Men är det inte samma sak att tycka det är ok att ge upp bilen men vägra ge upp hästen eller flygresorna? Det känns som att det oftast är just bilen som det tittas snett på. Jag röstar vänster och är inte en av dom som blir förbannad på bensinpriset heller men om vi nu tänker oss ett Sverige där man verkligen tog tag i klimatkrisen så tänker jag att det antagligen skulle ingått både bilar,husdjur och flygresor samt en himla massa mer som människor i den här tråden "inte kan tänka sig att ge upp"
Om man inte har en bil men har häst och flyger utomlands varje år har man verkligen tagit tag i klimatkrisen så himla mycket mer än en person som måste köra bil till jobbet men varken har häst eller flyger? Visst finns det dom som varken har häst/bil eller flyger men läser man på detta forumet känns det inte så himla vanligt.
"Medelbilisten" i Sverige kör 1500 mil/år, om jag minns rätt.
En resa till Kanarieöarna, motsvarar CO2 utsläppen för 3500 mils bilkörning med en modern, fossildriven bensinbil. Återigen om jag minns rätt.
Om ovanstående stämmer (alltså om jag minns rätt), så kan man åka rätt mycket bil, för "klimatvärdet" av en flygresa.
Alltså är värdet för klimatet att ge upp en flygresa väldigt stor.
Påståendena att hästar skulle vara mycket kostbara ur klimatsynpunkt, har jag inte sett någon form av verkligt bra underlag för.
Odling av vallfoder av spannmålsbönder för avsalu till hästar, där alltså odlingsjorden är permanent bevuxen med "gräs" under 2-4 år, är en viktig del av växtföljden, och alltså viktigt för matproduktionen, snarare än ett alternativ till matproduktion på samma mark. Fler hästar i Sverige än idag, skulle dessutom kunna leva i stort sett helt på grovfoder. "Gräs"-bevuxen mark, binder CO2.
Permanenta beten, som används av hästar, binder även de CO2 i grässvålen.
Använder man "rätt" strömedel, så är strömedlet restprodukter från annat, alltså ett klokt resursutnyttjande.
Gödsel från hästar är ett alternativ till konstgödselanvändning i jordbruket, och/eller lämpligt för biogasproduktion, och alltså en resurs som idag tas tillvara på ett dåligt sätt.
Så klimatkostnaden för hästar torde mest hänga ihop med "konsumtion" av prylar, och många resor med hästarna i transporter samt till och från hästar som "inte bor hemma" hos ägaren, samt inte sällan en överdriven konsumtion av kraftfoder och kosttillskott.
Sammantaget, så har jag svårt att få ihop att hästhållning i sig skulle behöva vara klimatdrivande, om man bara tänker efter lite hur hästhållningen går till.