Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knepigt. Det låter på ytan som vi gör ganska lika
Jag köper bröd, och det är aldrig på rea. Ost och skinka köper jag nästan uteslutande på rea/erbjudande/kort datum. Mjölken är sällan någon rea eller liknande på. Köper dock på kort datum om det finns men det gör nästan aldrig det.
Färdigmat kan jag nästan aldrig köpa tyvärr pga ingredienserna. Kött och köttfärs, fisk och kyckling köper jag uteslutande på rea/erbjudande/kort datum. Äter dock varken korv eller köttbullar får erkännas. Ris köper jag i säck från lokal asiatisk handlare.

Kanske är det helt enkelt de glutenfria basvarorna som drar upp det? Som dels har ett högre pris och dels aldrig är på erbjudande 🤔

För jag tycker jag äter billigt och alltid gjort men plånboken håller inte riktigt med längre...
Ja det låter ju lika. Jag äter ju bara ett lagat mål mat om dagen, lunchen på jobbet, diffar det där?
Har ingen koll på glutenfritt bröd. Jag bakar antingen själv eller köper det som är på erbjudande dvs 25-30kr/förpackning.
 
Nja, det vet jag inte precis. Kan faktiskt inte komma på någon sak som jag köper i större förpackning till två personer än vad jag skulle göra till en?
Jag pratade förvisso om mig. Men jag bor i lägenhet och har liten frys. Jag kan tex inte köpa två paket revben och två kilo köttfärs för det är bra pris. Det får inte plats i frysen. Om särbo är här på heltid är vi två som äter. Dvs saker går åt (mer än) dubbelt så fort. Dvs det kan dels förvaras i kylskåp i väntan på att ätas och det är mindre del som fryses in. Dvs jag kan köpa och äta den billiga färsen, istället för den dyrare i mindre förpackning som det blir om jag är själv.

Men som sagt, ditt 4000 kr för två exkl lunch blir ganska jämförbart med mitt 3000 kr för en inkl lunch i alla fall
 
Ja det låter ju lika. Jag äter ju bara ett lagat mål mat om dagen, lunchen på jobbet, diffar det där?
Har ingen koll på glutenfritt bröd. Jag bakar antingen själv eller köper det som är på erbjudande dvs 25-30kr/förpackning.
Ja jag äter 2 mål/dag för den kostnaden jag har, och som jag skrev så komma ner under 2 k så skulle jag endera få minska till ett mål eller äta massa linser. Så det kan nog vara lunch plus gluten.

Nu blev jag lite inspirerad att bara för sakens skulle se hur lågt jag kan komma trots glutenfritt osv. Måste prova :)
 
Det går. Men posten "unna sig" går bort.
Mediciner kommer upp i högkostnadsskydd efter ett tag.

Jag har levt så och det gick, men var knapert.

Går det inte alls får du väl kontakta omsorgsförvaltningen och fråga om du kan få hjälp?
Riksnormen är väl 5000 kr/månad för ensamhushåll, om man måste under den för att ha rätt till försörjningsstöd.
 
Ja jag äter 2 mål/dag för den kostnaden jag har, och som jag skrev så komma ner under 2 k så skulle jag endera få minska till ett mål eller äta massa linser. Så det kan nog vara lunch plus gluten.

Nu blev jag lite inspirerad att bara för sakens skulle se hur lågt jag kan komma trots glutenfritt osv. Måste prova :)
Ah, uppfattade det som att äta bara en gång per dag och det är ju lite magert men om du menade att äta ett lagat mål mat istället för två så ligger nog mycket där. Och jag har nog en större frys, en stapel där hälften är kyl och hälften frys.

Men ta det som en utmaning. 😅
 
Bara jag som ser en sparmöjlighet på maten? Jag köper typ det jag vill ha, äter kött (men aldrig lyxvarianten), unnar mig god ost/finare skinka mm och räknar in hygien och godis och snacks och då snittar jag på ca 2-2200kr/mån. Handlar 90 % i min ICA nära så ingen stormarknad. Om jag planerar och drar ner på "onödigheterna" skulle 1500kr/mån funka. Inte roligt eller lyxigt men absolut ok.
Hur mycket man kan spara på maten beror jättemycket på vilka affärer man har möjlighet att handla i.
Sedan är det klart svårare att nå hela den sparpotential som finns om man inte är fullt frisk, fri från kognitiva nedsättningar etc. eftersom det beror mycket på hur en kan hantera sitt hushållsarbete hemma och sådant som strategisk, flexibel planering osv.
 
Jag behöver (tack och lov) inte spara, bara blev nyfiken på hur Kirre mfl kunde komma ner så mycket i pris då jag tycker jag äter billigt. Men inser det sannolikt är just det glutenfria som drar upp. Men det är ju i sig en fördel, för då finns utrymme att minska kostnaden om det behövs (genom precis det du säger)
För ett antal år sedan (vi snackar nog säkert 14 år sedan) levde jag extremt tunt. Hade ett mat+hygienkonto på ca 500:-. Lät bli vete av olika anledningar och hade inte råd med mjölk. Det var ingen pasta utan rotsaker, budgetris osv. Såser var som regel vatten med lite kryddor och liknande. Havregrynsgröt 2 ggr/dag (dock inte glutenfria så det hade ju fått bytas om det varit viktigt). Det var väldigt tydligt att de glutenfria varianterna och mjölkprodukter var det som drog iväg. Och köttet då såklart så det var ju också snålt med. Idag hade ju det kontot varit högre för samma produkter (det var ju knapert redan då) men det är ju ganska talande var pengarna landar när det är specialkost.

Och nej, jag äter varken vattensåser eller havregrynsgröt idag 🤮 🤣
 
Hur mycket man kan spara på maten beror jättemycket på vilka affärer man har möjlighet att handla i.
Sedan är det klart svårare att nå hela den sparpotential som finns om man inte är fullt frisk, fri från kognitiva nedsättningar etc. eftersom det beror mycket på hur en kan hantera sitt hushållsarbete hemma och sådant som strategisk, flexibel planering osv.
Det finns alltid många om och men och det gör det ju i hela den generella frågeställningen här, inte bara maten.

Jag handlar ju som sagt absolut inte i en billig affär utan väljer dels att stötta min lokala butik och för att komma ner i pris krävs mer planering och längre resa till andra butiker.
 
Ah, uppfattade det som att äta bara en gång per dag och det är ju lite magert men om du menade att äta ett lagat mål mat istället för två så ligger nog mycket där. Och jag har nog en större frys, en stapel där hälften är kyl och hälften frys.

Men ta det som en utmaning. 😅
Menade två lagade mål. Äter frukost - lunch - middag. Inser jag var otydlig 🙃
 
Att jag får en säck pellets för att jag mockar åt min kompis osv är väl ändå försumbart då det var ett litet, privat stall.. skulle jag mocka åt 10st istället för 2, ja då är det ju skillnad.
Just nu har jag inte 10papp i månaden längre(har mindre), och jag mockar inte vännernas boxar heller... det handlade om mindre än 1000kr/månad.
Om det varit försumbart för dig hade du inte gjort det och du skulle inte fått det som ersättning och inte heller hade det varit värt att nämna. För den med högre inkomst hade det varit försumbart, men har man lite så gör lite en noterbar skillnad.

@Wille säljer väl växter och honung som inte kostar några stora summer men den typen av inkomster kan vara skillnaden mellan att klara sig och inte.
 
Men frågan är om du sitter och jobbar med en budget eller bara vill spara pengar?
För lättaste sättet att spara pengar är ju att strunta i vad budgeten ”tillåter” och helt enkelt bli jättesnål och inte handla något alls än vad man absolut måste. Oftast har man ju kläder för ett år framåt, och ett skafferi att rota i, och möjlighet att ställa in nöjen för att slippa köra bil/göra bort pengar… och så är man snål tills man ser att man sparar mer än man gör av med.
Eller inser att det inte finns utrymme att spara.
 
Riksnormen är väl 5000 kr/månad för ensamhushåll, om man måste under den för att ha rätt till försörjningsstöd.
Tänk på att normen bara täcker vissa av kostnaderna, utöver det får man pengar för en del saker som ges efter de faktiska kostnaderna. Så lever du på en budget motsvarande enbart riksnormen rakt av så är du egentligen under nivån för försörjningsstöd.

Men till att börja med ska man ju vara totalpank med noll kronor i samlade tillgångar innan man får något alls, så det är knappast aktuellt för TS ändå.
 
Hur mycket man kan spara på maten beror jättemycket på vilka affärer man har möjlighet att handla i.
Sedan är det klart svårare att nå hela den sparpotential som finns om man inte är fullt frisk, fri från kognitiva nedsättningar etc. eftersom det beror mycket på hur en kan hantera sitt hushållsarbete hemma och sådant som strategisk, flexibel planering osv.

Just därför tycker jag det är jättebra med att få alla olikas input!

Något som också är väldigt dyrt är att inte göra. Tex att inte laga mat (oavsett anledning). Jag märker enorm skillnad på hur det drar iväg i pengar de veckor särbon inte gjort matlådor. Jag har absolut ingen ork att laga mat i veckorna, så då blir det att jag äter mackor, musli och liknande samt i viss mån ute eller färdigt istället för lagad lunch/middag.

Skulle jag behöva spara så skulle jag ju inte ha mer ork att laga mat i veckorna. Men sannolikt prioritera att få in matlagning på helg. Om jag så bara orkade laga en rätt och åt samma sak hela veckan.

Just att se var andra kan spara och var det blir dyrt för andra kan ju vara en motor för en själv att göra någonting annorlunda med, oavsett åt vilket håll (jag har en arbetskompis som budgeterade om för att ha råd att bara äta färdig mat och ute, eftersom hen så starkt avskyr att laga mat. Och nej jag menar inte det är ett alt för TS)
 
Du har en låg boende kostnad, att det finns en del lägenheter i samma prisklass eller något dyrare är väl ganska ointressant om du inte vill flytta. Jag hittade en 1:a i Kävlinge för 3500 men det hjälper inte dig.

Så länge du har bilen, som i mina ögon borde räknas med i boendekostnaden, den är ju ganska nödvändig för att kunna bo kvar så lär du inte ha mycket chans att komma ner så mycket mer. Det är en sak att dra ner en massa i budgeten men den ska ju hålla också. Det är också skillnad på vad som är långsiktigt hållbart och vad man klarar en kortare period. Till slut behöver man köpa lite kläder, laga det som gått sönder och fylla på med sällanköpsvaror.
 
Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.

Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?

Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.
Är det inte bättre att acceptera att just nu kan du inte spara så mycket pengar för du har så låga inkomster. Du är ju redan mitt uppe i massor av annat? Ta det lite lugnt vänta till utredningar är klara osv. Att försöka spara pengar i en redan pressad ekonomi kommer nog mest bara ge dig mer ångest?

Det enda jag kan komma på att lyfta bort ur livet är eventuella onödiga abonnemang som spotify, netflix eller liknande eller medlemskap i föreningar som man inte längre är aktiv i. Ta inte bort sådant som ger dig något tillbaka som katterna, bilen eller mat (eftersom du redan har svårt med maten). Det kan ju också vara så att du sparar när det är säsong, tex nu är det snart sommar då går elräkningen ner och kanske även matkostnaderna då du ju odlar endel själv, då kanske du får ett överskott att sätta in på sparkontot.

Hur som helst är mitt tips att inte pressa dig själv i en redan utsatt ekonomisk situation.
 
@Wille

Jag började skissa på om man skulle kunna ha bil och katt mm på 10 000 men jag får tyvärr inte ihop det hur man än gör. För du MÅSTE ju även ha ett sparande om du ska ha hus, annars kommer det ta en ände med förskräckelse. Ska du ha en bil behöver du ha ett sparande till reparationer med, förutom service och övriga kostnader. Ett högre för en äldre och lägre för en nyare.

Vad skulle du kunna tänka dig att avstå för att komma under 10?
 
Egentligen är frågan som ska ställas. Hur mycket behöver jag ha för att leva efter att de fasta kostnaderna är betalade. Om man bor in en 1:a med 2500 i hyra och kollektivtrafik så man inte behöver bil och utan husdjur, så kan man leva mycket gott och spara.

Har du boendekostnader på drygt 4000 + bil + husdjur + trädgård så blir det naturligtvis svårare. De största kostnaderna som boende är det svårt att spara in på.
 
Men frågan är om du sitter och jobbar med en budget eller bara vill spara pengar?
För lättaste sättet att spara pengar är ju att strunta i vad budgeten ”tillåter” och helt enkelt bli jättesnål och inte handla något alls än vad man absolut måste. Oftast har man ju kläder för ett år framåt, och ett skafferi att rota i, och möjlighet att ställa in nöjen för att slippa köra bil/göra bort pengar… och så är man snål tills man ser att man sparar mer än man gör av med.
Men då förutsätter du att du bara tillfälligtvis ska dra ner från en annan inkomstnivå. Klädhögen och skafferiet förbrukas ju. Sedan behöver du börja fylla på förr eller senare. Likaså är det inte hälsosamt att i över tid utesluta alla former av sociala aktiviteter och stimulerande fritidssysselsättningar.

Det är inte alls samma sak att planera för att långsiktigt kunna klara sig på en viss inkomstnivå som att kunna hålla sig till den under en begränsad period. Det är också svårare att göra de mest prisvärda valen på en liten budget, då man lätt hamnar i att behöva hålla nere kostnaden för stunden.
 
@Wille

Jag började skissa på om man skulle kunna ha bil och katt mm på 10 000 men jag får tyvärr inte ihop det hur man än gör. För du MÅSTE ju även ha ett sparande om du ska ha hus, annars kommer det ta en ände med förskräckelse. Ska du ha en bil behöver du ha ett sparande till reparationer med, förutom service och övriga kostnader. Ett högre för en äldre och lägre för en nyare.

Vad skulle du kunna tänka dig att avstå för att komma under 10?
Mja, om man redan har ett sparkonto med pengar på är det väll inte nödvändigt att man har ett aktivt sparande bara för att man har hus?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 728
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 409
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp