Klarar han sig utan täcke?

F

froglady

Har precis flyttat till nytt stall där hästarna redan går ute dygnet runt.
Det jag undrar över är klarar han kylan?
Min häst e helklippt (dock inte klippt sen i november).
Har bara gått uatn täcke i 1 v och då installad nattetid.
Så e jag bara nojig som tror han fryser?
Eller hur hade ni gjort?

Sv: Klarar han sig utan täcke?

det är du som är nojig;)
Mina hästar som har gått på lösdrift hela vintern, har nu fällt i stort sett all vinterpäls. Vissa har väl lite mer kvar än andra, men vissa är helt nakna redan, och dom klarar sig perfekt! Det är ju inte speciellt kallt på nätterna längre, inte här i alla fall. Ge lite extra att tugga på om dom inte har gräs så det räcker redan så ska det nog gå vägen;)

:) Ja man e väl helt enkelt lite överbeskyddande när det gäller sin egen häst.
Då får han vara naken i natt:)

Min som är helrakad (Rakades senast i januari) Går med fleece fodrat regntäcke. Han är varm och go på morgonen, men ej het. snarare ljummen. Han har täcke då han lätt blir stel i ryggen om det är kallt.

Bor i småland så här har det varit ner åt en +5 på nätterna. Han har bara gått ute i 3 nätter än så länge.

Om din häst har tillgång till foder/bete så kan han hålla sig varm genom att
äta. När hästar äter/tuggar/betar så sätts en "värmekamin" igång i deras
kroppar. Utan mat så finns inte den möjligheten. Då måste man täcka dom om
det är kallt. Lägger man på ett jättetunt täcke så blir dom kallare eftersom
dom då inte kan resa sin ragg. Obs! Inte menat till MaRomer som har ett
fodrat täcke.

Han kommer absolut att frysa ihjäl.

Inte måste väl en häst frysa ihjäl innan man täckar dom?

TS: Låt han gå naken, borde ej vara nåt problem :) Min pålle som gått lösdrift hela vintern har släppt i stort sett ALL vinterpäls och går utan problem naken nattetid. Vid blåst och regn kan jag slänga på täcke, då han promt inte ska stå i någon ligghall ^^ Se till att det finns att tugga på bara, så kommer det nog lösa sig finfint :D

Jag skulle inte låta hästen vara utan täcke. SÄtt på en fleecefodrat regntäcke eller enbart regntäcke som hjälper till att hålla värmen.

Hästar är inte nakna, de har päls. En torr häst som kan röra sig och har att äta fryser inte.

För tjugo år sedan såg man sällan eller aldrig hästar med täcke i hagen. Visserligen klipptes (det kallades inte "raka", det betydde att ta väck allt hår) hästarna sällan, men så här års ska vinterpälsen normalt vara borta ändå.

Hästar är inte nakna, de har päls. En torr häst som kan röra sig och har att äta fryser inte.

För tjugo år sedan såg man sällan eller aldrig hästar med täcke i hagen. Visserligen klipptes (det kallades inte "raka", det betydde att ta väck allt hår) hästarna sällan, men så här års ska vinterpälsen normalt vara borta ändå.

Fast naken är nog ett "roligare" ord för utan täcke skulle jag tro. För mig iaf ^^

Har du en fryslort kanske det inte är helt fel med ett tunnt täcke.
Annars är det ingen fara alls.

Min 21-åriga dam som tappat all vinterpäls går utan täcken under natten och vi har då 5 plus nattetid. Hon fryser inte och hon är åt det känsligare hållet. Äter dom så håller dom värmen.

kan lova att han inte fryser, nu har jag dock inte sett vart du bor, men min sambo, (som e nojig med sån) och har rakade tävlingshästar gå ute utan täcke nu. mina har dock gjort de hela vintern, även på nätter. det är ingen fara, ge han bara grovfoder så e de lugnt.

Min har varit helklippt (sommarpälsen håller på och växer) och har gått
utan täcke i ett par veckor nu, både inne över natten och ute, utan problem.

För tjugo år sedan såg man sällan eller aldrig hästar med täcke i hagen.
Jag vet inte vart du befann dig för 20 år sedan, men där jag befann mig hade de flesta hästar täcken i hagarna och inne. Dessutom red de flesta med filt eller täcke på vintern om vi red ut. Jag befann mig i Värmland.

är hästen frusem hade jag slängt på ett fleecfodrat täcke på nätterna är de som här är de kallt på nätterna...

För tjugo år sedan såg man sällan eller aldrig hästar med täcke i hagen. .

Har hållit på med hästar i 40 år och nog hade hästar här där jag bor täcken för 20 år sedan i mycket stor utsträckning, inklusive mina egna. Även för 30 år sedan hade hästarna täcken på sig. Sedan fanns det ju inte lika stort utbud under t.ex. 70-talet, var ju för det mesta Nya Zeeland-täcken och innetäcken av ull, fleece var ju ett okänt begrepp.

Kicki :laugh:

Beror ju helt på hästen, så det vet du nog bäst själv hur han funkar. Ser bara hur det är med våra, min fryser för minsta lilla och dotterns tål pepparn.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5