Skillnaden om du slänger skräp i naturen är att det märks. Så väldigt dålig jämförelse.

Problemet att få folk att offra sig för klimatet är att det i inte får någon effekt om de åker bil eller inte, flyger eller inte etc. Det blir samma miljö och klimat oavsett.

Nej, det är ju just det vetenskapen nogsamt etablerat kunskap kring. Att vi påverkar klimatet genom att släppa ut koldioxid (och andra gaser)
 
Jag ser inte att marknaden utan kraftig politisk styrning och vilja kommer att lösa den typen av problem som klimatet utgör.

Men jag ser inte heller att klimatåtgärder behöver innebära att individer får mindre frihet som var det som uttrycktes i inlägget jag besvarade. Med mer individuell frihet för fler kan vi till och med komma mycket längre, då klimatsmarta val inte blir lika fetplånboksberoende (genom kraftfull politisk styrning). Ofrihet för människor utgörs inte bara av medborgarströmlinjeformande politiska system - det finns många andra faktorer.
Det där är ju bara en fråga om vilken sorts saker du utropar som "individuell frihet".
 
Nej, det är ju just det vetenskapen nogsamt etablerat kunskap kring. Att vi påverkar klimatet genom att släppa ut koldioxid (och andra gaser)

Mänskligheten som sådan, ja men om du eller jag åker bil eller inte är sak samma för klimatet eftersom det är en försumbar mängd koldioxid.

Det är därför som politiska beslut behövs på global nivå.
 
Mänskligheten som sådan, ja men om du eller jag åker bil eller inte är sak samma för klimatet eftersom det är en försumbar mängd koldioxid.

Det är därför som politiska beslut behövs på global nivå.

Konflikten mellan klimatmässigt positiva individuella val och globala politiska beslut uppstår bara om man anser att det räcker med det ena eller andra, eller att de står emot varandra. Jag anser att båda är helt nödvändiga och att de göder varandra i en positiv spiral.

Om politiker är väldigt tydliga blir det enklare att göra mer rätt.
 
Fast det där resonemanget är ju 'någonannanism' i sin värsta form. Så länge man använder det så är problemet olösligt eftersom det då aldrig kan bli några beslut på global nivå.

Jag tycker inte att man ska åka bil och åker inte bil själv. Jag bara säger fakta vilket är att vare sig du eller jag åker bil så får det inga konsekvenser på klimatet ändå.

Med nuvarande teknik ser det omöjligt ut att få ner växthusgaserna till vad forskarna anser är acceptabla nivåer, ja.
 
Nu gällde frågan balplast. Självklart blir drt ytterligare lite plastskräp för varje ny plasprodukt.
Varför så benägen att se grandet i en av dina grannars öga, men inte bjälken i någon annan av grannarnas öga?

"Balplastskräp" (små bitar av balplast som är på rymmen) tas inte upp som ett av de stora nedskräpningsproblemen i någon instans, även om det nämns att det kan se skräpigt ut/att disciplinen borde vara bättre, och att småbitar av balplast till slut blir mikroplast i vattendragen...

Naturligtvis så ska det inte förekomma att man slarvar med balplasten.
Precis som det inte ska förekomma att man slarvar med hanteringen av bränsle, kemikalier eller något annat som är miljöfarligt.

Konstgräsplanerna är ett reellt problem, så vitt jag förstår är det den största källan för spridning av mikroplaster vi har i Sverige, näst efter bil- och lastbilsdäck.

https://www.naturvardsverket.se/Sto...nstgrasplaner/Konstgrasplaners-miljopaverkan/

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2017/01/konstgras-samre-for-bade-fotbollsfans-och-miljo

Här har vi alltså en genuint onödig användning av plast i mycket stor skala.

Det finns i huvudsak två anledningar till att det anläggs konstgräsplaner: den ena att förlänga säsongen för fotbollsspel, och den andra att det är en prestigegrej för kommunerna att kunna erbjuda "året-runt" spel för den närmast helig förklarade fotbollen.

Fotbollen står alltså över allt vad miljö- och klimatarbete heter.
 
Jag tycker inte att man ska åka bil och åker inte bil själv. Jag bara säger fakta vilket är att vare sig du eller jag åker bil så får det inga konsekvenser på klimatet ändå.

Med nuvarande teknik ser det omöjligt ut att få ner växthusgaserna till vad forskarna anser är acceptabla nivåer, ja.
Menar du, att du därför aldrig besöker platser dit man inte kan ta sig annat än med bil? Någonsin?

Du åker alltså endast tåg, spårvagn, tunnelbana och buss? Och kanske cyklar rimligt långa sträckor?

Det innebär alltså att 80 % eller så av Sverige är en vit fläck för dig, så tråkigt för dig, det finns ju så mycket att se och uppleva.
 
Menar du, att du därför aldrig besöker platser dit man inte kan ta sig annat än med bil? Någonsin?

Du åker alltså endast tåg, spårvagn, tunnelbana och buss? Och kanske cyklar rimligt långa sträckor?

Det innebär alltså att 80 % eller så av Sverige är en vit fläck för dig, så tråkigt för dig, det finns ju så mycket att se och uppleva.

Finns så många ställen i Sverige att besöka med kollektivtrafik att du omöjligt kan lyckas se alla dessa platser under din livstid. Därav faller ditt argument väldigt platt.

Folk har inte bil för att de ska kunna se mer av Sverige utan för att det är bekvämt.
 
Varför så benägen att se grandet i en av dina grannars öga, men inte bjälken i någon annan av grannarnas öga?

"Balplastskräp" (små bitar av balplast som är på rymmen) tas inte upp som ett av de stora nedskräpningsproblemen i någon instans, även om det nämns att det kan se skräpigt ut/att disciplinen borde vara bättre, och att småbitar av balplast till slut blir mikroplast i vattendragen...

Naturligtvis så ska det inte förekomma att man slarvar med balplasten.
Precis som det inte ska förekomma att man slarvar med hanteringen av bränsle, kemikalier eller något annat som är miljöfarligt.

Konstgräsplanerna är ett reellt problem, så vitt jag förstår är det den största källan för spridning av mikroplaster vi har i Sverige, näst efter bil- och lastbilsdäck.

https://www.naturvardsverket.se/Sto...nstgrasplaner/Konstgrasplaners-miljopaverkan/

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2017/01/konstgras-samre-for-bade-fotbollsfans-och-miljo

Här har vi alltså en genuint onödig användning av plast i mycket stor skala.

Det finns i huvudsak två anledningar till att det anläggs konstgräsplaner: den ena att förlänga säsongen för fotbollsspel, och den andra att det är en prestigegrej för kommunerna att kunna erbjuda "året-runt" spel för den närmast helig förklarade fotbollen.

Fotbollen står alltså över allt vad miljö- och klimatarbete heter.
Det handlar varken om bjälke eller grand. Det handlar om balplast, vilket i sin tur inte direkt handlar om klimatet och därför undviker jag fördjupning och utläggningar.

Oavsett hur det är med alla andra plastgrejer, så ökar balplasten synligt (och därmed även osynligt) mängden plastskräp i odlingslandskapen (och därmed även i sjöar och hav).
 
Finns så många ställen i Sverige att besöka med kollektivtrafik att du omöjligt kan lyckas se alla dessa platser under din livstid. Därav faller ditt argument väldigt platt.

Folk har inte bil för att de ska kunna se mer av Sverige utan för att det är bekvämt.
Jag vet inte vilken sten du bor under, men nog hinner man besöka mycket av Sverige, om man vill.

Tätorter kan besökas med kollektivtrafik. Det handlar alltså om typ 10 % av Sveriges yta.

Resten vill du alltså inte se.
 
Menar du, att du därför aldrig besöker platser dit man inte kan ta sig annat än med bil? Någonsin?

Du åker alltså endast tåg, spårvagn, tunnelbana och buss? Och kanske cyklar rimligt långa sträckor?

Det innebär alltså att 80 % eller så av Sverige är en vit fläck för dig, så tråkigt för dig, det finns ju så mycket att se och uppleva.
Jag har nog inte i vuxen ålder åkt bil till nya platser i Sverige en enda gång, tror jag. Eller jo, till olika stall inom 30 km från hemmet.

Men utflykter och resor för att se mig om, har jag vad jag kan minnas aldrig gjort med bil. Det har inte hindrat mig från att besöka platser över hela landet.

Idag ska jag iväg på veckans andra resa till en ny plats, längre bort än 30 km, med tåg och cykel.

Detsamma gäller platser utanför landet. Nu håller jag på att lära mig att få ihop sådana resor utan flyg, särskilt jobbresorna. (80% av mina utlandsresor är jobbresor.)
 
Det handlar varken om bjälke eller grand. Det handlar om balplast, vilket i sin tur inte direkt handlar om klimatet och därför undviker jag fördjupning och utläggningar.

Oavsett hur det är med alla andra plastgrejer, så ökar balplasten synligt (och därmed även osynligt) mängden plastskräp i odlingslandskapen (och därmed även i sjöar och hav).

Har du siffror eller något annat konkret, som visar på att balplasten är ett reellt större eller lika stort problem som sådant som plastdunkar, plastflaskor, engångsplast runt tidningar, plastleksaker, ej återvunna PET-flaskor eller, för den delen konstgräsplaner?

Är du ens medveten om att konstgräsplaner "dressas" med mald plast många gånger per år?

Att du inte gillar svenskt lantbruk, vet vi sedan gammalt i flera trådar.
 
Jag har nog inte i vuxen ålder åkt bil till nya platser i Sverige en enda gång, tror jag. Eller jo, till olika stall inom 30 km från hemmet.

Men utflykter och resor för att se mig om, har jag vad jag kan minnas aldrig gjort med bil. Det har inte hindrat mig från att besöka platser över hela landet.

Idag ska jag iväg på veckans andra resa till en ny plats, längre bort än 30 km, med tåg och cykel.

Detsamma gäller platser utanför landet. Nu håller jag på att lära mig att få ihop sådana resor utan flyg, särskilt jobbresorna. (80% av mina utlandsresor är jobbresor.)
Då är det mest synd om dig, som inte vill lära dig nya saker, eller se nya platser.
 
Har du siffror eller något annat konkret, som visar på att balplasten är ett reellt större eller lika stort problem som sådant som plastdunkar, plastflaskor, engångsplast runt tidningar, plastleksaker, ej återvunna PET-flaskor eller, för den delen konstgräsplaner?

Är du ens medveten om att konstgräsplaner "dressas" med mald plast många gånger per år?

Att du inte gillar svenskt lantbruk, vet vi sedan gammalt i flera trådar.
Nej. Det har jag inte. Jag påstår inte heller att balplasten skulle vara värst.
 
Jag tycker inte att man ska åka bil och åker inte bil själv. Jag bara säger fakta vilket är att vare sig du eller jag åker bil så får det inga konsekvenser på klimatet ändå.

Med nuvarande teknik ser det omöjligt ut att få ner växthusgaserna till vad forskarna anser är acceptabla nivåer, ja.
Strutsmentalitet och någon annans problem, oklart vem denne någon är.
 
Det innebär alltså att 80 % eller så av Sverige är en vit fläck för dig, så tråkigt för dig, det finns ju så mycket att se och uppleva.

Då är det mest synd om dig, som inte vill lära dig nya saker, eller se nya platser.

Men alltså, här kommer @Khasa in o skriver att hon inte har bil, och det i en tråd om klimatet och vad man är villig att offra och så är det inte bra??

Är det tråkigt för den person då, synd för den som inte vill lära sig nya saker, ?

Jättemärkligt, jag trivs bäst hemma jag åker aldrig någonstans och det är väl bra om vi är så många som möjligt utan att det ska raljeras?
 
Med nuvarande teknik ser det omöjligt ut att få ner växthusgaserna till vad forskarna anser är acceptabla nivåer, ja.

Jag håller helt med . Det man ska tänka på också är att den teknik som många väntar på är också kostsam för miljön att framställa, både resurs och växthusgaser, det är liksom inte "gratis" bara för att produkten är snällare mot miljön när den är tillverkad.
 
Men alltså, här kommer @Khasa in o skriver att hon inte har bil, och det i en tråd om klimatet och vad man är villig att offra och så är det inte bra??

Är det tråkigt för den person då, synd för den som inte vill lära sig nya saker, ?

Jättemärkligt, jag trivs bäst hemma jag åker aldrig någonstans och det är väl bra om vi är så många som möjligt utan att det ska raljeras?

Jag tror det beror på att många känner sig attackerade kring detta om klimatet även om man inte attackerar dem. Vissa har dessutom någon tävling om vem som gör mest och känner sig då sämre till mods när de märker att någon gör mer.

Jag är man förövrigt och tar skogselitens åsikt med ro. Det är helt ok att anse att man missar mycket sevärt om man inte kör bil. För egen del anser jag att det är en enkel väg mot bättre hälsa eftersom du i regel tar fler steg per dag om du åker kollektivt än om du åker bil.
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
760
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
5 176
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 610
Senast: Roxy
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 334
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp