Hur anser du att det bör göras då?
Att vad ska göras?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur anser du att det bör göras då?
I demokratier skulle jag tro att framstegen sker genom att man lotsar fram miljövänliga alternativ.
Exempelvis har jag flera grannar som börjat ta tåg och buss till jobbet, trots att de i grunden är "bilmänniskor", eftersom lokaltrafiken är så bra att de vinner mycket tid varje dag på att ställa bilen och åka kollektivt till jobbet.
Så i demokratier kan man med fördel
1) Bygga ut kollektivtrafik
2) Bygga nya bostäder så att det blir bekvämt och praktiskt för folk att åka kollektivtrafik
3) Subventionera forskning och utveckling av miljövänliga alternativ. Om inte så många decennier så lär bilar drivas av främst el.
https://www.di.se/bil/elbilarna-tar-over-om-22-ar/
4) Ta fram nedbrytbara alternativ till plast
Finns hur mycket som helst på listan men man behöver hjälpa medborgarna på vägen eftersom de är bekväma.
Det förutsätter ju att resmålet finns vid allmänna kommunikationer.
Eller som i mitt all. Min 7-minutersresa in till köpområdet där det visserligen går bussar men de går in till stan. Eller exet som tar bilen in till jobbet. Dåt går det bussar - från stan. Han bor inte i stan.
Nåväl. De är väl särfall.
Men jag kan bli lite less på diskussionen. "Det är ju bara att" resonerar storstadsbon. Storstadsbon klarar sig oftast helt utan bil eller kan hyra en vid de få tilfällen den verkligen behövs.
Som infrastruktur och teknik ser ut idag så är bilen en nödvändighet för en stor del av befolkningen. Men jag vill tro att det inte är bilen i sig som är bekymret utan drivmedlen.
Och infrastrukturen.
Jag skulle teoretiskt sett kunna köpa mig en moppebil föratt åka till stan. Men vägen till stan får man inte köra moppe på. Inte heller till grannkommunem där jag jobbade senaste året.
Nu förstår jag inte.Men det vi pratade om var ju bilfria städer, jag gissar att du inte skulle ha samma problem om du parkerade i utkanten av staden?
Å andra sidan måste den som bor inom kollektivtrafiken ta hela boendekostnaden för det, åtminstone i de större städerna tror jag inte (men vet inte) att det är någon vidare bra deal faktiskt?
Varför skulle jag vilja parkera i utkanten av staden?
Enligt Hans Rosling stämmer det där inte riktigt med antal barn som föds.Jag håller med om att det ekonomiska systemet är helt åt fanders. Att rejält minska befolkningsökningen tror jag dock inte är lösningen. Kvinnor i den industriella delen av världen föder långt färre barn än kvinnor i fattigare länder. Och ändå är det vi i globala norr som har det största CO2-avtrycket per capita jämfört med utvecklingsländerna.
Fast det blir ju inte dem man jämför sig med, man jämför sig med de alternativ man har till buds.
Ta bilen hela vägen fram till jobbet = billigast men sämst för miljön.
Ta bilen till närmaste hållplats och parkera, resten kollektivt = dyrare men bättre för oss alla.
Jag har ingen perfekt lösning.
Ännu mer konstigt blir det om (utredning gjord) man ska basera reseavdraget helt på avstånd och ta bort hela elementet om man har tillgång till alternativ eller inte. Det är liksom skillnad på att bo 5 mil från jobbet längs frekventa pendeltågslinjen som tar en hela vägen fram och 5 mil från jobbet med 2 mil till närmaste hållplats med högst begränsad trafik.
Funderar faktiskt på att köpa elbil nu när det ändå är dags att byta ut lilla pendlarbilen, mest för att slippa trängselskatt men ändå.Kommer aldrig offra att köra V8 eller gammal diesel som kölar gött. Inte heller flygresor eller kött.
Har börjat köra med pappkasse, köper mycket sällan kläder
Typ det.
Reseavdraget borde tas bort helt. Folk borde jobba i närheten av bostaden.
Då var det väl inte heller hållbart. Jordar utarmades och folk drog till Amerika.Jag hoppas verkligen att tekniken ska utvecklas så att vi kan leva på en trivsam nivå - jag ser inte direkt en återgång till pre-1800-tals-förhållanden som ett önskvärt alternativ - men jag tror att teknikutvecklingen måste kombineras med att vi sansar oss lite.
Då var det väl inte heller hållbart. Jordar utarmades och folk drog till Amerika.
Lycka till med att hitta kompetent personal inom gångavstånd till varje kontor, skola, industri och lycka till med att hitta arbete i närheten av alla samhällen, byar, förorter.Reseavdraget borde tas bort helt. Folk borde jobba i närheten av bostaden.
Enligt Hans Rosling stämmer det där inte riktigt med antal barn som föds.
Lycka till med att hitta kompetent personal inom gångavstånd till varje kontor, skola, industri och lycka till med att hitta arbete i närheten av alla samhällen, byar, förorter.
Inte? Så hur ska du lösa det om det inte finns, eller att en familj inte jobbar på samma arbetsplats, tvinga dem att skiljas, tvinga den ene att säga upp sig?Finns kollektivtrafik och bil så ska inte vara några problem.
Inte? Så hur ska du lösa det om det inte finns, eller att en familj inte jobbar på samma arbetsplats, tvinga dem att skiljas, tvinga den ene att säga upp sig?
De får betala kostnaderna för resorna eller byta jobb. Inte konstigare än så.
Vi behöver verkligen komma ifrån det här transportsamhället.