Det finns kollektivtrafik. I de länder där det knappt finns så bör det byggas upp.
Personen som bor på landsbygden ska ta bilen till närmaste tågstation/busstation och därifrån åka kollektivt. Vid dessa stationer ska det finns parkeringar.
Ja, visst, ja.
Tänkte inte på att detta är Buke där obekvämlighet för andra är toppen!
(nej, egentligen inte sarkastisk; det är så enkelt att bestämma hur andra ska leva, och vilka obekvämligheter som är acceptabla för andra människor)
Självklart hamnar olika personers fokus på olika delar av västvärldens livsstil.
Men på riktigt tror jag att en hel del av utsläpp skulle minskas/försvinna om vi bortskämda (på riktigt) västlänningar kunde lära oss att faktiskt bara konsumera det vi faktiskt behöver.
Och fundera över vad "behov" är till skillnad mot önskemål.
De få gånger jag är i stan, och funderar på vilka affärer som finns i centrum - eller på köpcentra så är det ju slående hur mycket som handlar om onödig konsumtion (sett till vad vi faktiskt behöver). Inredningsdetaljer. Prylar i plast, porslin/keramik, glas, textil, metall. Prylar, prylar, prylar.
För att inte tala om plast som används för att förlänga naglar, hår och annat. Och alla dessa kemikalier vi ska måla oss med eller hälla eller spraya i håret. Eller kladda in på huden.
Och kläder, kläder, kläder. Stora mängder, variation.
Enorm konsumtion.
Det var ju inte så länge sedan det rapporterades om att klädindustrin ger ett enormt klimatavtryck - inte bara i produktionen utan också i frakt.
Så: kraftigt minskning av onödig konsumtion, så kanske man kan lösa en del av persontransporterna.
Jag var med i en köpstoppstråd och var rätt duktig ett tag men har under försommaren "förfallit" en del. Där skulle jag personligen kunna bli duktigare (även om det finns ett par grejer som jag faktiskt behöver köpa eftersom det jag har är utslitet vilket det ju faktiskt blir förr eller senare). Samtidigt som det är så lätt att tänka att "men det är ju roligt att virka och jag vill ha (inte behöver, för behöver gör jag inte) ett sängöverkast och en sjal och en ny tröja och grytlappar".
Eller "jag vill ju ha den där underbart knallgula temuggen med Mulle på" fast jag behöver verkligen inte.
Jaja.
Som sagt, ta bort överkonsumtionen så har vi löst en del, faktiskt.