Spara undan till pensionen i all ära, men man får bara inte glömma bort att leva under tiden.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spara undan till pensionen i all ära, men man får bara inte glömma bort att leva under tiden.....
Ja min supertrevliga bankkontakt rådde mig att spara i deras fonder med hög avgift. Bytte själv sen när jag hade tid att gå igenom fonderna hemma i lugn och roRådgivaren på banken är absolut inte opartisk, hen är snarare att betrakta som säljare.
Det hade varit min satsning också. Bankerna är extremt ovilliga att låna ut till renovering även om det finns utrymme. Kvarstår dyra seniorlån.Jag tror att det viktigaste är att se till att boendet är i bra skick.
Räntor får man faktiskt bostadstillägg för men en trasig spis får man betala själv.
Jag skulle satsa på att få huset i ett sådant skick att det klarar sig utan några åtgärder efter pensionsdagen.
Men strunta i att amortera.
Hur vet man att fonderna är etiska? Jag vill ju inte sponsra krig och miljöförstöring.Ja min supertrevliga bankkontakt rådde mig att spara i deras fonder med hög avgift. Bytte själv sen när jag hade tid att gå igenom fonderna hemma i lugn och ro
Kommer snart flytta en del av mitt sparande till Lysa, att själv välja aktier känns för vanskligt... kanske något sånt kan vara något, ts?
Dom har en bred och en hållbar inriktning, googla lysa inriktningar så står det mer därHur vet man att fonderna är etiska? Jag vill ju inte sponsra krig och miljöförstöring.
Man kan söka på etniska fonder på t ex Avanza. Mina fonder har gått upp med 40% de senaste året.Hur vet man att fonderna är etiska? Jag vill ju inte sponsra krig och miljöförstöring.
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Man får välja själv om man vill acceptera "statens kaka" eller om man vill försöka få ut mer.Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Om du googlar får du en uppsjö träffar.Hur vet man att fonderna är etiska? Jag vill ju inte sponsra krig och miljöförstöring.
Det finns sparande med olika risknivåer.Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Investera via någon sån fondrobot då, som tex lysa, som jag skrev innan (där kan du välja hur stor andel fonder eller aktier du vill ha, beroende på hur tryggt du vill spara) Eller någon global indexfond. Håll koll på avgifterna bara, dom kan äta upp rätt mycket efter tidJag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Hur snabbt kan man få pengarna tillgängliga igen? Jag vill ha pengar tillgängliga den dagen jag t.ex. måste ha ett nytt avlopp. Det känns nervöst att liksom "släppa iväg" sina pengar till oåtkomligt ställe. Hur får man tillbaka dem till tillgänglig form?Det finns sparande med olika risknivåer.
Ta hjälp av din bank. Boka in ett möte och be om ett förslag till sparande/investering för någon med låg risk-aptit. En tanke är att ta banken till hjälp och investera en mindre summa eller starta ett regelbundet sparande i en lämplig blandfond (=aktier och ränta) och kanske något i en bred index fond. Sedan har man ett möte med banken någon gång om året och kollar att man är fortsatt nöjd.
Släkting delade din uppfattning - men lät banken investera en del av sina pengar i en blandfond som givit 2-7% om året vilket innebär att inflationen inte ätit upp alla hens pengar.
Det tar ett par dagar att sälja fonder. Ett avlopp vet du nog om att ska betalas någon dag innan. Det jag har "löst" är pengar som ska användas samma dag eller dagen efter.Hur snabbt kan man få pengarna tillgängliga igen? Jag vill ha pengar tillgängliga den dagen jag t.ex. måste ha ett nytt avlopp. Det känns nervöst att liksom "släppa iväg" sina pengar till oåtkomligt ställe. Hur får man tillbaka dem till tillgänglig form?
Jag har ett nöd-kreditkort till situationer där jag skulle kunna behöva betala akut för hästen eller bilen.Hur snabbt kan man få pengarna tillgängliga igen? Jag vill ha pengar tillgängliga den dagen jag t.ex. måste ha ett nytt avlopp. Det känns nervöst att liksom "släppa iväg" sina pengar till oåtkomligt ställe. Hur får man tillbaka dem till tillgänglig form?