Klimke o P Karl-film, stångridning och diverse annat...

Sv: Klimke-film!

Tycker att Karls ridning är brysk ingen timing- drar o böjer o fixar. Man ser det på hästens mun oxå.

undrar varför han inte rider på inhemska hästar:D de hästarna är allmänt kända för att vara knepiga i munnen eller beror det på fransk ridning.
Ser exporterade franska hopphästar som kan ridas på träns.

Sen är det sånt fokus på piaffen- fast hästen knappt kan trava:mad:

ett ex.

http://www.youtube.com/watch?v=BWvWb9ggOUQ:mad:

Tycker att Karls ridning är brysk ingen timing- drar o böjer o fixar. Man ser det på hästens mun oxå.

undrar varför han inte rider på inhemska hästar:D de hästarna är allmänt kända för att vara knepiga i munnen eller beror det på fransk ridning.
Ser exporterade franska hopphästar som kan ridas på träns.

Sen är det sånt fokus på piaffen- fast hästen knappt kan trava:mad:

ett ex.

http://www.youtube.com/watch?v=BWvWb9ggOUQ:mad:

Fast det där är väl inte Philippe Karl som rider?? Nån som kan italienska? .. Vedervärdigt tycker även jag...
Nån som kan bringa klarhet??

Senast ändrad:

lite snokande på nätet visar att det är en elev till Philippe Karl som visas i videon axel länkar till.

Jag håller inte med om allt PK gör och säger, men kan se att han visar upp en grymt snygg piaff i videon. Lätt kontakt och rejäla vinklar i haserna. :d
Sen är jag lite för hjärntvättad på AR för att uppskatta 2+2 tygelfattningen, men han är iaf inte hård i handen!

Och vad gillar du ridningen?:confused:

Jag gillar inte den något vidare.

Det är en helt annan typ av häst. Väldigt svårt att jämföra, däremot är det tycker jag, i dessa filmer ridningen som är intressant och den ger jag inte alls mycket för på denna senaste video. För hård och brysk ridning rycker även jag, på en liten lätt och tydligt känslig häst:crazy:

Det är en definitionsfråga, hästen trivs inte med hans hand tycker jag mej se...

Ang axels film står ett namn i början av filmen, såg det ut som. Flavio Bignal eller nåt?? Låter som ett namn...

Rätt hemsk film, samma där, fast mycket värre ändå, stor kraftig brysk karl på liten känslig (missnöjd särskilt i munnen) häst, se kicken mot skänkeln bla

Senast ändrad av en moderator:

Det här börjar att påminna om när isisen kom till S.
alla ville bara rida tölt:mad:

Alla vill rida piff o puff, men nästan ingen kan komma ur piaffen- för att det krävs skjutkraft för det. Som att få hybris o vilja flyga ett Boeingplan innan man kan flyga en Cessna( såg på TV om WTC igår:angel:) Araberna trodde att det var ungefär som att köra bil:rofl:

Nu är inte ens piaff en gångart, utan den högsta samlingsgraden av trav.

Helt klart att börja i fel ände.
stärk o bygg upp den först- börja sen med liten samlingsträvan- o ja. Börjar förstå att TR är logiskt uppbyggt- för hästen:bow:

Det är som att börja med galopp på stället- innan den kan galoppera 3 språng i samlad galopp. Hur ska hästen klara av det? jämnfota, resa sig eller protestera på annat sätt.

att börja med trav- halt trav o sen några halva steg är en sak- närhästen orkar.

Tror att man har börjat med detta för att man inte kan utveckla hästens trav på annat sätt- en genväg.
Själv fuskar jag med att lära dem fiskpassage.

Senast ändrad:

Å jo - Philippe Karl kan faktiskt rida trav också. Tyvärr så finns inte något annat material utlagt till allmän beskådan på Youtube. Men, hans DVD filmer är bra tycker jag och visar en mer normal ridning. Lite synd, som sagt, att det blivit ett sådant fokus på "piff och puff" när det också finns vanlig ridning på tränsbett. Men, såklart inte lika spektakulärt och inte lika häftigt att köra i slow motion...

Men - min poäng var ju främst detta med showigheten - att det beror ganska mycket på hästmaterialet hur man uppfattar den. En väldigt känslig (hingst..) med mycket rörelser blir ju såklart mer show än en vanlig fux om än med fina gångarter.

En sdn hingst visar ju mer spänning- än spänst- tuppar sig o slår sig för bröstet:D

Tycker att ston kan vara riktigt riktigt fina:love:

En sdn hingst visar ju mer spänning- än spänst- tuppar sig o slår sig för bröstet:D

Tycker att ston kan vara riktigt riktigt fina:love:

Ja, just det - de "showar"!

Personligen föredrar jag en mjukare, mer harmonisk framtoning men som exempel på showighet är de där bröstiga hingstarna oslagbara :D

Men jag måste invända att en känslig häst kräver en känslig ridning för att det ska se harmoniskt ut och för mej blir det svårt att se värdet i "showen" när det inte är harmoniskt. Skulle vilja se honom rida mindre "showigt" i så fall.

Jga tror en del är betsling och hand och hur man använder handen, jag tycker det är mer harmoniskt med en lätt mjuk kontakt som inte bryts mellan ryttare och häst, inte alls för hästen att ta stöd i utan som just en kommunikation, där syns så väldigt mycket av hur nöjd hästen är - eller inte.
Men jag förstår att han använder bettet o kontakten annorlunda och det ser faktikst bara oroligt ut för hästen. Jag tycker inte att det är bara kroppens rörelser man ser på utan hela hästens uttryck.

Men jag förstår vad du menar med olika typer och själv skulle jag föredra något mittemellan vad gäller hästtyp:idea:

Ja, jag förstår vad du menar. Det var ganska länge sedan jag tittade på dvd-erna, så jag skulle behöva kika igen om det är något som är genomgående. Det var inget jag tänkte¨på när jag tittade på filmerna sist.

PK har ju en lite annan metod för sin ridning. Hästen får absolut icke "hänga" i handen, utan nr 1 är att hästen ska "ge sin mun" - alltså bära huvudet utan stöd i handen. Kanske är det korrigeringen av detta som man upplever som lite ostadig hand? Han gör små "ryck" liksom..

Små ryck:confused:

Såhär rider folket hos mig o tycker att det är såååå mycket snällare än traditionell dressyr.

Då undrar jag- HUR i hela friden har de ridit förr:eek:

Anar frälsning som varar ett tag- inom detta oxå.

vad kommer näst?

http://www.youtube.com/watch?v=p61NdyJw5Yg

Senast ändrad:

Men om man jämför PK med tex denna:

http://ca.youtube.com/watch?v=1BCFcKpVH5Y

- som själv anser sig jättebra, så får man lite perspektiv.

Jag tyckte jättemycket om PKs tre filmer - sen såg jag Kottas - och när jag såg PK igen kändes det slarvigt. Så såg jag Kottas igen - då såg det stelt och tråkigt ut....

Man lär sig av det mesta. Det enda som fortfarande känns genombra (tillsvidare iallafall) är Hans-Heinrich Meyer zu Strohen i Kalman de Jurenaks videos. :love: /:cool:

Vet nu inte vilken sekvens som du syftar på, men jag gillar inte när de drar hästens huvud till sin bröstkorg. Fattar de inte att man lätta i handen o sen få den att gå kvar med sätet:devil:

Har f.ö. lite svårt för italianos o deras syn på hästen- generaliserar...

Har du ngn film på idolen?- den nuvarande:D

Ja, jag förstår vad du menar. Det var ganska länge sedan jag tittade på dvd-erna, så jag skulle behöva kika igen om det är något som är genomgående. Det var inget jag tänkte¨på när jag tittade på filmerna sist.

PK har ju en lite annan metod för sin ridning. Hästen får absolut icke "hänga" i handen, utan nr 1 är att hästen ska "ge sin mun" - alltså bära huvudet utan stöd i handen. Kanske är det korrigeringen av detta som man upplever som lite ostadig hand? Han gör små "ryck" liksom..

Ja och det är det där med handen jag för mitt liv inte kan förstå:confused:

Vad är vitsen, när en fjäderlätt men jämn kontakt som en pågående kommunikation, utan minsta häng från hästens sida, är så mycket behagligare för hästen än dessa som jag upplever som "överfall" vilket gör att den aldrig ser tillfreds och harmonisk ut:confused:
Varför så rädd för den kontakten:confused: det blir som att man inte litar på att man ska kunna ha den lätta kontakten utan att hästen ska bli hängande:confused: Som att det inte finns något mellan häng och inget alls.:confused:

Särskilt på de hästarna som verkar så känsliga och lätta fram så är det helt obegripligt. Det skapar som en otrygghet i relationen häst ryttare, eller en dominanskänsla, inte en samarbetskänsla:crazy:

Och den film axel la in är hemsk, det är en form av lärande som jag inte kan tycka är positiv, såna "påminnelser" kan man tex ge emellanåt via lätt spöhjälp om hästen inte lyssnar på skänkeln tex men inte heller det ska behöva ske mer än någon enstaka gång, då är något fel vad gäller fokus och lydnad och man får backa.

Men när det dessutom gäller hästens mun:eek::crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det där är för att man inte klarar av finlir o ryttarkänsla med säte, skänkel o hand.
Då tar man helt sonika bort den från handen. Den ska inte våga ta stöd.

Kan möjligtvis förstå om det är ngn korrigering på en häst som har fått hänga i åratal, men annars:mad:

det funkar lika bra att inte GE den ngt att hänga på.

Håller helt med Lette om detta.

En del hade rejäla underhalsar och det är väl risken:crazy:

Jag har KdJs videos på VHS. Inte helt lätt att lägga ut på nätet - dessutom copyright... men kanske kan lösa det på ngt sätt. Vore kul att få dina tankar om den mannen..

tillägg

Trevino är Mexican. Kanske kan förklara lite. Eller inte..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka