Klaus Hempfling ideér

F

farrebarre

Jag undrar om någon har testat Klaus Hempflings sätt att hantera/umgås med hästar:smirk:.
Jag har testat en del saker och det har fungeratt :) men vi har inte hunnit så långt ännu. Så jag undrar om någon av er har testat det och isåfall hur långt ni har kommigt:D
Men det är bara att skriva om hur ni tycker och tänker eller har något tips till mig.:D

Sv: Klaus Hempfling ideér

Okay!
Läs Hästens Själ också om du har möjlighet. Där kan man få hjälp att plocka ut särskilda drag hos sin häst och få tips på hur man bäst tränar den.

Jag försöker gå efter hans filosofi. Men eftersom jag är osäker på mig själv och jag har en häst som är hög i rang och stark i sig själv så går det väl ganska långsamt framåt.. Men jag går inte bara efter hans "metod", utan försöker gå efter min känsla och impuls oxå :).. Typ :p

Jag är självlärd inom att kommunikation med häst. Alltså jag har inte gått nån kurs. Men jag har KF Hempflings böcker "Dansa med hästar" och "Hästens själ", och jag tycker de är grymt bra! :) Så som han beskriver och den känslan som finns i texterna och på bilderna är helt fantastisk. Det var de böckerna som fick mig att fråga mig själv om inte jag också kunde göra sådär? Om inte jag också kunde lära mig förstå och göra mig förstådd så som han gör?

Och det har jag märkt att jag kan! Inte lika bra som han gör förstås. Jag ser än inte hästar så som han, och har inte denna känslan och teknik som han. Men hans böcker är som ett stöd, och den enda vägledning jag har. Så jag kan väl säga att jag går efter hans principer men att jag är långt ifrån lika duktig och testar mig fram till svaren^^

Här är det vi lärt oss nyss, att backa ur 4:e positionen (tror jag det heter)

Resten av bilderna finns HÄR

Har läst hans bok "Dansa med hästar" och min hästhantering är lite inspirerad av honom, även om jag inte använder hans metoder till 100%. Det är mest hans sätt att använda kroppspråk, hållning m.m. i kommunikationen med hästar som jag tycker är intressant. Och det här med samling på hängande tygel, det är ju hur fint som helst :) (även om jag inte ens är i närheten av nåt sånt :p )

Jag är självlärd inom att kommunikation med häst. Alltså jag har inte gått nån kurs. Men jag har KF Hempflings böcker "Dansa med hästar" och "Hästens själ", och jag tycker de är grymt bra! :) Så som han beskriver och den känslan som finns i texterna och på bilderna är helt fantastisk. Det var de böckerna som fick mig att fråga mig själv om inte jag också kunde göra sådär? Om inte jag också kunde lära mig förstå och göra mig förstådd så som han gör?

Och det har jag märkt att jag kan! Inte lika bra som han gör förstås. Jag ser än inte hästar så som han, och har inte denna känslan och teknik som han. Men hans böcker är som ett stöd, och den enda vägledning jag har. Så jag kan väl säga att jag går efter hans principer men att jag är långt ifrån lika duktig och testar mig fram till svaren^^

Här är det vi lärt oss nyss, att backa ur 4:e positionen (tror jag det heter)

Resten av bilderna finns HÄR

Gud vad fina bilder:smirk:, ni såg verkligen ut att ha roligt.
Tänk om jag också skulle blir lika duktig :D.

KL

Jag har KF:S bok "dansa med hästar".Jag har börjat träna genom den naturliga komunicationen med min häst,altså,jag lärt mig av henne.jag tänkte,detta vill jag med uppnmå,och de har funkat hitils,här är lite bilder,men ser betydligt bättre ut nu!:
http://www.pixbox.se/alb_show_id677346_page0.html

Gud vad fina bilder:smirk:

Du menar säkert inget illa, men tänk på att smilysen; :smirk: är otrevlig. Den använder du när du är ironisk /sarkastisk, den kan också se lite "överlägsen" ut..
Så använd den helst inte om du verkligen inte menar att vara otrevlig mot någon, då det lätt kan "missuppfattas"..

:idea:

Jag har inspirerats av Hempfling sen 2003. Jag har även utgått från att utöva hans principer rent metodiskt - alltså att utföra en metod precis så som jag sett honom göra det - och blivit mycket imponerad över resultatet. Jag säker dock att hitta känslan och utgå efter den hellre än att ta till mig rena metoder vilket också är hans tanke efter som att han sällan lär ut rena metoder utan snarare försöker förmedla den egna förståelsen av djuret.

Såg honom i clinic för ett par år sen och det var verkligen jätteroligt. :) Tycker att han verkar ha mycket kunskap om djuren i sig, även fysiologiskt, och därför har mycket fakta bakom sina teorier varpå han blir väldigt trovärdig.

Ja, jag håller med. Det känns verkligen som en man som vet vad han gör och pratar om.
Jag har läst Dansa med hästar, Hästarnas budskap och håller på med Hästens själ. Det är inga lättlästa böcker precis, mängder med fakta och tankar! Jag har försökt tillämpa lite av hans idéer, i kombination med Parelli och mig själv, och faktum är att det går bra. Det är inte lätt, men det går långsamt framåt.

Jag kan förstå att många "fördömmer" honom inom den "vanliga" ridningen, mycket av det han säger och påstår går stick i stäv med de etablerade tankarna om hästar och hästhantering.
I och med att han inte är lika "mediavänlig" som tex Parelli och Roberts, så känns det väl bra att klanka på honom antar jag.

Många har personliga problem med KFH, vilket jag till viss del kan förstå. Läser man hans böcker så är budskapet lite "My way or the Highway".
Och visst, han platsar mkt väl i tävlingen "största egot på jorden". Men han är grymt duktig, och kan man se förbi hans självgoda sidor, som iaf försvinner när man väl kommit förbi inledningen, så fungerar verkligen hans metod.

Jag planerar själv att på sikt ta en clinic för honom, oavsett hans ego. ;)

Hihi, tack! :D Fast vi är inte så duktiga än. Men vi kanske blir en dag, eller jag rättare sagt :angel:

I början förväxlade jag också denna smiley (:smirk:) med denna (;)), men du kan tänka på att den första står för ett hånleende, alltså smirk=hånle. Precis som Hanna-w beskrev.

Hihi, tack! :D Fast vi är inte så duktiga än. Men vi kanske blir en dag, eller jag rättare sagt :angel:

I början förväxlade jag också denna smiley (:smirk:) med denna (;)), men du kan tänka på att den första står för ett hånleende, alltså smirk=hånle. Precis som Hanna-w beskrev.

Det har nog jag också gjort, faktum är att jag knappt ser skillnad på dem.

Instämmer där.

Och det är ju stor skillnad på dessa tre personer du nämner. Parelli har jag inte läst mkt om efter som att ha går under benämningen "nh" och Monty har ju eg ingenting gemensamt med Hempfling. :smirk:

Hempfling kallar inte heller sitt sätt att tänka för någonting. Vad det är, är upp till var och en att tycka. Men ska man förstå vad det är, så måste man sätta sig in i det. Därav kan det inte missförstås eller bli till ngt som det inte är.

Aaaaah, blir galen. Överallt är boken "Dansa med hästar" slut :confused: Nån som vet vart jag kan få tag på en?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 026
Senast: ildiko
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka