Klimateriemoppe?

M

mulis

Hejsan, jag har en rookiefråga. Jag funderar på att köpa en islänning att ha som familjehäst. Jag har bara erfarenhet av turridningsislänningar. Är det tokigt att köpa en islänning då, med tanke på att jag inte kan rida gångartsridning?

Vettig prisnivå?

Eller rekomenderar ni mig att köpa en annan ras med tanke på alla exemhästar och spatthästar? Har blivit lite tveksam nu när jag har följt debatten här?

Sv: Klimateriemoppe?

mulis skrev:
Hejsan, jag har en rookiefråga. Jag funderar på att köpa en islänning att ha som familjehäst. Jag har bara erfarenhet av turridningsislänningar. Är det tokigt att köpa en islänning då, med tanke på att jag inte kan rida gångartsridning?

Vettig prisnivå?

Eller rekomenderar ni mig att köpa en annan ras med tanke på alla exemhästar och spatthästar? Har blivit lite tveksam nu när jag har följt debatten här?

Naturligtvis ska du köpa en islandshäst om det är den rasen du vill ha!
Turridningshästar kan det ju vara en merit att ha ridit ;) . Klimakteriemoppe...det kan ju också betyda en hel del. Känner de som köpt HD i klimakteriet...så det är väl också en slags klimakteriemoppe..?
Gissar dock att du lägger in en annan betydelse i "klimakteriemoppe" och om det är som så att du vill ha en lugn och söt liten pålle så är det kanske fel med en islandshäst.
Men det FINNS ju sådana islandshästar med. Snälla, söta och lugna (och hyfsat lättridna) alltså. Fast de är nog inte så lätta att få tag på!

Senast ändrad:

mulis skrev:
Vettig prisnivå?

Glömde detta med priset...eftersom jag inte riktigt vet vad du vill ha för sorts häst så är det svårt att svara på vilket pris den hästen skulle betinga.
SKa du ha en lugn familjehäst som är frisk och relativt lättriden så kostar det en rejäl slant. Kan du tänka dig att ta hand om en häst med ex vis eksem så finns de som säljer eksenhästar lite billigare (likadant med spatt) och ibland t o m mycket billigare. Men det är dyrt (inte bara pengamässigt) att ta hand om en eksemhäst.

Min fundering blir ju raskt denna, och den grundar sig i överskriften på tråden. Vad tror du att en islandshäst är egentligen?

Till saken hör att det man träffar på i turridning är inte att jämföra med vissa privata hästar, så bilden därifrån kan du snabbt glömma.

En islandshäst är ingen klimakteriemoppe som många tycks tro, det är visserligen en liten men robust häst rent kroppsligt. Mentalt kan den ha allt från knähund till vulkanutbrott, och det är precis det som gör rasen så rolig och inspererande men samtidigt svår för vissa.

Den är också mentalt stark, att ta över en människa är i många fall ingen konst för den om man inte ser upp. Och det är precis vad som sker i många fall, just därför att man har fått den uppfattningen att hästen är så söt och gullig. Man har helt enkelt inte sett signalerna, och sen dyker problemen upp.

Gångarter varar inte för evigt utan träning, dvs du kan köpa en häst med rena gångarter men det finns inget som talar för att det skall hålla sig rena. En sådan häst som bibehåller sina gångarter oavsett vad ryttaren gör, den pållen får man räkna med att betala för.

En normalbegåvad islänning (valack), med gångarterna på plats vid köp. Eksem och spatt befriad vid köpetillfället, klarar kurser och lättare klasser möjligen något upp i öppen klass. 45-50000. Med normalbegåvad menas, grundriden, att kunna flytta sig för skänkel samt förstå och ta emot ryttarens hjälper.

"Klimakteriemoppe" är ju vad många skämtsamt kallar islänningar. Tycker att det är ett rätt kul namn.
Jag har en häst nu men den passar inte som barnhäst så jag har börjat fundera på något mer barnvänligt.

En generellt bra barnhäst är inte en islandshäst, däremot fungerar den fint under överinseende av vuxna som hanterar och fostrar hästen. Orsak: de flesta inte alla vuxna kan sätta gränser, det kan inte barn. Därför är rasen i grunden ingen bra barnhäst, men vissa hästar fungerar ändå fint med barn om hanteringen inte sköts av dessa. Visserligen en liten häst, men många gånger med en vilja av järn och en envishet som kan sakna motstycke.

Detta är på både gott och ont, det måste man komma ihåg.

köpte själv en moppe efter 25 års uppehåll med ridning.
eksemhäst som endast gick i grisepass och inte gick att fånga i hagen eller sätta träns på, inte den bästa kombinationen kanske.
nu har jag en snäll klok valack som inte är rädd för någonting samt trevliga gångarter. :love:
men det är inte något man har automatiskt.
fick jobba hårt med att få bort grisepassen.
när jag haft honom ett halvår testade han mig, jag märkte det inte först eftersom dom börjar testa litegrann för att sedan öka på testandet.
det slutade med att jag inte kunde sitta upp han kastade sig åt sidan och verkade jätterädd för mig.
fick hjälp med detta och har sedan inte haft några problem med vem som bestämmer i slutändan.
han har lärt mig jättemycket bla att man kommer längst med beröm. vi trivs bra ihop nu, litar på varann och delar på bestämmandet.
hade jag varit en ängslig ryttare så vet jag inte var det hade slutat han hade nog tagit över direkt och blivit farlig att rida.
kontentan av det hela det kan bli flipp eller flopp beroende på en själv, samt att att man tar emot hjälp om det kör ihop sig.
islandshästar är vana att ta kommando om ryttaren verkar osäker.det betyder inte att man skall ryta och slå utan att man vet vad man håller på med.

Boj skrev:
En generellt bra barnhäst är inte en islandshäst, däremot fungerar den fint under överinseende av vuxna som hanterar och fostrar hästen. Orsak: de flesta inte alla vuxna kan sätta gränser, det kan inte barn. Därför är rasen i grunden ingen bra barnhäst, men vissa hästar fungerar ändå fint med barn om hanteringen inte sköts av dessa. Visserligen en liten häst, men många gånger med en vilja av järn och en envishet som kan sakna motstycke.

Detta är på både gott och ont, det måste man komma ihåg.

Så sant så sant, men skulle vilja tillägga- INGA HÄSTAR ÄR BARNHÄSTAR-så länge ingen förståndig vuxen finns inblandad. Att islandshästen skulle vara värre har jag svårt att förstå, men heller inte bättre. Som vanligt så beror det på individen

De är små och lurviga och har ofta kanonpsyke. Men det innebär inte att de passar som gosedjur till barnen. Tvärtom - en islandshäst tar lätt över utan en fast hand och hästvett hos sin ledare. Turridningshästarna kan du inte jämföra med - de framstår som ett under av lugn, tack vare att de alltid har flocken omkring sig.

Håller alltså med Boj i allt. Och om du själv inte är intresserad av gångartsridning är islandshäst inget alternativ. Tränar du inte gångarterna får du lätt en häst med rätt ohälsosamt rörelsemönster.

mandalaki? Varför är du alltid så sur mot mig?
Jag har fått sura svar från dig på Senior rätt ofta.

Jag skrev "familjehäst". Inget om gosedjur till barnet.

Då har du missförstått mig - vad gäller den här diskussionen, i alla fall. Vad just du och jag diskuterat på Senior kommer jag inte ihåg :confused:. Om jag varit sur där beror det isåfall på att jag surnat till på din åsikt, inte på dig.

När jag skrev gosedjur var det som motsättning till "små och lurviga", inte till familjehäst. Det är lätt att tro att de där lurviga är förklädda änglar, men då skiter man sig lätt i näven. Det var bara det jag menade.

Om jag håller mig till familjehästar så tror jag att det finns individer bland islandshästar som kan kallas det - men bara under inflytande av kompetenta vuxna.

Varför skulle inte ett barn klara en isis?
Jag känner flera som är 12-14 som har en egen isis som bara de tar hand om, och de är inga monsterhästar för det. Det handlar nog mer om hur ansvarsfull och duktig man är, inte bara med isisar, utan med ALLA hästar.

Jag känner också flera som har islandshäst i den åldern, mina egna barn för den sakens skull.
Det är inga monsterhästar, men vet när de kan utnyttja ryttaren/ägaren.

Att det går bra för många är inte att sticka under stolen med, men då glömmer man lätt bort dessa som det har gått mindre bra för. Ska vi prata om dom, där hästarna har blivit riktiga problemhästar och då det sällan har varit ägarnas/barnens fel utan det är fel i skallen på hästen. :angel:

Varför det inte alltid går så väl beror helt enkelt på att hästen är starkare mentalt, och utnyttjar också det om chansen ges.
I övrigt anser jag i likhet med andra, det finns inga barnhästar.
Bara trevliga hästar som hanteras av vuxna, men rids ofta av barn.

Men det är inte ovanligt att de som konverterat från stora bruna och till islänning, får sig en mindre chock. Bekanta till mig red/ägde tidigare halvblod, och dessa tillhörde inte barnhästtypen. Skaffade en egen islänning, typ familje häst. Hon tyckte den var tvär het och hann inte med i växlingarna med gångarterna, hästen hade tom en period där den hade tagit över som ledare. ;)

Senast ändrad:

Jo, men så kan det ju bli med de flesta hästar oavsett ras om du inte kan visa att det är du som är ledaren. Visst, det finns inga barnhästar, men vad är en sk "barnhäst" och vad är en "vuxenhäst" vart går gränsen i ålder på barnet? Är det vid 12? Över det så kan man hantera vuxenhästarna och under det så kan man inte lr vadå?

[ men vad är en sk "barnhäst" och vad är en "vuxenhäst" vart går gränsen i ålder på barnet? Är det vid 12? Över det så kan man hantera vuxenhästarna och under det så kan man inte lr vadå?

Det kan man inte svara på direkt, för jag tror det har med erfarenhet av rasen att göra. Min tjejer 13 och 16 år fixar det ganska bra, den yngre har kanske lite mer problem än den äldre men så har hon ridit mycket kortare tid också.

Jag hade en vuxen medryttare, henne lattja pållen runt med så det stod hejdanes till. Han tog sig sen friheten att försöka med samma sak mot mig, men se den gubben gick inte. Då pratar vi om en häst med som är verkligen bussig, likafullt så tog han succesivt över även en vuxen människa.

Det har nog mer med erfarenhet att göra, därför där problemet har synts tydligast är just vid de som har haft mindre eller ingen erfarenhet från rasen.

Ja, det var det jag ville få sagt, att det handlar om erfarenhet, inte ålder :)

det finns ju så många olika typer av isiar när det gäller kynnet.
sega tröga som tenderar att bli ännu trögare utan rätt ryttare.
pigga glada unghästar som blir helt nippriga och rädda för det mesta med en ängslig ryttare.
när man läser annonser så har de flesta saluhästar
tävlings potensial=
pigg häst eller kanske övertro till hästens gångarter av säljaren.
visst finns det isisar som klarar det här med barn och rädda tanter men dom är få och måste ridas till ibland.
att lära sig rida gångarter kan ju göra på kurser, alla har vi ju varit nybörjare.
tyvärr köper nog dom flesta " fel häst". man behöver en volvo kombi och köper sedan en ferrari som är svårkörd och dyr att meka när den inte fungerar.
tycker när det gäller att köpa häst gäller samma regel för alla raser.
häst och ridkunskap. brister man själv på någon punkt gäller det att ta hjälp samt stå i ett bra stall där hästen mår bra medan man bättrar på sina kunskaper.
när jag red ponny ( inte ridskola) i min ungdom var alla hästar i stallet stabila hästar som fungerade i alla lägen precis som islandshästen. alla hästarna gick ute tillsammans hela dagarna halvblod, araber, russ, connemara mm täcken var inte uppfunna på den tiden inte senskydd heller. friska sunda hästar, finns det sådana
hästar idag eller är det bara islandshästen som får vara häst. det låter provokativt men jag bor i ett av sveriges hästtätaste område och där finns det inte många sådana hästar.
kan det vara en av anledningarna till att många tror att islandshästen är en så bra häst.
lung och trygg av att få vara häst.
att den sedan har en enorm vilja är det inte många som funderar på.

Tack för era svar. Jag läser allt med stort intresse!

Jag trodde att det fanns en hel del islänningar som enbart hade tre gångarter men det är ju uppenbarligen en missuppfattning av mig.

Ok, om jag köper en islänning så vill jag ju självklart rida lektioner och utvecklas, så gör jag ju idag med min nuvarande häst. Min fråga var mer om det är dumt att köpa en islänning om man inte har tränat gångartsridning INNAN köpet.

Jag skulle nog rekommendera att rida lektion först innan eget köp, gångarter är knepigare än vad man kan tro många gånger. 4 eller 5 växlar kvittar egentligen, knepigheten ligger i att växlarna inte finns på samma ställe på olika hästar. Därfär tro jag det skulle underlätta för dig att först söka upp ett ställe med lektionsridning, utifrån det ta hjälp och söka häst som kan komma att passa era behov.
Då finns det ofta människor i sin närhet som sett dig rida, och vet vilka kunskaper du besitter.

Kynnet för mig = lynne, och den skall ej förväxlas med vilja/spirit.
Men här kan kombinationen bli bra eller dålig.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar