Sv: Klickerträning och klassiskt eller akademiskt
Ja, jag använder klickerträningen i allt arbete med hästarna.
Det jag noterat är att det är en sak att lära in rörelser som renodlade trick (ena fjordingen gör slutor när han vill ha godis- rörelsen inlärd som trick utan samband med hjälper- avsaknad av stimulikontroll) eller att lära in en effektv och snabb respons på hjälperna.
Antingen lär man in genom att ge hjälper (så klicket blir en förstärkning av eftergiften) eller så klickar man helt sonika fram betendet från scratch. Det senare kräver att man renodlar och sätter betendet under stimulikontroll- inte alltid så lätt.
Tex så klickar jag för att snabbt få en kvalitativ fram-nedsökning. Det är en grejj som jag ALLTID vill ska finnas där. Annars använder jag klick för att befästa reaktioner på mina hjälper- flytta för tryck, böja för sits samt allt annat man håller på med
Alltså kan jag klicka för en reaktion på en slutahjälp för att markera "ja, rätt väg!!", men jag klickar inte för egenföreslagna slutatendenser. Detta för att jag är för lat för att renodla och inte skicklig nog att sätta saker på 100% stimulikontroll (ena hästen flemar fortfarande så fort han ser mig, det funkade ju för ett år sen...). Självklart fungerar bägge sätten, och jag tror faktiskt "skapande från scratch" är långt mer effektiv när det gäller att befästa i hästens kropp samt att det sker utan något som helst tryck= hästen kan själv finna en form den är bekväm i.
Visst blir det avbrott i ridningen. Men i inlärningsfasen(vilket är där klicket ska användas- som inlärning) känns det som att det inte är nån katastrof. Bättre att supertydligt visa hästen att "ja, kanon, precis så!!" genom ett klick ist för bara en eftergift.
På en mer skolad häst så klickar jag ju inte för grunderna utan enbart för nya övningar eller om jag får ett exceptionellt gensvar på en sedan länge befäst rörelse.
Jag klickar heller inte alls så ofta när jag rider lektion. Kanske mest för att jag är långt ifrån så skicklig klickertränare som jag skulle kunna vara.
/Migo
Med mycket kvar att lära...
Edit:
Jag använder ett ord som klick för att slippa ha en klicker i handen. Ordet ska vara distinkt och ENBART användas som klickord.(jag är skadad av min första träanre och säger "Good Girl/Boy"). Godis förvaras i magväska och är snabbt åtkomligt hela tiden.