Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

B

Blirran

Hej, är det någon här som använder sig av klickerträning i utbildning och träning av sin häst?

Några tankar, tips och ideér? Jag är nyfiken på alla erfarenheter, både positiva och negativa.

Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt

Klickerträning och klickerträning... Det är ju tänkt att eftergiften ska fungera som "klick" när man rider, så försöker jag se det i alla fall.

Jo, visst använder man eftergift, men det är ju snarare en negativ förstärkning.

Det blir ju lite udda när man klickar, hästen stannar ju upp och får sitt gotta (positiva förstärkningen).

Hur tänker du nu? :confused:

Eftergiften--> tar bort "obehaget", trycket = negativ förstärkning. Glöm ordets värdeladdning. Negativ betyder ta bort, positiv lägga till. (Lite olyckliga termer i vardagsspråket...)

Nu ska ju inte tygeltaget/skänkeln/hjälpen vara ett obehag såklart, mer en "ansträngning" kanske? Följ anvisning, och belönas med eftergiften (anvisningen försvinner).

Vet inte om jag är någotsånär redig. Känner mig mest svamlig...

Jag funderar faktiskt på att skaffa klicker till longeringsarbetet så att man kan belöna i precis rätt ögonblick utan behöva stanna upp hästen. Så tänkte jag i alla fall. I ridningen skulle jag inte vilja använda det då jag ser att man då börjar jobba med att hästen får gissa sig till vad det är man vill ha. Jag vill hellre att han talar om för mig vad det är jag gör fel i min signal. Men just longeringsarbetet tror jag det kan vara ett mycket bra kompliment.

Är det inte mer praktiskt att berömma med rösten i så fall?

/Svea - klumpedunsen som tycker det är mycket nog med lina i ena handen och linände och pisk i den andra...

Ja det kan det ju vara, men rösten kan ju vara något oprecis ibland och även förmedla många saker annat än att det hästen gjorde var bra. Det är väl det som är lite idén med klicker att du kan taijma så väldigt bra då hästen vet att klickern är enbart belöning (godiset kommer). Så jag skulle nog vilja testa faktiskt både lös med lina och då även att kunna ha hästen lös mer då man går ut och går i skogen. Men att vänta på att hästen t.ex. tar en trav själv och man då klickar skulle jag tycka var ett intressant lite bakåtvänt sätt att se hur snabbt de då lär sig longeringen jämfört med vanlig longering då du först ber och hästen svarar.

Ja, jag använder klickerträningen i allt arbete med hästarna.

Det jag noterat är att det är en sak att lära in rörelser som renodlade trick (ena fjordingen gör slutor när han vill ha godis- rörelsen inlärd som trick utan samband med hjälper- avsaknad av stimulikontroll) eller att lära in en effektv och snabb respons på hjälperna.
Antingen lär man in genom att ge hjälper (så klicket blir en förstärkning av eftergiften) eller så klickar man helt sonika fram betendet från scratch. Det senare kräver att man renodlar och sätter betendet under stimulikontroll- inte alltid så lätt.

Tex så klickar jag för att snabbt få en kvalitativ fram-nedsökning. Det är en grejj som jag ALLTID vill ska finnas där. Annars använder jag klick för att befästa reaktioner på mina hjälper- flytta för tryck, böja för sits samt allt annat man håller på med;)
Alltså kan jag klicka för en reaktion på en slutahjälp för att markera "ja, rätt väg!!", men jag klickar inte för egenföreslagna slutatendenser. Detta för att jag är för lat för att renodla och inte skicklig nog att sätta saker på 100% stimulikontroll (ena hästen flemar fortfarande så fort han ser mig, det funkade ju för ett år sen...). Självklart fungerar bägge sätten, och jag tror faktiskt "skapande från scratch" är långt mer effektiv när det gäller att befästa i hästens kropp samt att det sker utan något som helst tryck= hästen kan själv finna en form den är bekväm i.

Visst blir det avbrott i ridningen. Men i inlärningsfasen(vilket är där klicket ska användas- som inlärning) känns det som att det inte är nån katastrof. Bättre att supertydligt visa hästen att "ja, kanon, precis så!!" genom ett klick ist för bara en eftergift.
På en mer skolad häst så klickar jag ju inte för grunderna utan enbart för nya övningar eller om jag får ett exceptionellt gensvar på en sedan länge befäst rörelse.

Jag klickar heller inte alls så ofta när jag rider lektion. Kanske mest för att jag är långt ifrån så skicklig klickertränare som jag skulle kunna vara.

/Migo
Med mycket kvar att lära...

Edit:
Jag använder ett ord som klick för att slippa ha en klicker i handen. Ordet ska vara distinkt och ENBART användas som klickord.(jag är skadad av min första träanre och säger "Good Girl/Boy"). Godis förvaras i magväska och är snabbt åtkomligt hela tiden.

Senast ändrad:

Jag har tränat en del med klickern. Dels från marken, dels från ryggen. Från marken både då min häst har varit helt lös och jag bett henne att trava och klickat precis då hon fattar trav. Sedan la jag till att jag "travade" när jag bad henne göra det så nu travar hon så fort jag tar ett springsteg. Eller när jag ber henne trava med rösten. Jag håller på att rida in min häst och använder klickern som motivationshöjare när hon gör det jag ber henne om. Hon anstränger sig lite mer när jag klickar vid en eller ett par tillfällen. Jag använder den också när vi stöter på problem. Jag uppfattar det som att både jag och hon blir lite spända när vi inte förstår varandra. Om jag då använder klickern försvinner min prestationsångest...:):angel:

(Jag har också lärt henne att apportera, nicka och skaka på huvudet med hjälp av klicker).

Annika

Jag funderar faktiskt på att skaffa klicker till longeringsarbetet så att man kan belöna i precis rätt ögonblick utan behöva stanna upp hästen.

Vid klick avbryter man betendet, alltså stannar hästen upp när man klickar... Men det kanske inte var det du menade?

Jag anvander mig av lite klickertraning lite da och da nar jag stoter pa problem som det funkar bra att losa med lite klickertraning.

Har en liten mycket gullig mongolisk ponny mixat med therderbreed (hur de nu stavas) Aveln i Kina ar kappratt at skogen, Mycket sott hast men temperamentet ar lite som det ar och damen HATAR ar man tar henne pa magen, med lite klickertraning sa loste sig det problemet pa tio minuter, (enkelt) sarskilt om man tanker pa att jag haligt pa med NH arbete i nagra manader varje gang jag borstat henne utan nagra vidare resultat. Alltsa kliandes masserandes och eftergift. Sa nu kan jag ta henne pa tuttarna utan nogot store gnallande.

Det ar interesant med klicker jag gillar traningsattet.

Anvander klickern pa en valldigt nervos travare som vi haller pa att kor in (?) och det hjalper valldigt mycket.

Jätteintressanta inlägg ni skriver!

Jag gör nog som du migo.

Jag vill absolut inte att han ska prova sig fram utan att jag ger hjälper när jag rider. Det kanske kan fungera men vilken tid det skulle ta...? Och framförallt, tänk när hästen provar nåt drastiskt ("hmm...hoppa tre meter rakt upp kanske är det matte vill se? :-D")

Det jag tycker är svårt är att sätta ihop hjälperna? Att lära t ex trängande tygel gick rätt bra. Men vad vill jag egentligen ha när jag ska sätta in det i ett sammanhang? Hur ska jag prioritera?

Jag använder också klicern utan hjälper, alltså när man formar ett beteende från scratch. Jag försöker skilja detta från "träning med hjälper" genom tid och plats. Det verkar fungera, men jag är väldigt nyfiken hur ni andra tänker?

Jag håller med den som skrev om motivation, min häst är mycket lättare att motivera sen jag började klicka.

Jag kan också rekommendera att använda ett eget ord eller ljud. Det verkar väldigt besvärligt att rida med klicker.

Nu ska jag på jullov men jag återkommer säkert med frågor till er som håller på! Jättekul att "prata" med andra som klickar :), det är ju inte helt vanligt.

Väldigt intressant att höra hur du arbetar och tänker! :idea:
Är helt novis på detta och har bara läst lite grunden för just träningssättet och en artikel. Ok man avbryter då helt? Jag fick för mig att man kunde klicka och sedan låta den hålla på ett tag och sedan belöna i slutet av passet. Jag läste att man gjorde så med draghundar, för man vill ju inte att de ska vända sig om och sluta dra. Trodde det var lite mer som att "bra, fortsätt så"

Jag skulle inte vilja klicka fram en framåtnedåtsökning däremot. Det vill jag ha som kontroll för om jag har arbetat rätt. Söker sig inte hästen fram ner efter en övning har jag gjort något galet. Det är lite det jag menar att inte klicka fram i ridningen.

Däremot är det väldigt intressant att höra just att förstärka belöningen som du beskriver. Det hade jag inte riktigt tänkt på faktiskt!:idea:

Jag använder inte just klicker, men "shaping", Jag har ett ord istället för klickljudet.

Ljudet man använder betyder egentligen något gott är på väg. Alltså hästen ska inte komma till mig och hämta godiset. Om jag då lär hästen att stå still kan jag ju klicka flera gånger innan godiset kommer. Men om jag har hästen i rörelse är det ju svårt att klicka/ljuda vid exakt samma rörelsesekvenser varje gång och då blir det nog väldigt förvirrat för hästen tror jag.
När jag rider så använder jag mig av klickern som en extra förstärkning till eftergiften. Jag väntar inte ut min hästs egna initiativ utan ger en hjälp precis som vanligt. Då blir det både negativ och positiv förstärkning. Jag har bundit fast klickern i sadeln men jag får ta och byta till ett ord eller vissling så jag kan ha mina händer till tyglarna. :rofl:
Man brukar tala om operant inlärning vilket går ut på att man lär sig genom försök och misstag. Jag lärde min häst apportera genom att lägga ut en freesbee på marken och vänta till hon tittade på den. Då klickade jag. Sedan väntade jag ut henne så att hon nosade på freesbeen, och klickade. När hon gjorde det så fort hon såg den så väntade jag med att klicka till hon "smakade" på den. Till slut kom jag dit att jag klickade när hon la freesbeen i min hand. Då var apporteringen inlärd. Då hade hon lärt sig helt själv genom att jag belönade "rätt" beteende. Här får hästen vara aktiv och försöka tills den gör rätt och min uppfattning är att den inlärningen sitter kvar väldigt länge.

Ljudet man använder betyder egentligen något gott är på väg. Alltså hästen ska inte komma till mig och hämta godiset. Om jag då lär hästen att stå still kan jag ju klicka flera gånger innan godiset kommer.

Nej. En av de grundläggande reglerna runt klickerträningen är just att efter varje klick kommer det en belöning! Hästen SKA avbryta rörelsen/betendet man har klickat för, annars är det inte klickerträning utan bara en form av berömm.
Det är en av de saker som gör klickerträningen så effektiv som den är.

Just

därför kan man ju använda shapingmetoden till vissa specifika grejjer, tex lastträning.

Men inte under ridning

det stämmer ju inte riktigt, man kopplar ju samman ljudet med belöning för att träingsobjektet skall få en positiv känsla av enbart ljudet så att man inte behöver ge mat efter varje gång sedan. Under vissa förjållanden så lär ju sig även tränigsobjektet att klicket är ett keep on going ljud. alltså du är inne på rätt spår ljud, fortsätt så. Men det är ju när klickningen är etablerad. Sen ska man inte ge klickljud vid varje bra beteende eller beläning vid varje klick för det skapar en förutsgbarhet = tråkigt. Både klick och belöning efter klick ska komma på förstärkningsscheman, alltså inte varje gång.

Många inom hundvärlden jobbar med shaping, vilket betyder att man formar ett beteende. Inom shapingen använder man ett ljud som förknippas med något gott. T ex klickern. Vid platsliggning använder man sig av klickern eller något annat ljud för att få hunden att ligga still på avstånd. I början går man fram efter varje klick och ger godis. Men när hunden är van att jobba med den här formen av inlärning kan du förlänga tiden mellan ljud och godbiten och till och med klicka flera gånger innan godbiten kommer. Klickerljudet ger en feedback om att det är rätt fortsätt så. Från början inom shapingen gavs alltid en godbit efter varje ljud men man har vidarutvecklat det i vissa situationer, t ex ligga/stå still.
Om jag använder mig av klickern när jag rider så förstärker jag eftergiften. Helt enkelt lägger till ytterligare en belöning till svaret av mitt tryck/obehag, tex skänkeln. Själva klickern/ljudet kan jag ju använda som jag vill - det är helt enkelt en inlärd belöning. Alltså behöver jag inte endast använda den till operant inlärning där hästen lär sig genom att själv försöka komma på vilket beteende som lönar sig.

Annika

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 667
Senast: ako
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka