Klarar han sig utan täcke?

Sv: Klarar han sig utan täcke?

Jag vet inte vart du befann dig för 20 år sedan, men där jag befann mig hade de flesta hästar täcken i hagarna och inne. Dessutom red de flesta med filt eller täcke på vintern om vi red ut. Jag befann mig i Värmland.
Skåne, då som nu. Kanske det var tjugofem år sedan, tiden går otäckt fort. Däremot hade de flesta hästar täcke när de åkte transport och när de var svettiga efter ridning.

beror på hästen, mina skulle aldrig klara sig utan täcke på natten. det är fortfarande kallt, i natt var det som lägst -5 här i strömstad!!

jag skulle haft ett tunnt fodrad regntäcke på så sant hästen inte är väldigt varm av sig, inte så kul att ligga på kall och våt mark. och ligga ner behöver dom, för att vila ordentligt.

/Ja, alltså vi brukar har vintertäcken tills det är + 15. Sen mellan +15 och +25 har vi regnfleecetäcke. Över +25 får de vara nakna.

De fryser annars... :p

Norrland[/QUOTE]

Driver du med oss eller? Jag bor i Västerbotten och nog kan det bli kalla nätter i maj med blåst men vintertäcke upp till + 15 C.???Och regnfleecetäcke upp till + 25C??? :eek:Stackar pållar!!!

Min häst är inte klippt i vinter men jag kan jämföra med de som varit det och de första gick utan vintertäckena vid +5C. Nu har det varit + 10C länge på nätterna så då får de vara ute, utan täcken...
Man ska inte "skämma" bort hästar med för mycket täckning om det inte behövs temp.mässigt eller är medicinskt betingat. Hästar är inte som människor...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 533
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 671
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 809
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar