen beror det på hur snabbt problemet tas tag i (och hur mycket som går att göra åt just det) huruvidare det utvecklas till ett problem som är märkbart för ryttaren eller inte.

Hur många hästar har gått med 100% passande sadlar hela livet? Har aldrig blivit överansträngda? Har aldrig varit med om något mentalt väldigt stressande som kan sätta sig även fysiskt? Har aldrig haft sneda ryttare? Har alltid haft perfekt foderstat? Alltid perfekt verkade fötter? Aldrig haft några problem med tänderna? Aldrig gått omkull eller dunkat i något hårt? osv.
Inte många. Sånt som måste underhållas innan det verkligen ställer till med problem.

Filmen är från Klimkes utbildningsvideos. Det har ju gått några år sen de spelades in. Jag kände mig själv lite frågande inför filmerna när man har vant ögat vid enorm flashighet. Men de visar korrekt utbildning utan att hoppa över någre steg.
Det är inte meningen att det ska vara flash - det ska vara grunden, där hästen så småningom kan visas till max utan att ta skada.
Jag blir också förvånad över reaktionerna med att det "inte är något speciellt". Det är klassisk dressyr, grundutbildning. Om det inte faller på läppen - ja då har man förklaringen mycket av det som händer inom dressyren idag./:cool:

Håller med tycker detta är trevligt att titta på. Gillar det jag ser oavsett om hästarna ser "stela" ut. Tycker de ser betydligt mer avslappnade ut än dagens dressyrhästar

Tyvärr, jag har lånat ut serien och har inte ett sånt superminne att jag kommer ihåg sånt. Jag kommer bara ihåg att på slutet får man se hur Klimke rider en träningspass med Ahlerich och sen ett helt GP-program.
Dom är också väldigt noga med uppvärmningen och avslutningen på passen. Hästarna travas och galopperas ganska långa och låga på en bana dom har runt hela anläggningen. Sen får dom kliva över några cavaletti innan dom går in på banan och börjar jobba. Klimke påpekar hela tiden att det är väldigt noga att hästen avlutar passet nöjd och lugn och att den får skritta på lång tygel avslappad tillbaka till stallet.

Detta påminner mig om att jag kanske ska se till att få tillbaka mina videofilmer ;)

Jag har inget emot dej:confused: Jag känner dej inte ens. Precis som med alla andra får man gå på det folk skriver. Ibland skriver du märkliga saker ang hur hästarna mår, då blir man lite bekymrad:crazy:
Men kanske skulle det vara annat om du lyckades förklara irl, då kanske jag skulle förstå dej bättre:confused:

Citatet ang "egna" metoder gäller ju just såna förklaringar som du och Lusidor gav i den tråden. Å ena sidan fördöms all "vanlig" klassisk dressyridning ( se bara de första svaren i denna tråd från dej) å andra sidan finns hur många ursäkter som helst för att rida ofräscha hästar. Det går inte ihop för mej.

I övrigt verkar du vara en tjej som kämpar på med dina travare och är lika engagerad i dom som alla är i sina hästar, jag förstår att du har speciella problem som du måste hitta lösningar på, men en häst som har ont tex är en häst som har ont oavsett orsaken...

Sen är väl inte Bent en så "stor" tränare om man ser det ur lite vidare perspektiv?

(fetstil) Självklart! Man tränar inte en häst som har ont. :eek:
En häst som är stel behöver inte nödvändigtvis ha ont (givetvis behöver man anpassa träningen till det ändå) likaså en häst med taskigt rörelsemönster pga låsningar/spänningar, så länge man inte pressar den till ett läge den inte klarar av.
Och som jag redan påpekat ett antal gånger så vill jag inte rättfärdiga att rida för en tränare (om så bara i skritt) på en häst som rör sig som denna för dagen, de anledningar jag gett är hur jag tänkte DÅ, varför det inte kändes akut, och varför det förmodligen inte gjorde någon "skada" men ändå är något jag inte skulle ha gjort om med facit i hand (att jag kände hur stelt den rörde sig).

Rörelse anser jag är bra (just för stelheter) anpassat till vad individen klarar av. Den här dagen var det kanske 10 minuters bus eller lunk lös i paddocken (vilket kusen nu väljer) som hade gällt, en annan dag kanske den hade pallat en uteritt i skogen eller ett pass i skritt för hand/under ryttare på ridbanan.

Och observera att jag inte är ute efter att fördöma någon ridstil. Jag har mina egna bestämda preferenser utifrån mina mål om hur jag vill ha hästarna (nåja, hur jag tror det blir lättast att få hästarna så) och hur jag vill rida. Det betyder inte att jag tycker andra ridstilar är dåliga. God ridning är alltid god ridning. Det här (videoklippet) är god ridning för mig på så vis att det är till synes mjuka hjälper, lydiga och balanserade hästar och ryttare med god kroppskontroll och god sits.
Att det inte var något spektakulärt känns rätt logiskt såhär i efterhand när vi fått förklarat i tråden att det inte är "färdiga" hästar och det är en instruktionsfilm det är frågan om. Därav inte heller konstigt att det finns "brister" utifrån idealet.
När proffs rider antar jag att man är för bortskämd med att det är show/uppvisning över det. Sen kommer preferenserna in - kraven på "lätthet" t ex.

kl

Hmm..jag går väll lite emot er alla nu men tycker att de ser lite väl oengagerade ut med alldeles för lite tryck, samling bak för den formen de har.

Visst är ridningen korrekt och väl avvägda hjälper men jag saknar schwungen.
Ser också de övergångar-halt + piaffen att de ej vinklar bäcken-has och tar halt - piaff med mer vikt bak.

Inte för att jag brukar hålla med Totala men kanske är det avsaknad av schwung+hasvinkling (inte alla hästar) hon uppfattar det som "stelt" ?

Senast ändrad:

Kom på att e.s schwunget inte finns så arbetar de ej riktigt igenom kroppen som jag skulle vilja...men jag har ett par alldeles "egna" glasögon :angel:

Äh en hundring nerknöcklad i domarens ficka o du är garanterad en placering:rofl: oavsett tält eller pass i bagaget;)

Att det inte var något spektakulärt känns rätt logiskt såhär i efterhand när vi fått förklarat i tråden att det inte är "färdiga" hästar och det är en instruktionsfilm det är frågan om. Därav inte heller konstigt att det finns "brister" utifrån idealet.
När proffs rider antar jag att man är för bortskämd med att det är show/uppvisning över det. Sen kommer preferenserna in - kraven på "lätthet" t ex.

Nu blir jag lite full i skratt - ta inte illa upp - inte elakt menat utan bara att jag blir lite road av att DU frågar efter flashighet och show, medan JAG ser mera kvalitén i ridningen, och vi är på klassiska forumet där det enligt alla förutfattade meningar skulle vara tvärtom dvs att jag som uppskattar tävlingsdressyr också borde ha frågat efter det du säger nu att du saknade
0030.gif
:rofl:

Tittat på ryttare 2 nu.

Vilken underbar häst :love: Jag älskar "Vagnshästarna" inte för att de är så himla ridbara :o men för att de rör sig så häftigt!

Ryttaren är inte så dum heller, han har bara dålig bålstabilitet och är INTE van vid att rida den hästen? eller har svårt att vänja sig i alla fall, häst o ryttare var för sig är helt ok, tillsammans----mindre ok.

Han kommer bara åt bakbenen i övergångarna, bara det i och för sig en bedrift.

Tyvärr har han det där med minus i bålen, så han tappar, blir vacklig och har mest balansen i låren. Tappar huvudet gör han med och hästen blir stel i halsen på grund av det trycket, (Viktfördelningen som då sker)

Men dom ser ändå ut att gilla varandra! en viktig komponent ju :)

Nu kom ryttare 3 också så då måste jag säga, han är en naturbegåvning! Vilken koordination, symmetri och gummikropp han har! Hästen älskar honom! Hästen i sig är väl inte nån större...hit...men med den ryttaren (SOM TYVÄRR, är skolad för hårt så han uppvisar tråkiga ofunktionella tendenser mellan varven) kan nog den hästen göra vad som. Dom har kul! mellan varven ser det inte klokt ut men det är ändå så rätt!

Ekipage 4 är bara tråkigt korrekt fantasilöst. För mkt hand men han når ändå bakbenen jättefint och det är så prydligt så. :p Ryttaren är extremt högerhänt/Vänsterhjärnad och överdriver som en kompensation, vänster skänkel. Trist och stelt och som sagt, för mkt hand och för mkt uppresande.

Äh en hundring nerknöcklad i domarens ficka o du är garanterad en placering:rofl: oavsett tält eller pass i bagaget;)

:rofl::rofl::rofl:

I mina trakter är det handskfacket i domarens olåsta bil som gäller. Något mer diskret - fast du måste i god tid före första start meddela vilken "gåva" just du lagt där. Detta för att domaren ska hinna rangordna presenterna.

(fetstil) Självklart! Man tränar inte en häst som har ont. :eek:
En häst som är stel behöver inte nödvändigtvis ha ont (givetvis behöver man anpassa träningen till det ändå) likaså en häst med taskigt rörelsemönster pga låsningar/spänningar, så länge man inte pressar den till ett läge den inte klarar av.
Och som jag redan påpekat ett antal gånger så vill jag inte rättfärdiga att rida för en tränare (om så bara i skritt) på en häst som rör sig som denna för dagen, de anledningar jag gett är hur jag tänkte DÅ, varför det inte kändes akut, och varför det förmodligen inte gjorde någon "skada" men ändå är något jag inte skulle ha gjort om med facit i hand (att jag kände hur stelt den rörde sig).

Rörelse anser jag är bra (just för stelheter) anpassat till vad individen klarar av.

Jag gör ett sista desperat och förmodligen befängt försök att påpeka det jag försökt påpeka flertalet gånger. Din bild av vad ett "normalt fräsht" hästmaterial är, verkar skilja sig betydligt från mitt. Det är INTE norm att hästar är särskilt stela. Det är INTE norm att de har låsningar/spänningar som inte åtgärdats som man ska "ta igenom" och "mjuka upp" på daglig basis. Jag tror (återigen upprepar) att din erfarenhet av hästmaterial, dvs relativt ofräsha hästar med en rad i bagaget och diverse skavanker, har format din bild av vad som är "ok" och "normalt" och det är den du går på när du resonerar som du gör.

Jag delar inte den bilden av vad ett "ok" "normalt" hästmaterial som bör ridas, är helt enkelt. Betyder inte att jag rider mirakel hästar, men jag rider - om jag rider dem - hästar med hälsa, utan låsningar och som inte blir stela för att de har bakomliggande skavanker, inte heller blir de stela av en dag av rörelse i hagen, snarare tvärtom. DET är normen, snarare än tvärtom, så som du beskriver.

Betänk att det måste vara ungefär 20 år sedan, show och flashighet premierades inte på den tiden om det knappt fanns utan hästarna såg ungefär ut såhär om man tittar på gamla GP program från den tidens stjärnor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka