Jag tycker det är väldigt olika i olika områden. Vissa områden har många bussar och satsar på det.
Jag tycker inte att det stämmer att man bara kommer till 10 % av ytan eller säga att man inte vill se nya platser för att man inte reser med bil. Då tror jag inte att man har undersökt saken.
Jag vet inte hur noggrannt du undersökt saken, men bristen på kollektivtrafik är ett reellt problem, samtidigt som det är orealistikst att anta, att varje by, varje permanent bebott hus skulle ha tidtabellsbaserad kollektivtrafik.
Eftersom jag bor i gränslandet mellan Sörmland och Östergötland, så är jag rätt bekant med hur mycket, eller snarare lite, kollektivtrafik det finns i västra Sörmland och norra Östergötland.
Det är t.ex. så att det finns enstaka busslinjer, som går längs huvudvägarna, och som har en tur eller två på morgonen, och likadant på eftermiddag kväll. Och så finns det skolbussar, som vem som helst kan få åka med "i mån av plats".
Men de där busslinjerna, går ju endast längs huvudvägarna, så allt som inte är "huvudväg" är utan kollektivtrafik, och det är många mil och stora ytor, som saknar förbindelse.
Dessutom så lider busslinjerna och naturligtvis tågen, av "cykelhjulsproblemet", alltså brist på tvärförbindelser, man kan nästan bara åka in till/ut från centralorten. Det är väldigt marigt att åka, låt säga mellan Vingåker och Eskilstuna, utan först byta buss eller tåg i Katrineholm eller Flen, samtidigt som det finns hyggliga (gen-)vägar, att åka bil mellan orterna på.
Det är dessutom i det närmaste omöjligt, att kollektivt ta sig mellan orter som ligger på var sin sida om länsgränsen, trots att det är måttliga avstånd i mil räknat.
Vill man åka kollektivt mellan Vingåker och Finspång t.ex, vilket är en resa på ca 5 mil (tar ca 45-50 minuter) närmaste väg med bil (bra landsväg), så behöver man först ta buss till Katrineholm, där ta tåget till Norrköping, för att sedan ta en buss till Finspångs tätort, en resa som tar uppåt 2, 5 timmar, med riktig tur så passar tidtabellerna bättre och då kanske man kan komma fram på under 2 timmar. Om man då ska till, eller kommer från en plats någon mil utanför respektive tätort, så är det ytterligare en buss som gäller, om det nu ens finns en buss alls som går dit man verkligen ska (inom någon kilometer).
Och så har vi de där bussarna, som går mellan större tätorter, och som inte stannar på många, många mil av landsbygd...Snabbbussar kallas de, och är väldigt frustrerande för dem som bor nära dessa busslinjer.
De trafikeras nämligen inte av några andra bussar som verkligen stannar alls i många fall, och politiker och tjänstemän tittar på sina linjekartor, när lokalbefolkningen längs snabb-busslinjen efterfrågar kollektivtrafik, och påstår att "det finns redan kollektivtrafik längs den vägen"...
Så kontentan är att det är glest, både geografiskt och tidsmässigt med kollektivtrafiken, så motbevisa mig gärna, med konkreta exempel.