Klaus Ferdinand Hempfling

milly

Trådstartare
Av det jag läst om honom tycker jag han verkar fantastisk! Skulle vilja köpa boken "Hästens själ" men hittar den bara på Bokus och där är den "definitivt slut" :(. Kan man köpa den nån annanstans? På svenska!

Skriv gärna i övrigt också vad ni har att säga om Hempfling...

Sv: Klaus Ferdinand Hempfling

Jag tror inte hans böcker (eller kanske bara den?) säljs på svenska längre tyvärr. Du kanske kan hitta den begagnad nånstans? :)

Av böckerna tycker jag att "dansa med hästar" är den bättre - men du kan kanske hitta "Hästens själ" på nåt bibliotek om den är slut överallt annars?

Tycker han är en inspirerande, fascinerande och annorlunda (på ett bra sätt) hästmänniska och tränare.

Jag letar själv efter "Hästens själ", men det är begagnat, eller bibliotek, som gäller. I alla fall på svenska, jag vill minnas att jag sett den på engelska någonstans.
Han lär ha en ny bok på gång som handlar mer om hans kroppsspråk, om jag förstått hans hemsida rätt.

Jag tycker Hempflings idéer är intressanta, men han verkar vara en man som inte riktigt accepteras av hästvärlden. Jag tror det bottnar i att han inte hade hållt på mer än ett par år, med hästar, när han skrev "Dansa med hästar".
Jag har hört alla möjliga beskyllningar om att han är okunnig, håller på med cirkuskonster och att han skulle utnyttja NH för att bara tjäna pengar. Dock kan man väl inte bortse ifrån att hans sätt verkar fungera, av det man kan se i filmsnuttar på nätet m.m.
Hans idéer om att leda en häst har fungerat väldigt bra för mig. Det kan kanske vara en bra start för de som vill pröva hans metoder.

Finns att skicka efter på hästbokklubben Cavallus
länk:
http://www.cavallus.se/

Jag har nyligt skickat efter Hästens själ där..du kan ju kolla om de har Dansa med hästar också.

Hur kan jag ha missat cavallus, jag som har letat som en galning. Vi får hoppas att de har några exemplar kvar, den har inte tryckts på länge och förlaget har inga ex kvar.

Tack för tipset.:)

Tycker att hans böcker är mycket bra och har tillämpat det som fungerat för mig och min unghäst. Kan nu efter 1,5år gå vidare med sådant som inte fungerat från början. Använder en del av hans tekniker, men plockar även från annat håll. Dansar med hästar är mest användbar enligt mig. Har den dock bara på engelska. Hästens själ är en vidareutveckling som baserar sig på den tidigare boken, men här utgår man från hästens personlighet. Det kan vara svårt att sätta in sin häst i ett fack, men hästen kan ha en kombination av de olika personligheterna som är beskrivna i boken. Tycker nog det är lätttare att läsa av sin hästs personlighet utifrån uppträdande, lynne etc än utifrån utseende. Bokbörsen har begagnad litteratur:)

*KL*

Jag hade lite flyt och fick reda på att en bekant har den (på svenska) och vill sälja den! hehe
:banana:

Och tack för upplysningen om att denna bok är en uppföljning till Dansa med hästar! Då ska jag se till att läsa den också.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 993
Senast: ildiko
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 409
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka