Nej, vi behöver verkligen komma ifrån de här utsläppen. Fast egentligen vet jag inte vad du menar med ”transportsamhället”.

Jag gillar frihet och att staten till viss del utjämnar möjligheterna till att välja bostadsplats även om man jobbar med områden som bara kan bedrivas nära universitet och stora städer. Alternativet vore förfärligt.

Jag syftar på det samhälle vi lever i där människor och varor transporteras långt mer än nödvändigt.

Läste exempelvis om en restaurang som tar svenska räkor, skickar de till Lettland för skalning, för att sedan skicka tillbaka dem till Sverige och servera.

I affären kan vi köpa ananas, clementiner och persikor. När vi har mängder av svenska frukter och bär.

Har egentligen inget emot att alternativen finns men det bör finnas ekonomiskt incitament att välja det mer miljövänliga.

Men antar att detta blir väldigt svårt att få igenom då det hämmar handel.

Jag syftar på det samhälle vi lever i där människor och varor transporteras långt mer än nödvändigt.

Läste exempelvis om en restaurang som tar svenska räkor, skickar de till Lettland för skalning, för att sedan skicka tillbaka dem till Sverige och servera.

I affären kan vi köpa ananas, clementiner och persikor. När vi har mängder av svenska frukter och bär.

Har egentligen inget emot att alternativen finns men det bör finnas ekonomiskt incitament att välja det mer miljövänliga.

Men antar att detta blir väldigt svårt att få igenom då det hämmar handel.

Jag tycker att transporter i allmänhet kostar för lite eftersom det verkar gynnsamt att transportera långväga snarare än producera närmare. Jag är mer tveksam till människor eftersom det bidrar till isolationism och färre kontaktytor - men det kan också bero på att det ligger nära personligen. Jag har valt att bo utanför tätorten och tycker att det är ett val man ska kunna göra även om man inte är miljonär och måste jobba där man kan få arbete, snarare än att man har fritt val att jobba med eller utan särskilt signifikant inkomst.

De får betala kostnaderna för resorna eller byta jobb. Inte konstigare än så.

Vi behöver verkligen komma ifrån det här transportsamhället.
För att förorda demokrati och vara för fria val och att de med klimatångest kan gräva ner sig så är du väldigt mycket för diktatur i ditt resonemang. Folk betalar redan idag för kostnaderna och byter jobb, alla kan inte jobba och bo inom gångavstånd, det stinker verkligen diktatur och styrning på mm-nivå. Orwell 1984.

Med det utredningsförslag som ligger om reseavdraget kan det lika gärna avskaffas och pengarna som eventuellt blir över satsas på kollektivtrafikåtgärder i lands/glesbygd. Poängen med dagens avdrag är att det finns ett tydligt element att de som inte erbjuds andra effektiva alternativ av samhället, får en liten, liten skatterabatt för sina nödvändiga jobbresor (dvs resor som krävs för att skapa den inkomst som skatten inhämtas av).

När man nu föreslår att göra den helt avståndsbaserad oavsett tillgång på alternativ faller hela den aspekten och i min åsikt faller hela rimligheten i avdraget samtidigt. Då blir det bara en liten märklig subvention för att människor ska transporteras långt.

Det känns inte hundra för mig att en person som åker pendeltåget några stationer extra (30km+) ska ha ett avdrag och den som tvingas köra bil 29km till jobbet varje dag eftersom samhället inte har tillgängliggjort något alternativ till bilen, blir helt utan.

Kostnaden för den ene för nödvändiga jobbresor är kanske 12000 kr och för den andre kanske 45000 kr och den förste får göra avdrag.

Med det utredningsförslag som ligger om reseavdraget kan det lika gärna avskaffas och pengarna som eventuellt blir över satsas på kollektivtrafikåtgärder i lands/glesbygd. Poängen med dagens avdrag är att det finns ett tydligt element att de som inte erbjuds andra effektiva alternativ av samhället, får en liten, liten skatterabatt för sina nödvändiga jobbresor (dvs resor som krävs för att skapa den inkomst som skatten inhämtas av).

När man nu föreslår att göra den helt avståndsbaserad oavsett tillgång på alternativ faller hela den aspekten och i min åsikt faller hela rimligheten i avdraget samtidigt. Då blir det bara en liten märklig subvention för att människor ska transporteras långt.

Det känns inte hundra för mig att en person som åker pendeltåget några stationer extra (30km+) ska ha ett avdrag och den som tvingas köra bil 29km till jobbet varje dag eftersom samhället inte har tillgängliggjort något alternativ till bilen, blir helt utan.

Kostnaden för den ene för nödvändiga jobbresor är kanske 12000 kr och för den andre kanske 45000 kr och den förste får göra avdrag.
Vem sjutton pendlar 30km+ för 12 000/år??

Inte i min trakt.

Den här tråden har ju glidit iväg...
frågeställningen i trådstarten var "vad är DU beredd att göra", inte "vad tycker du att andra ska göra.

Många av svaren här handlar om vad man tycker att andra ska göra och offra.

Ingen som faktiskt vill göra något själv i vardagen?
Det bästa är nog att rösta på det parti som har bäst miljöpolitik (några studier kom väl fram till att det var v) samt engagera sig i tex Fridays for Future eller Extinction Rebellion eller någon annan modig miljöorganisatio, är nog det bästa man kan göra.

Det bästa är nog att rösta på det parti som har bäst miljöpolitik (några studier kom väl fram till att det var v) samt engagera sig i tex Fridays for Future eller Extinction Rebellion eller någon annan modig miljöorganisatio, är nog det bästa man kan göra.

Vad som är "bäst" är väl öppet för diskussion eftersom det handlar om åsikter.

Synd att V är ett helt omöjligt parti i så många frågor.

Som sagt, några studier visade det, så vitt jag minns. Kriterierna bör ha framgått. Men jag minns inte detaljerna. Jag vill dock minnas att även Fi kom väl ut. Mp i nivå med s, tror jag. (Fritt ur minnet.)

Den här tråden har ju glidit iväg...
frågeställningen i trådstarten var "vad är DU beredd att göra", inte "vad tycker du att andra ska göra.

Många av svaren här handlar om vad man tycker att andra ska göra och offra.

Ingen som faktiskt vill göra något själv i vardagen?

Problematiskt eftersom det man gör själv är helt försumbart och inte spelar någon roll för utsläppen. Det är vad den stora massan gör som får effekt.

Problematiskt eftersom det man gör själv är helt försumbart och inte spelar någon roll för utsläppen. Det är vad den stora massan gör som får effekt.
Den stora massan består av individer som du och jag, resonerar man som du gör händer inte ett skit utan alla behöver göra vad de kan för att bidra, inte skita i allt och tycka att det är någon annans ansvar. :banghead:

Jag/vi har redan gjort ett flertal egna val saker för miljön/klimatets skull.

Övergången till att bli KRAV-certifierad i lantbruket, är den överlägset största förändringen. Att bli KRAV-certifierad, är så mycket mer än sluta använda konstgödsel (spruta med herbicider/fungicider/pesticider har vi aldrig gjort).
Bland annat:
Det är att gå kurs och lära sig köra traktor på ett bränslesnålt sätt, samt hur/om man behöver modifiera traktorn för att köra den på RME eller HVO.
Det är att ha ett "grön el" avtal med sin elleverantör. Alltså bara vatten-el, vind-el och sol-el.
Det är att ta hänsyn till biologisk mångfald i hela sitt jordbrukande, t.ex. vad avser hur man jobbar med dränering, , vatten, fältkanter med mera.
Det är synen på djurhållningen som ska vara naturlig och ta hänsyn till djurens behov (även om jag anser att KRAV har fel på ett par punkter av detaljkaraktär).

Nästa steg för oss på gården, blir att skaffa en rätt stor solcellsanläggning. Det blir en stor investering, vi har ju gott om tak.

Vi försöker tänka resurssnålt, om jordens resurser alltså, i det mesta.

Att vi sedan länge sopsorterar, handlar ett minimum av kläder, ny inredning, ny elektronik m.m., inte flyger, som några exempel, är inget att orda om.

Den stora massan består av individer som du och jag, resonerar man som du gör händer inte ett skit utan alla behöver göra vad de kan för att bidra, inte skita i allt och tycka att det är någon annans ansvar. :banghead:

Jag har inte pratat om ansvar utan konstaterar bara att vad den enskilde individen gör för klimatet är fullständigt försumbart.

Det är därför politiska beslut behövs så att man får med sig den stora massan.

Jag har inte pratat om ansvar utan konstaterar bara att vad den enskilde individen gör för klimatet är fullständigt försumbart.

Det är därför politiska beslut behövs så att man får med sig den stora massan.
Din diktatur menar du?
Vad den enskilde individen gör, som är en del av den stora massan, har betydelse. Antingen gör man vad man kan eller så sitter man på sin häck och väntar på att andra göra något, dvs det är "någon annans" sak och du har inget som helst ansvar.

Din diktatur menar du?
Vad den enskilde individen gör, som är en del av den stora massan, har betydelse. Antingen gör man vad man kan eller så sitter man på sin häck och väntar på att andra göra något, dvs det är "någon annans" sak och du har inget som helst ansvar.

Du blandar ihop saker som inte har med varandra att göra
1) Ja, alla människor har ett personligt ansvar för klimatet som man bör ta.
2) Poängen är att det inte spelar någon roll för klimatet om du eller jag tar vårt ansvar eller inte.

Ja, det må vara jobbigt att acceptera detta faktum för vissa men det blir inte mindre sant för det.

Detta är heller inget argument för att inte agera men vi måste förstå att de här frågorna måste lösas på högsta politiska nivå globalt.

Senast ändrad:

Det är väl en sån sak man kan vara beredd att göra. Är du beredd att rösta på det mest miljövänliga partiet även om de också driver andra frågor som du har en annan åsikt kring?
Eller offrar du miljöfrågan för att du värderar de andra frågorna högre?

(Mest generellt alltså, egentligen inte riktat specifikt till dig)

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: MiniLi
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 393
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar