Sv: Klimateriemoppe?
köpte själv en moppe efter 25 års uppehåll med ridning.
eksemhäst som endast gick i grisepass och inte gick att fånga i hagen eller sätta träns på, inte den bästa kombinationen kanske.
nu har jag en snäll klok valack som inte är rädd för någonting samt trevliga gångarter.
men det är inte något man har automatiskt.
fick jobba hårt med att få bort grisepassen.
när jag haft honom ett halvår testade han mig, jag märkte det inte först eftersom dom börjar testa litegrann för att sedan öka på testandet.
det slutade med att jag inte kunde sitta upp han kastade sig åt sidan och verkade jätterädd för mig.
fick hjälp med detta och har sedan inte haft några problem med vem som bestämmer i slutändan.
han har lärt mig jättemycket bla att man kommer längst med beröm. vi trivs bra ihop nu, litar på varann och delar på bestämmandet.
hade jag varit en ängslig ryttare så vet jag inte var det hade slutat han hade nog tagit över direkt och blivit farlig att rida.
kontentan av det hela det kan bli flipp eller flopp beroende på en själv, samt att att man tar emot hjälp om det kör ihop sig.
islandshästar är vana att ta kommando om ryttaren verkar osäker.det betyder inte att man skall ryta och slå utan att man vet vad man håller på med.