Om du vet det och vet att jag vet det, hur kan du då göra denna tolkning? Eller påstå att du gör denna tolkning?
"Men min tolkning var att du ser det mer eller mindre som avgörande att göra det inom SKK/FCI eftersom deras utvärderingsverktyg för mentalitet är mer eller mindre outbytbara."
Det är helt orimligt att lägga över ansvar på andra när det gäller att inse att du inte menar det du skriver. I synnerhet inte när det gäller anklagelser.
Jag har provar igen:
BHP ger inte mycket i jämförelse med att titta på ännu fler nyanser vilket är helt nödvändigt, särskilt om du avlar med större diversitet.
Jag tror du förstår det men du är ändå helt fast i att det är BHP som ska användas.
Jag tror helt enkelt inte att man kan bli så "blind" på annat sätt än om man idealiserar ett visst system, underkastar sig en viss auktoritet.
Jag är den av oss som har direkt erfarenhet av att planera och genomföra avel. Jag är den som har erfarenhet av att göra det med stor diversitet och ändå rackar du ner på de verktyg jag om och om igen säger hjälpt och hjälper mig i det arbetet.
Det är OLOGISKT.
Jag kopplar det till hur folk som är med i en sekt resonerar.
Därför har jag tolkat det så,
Jag äger min tolkning.
Det är inte samma sak som att det inte ligger något i det DU säger. Du kan mycket väl vara kritisk mot SKK också.
Jag menar vad jag skriver och jag har gjort många försök, så även här, att förklara hur jag resonerar.
Jag tycker inte jag är i närheten av att fultolka dig såsom du gör med mig.
Men jag tolkar dig såklart!
För mig är det uppenbart att du (och andra med dig) har problem med att jag tar saken i egna händer.
Du skrev någonstans att jag "tror jag vet allt" och "Ska kliva ner från min höga häst".
Eh....är det konstigt om jag är den av oss som har mest erfarenhet av avel och framförallt att avla med stor diversitet?
Ditt (och ännu mer vissa andras) resonemang är mer eller mindre som ni vet bättre än mig hur man bör göra för att göra det jag gör.
Jag säger om och om igen "Det fungerar", "Det här sättet fungerar för att uppnå mål under de omständigheter jag avlar (stor diversitet, utanför SKK osv" för att berätta att det går och berätta HUR det går (för det GÅR uppenbarligen).
Det är ju en förening som utrotar raser. Det är viktigt att vara så oberoende som det går.
Och på riktigt....jag skulle inte få ut hälften av att göras BPH.
Jag har korat hundar som knappt kunde åka T-bana om det var halvfullt med folk i vagnen.
Jättebra resultat fick jag på hundar som jag fick ha en hel jävla ritual kring ifall jag skulle kunna ra hem folk!!
Hundar som krävde miljöträning livet ut.
Fina meriter, fint på papper...jag tränade hundarna för att klara det och jag är inte ensam om det.
Sen ville jag göra saker på riktigt!
Och ja, i Sverige finns jantelagen.
Men jag struntar i den.
Och därav upplevs det som att jag sitter på höga hästar.
Men det är bara så enkelt att olika människor har gjort olika saker i livet, vi är bra på olika saker!
Men ni menar om och om igen att ni vet hur JAG bör göra om jag ska göra det jag redan har gjort och fortsätter göra.
Det är inte logiskt...och det är därför jag upplever det som att många av er är mer eller mindre som i en sekt.
Men jag hör vad du säger, du tycker att aveln ska ske utanför SKK men att man ska använda SKKs/SBKs utvärderingsverktyg.
Ok!
Jag ska försöka ta in det, att det är så du skulle gjort!
Det var i princip så jag tänkte de första åren också, men sen såg jag ju hur mycket jag fick ut av det andra och insåg att det inte skulle vara värt alls.
det enda det skulle ge mig nu är att det skulle se rätt ut. Det skulle vara den enda behållningen i jämförelse med hur jag gör nu.
För mig som inte vart inne i detta på länge ter det sig fullkomligt ologiskt att välja något för att det ser rätt /bra ut när jag vet att det finns mer effektiva vägar.