Klarar han sig utan täcke?

Sv: Klarar han sig utan täcke?

Jag vet inte vart du befann dig för 20 år sedan, men där jag befann mig hade de flesta hästar täcken i hagarna och inne. Dessutom red de flesta med filt eller täcke på vintern om vi red ut. Jag befann mig i Värmland.
Skåne, då som nu. Kanske det var tjugofem år sedan, tiden går otäckt fort. Däremot hade de flesta hästar täcke när de åkte transport och när de var svettiga efter ridning.

beror på hästen, mina skulle aldrig klara sig utan täcke på natten. det är fortfarande kallt, i natt var det som lägst -5 här i strömstad!!

jag skulle haft ett tunnt fodrad regntäcke på så sant hästen inte är väldigt varm av sig, inte så kul att ligga på kall och våt mark. och ligga ner behöver dom, för att vila ordentligt.

/Ja, alltså vi brukar har vintertäcken tills det är + 15. Sen mellan +15 och +25 har vi regnfleecetäcke. Över +25 får de vara nakna.

De fryser annars... :p

Norrland[/QUOTE]

Driver du med oss eller? Jag bor i Västerbotten och nog kan det bli kalla nätter i maj med blåst men vintertäcke upp till + 15 C.???Och regnfleecetäcke upp till + 25C??? :eek:Stackar pållar!!!

Min häst är inte klippt i vinter men jag kan jämföra med de som varit det och de första gick utan vintertäckena vid +5C. Nu har det varit + 10C länge på nätterna så då får de vara ute, utan täcken...
Man ska inte "skämma" bort hästar med för mycket täckning om det inte behövs temp.mässigt eller är medicinskt betingat. Hästar är inte som människor...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud