Klimateriemoppe?

Sv: Klimateriemoppe?

nu är nog inte alla lektionshästar bra på någon gångart i trång paddock.
gick på lektioner ca 1,5 år.
det var mestadels grisepass för alla ryttare.
få av hästarna kunde trava eller tölta i paddock tillsammans med 7 andra hästar.
fick man väl trav eller tölt så kunde man ge sig den på att den framför saktade av från grisepass för att rätta till gångarten.
det var först när jag fick egen häst som han lärde mig att tölta.
försök att hitta någon välriden privathäst så att du får känna hur det känns med gångartena.
sen är ju gångartena färskvara och kan variera från dag till dag samt beroende på ridsällskapet.
pigg glad häst ger mer tölt än en som vill gå hem slappa. det gäller min i allafall.

orientalkatten skrev:
.
det var först när jag fick egen häst som han lärde mig att tölta.
försök att hitta någon välriden privathäst så att du får känna hur det känns med gångartena.
sen är ju gångartena färskvara och kan variera från dag till dag samt beroende på ridsällskapet.
pigg glad häst ger mer tölt än en som vill gå hem slappa. det gäller min i allafall.

Håller med helt och hållet :banana: Alla hästar är så olika och även om man lyckas lära sig tölta på ridskola, och får bra instruktioner, så måste man ofta kämpa med gångarterna när man väl köper en egen. Har man oturen att rida på en sämre ridskola med isisar kanske man tom lägger sig till med fel sätt att rida isisar och får sedan reparera skadan under lång tid. Om man nu ändå bestämt sig för att man vill köpa en isis och har tidigare erfrenhet av hästar, så tycker jag att man ska lägga pengar på en egen PÅlle/pålla som man sedan kan ta privatlektioner med för att få lära sig de specifika gångarterna. I bland känns det som att det finns en tendens på detta forum att man ska gå igenom minst 5 år på ridskola och sedan 5 år som medryttare innan man är så pass skicklig att man ska få tillåtelse att köpa en egen :o

josse skrev:
I bland känns det som att det finns en tendens på detta forum att man ska gå igenom minst 5 år på ridskola och sedan 5 år som medryttare innan man är så pass skicklig att man ska få tillåtelse att köpa en egen :o

Fast det finns en annan poäng med att vara medryttare först. Mina medryttarpållar har räddat MÅNGA "nyintresserade" som trodde de ville ha en egen häst från att göra ett misstag...

Jag menar, de flesta tröttnar faktiskt rätt fort när de inser att det tar tid med en häst, och att man inte bara kan åka på den som på turridning, och då är det ju skönt att de inte har KÖPT någon.

Kan du behärska alla gångarter i en paddock med en massa andra, då kommer ingen ifrågasätta om du kan rida eller inte. Grisepassen är i många fall inte hästens fel, i mångt och mycket handlar det om ett ryttarproblem. Likaså vad kan gälla både trav och galopp.

Så skyll inte detta enbart på hästen.

grisepass är alltid ryttarens fel.
antingen den som sitter på just då eller någon som ridit innan.
det går inte att få bra gångarter på en häst hur bra du än är om man rider i en paddock med fler hästar i skiftande gångarter och fart med olika ryttare som kommit olika långt i sin utbildning på lektion och kanske rider just den där hästen 1 ggr.
välskolade hästar som känner sin ryttare fungerar utmärkt i paddock även om man är flera.
flera av hästarna på min ridskola tävlades eller hade tävlat men det var ingenting som man märkte när man red dom i gruppen då dom gärna föll in i grisepassen pga av att det inte fanns utrymme att rida ordentligt.

josse skrev:
I bland känns det som att det finns en tendens på detta forum att man ska gå igenom minst 5 år på ridskola och sedan 5 år som medryttare innan man är så pass skicklig att man ska få tillåtelse att köpa en egen :o
Och det har inte du någon förståelse för då?
Eller ser ingen poäng i?

Silverkedjan skrev:
Fast det finns en annan poäng med att vara medryttare först. Mina medryttarpållar har räddat MÅNGA "nyintresserade" som trodde de ville ha en egen häst från att göra ett misstag...

Jag menar, de flesta tröttnar faktiskt rätt fort när de inser att det tar tid med en häst, och att man inte bara kan åka på den som på turridning, och då är det ju skönt att de inte har KÖPT någon.

Fast jag har haft häst sen i början på 80-talet ;)
Behöver inte räddas från någon illusion om att ha häst är som att rida turridning då och då :smirk:

mulis skrev:
Fast jag har haft häst sen i början på 80-talet ;)
Behöver inte räddas från någon illusion om att ha häst är som att rida turridning då och då :smirk:

...då kan man komma på att man inte är intresserad av att betala 30000 kr extra för att ha flera växlar som en del bara tycker är jobbigt att behöva hålla ordning på :idea:

det är väl många som insett att det är roligare att rida isisar än stora bruna.
de flesta som har islandshäst idag red nog storhäst eller ponny när dom började rida.
häst som häst dom måste skötas rätt för att må bra oavsett ras eller pris.
vad en häst kostar är ju mycket individuellt oavsett ras.
inköpspriset är ju en ganska liten del av hästhållningen.
att köpa en isis för att det är en trevlig häst ser jag inte som något problem.
problem är det när okunniga rytttare köper islandshästar pga av gamla myter. de behöver knappt någon mat, behöver endast ridas ibland , är det vinter och dom är svettiga efter en ridtur så är det bara att släppa ut dom, för dom fryser aldrig.

orientalkatten skrev:
det är väl många som insett att det är roligare att rida isisar än stora bruna.

Ja, av oss som är aktiva.

Men det finns, särskilt ut på landet, en uppsjö islandshästar som inte tas väl hand för att de tröttnats på. Man köper häst utan kunskap för att man klarat av att rida på tur. Ofta säljs dessa av mindre nogräknade importörer och så står det snart en eksemhäst och lider bortglömd i en liten hage.

Det låter kanske konstigt men för den som bott i Värmlandsskogarna i många år och jobbat aktivt med djurskydd är det en mycket vanlig syn :(

Det är helt otroligt hur många det är som har sina hästar utan att använda dem. Och ofta utan kunskap att ta hand om dem :cry:

Hej! Jag är ny medlem och har aldrig skrivit nåt hittills.
Jag har ridit för islandsinstruktör och jag har varit medryttare. Nu vill jag ha en egen, men många är ju väldigt dyra. Jag har sett att den diskussionen varit uppe tidigare, så vi behöver inte gå in på vad det kostar att föda upp och utbilda, att andra hästar visst kan vara lika dyra i inköp och så vidare.
Vad jag tänkte på, var att om det finns så många som köpt islandshäst utan att tänka efter före och det står bortglömda hästar lite här och där, borde det inte snart bli inflation i islandshästar då? Det borde snart finnas fler hästar än efterfrågan? Det säljs och köps sedan några år hystersikt många isisar, är det inte så? Vad säger ni "som vet" (inget illa menat med det!)
mvh Ida

Lånar en knapp...

Nu är ju inte jag direkt fullärd, men såhär har jag lärt mig det jag kan:

* Grunden är att jag har ridit "vanliga" hästar i ca 12 år, var en hyfsad dressyrryttare som börjat lära sig galoppombyten i serier osv. Blev rädd (och då menar jag riktigt rädd) och fick för mig att antingen börja med Western eller islandshästar. Det blev islandshäst av en slump

* steg 1 var att ta några privatlektioner på ridskola. Tyckte det var enklare än att rida i grupp när jag behövde så mycket hjälp i början. Sökte parallellt medryttarhäst (hade varit medrytttare innan). Hittade en ganska fort så det blev bara 2 lektioner.

* Red medryttarhästen ca 8-9 mån som är en äldre gentleman som tar mycket bra hand om sin ryttare och är dösäker på gångarterna. Dessutom ganska välutbildad.

* Började rida en annan islandshäst med samma ägare. Det gick sådär, han var lite för ung för att passa mig.

* Åkte iväg på helgkurser och red för en av de 4 Ridlärare för islandshäst som vi hade då (numera är de ju 6 st). Red 2 kurser för den instruktören och ytterligare en kurs för en annan instruktör på samma anläggning. Fick hela tiden rida väldigt trevliga hästar som passade min utbildningsnivå och vad jag vågade just då. Svårighetsgraden ökade långsamt.

* Bytte medryttarhäst 2 ggr under 1 år, red på häst nr 1 lektioner för tränaren som fanns i det stallet. Töltsatte även den hästen fast det insåg jag inte just då, tog för självklart att han kunde tölta och red iväg typ... Lärde mig mycket av detta. Häst nr 2 fick jag chansen att rida helgkurs i det stallet han stod för en mycket duktig instruktör.

* Slutade rida häst nr 2 för han passade inte mig. Återvände till det första stallet igen. Red även helgkurs för instruktören jag provade med medryttarhäst nr 2, denna gång på en hyrd ridskolehäst. Mycket lärorikt för mig då hästen inte var så väldigt enkel.

* Red en termin på ridskola för att få prova flera olika hästar. Det blev inte så många, men jag lärde mig en del iaf! Red i en ganska avancerad grupp och hade inga problem med att bli störd på det sätt du beskriver. Ingen häst gick i grisepass heller. Fast i början var jag som gammal ridskoleryttare på "stor häst" lite störd över att de andra red så nära hela tiden. Tycker fortfarande inte om det. Visserligen är hästarna snälla nästan jämt - men ibland sparkar de faktiskt eller ställer sig på bakbenen eller backar okontrollerat eller något liknande...

Har lärt mig väldigt mycket när jag provridit hästar (för att bli medryttare), sökte först foderhäst och hittade faktiskt en lovande men det blev inget av. Så nu letar jag egen häst att köpa. Skulle inte velat vara utan den erfarenhet av att rida olika hästar som jag skaffat mig.

Det FINNS fler islandshästar än efterfrågan.

Men det är eksemhästar, importstörda svårfångade stressade hästar, spatthästar, hästar där tölten är "bortriden" och unghingstar.

Det kommer nog aldrig finnas för många schyssta läromästare eller flotta töltare :cool:

Har tyvärr som du säger även sett många "bortglömda" isisar med exem och liknande som fått stå i nån hage undangömd så man slipper se den under min korta tid med isisar. Och att ha hunnit se det under korta 3½ år är skrämmande.

Jag kan säga att jag håller med dig.

Att man ska skaffa sig vana av det här med växlarna innan man bestämmer sig.
Jag red på en halv töltande grisepassare innan jag bestämde mig.

Hade nog iofs blivit isis iaf för mig eftersom jag velat byta ras länge pga olika skador som påverkat mig i min ridning.
Ryggen mår mycket bättre sen jag bytte ras.
Kan själv inte förklara varför men så är det.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar