I demokratier skulle jag tro att framstegen sker genom att man lotsar fram miljövänliga alternativ.

Exempelvis har jag flera grannar som börjat ta tåg och buss till jobbet, trots att de i grunden är "bilmänniskor", eftersom lokaltrafiken är så bra att de vinner mycket tid varje dag på att ställa bilen och åka kollektivt till jobbet.

Så i demokratier kan man med fördel
1) Bygga ut kollektivtrafik
2) Bygga nya bostäder så att det blir bekvämt och praktiskt för folk att åka kollektivtrafik
3) Subventionera forskning och utveckling av miljövänliga alternativ. Om inte så många decennier så lär bilar drivas av främst el.
https://www.di.se/bil/elbilarna-tar-over-om-22-ar/
4) Ta fram nedbrytbara alternativ till plast

Finns hur mycket som helst på listan men man behöver hjälpa medborgarna på vägen eftersom de är bekväma.

Jag hoppas verkligen att tekniken ska utvecklas så att vi kan leva på en trivsam nivå - jag ser inte direkt en återgång till pre-1800-tals-förhållanden som ett önskvärt alternativ - men jag tror att teknikutvecklingen måste kombineras med att vi sansar oss lite.
 
Det förutsätter ju att resmålet finns vid allmänna kommunikationer.
Eller som i mitt all. Min 7-minutersresa in till köpområdet där det visserligen går bussar men de går in till stan. Eller exet som tar bilen in till jobbet. Dåt går det bussar - från stan. Han bor inte i stan.

Nåväl. De är väl särfall.

Men jag kan bli lite less på diskussionen. "Det är ju bara att" resonerar storstadsbon. Storstadsbon klarar sig oftast helt utan bil eller kan hyra en vid de få tilfällen den verkligen behövs.

Som infrastruktur och teknik ser ut idag så är bilen en nödvändighet för en stor del av befolkningen. Men jag vill tro att det inte är bilen i sig som är bekymret utan drivmedlen.

Och infrastrukturen.
Jag skulle teoretiskt sett kunna köpa mig en moppebil föratt åka till stan. Men vägen till stan får man inte köra moppe på. Inte heller till grannkommunem där jag jobbade senaste året.

Åtminstone jag diskuterade bilfria städer - om resmålet ligger i stan så känns det rimligt att det också ligger i någorlunda anslutning till kollektivtrafik, ligger det inte i stan så var det inte vad jag diskuterade.

Sedan är det som @Görel säger inte så att städernas kollektivtrafik är optimalt utformad, men det är ju något som kan förändras tänker jag.
 
Men det vi pratade om var ju bilfria städer, jag gissar att du inte skulle ha samma problem om du parkerade i utkanten av staden?
Nu förstår jag inte.
Jag skulle kunna gå (promenera) från mitt hus på landet till närmsta busshållplats. Jag skulle då inte behöva använda bilen för att ta mig till kollektivtrafiken.
Problemet/hindret är turtiderna jämfört med mina arbetstider.

Varför skulle jag vilja parkera i utkanten av staden?
 
Å andra sidan måste den som bor inom kollektivtrafiken ta hela boendekostnaden för det, åtminstone i de större städerna tror jag inte (men vet inte) att det är någon vidare bra deal faktiskt?

Fast det blir ju inte dem man jämför sig med, man jämför sig med de alternativ man har till buds.

Ta bilen hela vägen fram till jobbet = billigast men sämst för miljön.
Ta bilen till närmaste hållplats och parkera, resten kollektivt = dyrare men bättre för oss alla.

Jag har ingen perfekt lösning.

Ännu mer konstigt blir det om (utredning gjord) man ska basera reseavdraget helt på avstånd och ta bort hela elementet om man har tillgång till alternativ eller inte. Det är liksom skillnad på att bo 5 mil från jobbet längs frekventa pendeltågslinjen som tar en hela vägen fram och 5 mil från jobbet med 2 mil till närmaste hållplats med högst begränsad trafik.
 
Varför skulle jag vilja parkera i utkanten av staden?

För att du inte kommer att få köra in bilen i staden, tror jag det praktiska framtida svaret blir.
För att ansluta till effektiva transporter inne i städerna som inte längre kräver enorm infrastruktur för att miljöpåverkande bilar ska kunna framföras ihop med andra trafikslag.
 
Ett exempel på hur klimatdebatten och politiken bedrivs: Findus skriver spaltmetrar om hur stor betydelse klimatfrågan har för dem, det är klimatsmarta recept, klimat- och miljöcertifierade produkter och klimatpolicys och värdegrunder i långa banor. I verkligheten struntar de fullkomligt i såväl miljö- som klimatpåverkan om de kan tjäna ytterligare någon krona på att fullständigt miljövidrigt skicka livsmedel från Sverige till Kina för att paketeras och sedan tillbaka till Sverige igen för att säljas här.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/findus-skickar-torsken-till-kina-for-att-packas/
 
Jag håller med om att det ekonomiska systemet är helt åt fanders. Att rejält minska befolkningsökningen tror jag dock inte är lösningen. Kvinnor i den industriella delen av världen föder långt färre barn än kvinnor i fattigare länder. Och ändå är det vi i globala norr som har det största CO2-avtrycket per capita jämfört med utvecklingsländerna.
Enligt Hans Rosling stämmer det där inte riktigt med antal barn som föds.
 
Fast det blir ju inte dem man jämför sig med, man jämför sig med de alternativ man har till buds.

Ta bilen hela vägen fram till jobbet = billigast men sämst för miljön.
Ta bilen till närmaste hållplats och parkera, resten kollektivt = dyrare men bättre för oss alla.

Jag har ingen perfekt lösning.

Ännu mer konstigt blir det om (utredning gjord) man ska basera reseavdraget helt på avstånd och ta bort hela elementet om man har tillgång till alternativ eller inte. Det är liksom skillnad på att bo 5 mil från jobbet längs frekventa pendeltågslinjen som tar en hela vägen fram och 5 mil från jobbet med 2 mil till närmaste hållplats med högst begränsad trafik.

Reseavdraget borde tas bort helt. Folk borde jobba i närheten av bostaden.
 
Kommer aldrig offra att köra V8 eller gammal diesel som kölar gött. Inte heller flygresor eller kött.
Har börjat köra med pappkasse, köper mycket sällan kläder
Typ det.
 
Kommer aldrig offra att köra V8 eller gammal diesel som kölar gött. Inte heller flygresor eller kött.
Har börjat köra med pappkasse, köper mycket sällan kläder
Typ det.
Funderar faktiskt på att köpa elbil nu när det ändå är dags att byta ut lilla pendlarbilen, mest för att slippa trängselskatt men ändå.
 
Reseavdraget borde tas bort helt. Folk borde jobba i närheten av bostaden.

Jag håller inte med. Jag gillar inte samhällskonsekvenserna av att ställa upp det hindret. Alls. Det är egentligen ett av mina största problem med att överhuvudtaget minska antalet persontransporter - att minska kontakterna mellan människor på olika geografiska platser är typiskt bara dåligt.

Sedan tycker jag att det är bra om människor jobbar och försörjer sig själva än att de inte gör det.
 
Jag hoppas verkligen att tekniken ska utvecklas så att vi kan leva på en trivsam nivå - jag ser inte direkt en återgång till pre-1800-tals-förhållanden som ett önskvärt alternativ - men jag tror att teknikutvecklingen måste kombineras med att vi sansar oss lite.
Då var det väl inte heller hållbart. Jordar utarmades och folk drog till Amerika.
 
Inte? Så hur ska du lösa det om det inte finns, eller att en familj inte jobbar på samma arbetsplats, tvinga dem att skiljas, tvinga den ene att säga upp sig?

De får betala kostnaderna för resorna eller byta jobb. Inte konstigare än så.

Vi behöver verkligen komma ifrån det här transportsamhället.
 
De får betala kostnaderna för resorna eller byta jobb. Inte konstigare än så.

Vi behöver verkligen komma ifrån det här transportsamhället.

Nej, vi behöver verkligen komma ifrån de här utsläppen. Fast egentligen vet jag inte vad du menar med ”transportsamhället”.

Jag gillar frihet och att staten till viss del utjämnar möjligheterna till att välja bostadsplats även om man jobbar med områden som bara kan bedrivas nära universitet och stora städer. Alternativet vore förfärligt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
680
Senast: MiniLi
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 363
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Namnförslag till gråhunds hane?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp